Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Kor langt liv har ein pickup?


Asbjeurn

Anbefalte innlegg

Eg går og funderar på å kjøpa meg ein pickup, men har ikkje lyst til å bruka for mykje pengar på det. Eg har tråla Finn.no, og har funne ut at dei er ganske dyre i forhold til personbilar, så for å komma ned på ein akseptabel pris, må eg opp i km. Det er då eg lurar på kvar "smertegrensa" går.

 

På vanlege personbilar har eg høyrt at 150 000 km er grensa for når ein må forventa at dyre reparasjonar må til for å halda bilen i drift. Gjeld dette også for diesel-pickup'ar, type Toyota Land Cruiser, Nissan Navara, Mitsubishi L200? Eller kan eg gå lenger opp i køyrelengde?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvor langt du kan kjøre før store reparasjoner inntreffer er jo temmelig relativt og er mye basert på kjørestil og bruk generelt. Se heller om bilen er godt behandlet eller ikke. Altså skitten (inn og utvendig, motorrom, platt osv), rust, bulker, oppfulgt servicehefte med regreimskifte, slitte hjul/felger osv.

 

Sjekk også etter kjente feil på biltypen du vil ha. Google kan fortelle mye her. :)

Endret av Klykken-
  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • 3 måneder senere...

Eg går og funderar på å kjøpa meg ein pickup, men har ikkje lyst til å bruka for mykje pengar på det. Eg har tråla Finn.no, og har funne ut at dei er ganske dyre i forhold til personbilar, så for å komma ned på ein akseptabel pris, må eg opp i km. Det er då eg lurar på kvar "smertegrensa" går.

 

På vanlege personbilar har eg høyrt at 150 000 km er grensa for når ein må forventa at dyre reparasjonar må til for å halda bilen i drift. Gjeld dette også for diesel-pickup'ar, type Toyota Land Cruiser, Nissan Navara, Mitsubishi L200? Eller kan eg gå lenger opp i køyrelengde?

 

Google bilene og finn nettforumer for disse for å vurdere hva som er typiske feil. Jeg hadde igjennom min nå ex-dame en mørk sky over meg med en 2003 mod Nissan Navara 2,5td. Disse har svake rådelagre o.l som ryker rundt 100-150 000km. Dette skjedde selvfølgelig med denne bilen rett etter service. Nissan påstår offisielt at det er 5% sjanse.

 

Reparasjon koster alt fra 40-90 000kr+ alt etter hvor heldig og dyktige kontakter du har. I trondheim reparerer en hobbymekaniker for en billig penge, for min ex ble det "kun" 28 000kr.

 

Nyere navara'er skal ha svak clutch i følge "rykter og kommentarer" jeg leser her og der.

 

Jeg kommer fra en Toyota-famile, her er bilproblemer ved normal bruk og service ikke-eksisterende. Det var kun "alle andre" som hadde bilproblemer, før jeg fikk meg en Galant og senere Nissan. Mine 3 kolleger har BMW, og ja, det er flotte biler å kjøre, men de koster jaggu skjorta på service og reparasjon. I tillegg får du alltid et hyggelig tilbud på ca 6 000kr hver eneste gang du er inne, siden de fant en annen feil.

 

Det er noe mystisk som foregår med Turbo-diesel motorer, her har også Toyota Previa et dårlig rykte for dieselmodellene.

Endret av Snooz
Lenke til kommentar

De er langt mer robuste enn personbiler, dog kan de ha blitt veldig hardt brukt.

 

Kikk under den for og se spor etter at de er terrengkjørt.

 

Rust og atter rust er ett problem, finn en som er velholdt og understellsbehandlet fra den er ny.

 

På dagens nyere diesler så er det viktig at oljeskiftintervallene er fulgt opp osv, de fleste pickuper er byggd etter samme prinsipp som de gjorde de rett etter krigen, ramme, dobbel A forstilling og stiv bakaksling med bladfjærer.

 

Er målet lavest mulig TCO så er kanskje en pedant holdt eldre Hilux eller KingCab og foretrekke.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Er dyrere å holde slike biler på veien enn små(merk normale) familibiler, f.eks når man skal bytte olje på motoren så går det fort 10l på de du nevnte i motsetningen til 4 på en vanlig sedan. høyere forbruk, store dekk, olje på diffene og transfer osv..

Så hvis man vil ha en slik bil så burde man egentlig ha bruk for det.

 

Å de er billige i norge i forhold til personbil pga gunstige avgiftslettelser på nyttekjøretøy.

f.eks en landcruiser koster 1mill med alle setene og 500000 som vare, det samme med pajero.

Så med å kjøpe en varebil får man mye bil for pengene sett med norske øyne.

Lenke til kommentar

Godt poeng, Freddy85

 

Dekk koster gjerne endel mer, høyere drivstofforbruk og gjerne mer støytete comfort. Bruker skjeldent å gå på mer olje enn en vanlig personil, og oljebytte på transfer og differ er jo heller skjeldent (gjerne hvert 100/150k km intervall), så DET er jo ikke akkurat de store kostnadene. Min bil er hevet 2,5", har dempere som er hardere og med lenger vandring og er "slitsom" å kjøre med siden det hopper og spretter litt.

 

Men hvis man ikke har behov for åpent plan, så er vel en stor varebil som Landcruiser / Pajero osv mer allright å kjøre + man har mulighet å sette i bakseter når bilen passerer 10 år i Norge uten kostnad.

Lenke til kommentar

Godt poeng, Freddy85

 

Dekk koster gjerne endel mer, høyere drivstofforbruk og gjerne mer støytete comfort. Bruker skjeldent å gå på mer olje enn en vanlig personil, og oljebytte på transfer og differ er jo heller skjeldent (gjerne hvert 100/150k km intervall), så DET er jo ikke akkurat de store kostnadene. Min bil er hevet 2,5", har dempere som er hardere og med lenger vandring og er "slitsom" å kjøre med siden det hopper og spretter litt.

 

Men hvis man ikke har behov for åpent plan, så er vel en stor varebil som Landcruiser / Pajero osv mer allright å kjøre + man har mulighet å sette i bakseter når bilen passerer 10 år i Norge uten kostnad.

 

Jeg gjorde alle servicer i Sverige på min ex's sin Navara. Godt under halv pris og en koselig tur til Østersund.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...