Roar K Skrevet 25. oktober 2012 Del Skrevet 25. oktober 2012 (endret) Jeg trenger hjelp til å finne ut om takstolene mine tåler takstein (det ligger shingel på taket i dag). Takstolene er stemplet med følgende informasjon: v: 27 c: 600 Tak - Snø: 2500 Tak - EGL: 1000 Himling - Nyttel: 500 Himling - EGL: 260 Takker for kvalifiserte svar :-) Hilsen Roar Endret 25. oktober 2012 av Roar K Lenke til kommentar
Inge Rognmo Skrevet 25. oktober 2012 Del Skrevet 25. oktober 2012 Skal ikke påberope meg å være godt kvalifisert, men kan i alle fall gjette. Tallene er åpenbart ikke i kg, men kan være i Newton. Altså snølast 2500N=ca.250kg/m2, egenlast (egenvekt) taktekke 100kg/m2, egenvekt himling 26kg/m2, nyttelast himling 50kg/m2. Om taksteinen veier under 100kg/m2 bør det tåles, men tenk på at det da vil tåle mindre snølast enn i dag. (i og med at det vesentlige for takstolene er summen av snølast og egenlast.) Lenke til kommentar
Friluftskar Skrevet 6. november 2012 Del Skrevet 6. november 2012 (endret) Er litt usikker på den merkingen. Men Inge R. har rett i sitt første avsnitt. Og i siste del, av andre avsnitt. Dette er trolig gamle Fagverkstakstoler og vekt er anngitt i Newton. De siste 10-årene har det vært merket i KN, men greit. Slik jeg leser stemplet, var taket godkjent for "tung tekking", den gang takstolene ble laget. Og for en snølast på 2,5 KN, samt en "lett himling" (vekt under og oppå undergurter), på 0,26 KN. Generelt for slike fagverk. Lett tekking (Takstol, taktro og papp/singel) = 0,5 KN. Tung tekking (tilsvarene som foregående, men med takstein) = 1 KN. Undergurt = horrisontal del av takstolen = himlingsbjelke. Men etter loven kan du ikke gjøre endringer i bærekonstruksjonene, eller påføre dem større vekt, uten at dette sjekkes opp etter nytt regelverk. Og etter nytt regelverk, er det kommet nye snølaster (større), som det må taes hensyn til, avhengig av hvilken kommune du bor i. Så jeg er ganske sikker på, at det er ulovlig å legge tung tekking (takstein) på dette taket uten at takstolene forsterkes, etter NS. Dimensjonering utføres av Rådgivende ingeniører, eller andre med ansvarsrett, for prosjektering i Tiltaksklasse 2. Så ønsker du takstein på huset, kontakt et slikt firma. Endret 6. november 2012 av geco5 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå