Gå til innhold

Canal Digital 25/5 - Merkelig problem med router?

Anbefalte innlegg

Heisann!

Har nettop fått Canal Digital 25/5 linje, og de var her igår og monterte og alt ble veldig greit, har internett og det er stabilt mtp. at det ikke detter ut, youtube laster kjapt osv.

Har kjørt speedtest + pingtest, og har fått relativt stabilte resultater tilbake.

Speedtesten varierer mellom 24/4.5 til 25/5 opp og ned.

Pingtesten gir meg konstant 0% packetloss, og ellers bra, med A karakter.

Så merket jeg noe merkelig her idag når jeg drev og raste litt rundt på internett, om jeg laster ned et bilde på en nettside, f.eks en animert .GIF fil, så vil den plutselig bare stoppe og laste, helt til jeg refresher, da fortsetter den og laste resten av .GIF'en. Dette skjer også med noen bilder, at de bare blir halv-lasta, så forsvinner de (lite kryss der bilde var), helt til jeg refresher, så fortsetter den fra der bildet stoppa og laste.

Hadde også noen lagproblemer i p2p onlinespill, hvor det kommer småe spikes og lagger VELDIG.

Har prøvd og lasta ned litt store filer for å teste hastigheten ned, og den er stabil, og har prøvd og laste opp noen filer, og den er også veldig stabil.

Har ikke hatt problemer med at nettsider ikke vil lastes ned ordentlig/ikke vises ordentlig.

Har prøvd google sin DNS server, uten forrandring.

Routeren jeg har er en Relacom RC2011 Gigabit.

Syns dette var veldig merkelig, noen som har vært borti dette problemet før?

Tusen takk for svar!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

CD har vært veldig merkelige i det siste, jeg og en venn har opplevd nøyaktig samme problemer som deg(Dette blir ny topic).

Har problemer med at ting bare henger. Hovedsakelig utenlandske sider, men nå også nettbanken min.

I ditt tilfelle burde du prøve å koble direkte via modem først uten mellomledd.

Lenke til kommentar

CD har vært veldig merkelige i det siste, jeg og en venn har opplevd nøyaktig samme problemer som deg(Dette blir ny topic).

Har problemer med at ting bare henger. Hovedsakelig utenlandske sider, men nå også nettbanken min.

I ditt tilfelle burde du prøve å koble direkte via modem først uten mellomledd.

Skal få prøvd det så kjapt som mulig, er ikke hjemme akkurat nå!

Om det er noe annet jeg burde prøve/kan teste?

Lenke til kommentar

Kan lønne seg å sette opp programmet pingplotter. Da vil man se hvor på strekningen det oppstår pakketap eller forsinkelser.

a>

Ah, den var snasen gitt!

Spilte nettop med en kamerat, og vi hadde ganske stygg lag i spikes ( spillet er peer2peer ), så jeg tenkte og kjøre en pingplotter mot IP'en hans, kjørte den i 2-3 minutter, ingen feil som jeg kan se, og heller ingen forsinkelser.

Noe jeg la merke til når jeg brukte laptopen isted, var at på den så gikk GIF's veldig fint, og uten problemer ( iallefall til nå ).

Kan dette være et problem med min datamaskin? Hørtes veldig rart ut, da det forrige nettet mitt funka perfekt, uten problemer.

Lenke til kommentar

Det kan jo være et problem med kompabilitet på nettverkskort / driver mellom router og PC, men du får bare teste til du ser hvor det er forsinkelse.

Kjører du standardversjonen av pingplotter (prøvetid 30 dager) så kan du logge og se aktiviteten hele dagen om du ønsker. Mistenker du at det kun er på den ene, så kan du sammenligne pingplotter på laptop og den andre maskinen.

Routeren din er forresten en fra Jensen Skandinavia og det hender de er litt problematiske.

Lenke til kommentar

Det kan jo være et problem med kompabilitet på nettverkskort / driver mellom router og PC, men du får bare teste til du ser hvor det er forsinkelse.

Kjører du standardversjonen av pingplotter (prøvetid 30 dager) så kan du logge og se aktiviteten hele dagen om du ønsker. Mistenker du at det kun er på den ene, så kan du sammenligne pingplotter på laptop og den andre maskinen.

Routeren din er forresten en fra Jensen Skandinavia og det hender de er litt problematiske.

Hei!

Beklager for litt treig oppdatering her, har vært litt opptatt!

Har nå prøvd en del ting, og virker som problemeter isolert til Routeren, med direkte tilkobling til modemet, funket nettet helt som det skulle.

Har også spurt noen andre jeg kjenner, og de sa det kunne være MTU instillingene som var litt teite, og jeg fant ut at på min PC er MTU'en 1500, og siden routeren står på Dynamic IP, fant jeg ikke noe router-instillinger til MTU.

Teorien jeg hadde om at dette kun skjedde på min PC, var bare tull.

Problemet begynte og skje på laptopen min også, og er like ille der som på min stasjonære.

Noen ideer?

Lenke til kommentar

Jeg ville levert tilbake den routeren og kjøpt en som fungerte.

Da vil jeg anbefale Asus RT-N66 eller N56U.

Disse er veldig stabile med god trådløsdekning på kjøpet.

Virker til meg helt utrolig at det som må til er og kjøpe ny/bytte router for at internettet skal fungere som det skal.

Har saumfart routerinstillingene nå, finner ingenting som virker merkelig..

Lenke til kommentar

Tenkte jeg kunne legge dette ved, bare for å illustrere hvor bizzart problemet mitt er..

71397846.png

2270279095.png

Ingen packetloss, OK latency, hastigheten er i orden, osv osv, men fortsatt har jeg lag i onlinespill, og noen bilder via nettet vises ikke/fryser når jeg laster dem.

Helt utrolig.

Lenke til kommentar

Det kan være et problem med DNS-oppslag i routeren.

Du kan prøve å sette denne statisk i en PC og se om problemet forsvinner.

Bruk f.eks DNS: 195.159.0.100

Du finner tips om oppsett her: http://la7dfa.com/hw-no.html#ip

Ellers så kan det selvsagt hjelpe med ny firmware i router, dersom det finnes nyere.

Endret av Jan Skrotnes
Lenke til kommentar

Det kan være et problem med DNS-oppslag i routeren.

Du kan prøve å sette denne statisk i en PC og se om problemet forsvinner.

Bruk f.eks DNS: 195.159.0.100

Du finner tips om oppsett her: http://la7dfa.com/hw-no.html#ip

Ellers så kan det selvsagt hjelpe med ny firmware i router, dersom det finnes nyere.

Prøvde både med 195.159.0.100 og 8.8.8.8 og 8.8.4.4, ingen forskjell.

Er jeg nødt og restarte PC etter hver instilling eller er det nok å restarte adapteret?

Og ang firmware i router, så tror jeg den er den nyeste, her er infoen jeg fant:

System

Model Relacom RC2011 Gigabit

Up time 2day:20h:59m:0s

Hardware Version Rev. A

Boot Code Version 1.0

Runtime Code Version 1.06

Endret av mAKKEH
Lenke til kommentar

Det skal ikke være nødvendig å restarte PC. Den vil se den nye adressen straks du har lagt den inn statisk.

Skal du sjekke, så vil du se DNS ved å skrive ipconfig /all

Det går jo an å flushe DNS, men det er nok ikke det som er problemet når det ikke funger med DNS rett i PC.

Ser ut som du har siste versjon av firmware: http://www.relacom.no/nettbutikk/tradlost/21-sikret-tradlost-internett-installert-av-montor-varenr-rc003u.html

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Fra kundeservice:

"Ligger nok noe med at vi har gått fra 4 til 8 DNS servere, dermed har det blitt litt krøll. Det jobbes med saken. Skjer nok loop i DNS scoop vil jeg tro."

Der er svaret og løsningen kommer... Snart? :(

Loop i DNS scoop gjør at en må trykke iherdig på F5 eller at noe ikke kommer opp.

Endret av klakkelakk
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...