Bjerknez Skrevet 26. oktober 2012 Del Skrevet 26. oktober 2012 Sitter og lurer litt på hvor seriøst andre tar dette med rens av fotoutstyr og evt. hvor ofte dette gjøres blandt andre her inne. Selv så synes jeg rens av fotoutstyr er en svært hyggelig fritidssyssel. Ja jeg koser meg faktisk når jeg gjør dette. Mulig noen ser meg som en helt hinnsises "geek" nå, men jeg kan faktisk være den som spretter en pils mens jeg holder på. Men men... over til mitt eget spørsmål: Jeg renser utstyret når jeg føler for det og så klart når det trengs. Uansett så tror jeg at jeg renser det langt oftere enn strengt tatt nødvendig og da er det skjelden det dukker opp vanskelige flekker her og der. Jeg vil tippe sån ca. en gang i uken og eller etter en fotorunde. Jeg har kjøpt meg haugevis av Carl Zeiss våtservietter, og ved siden av dette har jeg sef. blåsebelg/LensPen/Mikrofiberklut. 1. Jeg starter med blåsebelg hvor jeg blåser i alle kriker og kroker. 2. Så gjør jeg en helt ren mikrofiberklut våt, før jeg vrir den kraftig opp. Jeg tørker av alle objektiver samt kamerahus. Jeg berører ikke selve linseglassen med denne kluten. 3. Jeg tørker deretter av med en helt ren mikrofiber. 4. jeg bruker deretter Q-tips på alle trange steder som søker og rundt brytere etc. 5. Deretter tar jeg frem LensPen og går over linseglassene hvis det trengs. På vanskelige flekker på linsen eller evt. vanskelige flekker på kamerahus som jeg ikke har fått fjernet så langt bruker jeg de fuktige våtserviettene fra Carl Zeiss. Jeg pusser forsiktig med disse til spriten har fordunstet. 6. Jeg går over utstyret en gang til mens jeg lyser med en LED-lykt. Da kommer alle skavanker frem for dagen, og er det noen steder jeg har misset, så er det på'n igjen. Har jeg tid, så tar jeg en runde til. Når det gjelder rens av sensor og evt andre ting inne i kamerahuset så gjør jeg ikke dette før jeg faktisk ser flekker på bildene jeg tar. Jeg har lært såpass at man ikke bør tukle mer enn strengt tatt nødvendig der inne. Spesielt mattskiven er et gedigent trekkplaster for støv og skitt, og denne vil man beskytte for omverdenen lengst mulig. Men skulle det være tid for sensorrens, så bruker jeg SensorSwab. Mattskiven rører jeg ALDRI. Hvis flekkene fra mattskiven blir for irriterende, så kjører jeg til Oslo og får den byttet på verskted for ett par hundre kroner. Så.. er dere like nøye som meg, eller er dere av den typen som tenker "ting skal brukes" og slenger det ned i en bag og nermest blåser i om det kommer noen småriper her og der? Lenke til kommentar
Nautica Skrevet 26. oktober 2012 Del Skrevet 26. oktober 2012 Jeg har blitt veldig slapp angående det og rengjøre fotoutstyr etter endel år, blir stort sett bare en kjapp kontroll av frontelementene på objektivene og søker/skjerm for og se om de er veldig møkkede, og bruker stort sett t-skjorten til rengjøring av dette. Sensoren har jeg faktisk ikke renset på noen år, selv om jeg bytter objektiver hyppig har jeg ikke fått synlige flekker på bildene, vet at det er dumt siden støvet vil "gro fast" hvis det sitter på for lengen. Prøver selvfølgelig og behandle utstyret forsiktig for å unngå skader. Lenke til kommentar
Dr. Brodsky Skrevet 26. oktober 2012 Del Skrevet 26. oktober 2012 ...eller er dere av den typen som tenker "ting skal brukes" og slenger det ned i en bag og nermest blåser i om det kommer noen småriper her og der? Ja. Aldri renset mitt nåværende kamera, og det er nå på sitt 3. år. Ser ingen spor etter støv på bildene med mindre jeg fremprovoserer det. Tørker av frontelementet på objektivene med tskjorten når det blir for ille. Når det er sagt så har jeg hauger med renseutstyr, og har nok vært mer som deg før. Nå gidder jeg ikke. Lenke til kommentar
tomsi42 Skrevet 26. oktober 2012 Del Skrevet 26. oktober 2012 ... eller er dere av den typen som tenker "ting skal brukes" og slenger det ned i en bag og nermest blåser i om det kommer noen småriper her og der? Ja, her også. Det eneste jeg gjør er å sjekke om det er noe møkk på objektivet (dvs. glasset) og pusser vekk det før bruk. Har m-4/3 og 4/3 kamera, så støv på sensoren er et rimelig ukjent begrep. Lenke til kommentar
Bjerknez Skrevet 26. oktober 2012 Forfatter Del Skrevet 26. oktober 2012 Morsomt å høre hva andre gjør angående dette Det er sikkert ikke nødvendig å gjøre det så ofte som jeg gjør, men som sagt så synes jeg dette er en avslappende fritidssyssel som jeg trives med Lenke til kommentar
tomsi42 Skrevet 26. oktober 2012 Del Skrevet 26. oktober 2012 I og med at du trives med å holde på med det, så er det å anse som terapi Lenke til kommentar
Bjerknez Skrevet 26. oktober 2012 Forfatter Del Skrevet 26. oktober 2012 Det er helt riktig Tomsi Jeg lurte bare på om det er flere som trives med dette, men det aner meg vel at det bare er meg som er litt "partentlig" når det kommer til slikt. Liker å ha det ryddig rundt meg og at ting står der det skal etc. Lenke til kommentar
tow Skrevet 26. oktober 2012 Del Skrevet 26. oktober 2012 Morsomt å høre hva andre gjør angående dette Det er sikkert ikke nødvendig å gjøre det så ofte som jeg gjør, men som sagt så synes jeg dette er en avslappende fritidssyssel som jeg trives med Gjør ren objektivene med godt renseutstyr, når det er behov for det. Har aldri renset kameraet, det får bli når jeg finner flekker som ikke går av med sensorrensen. Ellers så tror jeg det sikkert finnes en diagnose som passer for deg Lenke til kommentar
Bjerknez Skrevet 26. oktober 2012 Forfatter Del Skrevet 26. oktober 2012 Ellers så tror jeg det sikkert finnes en diagnose som passer for deg Godt sagt har hent flere ganger at jeg har sitter og tar meg en pils eller tre mens jeg hører på musikk og renser fotoutstyret. Jeg ser jo at mange hadde sett rart på meg hvis dem hadde sett dette, men jeg føler meg vertfall ganske normal ellers. Plettfri vandel og snill mot kone. Er i fast jobb og er i det hele tatt (tror jeg da) en gange oppegående person men... hvem ville vel innrømmet at dem var kjenning av politiet grunnet konevold og hang på NAV? Lenke til kommentar
tomsi42 Skrevet 26. oktober 2012 Del Skrevet 26. oktober 2012 Det finnes dummere ting å gjøre mens man tar seg en pils eller tre ... Når jeg skal på en lengre fotorelatert tur; så setter jeg meg ned med noen pils mens jeg tar backup av brukte minnekort, lader batterier og velger ut hvilke objektiver og hus jeg skal ha med. Da går jeg gjerne over objektivene og tørker ren møkkete elementer med en mikrofiber-klut. Jeg har renset sensoren kun en gang, og det fordi den var helt matt pga tobakk-belegg (kjøpte kamera brukt av en stor-røyker). Ironisk nok, så var det et Olympus 4/3 hus ... Lenke til kommentar
Bjerknez Skrevet 26. oktober 2012 Forfatter Del Skrevet 26. oktober 2012 Hehe, min kone himler med øynene hver gang jeg sitter og "pusser" utstyret med et smil om munnen. Men det er helt greit, for jeg himler også med øynene når hun kommer hjem med en splitter ny veske hun MÅTTE ha... Selfølgelig har hun 58stk. vesker fra før. (Ja, jeg har telt dem) Lenke til kommentar
world wide weird Skrevet 26. oktober 2012 Del Skrevet 26. oktober 2012 (endret) ... eller er dere av den typen som tenker "ting skal brukes" og slenger det ned i en bag og nermest blåser i om det kommer noen småriper her og der? Ja ting skal brukes. Ellers har de ingen verdi. Jeg har aldri forstått at ting trenger å være like fint som nytt den dagen det er utslitt. - If it ain't broken , don't fix it. And, If it ain't dirty, don't clean it. Men om det egentlig er sjela di du renser, så fortsett bare med det. Selv går jeg meg en tur når tankene får floker, og vettet trenger en rens. Det heter visst meditasjon på fint. . Endret 26. oktober 2012 av world wide weird Lenke til kommentar
Bjerknez Skrevet 26. oktober 2012 Forfatter Del Skrevet 26. oktober 2012 ... eller er dere av den typen som tenker "ting skal brukes" og slenger det ned i en bag og nermest blåser i om det kommer noen småriper her og der? Ja ting skal brukes. Ellers har de ingen verdi. Jeg har aldri forstått at ting trenger å være like fint som nytt den dagen det er utslitt. - If it ain't broken , don't fix it. And, If it ain't dirty, don't clean it. Men om det egentlig er sjela di du renser, så fortsett bare med det. Selv går jeg meg en tur når tankene får floker, og vettet trenger en rens. Det heter visst meditasjon på fint. . Når man snakker verdi i form av penger, så vil jeg vel tro at pent brukt fotoutstyr bringer mer penger i påsan enn hardt brukt utstyr. Selv har jeg uansett ikke et kamera lenge nok til at det er i nærheten av å bli utslitt. Tja, kan vel på en måte si at jeg renser "sjelen" når jeg holder på med fotopussen. Vertfall så er det avslappende. Det samme gjelder vask av bil. Kan holde på i timesvis å vaske bil. Stiger bilen i verdi rent kronemessig av den grunn? Ikke sikkert det, men JEG har det vertfall trivelig Turer får jeg nok av ellers. Har en bikkje på 40kg. som krever sitt, og etter en time på tur med denne, så er man ikek akkurat avslappet for å si det sån, selv om det er hyggelig og komme seg litt ut. Men det blir på en måte rens av sjelen på en litt annen måte Lenke til kommentar
Keyzer28 Skrevet 26. oktober 2012 Del Skrevet 26. oktober 2012 Var utrolig forsiktig i starten. Kjøpte sett med q-tips, noe rensevæske, dette svært tynne papiret, lenspen, osv, og var uhyre forsiktig med glasset. Nå har jeg derimot fått inntrykk at glasset tåler svært mye, så jeg drar over med en t-skjorte eller mikrofiberklut ved behov, så dette er egentlig ikke noe jeg tenker på lenger. Støv blåser jeg bort med munnen eller blåseren. Hadde noen filtre jeg mistet i sanda og som jeg presterte å dra over med solkrem, og her gikk til jeg pers med renseveske og klut, men det ble bare verre, så jeg holdt dem under vasken, gnikka som juling med en t-skjorte, og de var som nye. Kasta renseveska, for den tror jeg bare gjorde vondt verre. Får ikke inntrykk av at glass er noe man trenger å ta særlig hensyn til hva skitt angår. Kameraet vasker jeg (ikke under springen ...) hvis jeg får vann eller fugledritt på det (ble driti ned av en fugl i sommer ...), og ser jeg noe dritt i søkeren eller på bildene, åpner jeg speilet og bruker en av disse Rocket Air-blåserne mens jeg holder kameraet ned, og det har ordnet problemene til nå. Hvis dette ikke ordner problemet en dag sender jeg kameraet til service. Jeg er litt for klønete til å styre bak speilet selv, og kommer nesten garantert til å ødelegge noe. Men jeg har lært meg noen kurante metoder for skifte av objektiv, så det er sjelden jeg får problemer her. Jeg er alltid redd for nye ting jeg kjøper de første dagene, spesielt dyre ting som kameraer og objektiver, men denne redselen forsvinner uten unntak etter få dager, og så tenker jeg ikke lenger på det. Lenke til kommentar
Bjerknez Skrevet 26. oktober 2012 Forfatter Del Skrevet 26. oktober 2012 Vi er nok like Keyzer28. men forskjellen er at jeg ALLTID er forsiktig med tingene mine. Ikke bare når det er nytt eller de første ukene/dagene. Lenke til kommentar
Keyzer28 Skrevet 26. oktober 2012 Del Skrevet 26. oktober 2012 Jeg er forsiktig, men ikke sånn at jeg tenker på det (lenger). Forsiktigheten går stort sett på at jeg unngår å miste objektivene i bakken, så jeg setter meg stort ned ned på huk (eller en benk) når jeg skifter. Og jeg er veldig rask med å skifte, men da for å slippe å sende kameraet på service fordi jeg får pollen og alt mulig tull inn i det. Forsøker også å unngå å skifte objektiv f.eks. på stranda, men må jeg så må jeg. Og jeg synes ikke det gjør noe om objektiv og kamerahus har riper (med mindre det er i glasset, det vil jeg unngå). Det gjør ikke noe om ting ser ut som om jeg faktisk har brukt det. En fordel at det ser pent ut ved salg, dog, men det pleier mine å gjøre. Solgte nettopp 17-55, og det var så pent at det kunne gått som helt nytt. Skal også selge 10-22, og også dette ser ut som om det kommer rett fra butikken. Det andre jeg har driter jeg egentlig i om får bruksmerker (så lenge det ikke er glasset eller annet som påvirker bruken), for etter at jeg har solgt 10-22 har jeg ingenting jeg ser for meg at jeg kommer til å selge på mange år. Og for egen del kan det godt se litt slitt ut. Synes egentlig det virker som om det skal litt til for å få bruksmerker på fotoutstyr, forresten. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå