Gå til innhold

Hvert år fram til i dag

Nerowulf

Anbefalte innlegg

Takk til alle de som deltok så vi fikk gjennomført dette prosjektet.

Resultatet ser du oppsummert under.

(Takk til Morromann og Mr supergomp for arbeidet med å oppsummere)

1-99

Vis skjult innhold

100-199

Vis skjult innhold

200-299

Vis skjult innhold

300-399

Vis skjult innhold

400-499

Vis skjult innhold

500-599

Vis skjult innhold

600-699

Vis skjult innhold

700-799

Vis skjult innhold

800-899

Vis skjult innhold

900-999

Vis skjult innhold

1000-1099

Vis skjult innhold

1100-1199

Vis skjult innhold

1200-1299

Vis skjult innhold

1300-1399

Vis skjult innhold

1400-1499

Vis skjult innhold

1500-1599

Vis skjult innhold

1600-1699

Vis skjult innhold

1700-1799

Vis skjult innhold

1800-1899

Vis skjult innhold

1900-1999

Vis skjult innhold

2000-2018

Vis skjult innhold

I denne tråden begynner vi fra år 1, og jobber oss opp til det året vi er i. For hvert år oppover (hver post), skal folk poste en viktig hendelse som skjedde, eller det som er unikt med det året.

Prøv å finn den mest nevneverdige historiske hendelsen. Når man skal poste for år 1492, så velger man å skrive opp at Christofer Columbus oppdaget Amerika, og ikke at Piero della Francesca døde. Skjønner? Bra!

Skriv link til kilden din, eller skriv kort (eller langt om du har lyst :) ) om hendelsen, så vi andre kan få litt mer kjøtt på beina innen det temaet.

Går denne tråden etter planene, vil jeg prøve å lage en liste som jeg poster her i førsteposten.

År 1
Første år i vår kalender (Gregoriansk kalenderen, som er en videreutvikling av den Julianske kalenderen). Basert på fødselen til den religiøse figuren Jesus Kristus (som ble født 2-7 år før vår tidsregning, grunnet regnefeil).
http://en.wikipedia.org/wiki/Jesus
http://en.wikipedia....gorian_calendar
http://en.wikipedia....Julian_calendar

Neste skal da ta år 2, osv.

Endret av Nerowulf
  • Liker 5
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
  • 2 uker senere...

Det skjedde jammen lite utenfor Romerriket og Kina på 00-tallet e.Kr!

År 7

Militærkampanjen til Tiberius, Drusus og Germanicus i Germania Inferior (nevnt over) avsluttes og området blir erklært pasifisert. Publius Quinctilius Varus blir utpekt som guvernør for området, noe som leder opp til den langt større hendelsen to år senere.

http://en.wikipedia.org/wiki/Publius_Quinctilius_Varus

• Liker 2
Lenke til kommentar

Ja, blir nok mye om romerriket i starten. Var jo de som var flinke til å skrive ned hva som skjedde, samt de var jo helt klart stormakten i den tiden. (Samme med kineserne)

År 8

Vonones I av Parthia blir konge av Parthiske imperiet.

Han ble tidligere holdt som gissel av romerne i en forbindelse med en avtale mellom de to stormaktene. Dette førte til at han ble utdannet som romer, og derfor klarte han ikke å holde på makten særlig lenge (For adelsmennene så på han som en romersk slave).

http://en.wikipedia.org/wiki/Vonones_I_of_Parthia

• Liker 2
Lenke til kommentar

Jeg tar neste da det er en direkte oppfølging til min forrige post, så skal jeg slippe andre til. :p

År 9

Slaget i Teutoborgerskogen. En allianse av germanske stammer så godt som tilintetgjør tre romerske legioner, med tap som er estimert til mellom 16 og 20 tusen døde, og en av de største militære katastrofene i romersk historie er et faktum. Germanerne var teknologisk og organisasjonsmessig underlegne, men seieren ble gjort mulig av at germanernes leder, Arminius, opptrådte som en alliert for Publius Quinctilius Varus og ledet legionene hans inn i ulendt terreng der romerne ikke fikk dannet formasjoner eller organisert seg på vanlig måte.

http://en.wikipedia.org/wiki/Battle_of_the_Teutoburg_Forest

Endret av Spartapus
  • Liker 3
Lenke til kommentar

År 10

Artabanes II blir konge i Parthia.

Illyria ble delt i Pannonia og Dalmatia.

Det greske dynastiet i Baktria døde ut.

Kilde: Wikipedia

År 11

Germanicus tok kontroll over Germania Inferior og Rhinen.

Augustus oppgav sine planer om en defensiv grense ved Elben, og styrket i stedet forsvaret ved Rhinen og Donau.

Artabanes III ble konge av Parthia.

Kilde: Wikipedia.no

År 12

Vonones I flyktet fra tronen i Parthia til Armenia der han ble konge.

Annius Rufus ble prefekt i Judea.

Quirinius vendte tilbake fra Judea til Roma og ble rådgiver for Tiberius

• Liker 1
Lenke til kommentar
  Nerowulf skrev (På 8.11.2012 den 18.41):

@egen9

Kan du ikke heller skrive litt mer utfyllende, enn å bare copy-paste direkte fra Wikipedia?

Tråden handler også om å skrive en av, om ikke den, mest viktige hendelsen det året. Ikke flere.

Understand, and will do Sir ;)

• Liker 3
Lenke til kommentar
  Gunfreak skrev (På 15.11.2012 den 0.10):

Jaja, jeg får vente til ca. 700 tallet jeg før jeg gidder å skrive noen, dette er ikke akurrat den perioden jeg er mest intersert i.

Hehe 400-tallet er den tiden jeg er mest inntresert i :)

men er fascinert av romeriket så syns dette er en ok tidsperiode. :)

År 17

Sardis blir ødelagt av et jordskjelv.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Artig tråd, men vanskelig å finne kilder utover wikipedia. Har en bok som heter Verdens historie år for år, eller noe sånt, og ifølge den skjedde det ikke noe i år 18. Wiki er derimot bedre:

- Germanicus signerer en fredsavtale med Arabantus II av Parthia, som ga Arabantus status som venn av Romerriket.

- I Kina begynner det artig navngitte De røde øynebryns opprør etter den Gule elva to hadde to ødeleggende flommer.

Og selvfølgelig, verden fikk lov til å handle øl og røyk på supermarkeder i Norge, gratulerer! :fun:

• Liker 2
Lenke til kommentar

Wiki vil alltid være bedre da den er summen av alt som Wiki-nerdene har lest. En enkelt bok vil aldri kunne konkurrere når det kommer til generelle oversikter.

År 19

Her var det vanskelig å avgjøre hva som var mest betydningsfullt. Wiki siterer 'Hanshu' (en historie om Han-dynastiet) på at den første flymaskinen ble oppfunnet, men jeg klarer ikke å finne referansen. Ellers dør kongen av den germanske markomanner-stammen, som medfører fred med romerne frem til Marcus Aurelius' tid (og det er jo ganske lenge). En annen som dør er Germanicus Julius Caesar, en av de beste romerske generalene. Så får man vurdere selv hva som er viktigst, da jeg ikke synes noe av de stikker seg helt klart ut.

Gunfreak skrev (På 15.11.2012 den 0.10):

Jaja, jeg får vente til ca. 700 tallet jeg før jeg gidder å skrive noen, dette er ikke akurrat den perioden jeg er mest intersert i.

Jeg er også mest interessert i middelalderen, men da må vi først jobbe oss frem dit. :yes:

• Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...