010011110100110101000111 Skrevet 25. oktober 2012 Del Skrevet 25. oktober 2012 I huset jeg bor i er strømnettet rimelig dårlig, det er gammelt og alt utenom en kontaktpunkt i hele huset går på en strømlinje noe som har ført til veldig mange strømbrudd om vinteren grunnet sikringer som ryker. Det jeg da lurer på er om strømforsyninga tar hard for seg av dette, hadde vært fint å ikke trenge legge masse penger i en UPS. Har en Seasonic X-760, så tror jeg er rimelig godt sikra grunnet den generelle kvaliteten på alt pluss at systemet mitt bruker ikke nok ikke mer enn 350w om ikke mindre. Lenke til kommentar
Calvinator Skrevet 25. oktober 2012 Del Skrevet 25. oktober 2012 En UPS er ikke dyr og den er virkelig verdt pengene i situasjonen du er i. Strømnettet slik du beskriver det kan ta ut selv den beste PSU.. LINK: http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=119785 Lenke til kommentar
010011110100110101000111 Skrevet 25. oktober 2012 Forfatter Del Skrevet 25. oktober 2012 Vi har nå satt ovnen som dro 2200w på den ene kontakten som aldri går, så vi får se hvordan det går. 999,- er desverre en del penger når en er 15 år, og skal akkurat ut i kjøret med trafikalt grunnkurs, motorsykkel og ikke minst sikkerhetsutstyr som en må bruke hver eneste krone på. Strømmen har aldri gått når vi ikke har hatt ovner på linja, så tror det skal gå fint nå. Om det fortsetter å gå i hytt og gevær så legger jeg til side noen penger og kjøper en UPS. Lenke til kommentar
Andrull Skrevet 25. oktober 2012 Del Skrevet 25. oktober 2012 (endret) Ville nok også virkelig vurdert en UPS ja, og da blir ikke strømbrudd like kjipt. Nå skal jeg ikke si det for sikkert, men slike strømbrudd hvor det egentlig bare er sikringer som går (med andre ord blir det bare som å skru av strømmen i ny og ne), og er ingen direkte fare for strømforsyningen. Hadde det vært forsyningsnettet som hadde høye fluktuasjoner, og en ustabil spenning så ville dette derimot stresset PSUen mye, og tatt livet av den til og med. Vært i samme situasjon som deg, og det er rett og slett et hat. Orket ikke mer enn et halvt år i slike boforhold. Bor du sammen med andre? Og har du noen plan eller oversikt over hva det forskjellige trekker av strøm? Det er i hvert fall anbefalt for at du skal kunne fordele strømmen best mulig uten at du presser kursene over maks strømstyrke. Edit: 2200W er jo veldig mye strøm for EN kurs som skal fordeles på mye annet, og da er det ikke så rart kursen sliter. Husk også at allt som trekker strøm også tilføyer tilsvarende i varme. Så PCen din vil jo da gi deg 350W i varme. :=) Og har du mye som trekker strøm, så trenger du tilsvarende mindre oppvarming i form av varmovner. Endret 25. oktober 2012 av Andrull Lenke til kommentar
Calvinator Skrevet 25. oktober 2012 Del Skrevet 25. oktober 2012 Vi har nå satt ovnen som dro 2200w på den ene kontakten som aldri går, så vi får se hvordan det går. 999,- er desverre en del penger når en er 15 år, og skal akkurat ut i kjøret med trafikalt grunnkurs, motorsykkel og ikke minst sikkerhetsutstyr som en må bruke hver eneste krone på. Strømmen har aldri gått når vi ikke har hatt ovner på linja, så tror det skal gå fint nå. Om det fortsetter å gå i hytt og gevær så legger jeg til side noen penger og kjøper en UPS. 2200W er ca 10 ampere load. En vanlig kurs er på ca 16 amp. Har du en rå PC med utstyr så kan dette ta 5-800W og da er vi oppe på ca 12-13 amp. Og når varmevifter skrur seg på så sluker de gjerne mye mer strøm enn vanlig driftsstrøm. Vil da anbefale å heller kjøre den på lavere ytelse eller flytte den til en annen kurs, slik du har gjort nå. Lenke til kommentar
010011110100110101000111 Skrevet 25. oktober 2012 Forfatter Del Skrevet 25. oktober 2012 Takker for gode svar. Er dog ikke jeg som syntes det er kaldt, men har en mor som går på blodfortynnende som sliter litt med temperaturforskjeller. Så det er hun som bruker ovnen i stua. Lenke til kommentar
Greddi Skrevet 25. oktober 2012 Del Skrevet 25. oktober 2012 (endret) 5-800W og da er vi oppe på ca 12-13 amp Seriøst? Edit: tror du må nok regne om igjen. 10 amper kurser er ganske normalt. Det jeg reagere mest på er hvorfor TS bare har to kurser i huset. Endret 25. oktober 2012 av Greddi Lenke til kommentar
Andrull Skrevet 25. oktober 2012 Del Skrevet 25. oktober 2012 (endret) 5-800W og da er vi oppe på ca 12-13 amp Seriøst? Edit: tror du må nok regne om igjen. 10 amper kurser er ganske normalt. Det jeg reagere mest på er hvorfor TS bare har to kurser i huset. Seriøst hva da? At en PC kan trekke 500-800W, eller at dette + 2200W er 12-13 Ampere? Edit: Ja det stemmer at 10 Amp kurser er rimelig normalt, spesielt i såpass gammle/"stuselige" leiligheter. Men i dette tilfellet så høres det litt lite om de bruker en 2200W varmovn + lys + PC + andre ting, og fortsatt får det til å gå opp. Edit2: I min forrige leiebolig så var eneste måten for å overleve vinteren enten å la kokeplatene på komfyren stå på konstant, eller bruke en noe spesiell stikkontakt ut fra komfyren, da de andre kursene var så svake at det ikke var nok for å heve temperaturen over 10-11 celsius. Endret 25. oktober 2012 av Andrull Lenke til kommentar
010011110100110101000111 Skrevet 25. oktober 2012 Forfatter Del Skrevet 25. oktober 2012 5-800W og da er vi oppe på ca 12-13 amp Seriøst? Edit: tror du må nok regne om igjen. 10 amper kurser er ganske normalt. Det jeg reagere mest på er hvorfor TS bare har to kurser i huset. Bor i leilighet, og denne delen har bare 2 kurser, med mindre alt bare er utrolig dårlig fordelt. Kan ikke tenke meg at vi har en kurs som tar seg av 80% av arbeidet og 2 til som deler de resterende 20%. Så tror nok bare det er 2. Huset er også rimelig gammelt så vidt jeg vet, hvor gammelt aner jeg ikke. Det er iallefall gammelt nok til at en nettleverandør ikke ville installere nettverk her fordi alt måtte byttes for at det i det hele tatt skulle fungere, hvorfor aner jeg ikke. Lenke til kommentar
Andrull Skrevet 25. oktober 2012 Del Skrevet 25. oktober 2012 Du har ikke noen mulighet til å ta en titt i sikringsskapet? Er vel påkrevd at det står en form for oversikt over hvor de forskjellige sikringene går, samt hvor store de er. Ta gjerne bilde om mulig. Lenke til kommentar
Greddi Skrevet 25. oktober 2012 Del Skrevet 25. oktober 2012 5-800W og da er vi oppe på ca 12-13 amp Seriøst? Edit: tror du må nok regne om igjen. 10 amper kurser er ganske normalt. Det jeg reagere mest på er hvorfor TS bare har to kurser i huset. Seriøst hva da? At en PC kan trekke 500-800W, eller at dette + 2200W er 12-13 Ampere? Sånn jeg leser det, skriver han at en rå PC trekker 12-13 amper. 2200W/220v = 10 A Lenke til kommentar
010011110100110101000111 Skrevet 25. oktober 2012 Forfatter Del Skrevet 25. oktober 2012 Bilde av sikringskap og kursfortegnelse. Stue vest er mest sansynelig den ene stikkkontakten bak tv-en, om det ikke er to som gjemmer seg bak der. Jeg sitter enten på lys og stikk eller teknisk, da alt utenom badet og det i stuehjørnet går når den tredje sikringen på andre rekke går. Altså: ------ --x-- ----- Om du ser på bildene jeg la ved. Lenke til kommentar
Andrull Skrevet 25. oktober 2012 Del Skrevet 25. oktober 2012 Hvordan er det med kjøkken og bad da? Ettersom det ikke er noen egen kurs til komfyr, som er helt essensielt. Er dette noe som av en eller annen grunn ikke befinner seg i leiligheten? (hvis du har kjøkken, i såfall hvilken sikring går dette under?) Du kan for eksempel finne ut hvilken kurs som går hvor ved å skru av en sikring, og så se hvor det ikke lyser, og så kanskje ha med noe lite og lett som visuelt kan vise om det er koblet til. (alt fra lys til lader). Det er i hvert fall sterkt anbefalt Hvis du mener at stue vest er bak TVen, så ville det vært sterkt anbefalt å kanskje koble til varmovnen her. Det er en 16Amp kurs, og tåler minst 3500W, og vil derfor holde til belysning, varmovn, TV og en del andre småting. Hvis man skal støvsuge etc. så ta enten ut varmovnen, eller koble den til teknisk, som også har en 16Amp kurs. Og så kan PCen din være tilkoblet teknisk, om du er så heldig å ha den nesten for deg selv. (denne er 10Amp og tåler minst 2200W) Og PC og mye annet småtteri kan være tilkoblet denne. Lenke til kommentar
Andrull Skrevet 25. oktober 2012 Del Skrevet 25. oktober 2012 Sånn jeg leser det, skriver han at en rå PC trekker 12-13 amper. 2200W/220v = 10 A Ok, men da anbefaler jeg at du tar en kjapp titt på innlegget igjen, da det forholdsvis tydelig indikerer at han mener både varmovn og PC til sammen. Jeg hadde i det minste ingen problemer med å lese det på den måten. Og det stemmer at 2200W + 500-800W = 12-13A Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå