Sondre834 Skrevet 25. oktober 2012 Del Skrevet 25. oktober 2012 Hei!!! Jeg vurderer å kjøpe denne lykta http://www.wickedlasers.com/torch, men er det en trygg side, bra kvalitet, og hva syntes dere? Lenke til kommentar
Gjest medlem-82119 Skrevet 25. oktober 2012 Del Skrevet 25. oktober 2012 Kjenner hverken selskapet eller lykten. Anbefaler prozeed http://www.prozeed.no/hjem/produkter/lykter-lys/ som er seriøse. Generelt, så bør lykten ha en regulator som gir gjevn spenning ut slik at lykten lyser like mye fra du slår den på og til batteriene er tomme. Hadde nok unngått veldig spesielle batterier, da det er knotete å få tak i om de ryker. Moderne lykter har også muligheten til å velge ulike lysnivåer. Mye lys er ikke best i alle situasjoner, ofte er det bedre med mindre lys og lengre batterllevetid. Det skilles også mellom om lykter lyser langt eller bredt. Mange ekstremlykter som lyser veldig langt lyser i en veldig smal stripe som er greit om du skal sjekke noe lang unna, men fungerer dårlig om du f.eks skal gå turer eller lyse opp et rom. Lenke til kommentar
Mr D Skrevet 25. oktober 2012 Del Skrevet 25. oktober 2012 Hei!!! Jeg vurderer å kjøpe denne lykta http://www.wickedlasers.com/torch, men er det en trygg side, bra kvalitet, og hva syntes dere? Sikkert en morsom lykt for å imponere. Men hva skal den brukes til? Kan ikke skjønne vitsen med en lommelykt med brukstid på bare 5 - 10 min før man må lade/bytte batteri. Og til den prisen... Regner med at den blir skikkelig varm med en 100W halogenpære - kanskje man må ha på varmeisolerende hanske for å bruke den mer enn 2 min....? Lenke til kommentar
frankhaugen Skrevet 25. oktober 2012 Del Skrevet 25. oktober 2012 Jeg er storfornøyd med LED-lykta på Clas Olhson til 49,- Jeg tror ikke 140 dollar pluss frakt og moms er hva jeg ønsker å ut med for en lommelykt Men jeg brukte en slik i jobbsammenheng et par år som vekter og jeg byttet ikke batteri en eneste gang og den gjorde jobben utmerket, (det inkluderte et par episoder med selvforsvar ) -frank Lenke til kommentar
dbass Skrevet 25. oktober 2012 Del Skrevet 25. oktober 2012 Ville heller forsøkt å skaffe en LED hodelykt på 2000 lumen. Du får ikke brukt en 100watt halogen med direktekastet lys til annet enn å sette fyr på ting/personer/dyr og plage flypersonell. Hva er egentlig bruksformålet? Lenke til kommentar
Mannen med ljåen Skrevet 25. oktober 2012 Del Skrevet 25. oktober 2012 Min erfaring med LED-lommelykter er at du bør styre unna sånne med en masse LED-pærer. De som bare har én lyser mye bedre. Den ene LED´en er mye bedre enn 20 billige og dårlige. Kjøpte nylig en som funker veldig bra for 150 kroner i en dagligvarebutikk. Lenke til kommentar
kjetilkl Skrevet 25. oktober 2012 Del Skrevet 25. oktober 2012 Sjekk utvalget på dx.com. - Der har du bra lykter til en brøkdel av prisen, men sjekk kommentarer, og vær evt forberedt på å fikle litt med bryter/etc selv for å få det til å fungere 100%. Lenke til kommentar
Sondre834 Skrevet 26. oktober 2012 Forfatter Del Skrevet 26. oktober 2012 Sjekk utvalget på dx.com. - Der har du bra lykter til en brøkdel av prisen, men sjekk kommentarer, og vær evt forberedt på å fikle litt med bryter/etc selv for å få det til å fungere 100%. Er dette en side som er trygg å kjøpe/bestille fra og bra kvalitet? Lenke til kommentar
kjetilkl Skrevet 26. oktober 2012 Del Skrevet 26. oktober 2012 Sjekk utvalget på dx.com. - Der har du bra lykter til en brøkdel av prisen, men sjekk kommentarer, og vær evt forberedt på å fikle litt med bryter/etc selv for å få det til å fungere 100%. Er dette en side som er trygg å kjøpe/bestille fra og bra kvalitet? Den er helt trygg og seriøs, men kvaliteten må du vurdere selv utifra kommentarer og generalt inntrykk. Uansett så er det meste så billig der at om det ikke er premium-kvalitet så lever du godt med det. Lenke til kommentar
Gjest medlem-82119 Skrevet 30. oktober 2012 Del Skrevet 30. oktober 2012 Har mange meninger om denne, så får ta det en for en: Dete er en lykt til 179,95 USD dvs ca 1035 NKR. Konkurrentene er vel lykter i samme prisklasse. 2000 lumen er endel. Lykta bruker en 100W pære. Den avgir masse varme, og alle lykter ville smeltet om de lyste så kraftig over lang tid. De fleste har derfor enten en temperatursensor, som demper lysstyrken når temperaturen blir for høy, eller en stepdown løsning som reduserer lysstyrken etter en fast tid, f.eks 3 minutter. Den fylles opp med batterier (merkelig form) på 1500 mAh og 14,4 V. Disse kan max gi 21,6 Watt, så lykta må minimum ha 5 batterier for å kunne gi 100W, vil tippe den har 6. Kanskej har den en powerchip som regulerer lysstyrken slik at den lyser gjevnt fra den slås på til den er tom for strøm, men sannsynligvis ikke. Med en 100W pære vil lysstyrken bli svakere og svakere veldig fort, og tviler på brukstiden er mer enn 15-20 minutter. HID lykter (High Intensity Discharge) finnes overalt, og mer seriøse som denne: http://www.hallingsport.no/Lommelykter/Magic-Shine-HD800-35W-HID-lykt-3000-lumen/flypage-halling.tpl.html Er tre ganger så dyr men gir mye mer lys (2800 lumen) med kun 35 Watt pære som dermed også gir lengre driftstid. Skulle jeg hatt slike lykter hadde jeg satset på nitcore TM (Tiny Monster) og lignende: http://www.batteryjunction.com/nitecore-tm-series.html De ligger på 260 USD nå (ca. 1500), og er topp kvalitet. Det at de tenner fyr med slike lykter kan bety tre ting: 1 -Bløff 2 -Lykta avgir varme, slik alle andre tilsvarende lykter 3 -Lykta avgir varme, nok til å brenne papir og smelte seg selv Går man inn på det sikkerhetsmessige hadde jeg aldri tørt å bruke den. Først og fremst er lithium batterier eksplosive, spesielt om de seriekobles. Dernest er ukjente jallabatterier enda mer farlige. Videre vil varmen fra pæren koke spesielt forrerste batteri, så det man i realiteten gjør er å gå rundt med en bombe i hendene som kan eksplodere når som helst. Det gjelder alle slike lykter, men noen merker som nitecore er seriøse og bruker bedre batterier så man er "litt" sikrere. Det at de må opp på 100w for å produsere 2000 lumen, når andre kun trenger 35 watt for å produsere 2800 sier litt om at de kanskje ikke er på øverste hylle utviklingsmessig. For min del, så hadde jeg aldri kjøpt den men satset på TM serien til nitecore om jeg skulle ha noe kraftig. Etter å ha sett hva slike lykter kan gjøre hvis de eksploderer, så holder jeg meg langt unna og holder meg til AA lyktene. Lenke til kommentar
Friluftskar Skrevet 7. november 2012 Del Skrevet 7. november 2012 Hva skal du bruke lykta til? Det er stor forskjell på om du ønsker (må ha) ei lykt, som lyser opp 200 meter unna og ei lykt som lyser opp der du går. Eller når du leiter, i et mørkt bagarsje rom, o.l. Personlig så har jeg flere hånd-lykter og noen hodelykter. Bruker dem etter behov. Men "flombelysning" flere hundre meter unna har ikke jeg behov for. Hva med deg? Kanskje du først, skulle finne ut hva du har behov for! Lenke til kommentar
Gjest medlem-82119 Skrevet 9. november 2012 Del Skrevet 9. november 2012 Skikkelige lykter har muligheter til å velge nivåer, så du kan velge om du vil ha lite lys om du f.eks skal lyse opp bagasjerommet, godt lys der du går, eller langt lys for å søke etter ting langt borte (eller lyse opp et område om man er utrygg på å bli overfalt. En lykt som spyr ut max lys og tømmes for strøm på få minutter er meningsløst for min del, og har som sagt noen punkter lenger oppe om hva jeg mener om den saken. Det virker nesten som om poenget er å skryte av lysstyrken, kunne tenne på papir osv, men da ville jeg helelr valgt nitecore sin tiny monster lykt, som lyser mer og i lengre tid (pga lavere effekt i pæra). Den er artig som showoff, og har bra kvalitet i nitecore stil. Det at den kan tenne på ting er mer en sikkerhetsrisiko., Hva om du har den i en sekk, eller den ligger i hanskerommet eller bagasjerommet og den slår seg på? Poff, så har man en utendørsgrill som er i dyreste laget. Lenke til kommentar
Ursidae Skrevet 10. november 2012 Del Skrevet 10. november 2012 er VELDIG fornøyd med led LENSER sine lykter. Lenke til kommentar
Gjest medlem-82119 Skrevet 11. november 2012 Del Skrevet 11. november 2012 Bra, de, men de er ikke perfekte. De mangler bl.a glasslinser (de bruker plast som reagerer med oljer), eldre mangler strømstyring så lyset blir svakere og svakere, og SRT som de bruker idag her litt i overkant mange instillinger for min smak. De er heller ikke vanntette, og sårbare for skraper siden de ikke bruker den aller beste aluminiumn. Zoom funksjonen hang seg også opp. Hadde en pro focus T7 i sin tid, funket bra. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå