Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

problem med mye luft/gass i magen

AnonymDiskusjon

Anbefalte innlegg

Hei, jeg sliter litt med mye luft/gass i magen, slik at når jeg f.eks. er på skolen så blir det irriterende å måtte holde igjen, og jeg driver og skifter sittestilling for å gjøre det lettere.

Det virker som om det gjerne kommer i forbindelse med når jeg spiser, hvis jeg ikke spiser noe på skolen så får jeg ikke så mye luft i magen, men nesten med en gang jeg har spist så begynner det.

Jeg har sett alle tipsene på internett om å tygge maten skikkelig/spise sakte, ikke drikke noe med kullsyre, ikke spise mye rå frukt, godteri, fet mat osv. Har også prøvd noe reseptfrie legemidler: minifom (bryte ned gass i tarmene), appital og bitterstern (bedre fordøyelse) samt probiotica (gode fordøyelsesbakterier), det hjelper lite.

Jeg stresser ikke noe særlig, og har ingen plager bortsett fra det nevnte (ikke noe vondt i magen osv, men det kan kjennes ubehagelig i magen etter at jeg har spist, kjenner liksom at det lages gass i magen). Jeg trener noen ganger i uka, vet at det også skal hjelpe på fordøyelsen.

Har også tatt blodprøver, avføringsprøver og en gastroskopi prøve, ingen av prøvene ga noe resustat. Kan nevne at før den gastroskopi prøven hadde jeg nermest konstant løs mage, etter den prøven sluttet jeg å spise melk, gluten, gjær og kylling, og har ikke noe problem med dette lenger (prøven sa ingenting om glutenallergi eller noe).

Grunnen til at jeg kuttet gjær og kylling er at jeg tok en matintoleranse-test (en slik "yorktest"), som viste utslag på bl.a. disse matvarene.

Skulle ta en prat med har gastroskopi-legen neste tirsdag, men vil likevel poste dette her og nå, hvis det er noen som kjenner seg igjen og kan ha noen tips for hva jeg kan gjøre nå. Anonym poster: e259e44c9d52964a1594bbd5b16b1601

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Matintoleransetester er tull fra ende til annen, så jeg synes du bør innføre både gjær og kylling igjen med mindre du har hatt allergiutslag på gjær via blodprøve.

Jeg ville spist fiber, drukket nok vann og fulgt med på om enkelte matvarer gjorde det verre. F. eks kan kunstig søtning og kål/erter/bønner forverre problemer med slikt. Hvis du ikke har lest om IBS ville jeg gjort det, kanskje det kan være det du lider av :)

Lenke til kommentar

joda, jeg tror jeg spiser en del fiber (godt av det i grovbrød og havregryn, eller hva?), drikker nok vann (blank/lysgul urin) og spiser ganske sjelden kål/erter og slik prompemat.

IBS er vel den diagnosen en får hvis legene ikke finner noen annen forklaring, og da er det ikke noe særlig jeg kan gjøre for å fikse problemet heller :/ Anonym poster: e259e44c9d52964a1594bbd5b16b1601

Lenke til kommentar

Det er noen som sier at man aldri kan få for mye fiber, men personlig får jeg luft i magen av store mengder fiber. Det er ikke akkurat veldig behagelig når man er ute blant folk. Det skjer gjerne når jeg spiser mye bønner eller tørket frukt.

Endret av 1814_
Lenke til kommentar

Matintoleransetester er tull fra ende til annen, så jeg synes du bør innføre både gjær og kylling igjen med mindre du har hatt allergiutslag på gjær via blodprøve.

Jeg ville spist fiber, drukket nok vann og fulgt med på om enkelte matvarer gjorde det verre. F. eks kan kunstig søtning og kål/erter/bønner forverre problemer med slikt. Hvis du ikke har lest om IBS ville jeg gjort det, kanskje det kan være det du lider av :)

Min kliniske erfaring med omfattende matintoleransetester er at det vanligvis er meget viktig del av problemet som man gjør lurt i å ta på alvor.

Ofte normaliseres fordøelsen hvis det er problemer med konstipasjon, diare og oppblåsthet ved endring av diett som er vitenskapelig dokumentert igjennom personens egne immunreaksjoner.

Resultatene er dog ikke bare p.g.a at man kutter mat som aktiverer immunforsvaret, det har også med normalisering av tarmflora, fordøyelsesenzymer andre fysiologiske funksjoner via andre mekanismer som f.eks urter, syretilskudd og enzymer og hjelpsommen mikroorganismer.

Fiber og vann er jeg stort sett enig i, for mange får for lite av dette, men det er ikke alltid det er dette som er effektivt. Ved oppblåsthet bør man også kutte ut sukker og raske karbohydrater i tillegg til det andre jeg har skrevet.

Lenke til kommentar

Mulig det har noe med laktosen å gjøre. Jeg har selv mistanke om at jeg er laktose- og gjærintollerant.

For hver gang jeg er ute etter å ha drukket 12-15 x 0,33L øl, så blir jeg skikkelig dårlig i magen, og må ved 100% "success rate" alltid på do når våkner, og da har jeg alltid veldig løs avføring.

Jeg har prøvd å redusere inntaket av øl, men hjelper ikke. De gangene jeg har drukket bare sprit, så har det gått helt fint.

Jeg har alltid trodd det var noe annet, og ble alltid dårlig etter taco, pizza.. og der er det jo ost på, så mistanken for at kroppen min hatet gjær og laktose ble bare større.

Endret av Tiugama Kaa
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...