Gå til innhold

Liten diskusjon om Nvidia Quadro vs Tesla og CUDA

fflex

Anbefalte innlegg

Hei.

Er det noen med gode pedagogiske evner som klarer å forklare meg litt rundt dette. Gjerne med enkelt språk og "dumbed down" eksempler,

Min forståelse av CUDA er nettopp en teknologi som driver parallell computing på GPU. Er det riktig av meg å si at Tesla er et dedikert kort som driver med dette? Litt som et dedikert PhysX kort avlaster CPU, så avlaster Tesla kort et Quadro?

Kan man kjøre et Tesla kort som standalone eller kun tillegg?

De fleste Nvidia kortene kommer med CUDA teknologi. Kan det brukes til noe annet enn pur computing?

Takker!

Endret av fflex
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

For det første, Tesla er ikke skjermkort, men et kort med en GPU som kun er ment til regneoperasjoner. (så du er på riktig spor ;) )

Både Tesla og Quadro har bedre ytelse i dual precision floating point operations, mens GeForce har typisk bedre single precision(pga. høyere klokkefrekvens). Dette betyr at GeForce er bedre til spill mens Quadro og Tesla gir bedre ytelse til noen profesjonelle oppgaver.

Tesla-kort kan kjøpes og monteres i PCer med PCIe-spor, du finner de i noen butikker.

Hva vurderer du å kjøpe? Eller er du bare nysgjerrig?

Men om vanlige GeForce-kort støtter alle egenskaper til nyeste CUDA 5 er noe jeg selv trenger svar på...

Lenke til kommentar

Takk for svar.

Jeg har ingen planer om å kjøpe dette selv. Nå jobber jeg i salg i IT bransjen så er det relevant for meg, selv om jeg ikke skal være spesialist på noen som helst måte. Kommer i blant borti kunder som kjøper kraftige arbeidsstasjoner, og da hadde det vært gøy å vite litt mer om dette enn at Quadro er ment for profesjonelt bruk og Geforce til personlig bruk, og at CUDA er bra når applikasjonen støtter det.

Blir forvirra når jeg leser at Tesla kort til eksempel kommer med DVI port .

Så blir det riktig å si at et Quadro kort med X antall CUDA cores kan gjøre den samme jobben som et Tesla kort, men da naturligvis ikke like kjapt? Når en applikasjon støtter CUDA så vil det automatisk bruke GPU til computing-delen og ikke CPU?

Litt som at en person (Quadro) kan i teorien gjøre oppvasken med venstre hånden og matlaging (parallell computing) med høyre. Men legger man til et tesla kort så kan Quadro fokusere kun på oppvasken? Jeg er veldig fan av enkle eksempler :)

Forstår forskjellen når det gjelder Geforce og Quadro rimelig godt. Dette med sertifisering, support, fokusområder etc.

Endret av fflex
Lenke til kommentar

Quadro-kort er for rendering (Maya, 3DS Max,) og har ingenting med CUDA å gjøre, forskjellen fra Geforce-kort er at Nvidia låser opp enkelte nivåer med AA og gir bedre driverstøtte. At alle linjene bruker samme brikker og at Quadro/Tesla-splitten er en smule meningsløst tror jeg ikke Nvidia bryr seg om. Jeg tviler sterkt på at Quadro-kortene har like høy DP-rate som Tesla-kortene, og drivere og BIOS er nok ikke optimalisert for CUDA uansett.

Maskiner med Tesla-kort får man vanligvis levert ferdigmontert i arbeidsstasjoner med 1-4 LGA2011-prosessorer. Tesla-kort finner man stort sett kun basert på high-end brikker og har derfor høyt strømforbruk og tilsvarende ytelse.

Maskiner med Quadro-kort er vanligvis arbeidsstasjoner, men kan variere mellom alt fra tokjernede LGA1155-prosessorer i en laptop til 2x LGA2011-prosessorer. Quadro-kort kan være basert på alt fra high-end til low-end brikker, de kan derfor variere kraftig i strømforbruk og ytelse (i likhet med Geforce-kort.)

Endret av arni90
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...