Gå til innhold

Å like en sang man ikke liker

Lars26

Anbefalte innlegg

Hei, jeg lurer på hvor det kommer av at folk "ikke liker den type musikk".

Er det medfødt, eller får man musikksmak etterhvert som man blir eldre?

La oss si at den liker en rolig sang uten refreng og ikke annet type musikk, kan den personen "tvinge" seg selv både pysisk og fysisk til å like en sang som Black and Yellow?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg vil tro musikkinteresse havner i samme bås som andre interesser, at miljø har mye å si. Om du vokser opp i et hus med brødre og søstre som alle hører på pop helt fra begynnelsen, kan jeg ikke se for meg at du ikke gjør det.

Mye av for eksempel: "jeg hater den sangen" eller "jeg hater skrillex" kommer nok kanskje av at man ikke har hørt så veldig mye på den sangen eller musikksjangeren. Jo mer du hører på en sjanger, jo bedre vil du like den.

Det er nok mye som går på¨psyken. Før man hører en spesiell sang har man visse forventninger på hvordan den skal være og ikke være. Om sangen er slik man ikke liker den, er det nok mange som allerede i introen av sangen "snur ryggen til" og "gir opp å prøve å like den".

Dette er i alle fall hva jeg tror.

Lenke til kommentar

Kan nok ha noe med hva man assosierer låten eller stykket med. Det man hører på under en forelskelse kan senere bringe tilbake gode følelser, men også vonde. Husker å ha lest (på wikipedia) at personer med unnvikende personlighetstrekk i forhold til kjærlighet kan ofte foretrekke rolige ballader, eller musikk som er emosjonelt preget, i mens dem som ikke hadde noen betydelig unnvikelsestendenser synes det var kjedelig. Fant link: http://en.wikipedia....e-shyness#Music

Musikksmak bygger også mye på musikalsk forståelse og erfaringen man får forståelsen fra, tror jeg. Musikk-stykker og låter er bygget opp av systemer, et noteark er ren matematikk, ved å høre noe kan man ofte forutse hva som kommer senere dersom man har forståelse og kunnskap nok. De som har denne kunnskapen og forståelsen kan foretrekke mere omfattende og avanserte klassiske musikk-stykker fordi dette gir mere stimuli i forhold til enkle pop-låter (enkle i forhold til systemet).

Ettersom man blir eldre og får mere erfaring kan det hende det påvirker hva man gidder å høre på av forskjellige tekster, kan føre til at man foretrekker klassiske stykker der man kan forme sine egne bilder i forhold til sin erfaring, kanskje.

Endret av Mer0vingian
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...