konduktans Skrevet 26. oktober 2012 Del Skrevet 26. oktober 2012 Jeg har prøvd Metro, men det er så klaustrofobisk og uoversiktlig at jeg får fnatt. Det heter faktisk Windows, ikke Window. På tross av Metro, har Windows 8 mange fordeler, som bl.a. Win+X-menyen og bedre flerskjermstøtte. For min del er Windows 8 med metro ubrukelig. Kommer Microsoft til å la oss bruke Windows uten Metro? Hvis ikke, hvordan vil da Windows 9 se ut? Jeg er fullstendig klar over at Start8, classic shell etc finnes. Har testet Start8, som titt og ofte sender meg inn i metro-menyen, og metro-menyen dukker ofte opp i noen millisekunder før startmenyen dukker opp. Jeg ønsker native Windows 7-look på Windows 8. Der Metro, og helst også ribbons er fjernet helt fra systemet. When will I be pleased? Lenke til kommentar
TheMoonMan Skrevet 26. oktober 2012 Del Skrevet 26. oktober 2012 Så last ned diverse programmer som fikser problemet, det er Windows vi snakker om. Det meste er mulig. Om du klarte å legge inn Windows 8, klarer du garantert å google/binge deg frem til helt enkle løsninger. Lenke til kommentar
myhken Skrevet 26. oktober 2012 Del Skrevet 26. oktober 2012 Tviler vel sterkt på om Microsoft kommer til å gå tilbake til start knappen. Nå "tvinger" de jo verden over til "Metro" og slik vil det jo være i 3 år. Windows 8 må nok floppe skikkelig, og alle de største kundene må virkelig legge skylden på "Metro" som grunn til at de ikke kjøper Win8, før Microsoft endrer den kursen. Så regner nok med at Windows 9 vil se nokså likt ut. Tenker nok at det blir veldig vanlig at folk enten kjøper eller skaffer seg et av programmene du nevner for å enkelt kunne få tilbake skrivebordet og start knappen. Det blir nok et helt eget marked det der. Kan tenke meg at slik programvare blir standard for mange IT avdelinger fremover. På den andre siden så blir du faktisk vant til "Metro" etter en stund. Har kun brukt Windows 8 på begge mine bærbare siden 16.august, og bruker en kombinasjon av Start8 og "Metro" og liker det veldig godt. Men det tok noen uker med aktiv bruk hver eneste dag før jeg begynte å like det. Lenke til kommentar
RastaXP Skrevet 27. oktober 2012 Del Skrevet 27. oktober 2012 (endret) http://venturebeat.c...s:win-8-start-2 Denne artikkelen påpeker mye av det jeg opplevde som desktop-bruker i Metro. Denne klossete dragingen med musepekeren for å avslutte applikasjoner i Metro er ikke akkurat sømløs Jeg satt lenge å klødde meg i hodet før jeg forstod hvordan man skulle avslutte applikasjonene. Jeg forstår heller ikke hva jeg skal med luftige fullskjerm applikasjoner som tar hele skjermen, og bidrar til elendig multitasking. Jeg vet jeg kan dra applikasjoner over på sidene, men det er fortsatt veldig begrenset kontra desktopen. Og noen applikasjoner som eks. Store kan ikke dette gjøres på heller. Og hvorfor trenger jeg en oppblåst versjon av Chrome i Metro, når Chrome i gammeldags desktop utnytter skjermen 10x bedre. I og med at jeg har en ganske stor skjerm på 24" skulle jeg også sett W8 utnytte plassen i Metro noe bedre. Her her alt krampet sammen. Jeg har innsett at jeg må begynne å bruke Søk mye mer enn før. Bruker spotlight i OSX hele tiden, så det er vel bare en vanesak. Det må vel være en hurtigtast for å kunne søke. Må også legge til at jeg letet meg grønn etter "power off" knappen. Den var virkelig godt bortgjemt. Forøvrig også idiotisk at maskinen automatisk booter i en log-on screen. Ser ikke ut til at man kan få den bort heller. Jeg foretrekker at maskinen booter rett inn i desktopen slik at jeg kan jobbe med en gang. Det er ganske underlig at man ikke kan gå rett til desktop. Jeg kan leve med metrosystemet som ny "startmeny", men er ikke helt overgitt over spesifikke metroapps og "gammeldagse" desktop applikasjoner som ikke fungerer overens med hverandre. Edit: Ugh. Søk-hurtigtasten Win-Q åpner fullskjerm metro og lar meg søke, men den lar meg kun søke i applikasjoner. Om jeg vil søke i filer må jeg trykke Win-F, Hvorfor kan de ikke ha en søkemotor lik den de hadde før som søkte opp alle filene på pcen, slik at man slapp å spesifisere om det er en fil (typ dokument) eller et program man søker etter. Endret 27. oktober 2012 av RastaXP Lenke til kommentar
konduktans Skrevet 28. oktober 2012 Forfatter Del Skrevet 28. oktober 2012 Start8 will solve all your problems. Bruker start8 nå, og har brukt Win8 i to dager. Enn så lenge passer det veldig godt til mitt bruk. Elsker det de har gjort med toskjerm-oppsett (noe som også var hovedgrunnen til at jeg oppgraderte). Lenke til kommentar
Dr. Brodsky Skrevet 28. oktober 2012 Del Skrevet 28. oktober 2012 (endret) http://venturebeat.c...s:win-8-start-2 Denne artikkelen påpeker mye av det jeg opplevde som desktop-bruker i Metro. Denne klossete dragingen med musepekeren for å avslutte applikasjoner i Metro er ikke akkurat sømløs Jeg satt lenge å klødde meg i hodet før jeg forstod hvordan man skulle avslutte applikasjonene. Jeg forstår heller ikke hva jeg skal med luftige fullskjerm applikasjoner som tar hele skjermen, og bidrar til elendig multitasking. Jeg vet jeg kan dra applikasjoner over på sidene, men det er fortsatt veldig begrenset kontra desktopen. Og noen applikasjoner som eks. Store kan ikke dette gjøres på heller. Og hvorfor trenger jeg en oppblåst versjon av Chrome i Metro, når Chrome i gammeldags desktop utnytter skjermen 10x bedre. Enig i dette, men en trenger ikke benytte seg av metro-apper. Det er bare å fjerne de, så er problemet ute av verden. Jeg har absolutt ikke noe behov for metro-appene, så jeg har fjernet de. Går jeg inn i metro nå ligger kun fullversjonen av mine mest brukt program der. Jeg har innsett at jeg må begynne å bruke Søk mye mer enn før. Bruker spotlight i OSX hele tiden, så det er vel bare en vanesak. Det må vel være en hurtigtast for å kunne søke. Jeg har alltid brukt søk, både via Spotlight i OSX og windowsknapp + skrive i Windows 7. Dette fungerer nesten likt i Windows 8, det er bare å begynne å skrive (i metro) så kommer søk frem. Det eneste jeg ikke liker helt er at den skiller mellom filer, innstillinger og programmer. Må også legge til at jeg letet meg grønn etter "power off" knappen. Den var virkelig godt bortgjemt. Samme gjorde jeg, men ser ikke noe problem emd plasseringen når en først vet hvor den er. Forøvrig også idiotisk at maskinen automatisk booter i en log-on screen. Ser ikke ut til at man kan få den bort heller. Jeg foretrekker at maskinen booter rett inn i desktopen slik at jeg kan jobbe med en gang. Enig, men det finnes muligheter for å få fikset dette problemet. Et raskt google-søk vil gi deg svar. Edit: Ugh. Søk-hurtigtasten Win-Q åpner fullskjerm metro og lar meg søke, men den lar meg kun søke i applikasjoner. Om jeg vil søke i filer må jeg trykke Win-F, Hvorfor kan de ikke ha en søkemotor lik den de hadde før som søkte opp alle filene på pcen, slik at man slapp å spesifisere om det er en fil (typ dokument) eller et program man søker etter. Du trenger ikke bruke windowsknapp + q, det holder å bare bruke windowsknapp for så å begynne å skrive det du ser etter. Eller er jeg enig, det er plagsomt at de skiller mellom forskjellige søk. Det jeg savner er muligheten til å starte flere program samtidig. Mulig den er der, men jeg har ikke funnet den. Det jeg ønsker er enten at jeg kan merke av flere program i metro, for så å trykke enter og alle starter likt. Eventuelt hadde det vært greit om jeg kunne klikke på de etter hverandre uten at jeg måtte hoppe mellom desktop og metro. Endret 28. oktober 2012 av Phileas Fogg Lenke til kommentar
RastaXP Skrevet 28. oktober 2012 Del Skrevet 28. oktober 2012 Ja, blir nok aldri å benytte meg av de metro-appene. Fant også ut hvordan man får den til å boote direkte utenom log on, men hvorfor Microsoft ikke har laget et enkelt valg for dette i settingspanelet eller i kontrollpanelet kan man jo lure på. Start8 løser forøvrig det søkeproblemet med kategorier. Med Start8 fungerer søket som i Windows 7. Start8 will solve all your problems. Bruker start8 nå, og har brukt Win8 i to dager. Enn så lenge passer det veldig godt til mitt bruk. Elsker det de har gjort med toskjerm-oppsett (noe som også var hovedgrunnen til at jeg oppgraderte). Ja, jeg lastet ned den. Fungerer veldig godt. Er dog irriterende å måtte ty til en 3. parts leverandør for å få dette valget. Lenke til kommentar
konduktans Skrevet 28. oktober 2012 Forfatter Del Skrevet 28. oktober 2012 Absolutt. I tillegg kan jeg meddele at det fungerte litt så som så forrige gang jeg testet. Den gikk ikke rett til desktop etter omstart, og åpnet i blant metro-menyen i stedet for Start8-menyen. Denne gangen, derimot, har det fungert strålende. Lenke til kommentar
Fredelig Skrevet 29. oktober 2012 Del Skrevet 29. oktober 2012 Jeg ser absolutt ikke vitsen med det nye grensesnittet. Greit nok at det er fantastisk med touch, men det er jo totalt pointless uten. Det føles som Metro lever sitt eget liv utenfor det klassiske skallet, ja det føles nesten som et eget OS. Lenke til kommentar
Displayname Skrevet 29. oktober 2012 Del Skrevet 29. oktober 2012 (endret) Nå som jeg har prøvd Windows 8, så syntes jeg mange av klagene virker direkte tullete. "Finner ikke power-knappen" Den er faktisk ikke så godt gjemt, og når man først vet hvor den er, så er det ikke et problem. Legg den ut på startskjermen dersom du syntes det er for mye å åpne charms. "Liker ikke at applikasjonene tar hele skjermen" Nei vel. Slett applikasjonene og erstatt tilen med fullversjonen av programmet du ønsker. "Metro er laget for touch, og er håpløst med mus" Håpløst vil jeg ikke si, men tungvint ja. Det er derimot ikke noe problem dersom en er villig til å lære seg to-tre snarveier på tastaturet. "Jeg har ikke pleid å bruke Windows-knappen i W7" Det kommer du til å gjøre nå. Og så videre. Det virker som om veldig mange av klagene egentlig handler om "jeg vet ikke lenger hvordan jeg gjør X". Det er en klage jeg kan forstå dersom man tilhører den eldre garde som endelig har lært seg å koble til internett. Er man derimot ung, og vant med å bruke PC, så syntes jeg det er tull. Det er akkurat den samme reaksjonen som man ser hver gang Facebook endrer på noe. Det går noen uker, kanskje noen måneder for de mest forsmådde av oss, og så har hele verden glemt hvordan ting pleide å være og kunne knapt ha brydd seg mindre. Jeg skal selvsagt innrømme at noen av klagene jeg har sett virker begrunnet. For eksempel det Phileas nevner over angående åpning av flere programmer samtidig, og om søkingen. Jeg tør likevel påstå at 90% av klagene rundt Windows 8 er ren syting, og derfor tror jeg heller ikke at det vil floppe. Det går seg til etter litt inledende motstand, som med alt annet. Endret 29. oktober 2012 av LordErik 2 Lenke til kommentar
Dr. Brodsky Skrevet 29. oktober 2012 Del Skrevet 29. oktober 2012 Enig, jeg er stort sett veldig fornøyd og mener helt klart at jeg har oppgradert fra Windows 7. Skjønner fremdeles ikke hva jeg skal med metroapps, men det er jo ikke verre enn å fjerne de...og det har jeg gjort. Lenke til kommentar
konduktans Skrevet 29. oktober 2012 Forfatter Del Skrevet 29. oktober 2012 3. dag med Windows 8 m/Start8. Fungerer veldig bra, og jeg er storfornøyd med oppgraderingen fra Win7. En ting som irriterer meg er at jeg ikke kan ha svart taskbar-farge. Teksten på taskbar og på toppen av åpne vinduer er nemlig svart, så det blir umulig å se hvilket vindu en har åpent. Relativt irriterende. Lenke til kommentar
GeirGrusom Skrevet 29. oktober 2012 Del Skrevet 29. oktober 2012 Enig, jeg er stort sett veldig fornøyd og mener helt klart at jeg har oppgradert fra Windows 7. Skjønner fremdeles ikke hva jeg skal med metroapps, men det er jo ikke verre enn å fjerne de...og det har jeg gjort. Jeg synes det er greit å ha minimalistiske programmer for enkelte oppgaver. Mesteparten av tiden bruker jeg i Visual Studio, og for småprogrammer, så er det helt greit at de er laget for metro. Jeg har derimot ikke begynte å bruke Windows 8 fast enda, da jeg venter på Engelsk OEM 64-bit fra Komplett. Det jeg finner litt merkelig med metro er at det er fullscreen... men det er da noe vi er vant til fra web sider allerede? Altså at du bare kan ha én og én side oppe av gangen? Lenke til kommentar
Pey'J Skrevet 29. oktober 2012 Del Skrevet 29. oktober 2012 Jeg har valgt å se på skrivebordet som en app og har lagt denne øverst til venstre på Start-skjermen. Da er det bare til å trykke ENTER etter at du har logget inn. Win + D fungerer også. Jeg prøvde Start8, Pokki og SkipMetro på testversjonene av Windows 8. Men jeg har bestemt meg for å kjøre så "rent" som mulig foreløpig. Jeg bruker Windows 8 på tilnærmet samme måte som Windows 7 og har derfor fjernet de fleste appene. Jeg bruker Google Chrome og har festet flere tjenester direkte på oppgavelinjen. Disse åpnes da i fullskjerms browser-vindu. Jeg er enig i at den burde søkt gjennom alt som standard, så kan man heller filtrere selv. Ser at WIN + Q/F er nevnt og at man kan søke på Start-skjermen bare ved å skrive. Jeg bruker WIN + I for raskt å komme til power-menyen. ALT + F4 fungerer fortsatt fra skrivebordet, da får du opp den gamle rullegardin-menyen. Lenke til kommentar
Mokolotivet Skrevet 30. oktober 2012 Del Skrevet 30. oktober 2012 (endret) Jeg har ikke forsøkt W8 enda, og kommer nok ikke til å gjøre det med det første. Muligens kun i en virtual machine. Men er det slik å forstå at "windows-knappen" må brukes flittig? I mitt tilfelle er denne koplet ut grunnet alt for mange feiltrykk ved spilling og andre ting. Mangel på startknapp er nok en dealbreaker for meg, da denne brukes flittig. Endret 30. oktober 2012 av Mokolotivet Lenke til kommentar
Tannpirkeren Skrevet 2. november 2012 Del Skrevet 2. november 2012 Jeg mener det er sannsynlig at MS har en plan B, selv om de påstår at de ikke har det. Hvorfor har de ikke pekt den tradisjonelle startknappen til Metro, f. eks? Kan det være at MS har holdt av plassen til en reserveløsning dersom operativsystemet blir en "flopp"? Det tror nemlig jeg. Ingen vet på forhånd hvordan folkemassen vil reagere på et så forskjellig operativsystem. Det er jo tydelig at MS gambler med W8. Poker kaller jeg dette For de som ønsker startknapp, så er det mulig å lage en snarvei til metro på oppgavelinja. Se fremgangsmåte her -> Hvordan lage synlig windows 8 startknapp Lenke til kommentar
konduktans Skrevet 3. november 2012 Forfatter Del Skrevet 3. november 2012 Har hatt Windows 8 i ni dager, og Start8 fungerer fremdeles uten en hitch. Lenke til kommentar
bjornkn Skrevet 3. november 2012 Del Skrevet 3. november 2012 Har brukt W8 noen dager, og etter de første famlende forsøkene for å få oversikt (mangler litt på starthjelpen) så liker jeg det bedre og bedre - og det er alltid et godt tegn. Det virker veldig gjennomarbeidet. Savner ikke start-knappen på skjermen i det hele tatt! Men savner litt enklere tilgang på (offline) hjelp til f.eks. tastatur-snarveiene. Lenke til kommentar
Pey'J Skrevet 3. november 2012 Del Skrevet 3. november 2012 Tenker du på en oversikt? Start Windows Hjelp ved å trykke F1 på Skrivebordet (f.eks.). Jeg har engelsk versjon og søkte på keyboard shortcuts og fikk en lang liste med nye og gamle snarveier Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå