Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

[Løst] Golf 4 1,9 tdi - startproblem


MorteM91

Anbefalte innlegg

Hei!

 

Jeg har et problem med en golf 4 (99-modell) som ikke alltid vil starte når det er litt kjøligere i lufta og det allerede ved ca -2 grader.

 

Det som er problemet er at når jeg skal starte den, så begynner starteren å gå, men motoren vil ikke komme etter.

 

Dersom jeg da putter i motorvarmeren, så starter den allerede etter et par minutter.

 

Allikevel synes jeg det er drøyt å skulle putte i motorvarmeren allerede like under 0 grader.

 

Noen som vet hva problemet kan være? Glødepluggene som må byttes kanskje?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
  • 3 uker senere...

Nei, nå har den begynt igjen gitt...

 

Den starter ikke dersom det er kaldere enn 4-5 varmegrader. Etter 5 min med motorvarmer så starter den uten problemer...

 

 

Det er nylig byttet glødeplugger, dieselfilter og som nevnt temperaturføler.

 

Mistenker at det kan være batteriet som ikke orker å dra starteren fort nok rundt

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Kan det være forvarmeren som er defekt? Jeg kan huske et aller annet med dette på disse bilene.

 

Jeg tror uansett at du bør ta bilen din innom et verksted. Når alt det åpenlyse og standard feilkilder er gjennomgått, så blir det bare tullete å sitte over internett å feilsøke og lage diagnoser uten å ha bilen foran seg. Få en fagperson til å se på den og få gjort en ordentlig feilsøking. Med alt som er gjort til nå, så har du allerede tatt unna mye av det et verksted vil sjekke, så feilsøkingen bør ikke bli mer omfattende enn nødvendig.

Lenke til kommentar

Jaja, helt enig når det gjelder det å oppsøke verksted.

Det morsomme i den situasjonen her, som jeg ser nå at jeg glemte å opplyse om, det er at bilen var inne på verksted en tur for en stund siden for å få sjekket ut dette.

Det viste seg jo at de ikke fant problemet og jeg har hatt en god dialog med verkstedet i mellomtiden for å forsøke å finne løsningen på problemet, mens jeg ikke har hatt tid til å få kjerra på verksted grunnet ugunstige arbeidstider/-sted.

 

Forhåpentligvis blir enden på visa at de finner ut hva problemet er når den skal inn til uka :)

Jeg setter uansett stor pris på at du har forsøkt alt du kan, LiamH, for å hjelpe :)

Poster svar på hvordan det går og hva som faktisk er problemet

Lenke til kommentar

Ja dette hørtes veldig merkelig ut.

 

Hvilken "defa pakke" har du? Med batterilader å alt?

 

Jeg har bare montert dette på nybiler 2010+ og dette er en 99modell så litt usikker på hvordan de kobla dette før. Hvis du har med batterilader kobler man på en funksjon som kutter Defa ladingen når man setter på tenning eller starter bilen. Vet at noen bare setter denne styringen til innslaget på dieselpumpa siden det er så enkelt. Greit nok det.

 

Hadde i først omgang koblet vekk Defa laderen. Mulig det forsvinner noe signaler en eller annen plass. Irr i ladeboksen er et ganske vanlig problem har jeg hørt uten at jeg har opplevd dette selv. Du har jo bytta alt annet.

Lenke til kommentar

Jeg ville koblet til med vag com. Kan godt hende det r en temperaturføler som er gåen. På min A3 med 1.9 tdi klarer startmotoren så vidt å trekke motoren rundt ved minus 10. ( tror starteren min et syk) -Men starter fordi. Siden glødepluggene fungerer må d være noe med motorstyringen. Motoren skal gi mer diesel ved kaldstart. Men da må styringen vite at det et kaldt.

Lenke til kommentar

Jeg ville koblet til med vag com. Kan godt hende det r en temperaturføler som er gåen. På min A3 med 1.9 tdi klarer startmotoren så vidt å trekke motoren rundt ved minus 10. ( tror starteren min et syk) -Men starter fordi. Siden glødepluggene fungerer må d være noe med motorstyringen. Motoren skal gi mer diesel ved kaldstart. Men da må styringen vite at det et kaldt.

 

Unnskyld, men leser du ikke tråden før du svarer? :)

Endret av LiamH
Lenke til kommentar

Takk for at du spør LiamH, jeg ønsker bare å hjelpe! (Har lest gjennom enda en gang)

 

Siden alt tilsynelatende fungerer ( gløding - starter- batteri - temperaturføler) uten at motor starter skikkelig så er dette ganske merkelig. En temperaturføler er funnet feil og byttet. Er det flere følere? Er ny føler ok?

 

Jeg er enig i at feil enten er manglende gløding eller temperaturføler (som igjen styrer gløding og mengde diesel ved start ut i fra temperatur.) Har lignende problem med min bil. Den starter dårlig bare når motor er lunken. Hadde bilen på et meca verksted. De fant heller ikke ut så mye, men klarte ikke heller å koble til pc. Jeg er også spent på å høre diagnosen på Golfen og om de finner ut noe.

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Takk for bra innspill og beklager sen tilbakemelding.

 

Til B25S:

Nei, det blinket ingenting der nei...

 

Nå fungerer faktisk glødingen som den skal og den starter i -17 på første forsøk :-p

Verkstedet som den har vært på har feilsøkt alt av ledningsnett og byttet det som byttes kan som hører til glødesystemet.

 

Sjukeste av alt er det at den plutselig begynte å fungere etter at en defekt ABS-føler ble byttet... Ikke at dette i utgangspunktet skal ha noe med hverandre å gjøre, men nå fungerer det hvertfall :)

Enn så lenge...? :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...