Gå til innhold

Hvert år fram til i dag


Nerowulf

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

1013

 

Abū al-Qāsim Khalaf ibn al-‘Abbās al-Zahrāwī al-Ansari (populært kalt bare Al-Zahrawi) dør. Han har tilnavnet "kirurgiens far". Han er mest kjent for å ha forfattet verket Kitab at-Tasrif, som oversatt fra arabisk blir Den Medisinske Metode. Det er et medisinsk leksikon i 30 volumer, som satt standaren for vestlig medisin helt frem til 1700-tallet. Verket beskriver blandt annet over 200 typer kirurgi-instrumenter. Flere av operasjonene beskrevet i boken utføres fremdeles den dag i dag.

 

Al-Zahrawi-cropped.png

Al-Zahwari blistering a patient in the hospital at Cordova av Ernest Board.

Endret av Skurupu
  • Liker 1
Lenke til kommentar

1016

 

Knut den mektige drar på turné i England.

Etter først å tape i slaget ved Brentford, beseirer han Edmund II i slaget ved Assandun. Etter fredssamtaler på høsten, blir de enige om at en skadet Edmund II forblir konge sør for Themsen (Wessex), mens Knut regjerer i nord. Edmund dør noen uker etter, og Knut blir konge av hele England - noe de visstnok hadde avtalt dersom Edmund skulle dø.

 

https://en.wikipedia.org/wiki/Cnut_the_Great

  • Liker 1
Lenke til kommentar

1017

 

Kong Olav Haraldsson innkaller bøndene i Ranrike til et ting, som ender med at Haraldsson tar makten i den nordre delen av Båhuslan, og innsetter storbonden Brynjulv Ulvalde som kongens lendmann, og gir han storgården Vettaland som en takk.

 

En lendmann er personer som hadde fått av kongen et område å administrere, herunder kreve opp skatter på vegne av kongen, hvor de kunne beholde en viss andel selv.

Lenke til kommentar

1018

 

Trekant-drama følger.

Svenske bønder truer med å drepe kongen, om ikke striden med Norge opphører. Det blir bestemt at Ingegjerd, datter til svenskekongen, skal giftes bort til Olav Haraldsson. Olav drar til Bohuslän for å vente på bruden, og venter hele sommeren. I mellomtiden har svenskekogen ombestemt seg og sender Ingegjerd til Gardarike for å gifte seg med Jaroslav I av Kiev.

 

 

Fra Snorre:

«Hvis Olav er en så gjev kar som du sier om ham, så kunne jeg ikke ønske meg en bedre mann, sa Ingegjerd mens hun rødmet.»

  • Liker 1
Lenke til kommentar

1019

 

Norge og Sverige underskriver en fredsavte i Kungälv, og den svenske prinsessen Astrid Olofsdatter gifter seg med kongen av Norge, Olav Digre.

 

Svenskekongen hadde vært med på å drepe kong Olav Tryggvason i slaget ved Stiklestad Svolder, og da Olav Digre reetablert det norske kongedømmet femten år senere var det ikke gode forbindelser mellom det svenske og det norske kongehuset. Fredsavtalen og giftemålet bedret relasjonen mellom nabonasjonene.

 

Kong Olav ble erklært som helgen etter sin død og er i dag kjent som Olav den hellige.

Endret av Skurupu
  • Liker 1
Lenke til kommentar

1019

 

Norge og Sverige underskriver en fredsavte i Kungälv, og den svenske prinsessen Astrid Olofsdatter gifter seg med kongen av Norge, Olav Digre.

 

Svenskekongen hadde vært med på å drepe kong Olav Tryggvason i slaget ved Stiklestad, og da Olav Digre reetablert det norske kongedømmet femten år senere var det ikke gode forbindelser mellom det svenske og det norske kongehuset. Fredsavtalen og giftemålet bedret relasjonen mellom nabonasjonene.

 

Kong Olav ble erklært som helgen etter sin død og er i dag kjent som Olav den hellige.

 

Her må jeg komme med en liten men vennlig digresjon: det du skriver er helt riktig bortsett fra en ting: slaget ved Stiklestad. Olav Tryggvason falt i slaget ved Svolder, ikke ved Stikkelstad. Olav Digre som du også nevner, derimot; var han som falt på Stiklestad; i året 1030 som vi snart kommer til. Slaget ved Svolder derimot stod i år 1000.

Men det er en vanlig forveksling mange gjør, ikke bare du. Man forveksler ofte de to Olavene og hvilke slag de falt i; noe som nok skyldes at de begge het Olav og begge var kristne konger samt at begge to falt i strid. Tryggvason var riktignok den første kristne kongen, men Digre var den første kongen som kristnet Norge gjennom krig mot Åsatro-dyrkerne.

Så bare du bytter ut Stiklestad med Svolder er teksten din helt riktig. :)

Endret av Morromann
  • Liker 2
Lenke til kommentar

1022:

 

I Toulouse, sør-Frankrike, blir flere katarer drept. Katarer var en kristen reformbevegelse som stod for troen om to guder, en god og en ond samtidig som de tok til orde for tilbakevending til det opprinnelige kristne budskapet om perfeksjon, fattigdom og preken. Dette var mislikt av det katolske establishementet.

 

https://en.wikipedia.org/wiki/1022

 

http://www.gnosis.org/library/cathtx.htm

 

http://www.cathar.info/

 

origins.jpg

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Her må jeg komme med en liten men vennlig digresjon: det du skriver er helt riktig bortsett fra en ting: slaget ved Stiklestad. Olav Tryggvason falt i slaget ved Svolder, ikke ved Stikkelstad. Olav Digre som du også nevner, derimot; var han som falt på Stiklestad; i året 1030 som vi snart kommer til. Slaget ved Svolder derimot stod i år 1000.

Men det er en vanlig forveksling mange gjør, ikke bare du. Man forveksler ofte de to Olavene og hvilke slag de falt i; noe som nok skyldes at de begge het Olav og begge var kristne konger samt at begge to falt i strid. Tryggvason var riktignok den første kristne kongen, men Digre var den første kongen som kristnet Norge gjennom krig mot Åsatro-dyrkerne.

Så bare du bytter ut Stiklestad med Svolder er teksten din helt riktig. :)

Jeg hadde tenkt til å forsvare meg ved å si at det var Wikipedia som i så fall var feil. Husker godt hvordan setningen var bygd opp. Men når jeg leser den igjen, så ser jeg jo at du har rett.

 

Bra du retter meg! Nå har jeg lært noe jeg aldri glemmer.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...