€uropa Skrevet 25. oktober 2012 Del Skrevet 25. oktober 2012 (endret) Det er ikke usannsynlig at mennesker etter hvert vil utvandre til andre planeter eller måner. Noen er allerede i gang med planlegge en bosetting på Mars: http://www.teknofil....en-igjen/110017 . Det jeg lurer på, er hvordan vil mennesket utvikle seg på en annen planet, som for eksempel Mars? Det første jeg tenker er at mennesket vil endre seg kulturelt. Ettersom et døgn eller et år på Mars ikke er det samme som et døgn eller et år på Jorda, vil marsboerne bli nødt til å finne et nytt system for å holde rede på tida, eventuelt et felles system for jordboere og marsboere. Det jeg derimot ikke vet så mye om, er hvordan miljøfaktorene vil påvirke menneskene på kort og lang sikt. Da tenker jeg på kroppsbygning, og kanskje også evolusjonen? Gravitasjonen ved ekvator på Mars er 0,379 g, altså en stor forskjell fra gravitasjonen på Jorda. Vil mennesket få mindre muskelmase og/eller bli betydelig høyere og tynnere? Foreløpig blir vel menneskene nødt til å leve inni bygninger, og da er det vel kosttilskudd som gjelder. Men hvis Mars blir terraformet en gang langt fram i tid, vil jo sollyset naturligvis være svakere der enn her. Da vil vel evolusjonen favorisere mennesker med få pigmenter i huden, ettersom de lettere kan utnytte sollyset til å produsere D-vitaminer? Hva annet vil skje? Over en lengre tidshorisont, vil marsboerne kunne kalles mennesker? På sikt blir det vel nødvendig å importere noe av dyre- og plantelivet fra Jorda. Hva vil skje med det? Endret 25. oktober 2012 av Zarac Lenke til kommentar
SeaLion Skrevet 26. oktober 2012 Del Skrevet 26. oktober 2012 Du har tydeligvis tenkt litt på dette, og kommet fram til noen interessante konklusjoner. Jeg tror neppe det går an å terraforma Mars-overflaten, for Mars har ikke lengre et beskyttende magnetfelt, så solstormene vil skrelle bort mesteparten av en eventuelt ny atmosfære. Men det er oppdaget grotteinnganger på Mars, så man kan tenke seg at menneskene terraformer grottene og legger et beskyttende glasstak over inngangene. Så veldig mye lengre blir vi neppe, men tynnere. Muskelmassen trenger vi ikke, og bensubstansen vil nok også bli svakere. Mennesker som har levd lenge på Mars vil være så svekket at de ikke vil kunne stå oppreist på Jorda. Denne effekten ser man allerede på astronauter som har langtidsopphold på romstasjonen (ISS). De trener hver dag for å unngå å miste for mye muskelmasse. Betraktningen din om tidsmåling er interessant. Jeg tipper at hvis marsianerne bosetter seg i grotter, så kan de opprettholde en jordisk døgnrytme, og dermed i det minste få to tidsregninger, marstid og jordtid. Den ene for lokale forhold som årstider, den andre for all samhandling med menneskene på jorda. Litt slik f.eks muslimer har sin egen tidsregning der de har kommet til 1200-tallet etter Muhammed, samtidig som de også benytter vestlig kalender når de samhandler med resten av verden, og da er i 2012 som resten av verden. Kineserne har to nyttårsfeiringer, sin egen og på vårt årsskifte. Jeg vil nok tro at planter klarer seg ganske bra i redusert tyngdekraft, men jeg tviler på om man importerer særlig mye dyreliv, annet enn noen kanarifugler, hunder og gullfisk for selskaps skyld. De vil nok også bli tynnere på Mars på grunn av den lave tyngdekraften. 1 Lenke til kommentar
€uropa Skrevet 26. oktober 2012 Forfatter Del Skrevet 26. oktober 2012 Ja, jeg har tenkt mye på dette. Jeg er svært nysgjerrig på hvordan mennesket ville bli andre steder, men det er litt farlig å si at jeg har komment fram til noen konklusjon, for jeg er ingen biolog og vet ikke så mye om dette. Hvis vi hadde terraformet en planet, eller deler av en planet, ville det ikke være nødvendig med noe dyreliv for å få økosystemet til å gå rundt? Hvis man skal dyrke mat, vil det ikke blant annet være nødvendig med åtseletere for å holde jorda næringsrik? Man bør vel også ha noen kyr og griser som man kan lage proteinrik mat av? Planen bør vel være å bli uavhengig av leveranser fra Jorda. Lenke til kommentar
SeaLion Skrevet 26. oktober 2012 Del Skrevet 26. oktober 2012 Også nøtter og bønner inneholder mye proteiner, og selvsagt ulike vannlevende dyr som fisk og krepsdyr. Også innsekter er rike på proteiner, det er f.eks foreslått å høste av Afrikas gresshoppesvermer til menneskemat. Selv om man terraformer ganske store arealer, så er det lite trolig at man kan lage et fullstendig økosystem som på jorda. Gjødsel til jorda kan man få både av menneskenes avføring, råtnende planterester og matrester. Så sånn sett trenger man knapt gressetere og lite trolig rovdyr eller åtseletere, i hvert fall ikke til å begynne med. I førstningen vil både planter, sopp, bakterier og eventuelle dyr bli nøye utvalgt til et slags minimumøkosystem. Lenke til kommentar
kim009 Skrevet 3. november 2012 Del Skrevet 3. november 2012 Om det er lav dødelighet og mye blanding med jordboere så er det vel ikke sikkert det blir så mye forskjell. Blir vel kanskje litt større genetisk variasjon i menneske genet, men de vil nokk ikke bli veldig forskjellig fra oss med mindre det enten var litte blanding mellom marsboere og jordboere eller omgivelsene gjorde det vanskelig for jordboere å overleve til de ble voksene. Lenke til kommentar
AnjoEntertainment Skrevet 3. november 2012 Del Skrevet 3. november 2012 Jeg håper ikke at vi mennesker mister muskelmassen vår. Det blir bare trist, både for fremtiden og for evolusjonens skyld. Om vi skal bli tynne, datatrykkende skapninger som kun har vekt i knotten og ikke på overkroppen, da vil jeg heller at vi mennesker blir utryddet. Vi må fortsette å være fysiske - det bør vi være. Hva er meningen med livet, hvis alt skal bli så forenklet at vi knapt trenger å anstrenge en muskel? Lenke til kommentar
SeaLion Skrevet 3. november 2012 Del Skrevet 3. november 2012 Tyngdekraften på Mars er bare ca 1/3 av den på jorda. Så ved et langtidsopphold på Mars vil man garantert miste både bensubstans og muskelmasse. Noe av tapet kan forebygges med daglige treningsøkter, men langtidsopphold på romstasjonene Sojus og ISS viser at selv med trening så vil menneskekroppen kvitte seg med bensubstans og muskelmasse den ikke trenger. Lenke til kommentar
Zimmerh Skrevet 3. november 2012 Del Skrevet 3. november 2012 (endret) Jeg håper ikke at vi mennesker mister muskelmassen vår. Det blir bare trist, både for fremtiden og for evolusjonens skyld. Om vi skal bli tynne, datatrykkende skapninger som kun har vekt i knotten og ikke på overkroppen, da vil jeg heller at vi mennesker blir utryddet. Vi må fortsette å være fysiske - det bør vi være. Hva er meningen med livet, hvis alt skal bli så forenklet at vi knapt trenger å anstrenge en muskel? Det har ikke noe med at man blir datatrykkende personer, muskelmassen og benmassen til mennesker er laget for Jorda, denne muskelmassen og benmassen har ingen funskjon på en planet med 1/3 av tyngdekraften som på jorda. Kroppen handler utifra sine miljøer og når kroppen ikke trenger å bruke så mye energi på musklene velger heller kroppen og kvitte seg med muskelmassen enn å bruke energi på unyttige muskler. Det samme som at om mennesket var på en planet med høyere tyngdekraft vil mennesket trenge større muskler og kraftigere bein. Endret 3. november 2012 av Zimmerh Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 31. mai 2013 Del Skrevet 31. mai 2013 Mars-reise er i media igjen: Å reise til planeten Mars er som å ta en CT hver femte dag Mye skadelig stråling altså. Er det mulig å beskytte farkosten med magnetfelt slik jorda beskyttes? For eksempel en superledende spole rundt farkosten som både avviser stråling og konsentrerer stråling mot endene av skipet? (Drivstofftanker og annet lite strålingssensitivt utstyr) En superledende spole holder seg kjølig nok til å være superledende så lenge man skjermer den fra direkte sollys. Lenke til kommentar
SeaLion Skrevet 31. mai 2013 Del Skrevet 31. mai 2013 Et av de beste materialene for å beskytte romfarerne og kolonistene mot kosmisk stråling er et par dm med vann. Å legge et dobbeltskall ytterst i romskipet og ytterveggene og taket i kolonien og fylle dette dobbeltskallet med vann er altså den billigste og enkleste metoden. Teknikken brukes allerede: ISS snus slik at vanntanken peker mot sola ved solstormutbrudd, og alle romvandringer avlyses inntil solstormen er over. Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 31. mai 2013 Del Skrevet 31. mai 2013 Jeg tenker at vann er et temmelig tungt skjold og selv om man må ha vanntank så er det kanskje behovet strålingsmessig mye større enn for andre formål. Hvis en forholdsvis lett superledende spole kan avbøye partikkelstrålingen noe og konsentrere resten mot vanntanken så tenker jeg at det må bli en mer effektiv og lettere konstruksjon enn å lage like god beskyttelse med bare vann. En superledende spole opprettholder i utgangspunktet magnetfeltet gratis til evig tid, må nok etterfylles med energi etter hvert som energi brukes på å avbøye partikkelbanene. Energitetthetene er vel ganske lave så det blir lavt energiforbruk. Lenke til kommentar
Skjeggape Skrevet 31. mai 2013 Del Skrevet 31. mai 2013 VSauce kanalen på YouTube har en video om en tilsvarende problemstilling, å bli født i verdensrommet. Lenke til kommentar
Egentlig2.0 Skrevet 1. juni 2013 Del Skrevet 1. juni 2013 Et annet problem ville også være biologiske utviklingen til mennesket, ville det ikke? Mener å ha lest eller sett at tyngdegraften eller noe annet vil påvirke fosterutviklingen, og at en graviditet ville vært problematisk på en annen planet. Lenke til kommentar
Dragavon Skrevet 4. juni 2013 Del Skrevet 4. juni 2013 Stod nylig om dette i illustrert vitenskap. Det ser ut som om tilogmed cellene våre får problemer ved redusert/ingen tyngdekraft, og rett og slett begynner å oppføre seg annerledes ved lange opphold i lavere tyngdekraft enn vi har på jordoverflaten. Konsekvensene av dette er det ingen som veit enda. Lenke til kommentar
mwy Skrevet 13. juni 2013 Del Skrevet 13. juni 2013 Du har tydeligvis tenkt litt på dette, og kommet fram til noen interessante konklusjoner. Jeg tror neppe det går an å terraforma Mars-overflaten, for Mars har ikke lengre et beskyttende magnetfelt, så solstormene vil skrelle bort mesteparten av en eventuelt ny atmosfære. Men det er oppdaget grotteinnganger på Mars, så man kan tenke seg at menneskene terraformer grottene og legger et beskyttende glasstak over inngangene. Så veldig mye lengre blir vi neppe, men tynnere. Muskelmassen trenger vi ikke, og bensubstansen vil nok også bli svakere. Mennesker som har levd lenge på Mars vil være så svekket at de ikke vil kunne stå oppreist på Jorda. Denne effekten ser man allerede på astronauter som har langtidsopphold på romstasjonen (ISS). De trener hver dag for å unngå å miste for mye muskelmasse. Betraktningen din om tidsmåling er interessant. Jeg tipper at hvis marsianerne bosetter seg i grotter, så kan de opprettholde en jordisk døgnrytme, og dermed i det minste få to tidsregninger, marstid og jordtid. Den ene for lokale forhold som årstider, den andre for all samhandling med menneskene på jorda. Litt slik f.eks muslimer har sin egen tidsregning der de har kommet til 1200-tallet etter Muhammed, samtidig som de også benytter vestlig kalender når de samhandler med resten av verden, og da er i 2012 som resten av verden. Kineserne har to nyttårsfeiringer, sin egen og på vårt årsskifte. Jeg vil nok tro at planter klarer seg ganske bra i redusert tyngdekraft, men jeg tviler på om man importerer særlig mye dyreliv, annet enn noen kanarifugler, hunder og gullfisk for selskaps skyld. De vil nok også bli tynnere på Mars på grunn av den lave tyngdekraften. Jeg tenker på at eventuelle insekter vil kunne bli kolossalt mye større med lavere tyngdekraft. På mars vil det være kjempedigre maur, eddekopper og kakerlakker. Lenke til kommentar
Dragavon Skrevet 13. juni 2013 Del Skrevet 13. juni 2013 Jeg tenker på at eventuelle insekter vil kunne bli kolossalt mye større med lavere tyngdekraft. På mars vil det være kjempedigre maur, eddekopper og kakerlakker. Nei. Insekter er noen av de mest hardføre dyrene på jorden. Det som begrenser størrelsen deres er at de ikkje har lunger som de fleste andre skapninger. Det begrenser kor store kropper de kan ha, fordi de ikkje får nok oksygen rundt i en stor kropp slik vi klarer. Hadde det ikkje vore for det så hadde vi hatt gigantiske insekter her. Lenke til kommentar
mwy Skrevet 13. juni 2013 Del Skrevet 13. juni 2013 Nei. Insekter er noen av de mest hardføre dyrene på jorden. Det som begrenser størrelsen deres er at de ikkje har lunger som de fleste andre skapninger. Det begrenser kor store kropper de kan ha, fordi de ikkje får nok oksygen rundt i en stor kropp slik vi klarer. Hadde det ikkje vore for det så hadde vi hatt gigantiske insekter her. Dette er betryggende for meg som fremtidig marsboer. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå