Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Utleie av leilighet

TheyStoleMyName

Anbefalte innlegg

Heihei,

Jeg har en leilighet som jeg leier ut til en familie og for ca 1 uke siden så skrev jeg kontrakt med leietaker om å få inn XXXX kr pr mnd.. Det vises seg om at de iløpet av siste uke har diskutert sammen (i familien) om husleien, og idag fikk jeg melding om at leietaker ikke vil betale for XXXX kr pr mnd.

Hva bør/kan/skal jeg gjøre?

Tusen takk for all hjelp.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvor mye XXXX mindre vil de betale da? Du har vel ditt på det tørre siden dere har kontrakt.

Men hvordan virker famillien? Kommer de til å være stabile leietakere over en lengre periode? Det kan jo veie opp for at de betaler litt mindre i måneden, enn å få inn noen som betaler det du ønsker og så forsvinner etter 7 måneder, og så må du jobbe med å få inn ny osv.

Men kan de være usikre betalere siden de nå går tilbake på summen dere ble enig om på kontrakten?

Lenke til kommentar

Hvor mye XXXX mindre vil de betale da? Du har vel ditt på det tørre siden dere har kontrakt.

Men hvordan virker famillien? Kommer de til å være stabile leietakere over en lengre periode? Det kan jo veie opp for at de betaler litt mindre i måneden, enn å få inn noen som betaler det du ønsker og så forsvinner etter 7 måneder, og så må du jobbe med å få inn ny osv.

Men kan de være usikre betalere siden de nå går tilbake på summen dere ble enig om på kontrakten?

Det er egentlig kun snakk om 500 kr mer.

Det er slik at jeg nettopp har kjøpt leiligheten og jeg ville ha med tidligere leietakerne og vi ble enige om XXXX kr pr mnd, men så fikk jeg melding etter et par dager om at de ikke kan bo der hvis det blir på XXXX kr (de vil ikke betale 500 kr mer). Siden jeg kun har møtt dem 1 gang, så vet jeg ikke hvordan familien er. Ingen anelse om hvor lenge de kommer til å leie, men ihvertfall over 4 mnd sikkert?

Som jeg har hørt fra forrige eier er at de er gode betalere.. Men at eieren hadde gitt litt "rabatt" på husleien pga rabatt på tjenester leietakeren ga til eier.

Lenke til kommentar

Du får gjøre det helt klart at du skal ha det dere har avtalt, men at dere kan gjøre en avtale om fradrag i husleien for tjenester. Dette bør gjøres i en egen kontrakt, hvor du gjør det klart at dersom du ber om tjenester, så kan disse motregnes husleien etter nærmere spesifiserte beløp, dersom det dokumenteres.

Dersom du ikke trenger tjenester en måned, så betaler de full pris. Dersom de kan gjøre noe du har bruk for, så dokumenterer dere at det har blitt gjort, og trekker det fra leia. Sørg for å ha ting på stell. Om de er typen som krangler på 500 kroner i måneden etter at de har inngått en kontrakt så er jeg usikker på om jeg ville hatt de som leieboere, men det må nesten være opp til deg. Har dere inngått en kontrakt som sier x kroner i måneden, ja da skal de selvfølgelig betale x kroner og ikke komme noen dager senere og ombestemme seg etter å ha "hatt familieråd".

• Liker 1
Lenke til kommentar

Du får gjøre det helt klart at du skal ha det dere har avtalt, men at dere kan gjøre en avtale om fradrag i husleien for tjenester. Dette bør gjøres i en egen kontrakt, hvor du gjør det klart at dersom du ber om tjenester, så kan disse motregnes husleien etter nærmere spesifiserte beløp, dersom det dokumenteres.

Dersom du ikke trenger tjenester en måned, så betaler de full pris. Dersom de kan gjøre noe du har bruk for, så dokumenterer dere at det har blitt gjort, og trekker det fra leia. Sørg for å ha ting på stell. Om de er typen som krangler på 500 kroner i måneden etter at de har inngått en kontrakt så er jeg usikker på om jeg ville hatt de som leieboere, men det må nesten være opp til deg. Har dere inngått en kontrakt som sier x kroner i måneden, ja da skal de selvfølgelig betale x kroner og ikke komme noen dager senere og ombestemme seg etter å ha "hatt familieråd".

Nja, får ikke benyttet tjenestene han tilbyr. Siden forrige eier hadde en bilforretning og leietaker har enten bilvaskeri eller verksted, så den forrige eieren hadde en fordel med det for å si det sånn.. Så det vil ikke være aktuelt for meg å benytte tjenestene. Men takk for at du prøver å komme med poeng jeg kan bruke :) ..

Jah, det kan jeg prøve å snakke med han om.. Ja, skal passe på det. Takk.

Men en ting til.. Siden i kontrakten så står det "ubestemt tid" så det vil si at de kan gi oppsigelse når som helst og det kan jeg også.. Men siden jeg er en "førstegangsutleier" og har ikke så mye peiling om det.. Så lurer jeg på om hvordan dette vil skje?

F. Eks:

De skal begynne å bo i leiligheten fra og med 1. Nov. Og hvis de velger å gi oppsigelse hvor lenge er det de skal betale for osv?

Tusen takk.

Lenke til kommentar

Oppsigelse skjer etter fulle kalendermåneder. Så hvis dem f.eks har 3 måneder og sier opp før månedsskiftet varer leieforholdet ut inneværende måned, så tre til, dvs. tom 31. januar. Sier dem opp etter månedsskiftet varer leieforholdet til 28. februar.

Selv om det er gjensidig oppsigelsesfrist betyr det ikke at du som utleier kan si opp uten videre. Oppsigelse skal være saklig begrunnet etter denne. At det er ubehagelig for deg at leietakere ytrer at dem synes dem betaler for mye er nok ikke saklig i seg selv.

Lenke til kommentar

Oppsigelse skjer etter fulle kalendermåneder. Så hvis dem f.eks har 3 måneder og sier opp før månedsskiftet varer leieforholdet ut inneværende måned, så tre til, dvs. tom 31. januar. Sier dem opp etter månedsskiftet varer leieforholdet til 28. februar.

Selv om det er gjensidig oppsigelsesfrist betyr det ikke at du som utleier kan si opp uten videre. Oppsigelse skal være saklig begrunnet etter denne. At det er ubehagelig for deg at leietakere ytrer at dem synes dem betaler for mye er nok ikke saklig i seg selv.

Åjah ok.. Takk.

Nei, tror du leste litt feil nå.. Hvis leietaker ønsker å si opp var greia egentlig..

Men en ting til.. Hvordan er det jeg mottar leieinntektene ? Må jeg sende regning? Eller setter de husleien inn på kontoen min selv?

Tusen takk.

Lenke til kommentar

Alle som leier eller leier ut bør sett seg inn i husleieloven. http://www.lovdata.no/all/hl-19990326-017.html

Når du overtar et hus med leieboere, overtar du i følge § 8-6 retter og plikter etter den leieavtalen leieboerne har med tidligere eier. Finnes det en skriftlig leieavtale, så gjelder den også for deg som ny eier. Dere kan også skrive en ny avtale med samme betingelser, standarddokumenter man får fra Forbrukerrådet, banker, leieboerforeningen, huseiernes landsforbund etc er greie å bruke.

Du kan regulere leien etter samme regler som forrige eier kunne gjort, enten ved å regulere den etter endring konsumprisindeksen etter forrige leieregulering § 4-2, eller du kan med tilpasse den til "gjengs leie" med de varslingsfrister og betingelser som er beskrevet i § 4-3.

Bruker dere en standard leieavtale, vil det som regel være mulig å fylle ut at "leien betales med kr ____ den __ i hver måned til konto ____________" eller tilsvarende. Da skal leier selv passe på å betale inn regelmessig uten at du behøver å sende dem fakturaer.

Endret av Svinks
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Alle som leier eller leier ut bør sett seg inn i husleieloven. http://www.lovdata.n...990326-017.html

Når du overtar et hus med leieboere, overtar du i følge § 8-6 retter og plikter etter den leieavtalen leieboerne har med tidligere eier. Finnes det en skriftlig leieavtale, så gjelder den også for deg som ny eier. Dere kan også skrive en ny avtale med samme betingelser, standarddokumenter man får fra Forbrukerrådet, banker, leieboerforeningen, huseiernes landsforbund etc er greie å bruke.

Du kan regulere leien etter samme regler som forrige eier kunne gjort, enten ved å regulere den etter endring konsumprisindeksen etter forrige leieregulering § 4-2, eller du kan med tilpasse den til "gjengs leie" med de varslingsfrister og betingelser som er beskrevet i § 4-3.

Bruker dere en standard leieavtale, vil det som regel være mulig å fylle ut at "leien betales med kr ____ den __ i hver måned til konto ____________" eller tilsvarende. Da skal leier selv passe på å betale inn regelmessig uten at du behøver å sende dem fakturaer.

Tusen takk for infoen :).. Setter stor pris på alle som har svart :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...