Gå til innhold

Bygge hjemmeserver. Trenger RAIDkort


Anbefalte innlegg

FreeNAS eller NAS4Free er begge to greie om ein får det til å fungere. Men disse GUI baserte distribusjonane har ein vane til å skape krøll. Det er svært mange som klager og opplever dei ustabile.

Det spørs jo hva de "mange" forsøker å bruke disse NAS-løsningene til. På forumet til FreeNAS kan det virke som om de skal ha boksen til å gjøre alt mulig annet i tillegg til å være NAS / filserver.

 

Jeg har en FreeNAS-boks som jeg har hatt i drift i omtrent ett år nå, den bruker jeg kun som NAS, og den fungerer strålende, uten problemer.

I løpet av perioden har jeg oppgradert FreeNAS til nyere versjon fire ganger, det har også gått uten problemer.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Spørsmål:

Jeg ser at mange raidkort med f eks raid5 støtte kommer med 2 porter. Hvordan skal man få Raid5 med 2 harddisker? Er det meningen at man skal kunne bruke 2stk slike kort for raid5 støtte?

Eller er det mulig å benytte seg av portene på hovedkortet til å lage raid? Har det da støtte for ekspansjon og migrering?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Du tenker sikkert på 2 stk minisas kontakter. Man bruker da minisas til sata som gir 4 stk satakontakter på hver port. Altså 8 sata på 2 stk minisasporter.

Minisas til sata kabel ekempel: http://www.amazon.com/HighPoint-Internal-Mini-SAS-SFF8087-Int-MS-1M4S/dp/B001L9DU88

 

Her ser du to minisas porter: http://www.amazon.com/Areca-ARC-1880I-8-Port-Profile-Controller/dp/B005MJ8YHU

  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Sendte mail til Highpoint angående http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=591147 og det virket som om kortet hadde mulighet for de egenskapene som jeg egentlig var ute etter. Det kan summeres ned til dette:

- If I build a RAID5 with, lets say 4 hard drives, will I in the future be able to expand the raid by adding additional identical hard drives to my array, without losing any data?

- Can I build a RAID5 into a RAID6, provided I got enough space in my array to do so (Without reformatting my disks of course)?

- Should the Raidcard fail at any given point, will I be able to migrate the data in the array to a new Raidcard (either an identical, or maybe another brand) ?

 

Svaret var som følge:

1. The RR2720 RAID6 feature only available in Windows platform. For other OS, it doesn't support

2. To expand the RAID5 capacity, you can run OCE (Online capacity expansion) feature

3. For RAID5 to RAID6 migration, you can run ORLM feature

4. The RAID configiration information is recorded on disk so it is recognized and compatible on all HighPoint HBAs

Om dette er et crappy kort etter dine standarer Nizzen, burde det ikke vært nok for meg? Jeg har ikke evig mange penger å bruke, men siden det tillates å bytte raidkort i ettertid uten å miste data, er ikke dette greit for førstegangskjøpere?

:)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Kontrolleren er ganske så rask i følge tester, så her får man jo VELDIG mye for pengene. Men hvordan den egentlig fungerer vet jeg ikkje.

Men for all del, det er jo bare kjøre på så finner du ut om det er noe tess. For min egen del, så kjøper jeg ting som jeg vet funker bra til lagring, derav Areca fan.

 

Hvis du kjøper den, så kan du jo komme med erfaringer om denne etterhvert her på forumet.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Nei! Kjøper du Highpoint så vil du garantert koma tilbake her på forumet for å få hjelp til feilsøking.

Leser du rundt på nettet så ser du at ingen anbefaler Highpoint....absolutt ingen...

Kjøp eit HBA og sjå heller på andre software raid løysninger til Windows -> http://snapraid.sour...et/compare.html

SnapRaid så faktisk ikke så dumt ut. Har jeg fremdeles mulighet til å utvide arrayet med flere disker om jeg skulle ønske det? Og når det uungåenlige skjer, altså at hovedkort tar kvelden, kan jeg bygge opp igjen arrayet på et annet HK? Trenger jeg en HBA om jeg har nok sataporter på HK? Støtter softwaren 3TB disker? Kan jeg opprette et Raid med sataporter fra både HK og en HBA? Hvordan vil du svare på de spørsmålene jeg stilte HighPoint? :)

Endret av Valkyria
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg har planer om å bygge meg en hjemmeserver, og velger meg ut noen komponenter jeg skal ha. Eneste jeg er usikker på er hvilket RAIDkort som er å anbefale. Kravet jeg setter er at det skal ha RAID5 funksjon, minst 6porter, og ha mulighet for å kunne utvide arrayet i ettertid (om jeg lager det nå med 4 disker ønsker jeg at det skal kunne settes inn en ekstra HDD i ettertid uten å måtte formatere diskene).

Jeg har sett litt på forskjellige Highpoint-kort (som er bortimot det eneste komplett.no selger), men finner lite reviews om disse produktene og kundevurderingene på komplett er bare middelmådige.

Er det noen som har noen erfaringer og anbefalinger med andre merker og andre raidkort?

 

Jeg har en 60gb Corsair Force SSD i stasjonæren min som jeg har planer om å bytte i en større raskere disk, slik at jeg kan bruke den gamle SSDen som hoveddisk i serveren. Siden mange SSDer svikter etter et par år, vil jeg bare forsikre meg om at hvis SSDen svikter mens den er i serveren, er det bare til å sette inn en ny SSD, installere hva enn OS jeg velger og arrayet er uskadd?

 

Takk :)

 

Areca Areca Areca Areca Areca Areca og Areca !!! funker som faen!

Lenke til kommentar

Jeg kan skrive under på av egen erfaring, at Areca er veldig stabile og bra raid kontrollere.

 

Kjøpte meg en ARC-1210 for 100 dollar på ebay, som jeg har i arbeidspcen min.

 

(4porters med 3x 2tb wd red akkurat nå)

 

i lagrings serveren gammel har jeg en ARC-1170 (24porter pci-x, gjør 550-600 MB/s på raid6)

 

og har nå , siden jeg er så fornøyd med de, bestilt en av de aller nyeste ARC-1882-IX 24 med 4GB upgrade, og battery upgrade.

 

MEN, dette er såklart ganske overkill til ditt bruk.

 

men den ARC-1220 kan jeg varmt anbefale. der har du en kontroller du kan stole på, og den har mer en nok ytelse for deg og. så om du får tak i slik en til 170 dollar, så trumfer det alt annet du finner til under 2000kroner her i norge, by far (snakker ny pris)

 

lykke til!

Lenke til kommentar

27xx serien til highpoint er grei nok, men har ikke ytelsen og proffstempelet til areca/lsi. Nå har jeg ikke erfaring akkurat med 2720 (jeg har 2740 og 2782) og prisene deres ikke er så bra som de var før (merk at kabler ikke følger med).

 

Personlig ville jeg akkurat nå heller gått for en zfs-løsning, men det krever at man har en server som kjører freebsd/openindiana/..., i tillegg til kunnskap og interesse for å sette den opp. Det gir deg også frihet til å bytte kontroller senere.

 

Alternativt må man i den prisklassen grave frem en passende brukt areca-kontroller på ebay. Det er ikke alltid det er så lett å finne siden de er ganske populære.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...