Gå til innhold

Bygge hjemmeserver. Trenger RAIDkort


Anbefalte innlegg

Jeg har planer om å bygge meg en hjemmeserver, og velger meg ut noen komponenter jeg skal ha. Eneste jeg er usikker på er hvilket RAIDkort som er å anbefale. Kravet jeg setter er at det skal ha RAID5 funksjon, minst 6porter, og ha mulighet for å kunne utvide arrayet i ettertid (om jeg lager det nå med 4 disker ønsker jeg at det skal kunne settes inn en ekstra HDD i ettertid uten å måtte formatere diskene).

Jeg har sett litt på forskjellige Highpoint-kort (som er bortimot det eneste komplett.no selger), men finner lite reviews om disse produktene og kundevurderingene på komplett er bare middelmådige.

Er det noen som har noen erfaringer og anbefalinger med andre merker og andre raidkort?

 

Jeg har en 60gb Corsair Force SSD i stasjonæren min som jeg har planer om å bytte i en større raskere disk, slik at jeg kan bruke den gamle SSDen som hoveddisk i serveren. Siden mange SSDer svikter etter et par år, vil jeg bare forsikre meg om at hvis SSDen svikter mens den er i serveren, er det bare til å sette inn en ny SSD, installere hva enn OS jeg velger og arrayet er uskadd?

 

Takk :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvis du vil ha et raidkort som fungerer veldig bra med "alle" OS og kan utvide raidarray, i tillegg er veldig bra for både ssder og harddisker, så er Areca noe å vurdere. Areca støtter sas/sataexpandere som gjør at man kan få flere porter tilgjengelig til kontrolleren.

 

Areca 1880i eller 1882i finnes i 8 porter. Blir 8 porter for lite, så kan man kjøpe en expander som har fra 24-32 porter, som koster ca 2000kr.

Arecakontrollere er ikkje veldig billig, men man får det man betaler for.

Det nest beste alternativet er å se på LSI kontrollere.

 

 

Siden mange SSDer svikter etter et par år, vil jeg bare forsikre meg om at hvis SSDen svikter mens den er i serveren, er det bare til å sette inn en ny SSD, installere hva enn OS jeg velger og arrayet er uskadd?

 

Operativsystemet og lagringsarrayet har ingen ting med hverandre å gjøre med mindre du installerer OS på lagringsarryet :)

 

Alt av ssder og harddisker kan svikte, så her er det backup som gjelder uansett. Et tips er å ha en klone av OS arrayet på lagringsarrayet :) Nå er det vel ikkje kjent at SSDer failer etter et par år enda. Virker heller som om en ssd failer rimelig fort, eller kommer død fra leverandør, enn at den dør etter et par år. Lite statistikk på dette enda, da ssder generelt er ganske nytt

Endret av Nizzen
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Er det noen norske forhandlere som selger Areca eller LSI kontrollere?

Vil helst forholde meg til norske sider for handelen jeg foretar på nettet, men om jeg får det billigere fra utlandet er dette selvfølgelig til vurdering. :)

 

Planen var å ha en 60gb SSD til OS og begynne med 4 stk HDD i raid5, som er uavhengig av OS-disk. Planlegger ikke ha noe annet enn OS og litt tillegsprogrammer som Teamviewer på SSD så det skal ikke være nødvendig å ta noe backup av den om den svikter.

 

Og hva skjer om raidkortet krasjer? Kan arrayet bygges opp igjen av en annen kontroller (tilsvarende eller ulik) ?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Har sett på mange av kortene og de ser pålitelige og gode ut, men dyyyyyre :(

Så for meg noe i 2000kr klassen. Nizzen, du som har peiling, hva i denne prisklassen vil du anbefale?

Andres anbefalinger er også velkomne :)

Siden du kanskje vil ha hardware raidkontroller med minne og en del porter vil jeg ikkje anbefale noen kontrollere til under 2000kr. Brukt er da eneste løsning.

 

Skal man ha hardware raidkontroller med noen porter, så koster det. Som alt annet i verden. Man får liksom ikkje en ny buss for brukt Fiat 1989 pris.

 

Bra sammenlikning :p

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Siden f eks komplett har mange 4-portskort med Raid5 mulighet ligger på 1000kr ++ trodde jeg det ikke skulle være så vanskelig å øke antall porter med 2 uten at prisen firedobles :(

Jeg trenger ikke den dyreste og beste og raskeste raidkontrolleren, jeg trenger bare en som sørger for at dataen min er intakt.

Raidkontroller med minne skiller seg fra hvilken måte ut fra raidkort uten minne?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Siden f eks komplett har mange 4-portskort med Raid5 mulighet ligger på 1000kr ++ trodde jeg det ikke skulle være så vanskelig å øke antall porter med 2 uten at prisen firedobles :(

Jeg trenger ikke den dyreste og beste og raskeste raidkontrolleren, jeg trenger bare en som sørger for at dataen min er intakt.

Raidkontroller med minne skiller seg fra hvilken måte ut fra raidkort uten minne?

 

Hvis du vil at dataene dine er intakt, ville jeg iallefall brukt litt penger på raidkontroller. Raidkontrollere er som regel beregnet på bedrifter som trenger oppetid og sikkerhet. Raid er ikkje ren sikkerhet, så backup er alltid viktig på det man ikkje vil miste.

 

Raidkontrollere med minne er raskere på raid-5 og 6 som ved f.eks skriving. Skriving krever en del resurser ved raid 5 og 6. Dyrere raidkontrollere er også bygd for å kjøre 24/7, noe som man ofte har selv om det er hjemmeserver.

 

Raid 6 anbefales, da 2 stk disker kan ta kvelden uten at dataene dine forsvinner. Har man f.eks Areca kontroller, så fungerer flere modeller med samme raid array.

 

Du kan jo alltids kjøre software raid i windows ved å bruke intigrerte portene på hovedkortet, og eller supplere med billige satakontrollere for å få flere porter. Men da sier jeg bare lykke til :D

Vil man virkelig at ting skal holde, så er det ikkje alltid det lureste å ta snarveier eller kjøpe det aller billigste. for deretter håpe det beste. Det gider iallefall ikkje jeg med et "par" terrabyte med data....

Endret av Nizzen
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Jeg er fult klar over ulempene med softwareraid i Windows, det er litt derfor jeg er ute etter et kort som kan være mer pålitelig ;)

Men hva er det som gjør at et "billig" raidkort fungerer dårlig? Planen er å kjøre 4 x 3TB disker i RAID5 og så utvide etter behov senere. Hva gjør et dyrt kort bedre enn et billig kort, annet enn å skrive fortere? Er det andre merker enn Areca som støtter funksjonen med å bytte raidkort om det skulle ta kvelden? Ønsker ikke være avhengig av at Raidkontrolleren skal fungere feilfritt i 6-7år før jeg oppgraderer server, og muligens raidkort. Om Raidkortet svikter ønsker jeg å kunne bytte (med garanti eller penger) til et annet raidkort som kan overta driften av det samme systemet. ;)

 

Er klar over at det koster å være kar, men siden mitt umiddelbare behov ikke strekker seg over 6TB (4x3tb for fremtidssikring) har jeg ikke noen sinnsyke ambisjoner med 24-ports kontrollere etc. 6 porter tror jeg er det meste jeg har behov for før det kan være behov for å oppgradere server. Det kan gi meg 15TB med data i raid5, noe jeg tror er nok.

Endret av Valkyria
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Har denne funksjonen et navn, slik at jeg vet hva jeg skal se etter? :)

Hva kjennetegner en dårlig fra en god kontroller annet enn prisen?

 

Kan jeg kjøpe en billig, la oss si 8P kontroller, bygget hele arrayet idag, med 8 x 3TB disker, og være sikret i "all" framtid, for hvis raidkontroller ryker, kan jeg benytte meg av en identisk kontroller og då samme arrayet?

Må takke for all god hjelp jeg har fått hittil :) Føler du har lært meg mye nyttig hittil

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Har denne funksjonen et navn, slik at jeg vet hva jeg skal se etter? :) Hva kjennetegner en dårlig fra en god kontroller annet enn prisen? Kan jeg kjøpe en billig, la oss si 8P kontroller, bygget hele arrayet idag, med 8 x 3TB disker, og være sikret i "all" framtid, for hvis raidkontroller ryker, kan jeg benytte meg av en identisk kontroller og då samme arrayet? Må takke for all god hjelp jeg har fått hittil :) Føler du har lært meg mye nyttig hittil

 

"Expand raid" heter det vel,

Forandre på stripesize har jeg bare sett på Areca.

Lenke til kommentar

Om du absolutt ynskje å bruke minimalt med pengar og ha eit skikkeleg raid så bruker du eit anna operativsystem. Er det ikkje aktuelt, så må du leggja ned ein god del ekstra pengar på ein skikkeleg kontroller. Det er så mykje drit ute i markedet at for mange så blir raid altfor komplisert.

 

Eg køyre sjølv FreeBSD med ZFS raid og har laga ein samba share som eg har kobla Windowsmaskina mi mot. For nokon som kan det så tar det ca 30 min å få dette opp. Ein uerfaren vil bruke nokre dagar, men lære seg utruleg mykje nytt i same slengen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

FreeNAS eller NAS4Free er begge to greie om ein får det til å fungere. Men disse GUI baserte distribusjonane har ein vane til å skape krøll. Det er svært mange som klager og opplever dei ustabile.

Hadde dei vore 100% skikkelege så hadde dei absolutt vore det eg ville ha anbefalt. Går det galt der, så må du uansett bruke kommandolinje for å rydde opp eller fikse problemet.

 

Derimot så er det veldig få som klager på FreeBSD etter at dei har brukt den ekstra tida på å lære seg det. Det er ikkje så vanskeleg å lage eit raid via kommandolinje(ein kommando og ingen konfiguering) og eksportere det som ein Samba share(redigering i konfiguasjonsfil og opprette brukar med passord).

Youtube er eit god hjelpemiddel for å få det til.

 

PS

Ein billig, rask og bra 2 porters kontroller er ASMedia 1061. Fåes på Ebay for $12 inkl. frakt

Lenke til kommentar

Har sett litt på forskjellige brukte kort fra både finn.no og ebay. Finner både areca-kort og LSI kort med gode priser på. Hva er deres mening om disse modellene:

http://www.ebay.com/itm/Areca-ARC-1220-PCI-Express-x8-SATA-II-RAID-Controller-Card-/251174892494?pt=US_Computer_Disk_Controllers_RAID_Cards&hash=item3a7b30b3ce

 

http://www.ebay.com/itm/LSI-Logic-MegaRAID-SAS-8408E-512M-Cache-3Gb-s-8-port-PCI-E-SAS-RAID-Controller-/330774037617?pt=US_Computer_Disk_Controllers_RAID_Cards&hash=item4d03ab4471

 

Begge benytter seg av SATA2 porter. Dette blir vel ikke så stort problem på vanlige HDDer som ikke har enorm R/W speed? Har de støtte for 3tb disker?

:)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...