Våt Lakrisbåt Skrevet 31. oktober 2012 Del Skrevet 31. oktober 2012 Er å elske sitt land og sitt folk galt? Er det å være nøytral eller hate sitt land og sitt folk det riktige? Kva ville du valgt og kva er dine tankar om dette? Jeg føler mer felles og har mer vilje til å dele av meg selv, med de jeg deler språk med, de jeg deler politiske oppfatninger med, de jeg deler hverdagen med. Jeg er ikke med på at jeg automatisk har mer felles med en som tilfeldigvis bor nærmere meg geografisk, og en som snakker samme språk, enn en som f.eks snakker svensk og bor litt lengre unna. Jeg eller heller ikke med på at jeg automatisk har mer felles politisk med en som er medlem i AUF, enn en anarkistisk og voldelig opprører i italia. Det er ikke homogene verdier i Norge. Samfunnet er preget av krig, både internt mellom interesser i landområdene annektert av staten Norge, og krig mellom interesser i Norge og utlandet. Nylig eksempel er landbruket, hvor bønder ønsker å bruke staten til å kassere inn subsidier ved hjelp av vold, og tvinge til seg markedsmonpol ved hjelp av vold, for at ikke distrikts-Norge skal forvitre. Det blir bare ikke åpen og blodig slagsmål, side man kriger med staten som proxy, og hver enkelt aktør ser at slaget er tapt så fort kampen innad i staten er vunnet. Mennesker er flokkdyr som tenker i flokk, og lever i flokk. Jeg har under oppveksten erfart at verdiene folk holder opp på plakater ikke er konsistente og like allmenngyldige som folk gir uttrykk for, når de kjemper for interessene sine. Jeg har et høyt nivå av intellektuell redelighet, og følgelig er det umulig å føle en slags lojalitet ovenfor "Norge." Akkurat som Geir, betyr ikke det at jeg syns alle "kulturer" er like bra (for meg). Faktisk, når du dekonstruerer gruppeinteresser og individuelle interesser, så forsvinner hele konseptet "bra" og "godt" litt for øynene mine. Alt som står igjen er en suppe av likegyldighet. Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147 Skrevet 31. oktober 2012 Del Skrevet 31. oktober 2012 (endret) Alt som står igjen er en suppe av likegyldighet. Feil: Det som står igjen er "menneskeverdet" - og det har vi alle til felles. Og vi trenger ikke mer enn å vite om og respektere det verdet. Endret 31. oktober 2012 av Bruker-95147 Lenke til kommentar
Våt Lakrisbåt Skrevet 31. oktober 2012 Del Skrevet 31. oktober 2012 Alt som står igjen er en suppe av likegyldighet. Feil: Det som står igjen er "menneskeverdet" - og det har vi alle til felles. Og vi trenger ikke mer enn å vite om og respektere det verdet. Meningsløst ord. Hvor mye tror du at du er verdt for meg? Hvor mye tror du jeg ville betalt av egen lomme for å akseptere at en ekstra person ikke døde per dag? Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147 Skrevet 31. oktober 2012 Del Skrevet 31. oktober 2012 Alt som står igjen er en suppe av likegyldighet. Feil: Det som står igjen er "menneskeverdet" - og det har vi alle til felles. Og vi trenger ikke mer enn å vite om og respektere det verdet. Meningsløst ord. Hvor mye tror du at du er verdt for meg? Hvor mye tror du jeg ville betalt av egen lomme for å akseptere at en ekstra person ikke døde per dag? Den prisen du setter på mitt verd, er akkurat den prisen du verdsetter deg selv med. Det kalles; bordet fanger Lenke til kommentar
Gjest Gjest slettet-ld9eg7s96q Skrevet 5. november 2012 Del Skrevet 5. november 2012 Ja, det er skremmene at ekstremisme kan gro ut av et tilsynelatende intet i et velstandssamfunn som Norge. Kan ikke helt se at det er ekstremismen som er skremmende, men så er jeg da en ekstremist. Det er ganske langt mellom en ekte ekstremist og en som bare er trass Lenke til kommentar
Skatteflyktning Skrevet 5. november 2012 Del Skrevet 5. november 2012 (endret) Det er ganske langt mellom en ekte ekstremist og en som bare er trass Extremism is any ideology or political act far outside the perceived political center of a society; or otherwise claimed to violate common moral standards. In democratic societies, individuals or groups that advocate the replacement of democracy with an authoritarian regime are usually considered to be extremists, in authoritarian societies the opposite typically applies. http://en.wikipedia.org/wiki/Extremism Endret 5. november 2012 av Skatteflyktning Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147 Skrevet 5. november 2012 Del Skrevet 5. november 2012 Det er ganske langt mellom en ekte ekstremist og en som bare er trass http://en.wikipedia.org/wiki/Extremism Enig, - nordpå kalles det for noe annet, men betydningen er den samme Nyhetsbrev fra Trekukfabrikken (sendt ut på Epost til våre venner som er på mailingliste) Vi takker for Deres interesse / eventuelle bestilling fra trekukfabrikken. Vi går nå igjennom store forandringer og stor utbygging. Våre internettsider har vært en stor suksess, med ca. 700 besøkende på under en måned. Dette på tross av at sidene ikke er publisert på noen måte; sidene er m.a.o. besøkt av folk som har fått linken videresendt på mail. Trekukfabrikken vurderer nå en større annonsekampanje for å lodde stemningen blant våre POTENSielle kunder. Dette viser at interessen for profesjonelt utførte trekuker og annet håndtverk er formidabel. Vi takker alle som har støttet opp om denne nye aktiviteten. Spesielt vil vi takke for innlegget fra Kjell-Idar Juvik (AP's gruppeleder i Hemnes Kommunestyre) for hans innlegg i Rana Blad. Juvik oppfordrer her sine sambygdinger til trepeisproduksjon for salg. Vi setter pris på at våre politikere ser verdien i å skape en næring med varig kvalitet. Siste nytt: Vi har fått en henvendelse fra Danmark angående planer om en Trekuk-festival. Følgende er sakset fra et innlegg fra Frank Marstokk: "Det ser ut som om TREKUKFESTIVALEN kan bli en realitet!!! Informerte kilder forteller at arbeidet med å skape en festival på Hemnesberget allerede er godt i gang. Tidspunktet for festivalen blir sansynligvis rundt jul, altså tillagt de gode, gamle "blotingstider" og detaljene vil ligge klare så snart diverse sponsoravtaler er ferdigforhandlet. Som representant for TREKUKFESTIVALEN (under stiftelse) er jeg meget interessert i henvendelser fra lokale som nasjonale interessenter mht. programidéer, design og andre grunnleggende verditilførsler...! Meld din interesse og kom på den interne mailinglista ! " Trekukfabrikken berømmer Frank for sin kreativitet, og er allerede i gang med undersøkelser om et distribusjonsapparat i Danmark for å svelge unna det økende behovet for trekuker i Tuborg-landet. Da gjenstår det bare å oppfordre alle til å besøke vår eminente gjestebok, og gjerne sende en mail til trekukfabrikken. Ha en henrivende aften Disponenten, Trekukfabrikken A/S Lenke til kommentar
kmatis Skrevet 2. januar 2013 Del Skrevet 2. januar 2013 (endret) Skjønner godt hvordan et menneske kan bli ekstrem i velferdsstaten Norge eller vesten. En ting er hvor trygt og godt vi har det innen i landet. Men hvis man får øynene opp og ser utenfor grensene, mot øst. Så er det god grunn til å stille spørsmål og tenke at ekstreme tiltak på til. Edit: Arbeiderklassen er blitt internasjonal og flyttet til østen. Og det er der forandringene vil starte. Bare i India kontrollerer Naxalitene nesten 30% av landarealet. Det hører man ikke mye av i media. Endret 2. januar 2013 av kmatis Lenke til kommentar
Tollari Skrevet 2. januar 2013 Del Skrevet 2. januar 2013 (endret) Er å elske sitt land og sitt folk galt? Er det å være nøytral eller hate sitt land og sitt folk det riktige? Kva ville du valgt og kva er dine tankar om dette? Det er eit stort samfunnsproblem her i Noreg at det ikkje er nok folk som elskar landet sitt, og heller ikkje folket sitt. Det er bakgrunnen for at man tillet skadelig innvandring og forsøket på å øydelegge den norske identitet. Når skal vi prøve å stoppe denne pågåande destruksjonen av landet vårt? Ved valget 2013? La oss håpe at det endar ein gong for alle. Når denne "kjærligheten" innebærer å diskriminere og hate minoriteter, så neitakk. Jeg elsker Norge som representerer Jan Teigen, Kåre Willoch, Morten Harket, Bjørn Dæhlie, Henrik Ibsen, og Tor Heyerdal. Jeg vil ikke ha et Norge som representerer Carl I Hagen, Tore Tvedt, Knut Hamsum, Vidkun Quisling og Anders Behring Breivik uansett om det skulle skje i år eller seinere i tiden. Endret 2. januar 2013 av Tollari 1 Lenke til kommentar
Red Frostraven Skrevet 2. januar 2013 Del Skrevet 2. januar 2013 Er å elske sitt land og sitt folk galt? Er det å være nøytral eller hate sitt land og sitt folk det riktige? Kva ville du valgt og kva er dine tankar om dette? Det er eit stort samfunnsproblem her i Noreg at det ikkje er nok folk som elskar landet sitt, og heller ikkje folket sitt. Det er bakgrunnen for at man tillet skadelig innvandring og forsøket på å øydelegge den norske identitet. Når skal vi prøve å stoppe denne pågåande destruksjonen av landet vårt? Ved valget 2013? La oss håpe at det endar ein gong for alle. Hvorfor generalisere i utgangspunktet? Vi har det landet vi har, og vi kan sikkert gjøre det bedre. Dersom vi har det beste landet i verden, så kan vi fremdeles gjøre det bedre så lenge vi kan se noe som er galt eller urett. Det er så mange tusen mennesker som har bygget landet at jeg føler meg mer heldig enn stolt, for jeg har bare blitt født her. Jeg er stolt over det jeg selv gjør rett, ikke det andre gjør rett. Jeg er litt stolt når mennesker jeg støtter lykkes i å gjøre noe som jeg regner som godt. Jeg er har norsk kultur, men tilhører arten homo sapiens sapiens, og har problemer med å identifisere meg med noe folk. Etter min erfaring så er den norske kulturen ganske egoistisk, påståelig og kald. Det beste med den er at den er ikke-voldelig. Men kultur er opplært, ikke noe vi selv kan ta æren for. ... Dermed liker jeg ikke nasjonalisme. Vi kan selvsagt være enige i at Norge klarer seg svært godt i verden i dag, men jeg synes at nasjonalistene tar litt hardt i. Innvandrere som integreres vil være like norske som nordmenn bare barna får den samme opplæringen som det vi mangegenerasjonsnordmenn har fått. Lenke til kommentar
Gjest medlem-141789 Skrevet 2. januar 2013 Del Skrevet 2. januar 2013 Når denne "kjærligheten" innebærer å diskriminere og hate minoriteter, så neitakk. Jeg elsker Norge som representerer Jan Teigen, Kåre Willoch, Morten Harket, Bjørn Dæhlie, Henrik Ibsen, og Tor Heyerdal. Jeg vil ikke ha et Norge som representerer Carl I Hagen, Tore Tvedt, Knut Hamsum, Vidkun Quisling og Anders Behring Breivik uansett om det skulle skje i år eller seinere i tiden. Er kjærlighet det å diskriminere da? Artig at du plasserer Carl I Hagen i lag med Vidkun Quisling, Anders Behring Breivik og Knut Hamsund. To landssvikarar og ein galen terrorist. Skal forresten sei deg at det å ikkje ville ha innvandring og bevare det gode i den norske kulturen ikkje på nokon måtar kan samanliknast med landssvik og heller ikkje terrorisme. Det ville bli som å sei at alle som elsker mange av idèane i den franske revolusjon også må elske avkapping av hoder. Lenke til kommentar
Gjest medlem-141789 Skrevet 2. januar 2013 Del Skrevet 2. januar 2013 Hvorfor generalisere i utgangspunktet? Vi har det landet vi har, og vi kan sikkert gjøre det bedre. Dersom vi har det beste landet i verden, så kan vi fremdeles gjøre det bedre så lenge vi kan se noe som er galt eller urett. Og på kva måte føler du at dette landet blir gjort betre ved å fjerne nasjonalismen. Noko som eigentleg kan bli sett på som eit nasjonalt bindeledd, der personar samarbeidare for å gjere at alle får det betre. Det treng ikkje å handle om å underkue andre, men heller det å støtte opp om sin nasjon. Det er så mange tusen mennesker som har bygget landet at jeg føler meg mer heldig enn stolt, for jeg har bare blitt født her. Jeg er stolt over det jeg selv gjør rett, ikke det andre gjør rett. Jeg er litt stolt når mennesker jeg støtter lykkes i å gjøre noe som jeg regner som godt. Du trenger ikkje å være stolt over noko for å elske landet sitt. Jeg er har norsk kultur, men tilhører arten homo sapiens sapiens, og har problemer med å identifisere meg med noe folk. Etter min erfaring så er den norske kulturen ganske egoistisk, påståelig og kald. Det beste med den er at den er ikke-voldelig. Men kultur er opplært, ikke noe vi selv kan ta æren for. Ære? Kultur er ikkje berre tillært det handlar mykje om det vi kan legge merke til og. Du skal jo for eksempel ikkje slå andre når du veit det er vondt. For kvifor skulle det at slikt blir gjort mot deg være verre enn mot andre. Den norske kulturem handlar like mykje om at vi ser og blir lært til å forstå korleis ein må opptre. Det er svært dumt å tru at kultur kun er opplært. Du burde støtte om dei du synes har den kulturen som har dei riktige idèane. Og du må ikkje tru at det å være menneske er eit så fantastisk bindeledd, vi er nemlig mykje meir forskjellige frå kvarandre enn kva dyr er. Dermed liker jeg ikke nasjonalisme. Vi kan selvsagt være enige i at Norge klarer seg svært godt i verden i dag, men jeg synes at nasjonalistene tar litt hardt i. Innvandrere som integreres vil være like norske som nordmenn bare barna får den samme opplæringen som det vi mangegenerasjonsnordmenn har fått. Er det å ta så hardt i det å elske sitt land? Lenke til kommentar
Tollari Skrevet 2. januar 2013 Del Skrevet 2. januar 2013 Er kjærlighet det å diskriminere da? Artig at du plasserer Carl I Hagen i lag med Vidkun Quisling, Anders Behring Breivik og Knut Hamsund. To landssvikarar og ein galen terrorist. Skal forresten sei deg at det å ikkje ville ha innvandring og bevare det gode i den norske kulturen ikkje på nokon måtar kan samanliknast med landssvik og heller ikkje terrorisme. Det ville bli som å sei at alle som elsker mange av idèane i den franske revolusjon også må elske avkapping av hoder. Tre landssvikere. Å drepe sine egne landsmenn og kuppe vekk en demokratisk valg regjering er også landssvikt. Og nei, jeg synes ikke sammenlikningen er drøy. Frp bruker skremmende liknende metoder som NSDAP brukte i sin tid for å få tilslutning under Weimar Republikken - høyrepopulistiske løfter og spille på fremmedfrykt/hat for å beskytte egen kultur. Misguided love is no real love. Lenke til kommentar
Gjest medlem-141789 Skrevet 5. januar 2013 Del Skrevet 5. januar 2013 Tre landssvikere. Å drepe sine egne landsmenn og kuppe vekk en demokratisk valg regjering er også landssvikt. Og nei, jeg synes ikke sammenlikningen er drøy. Frp bruker skremmende liknende metoder som NSDAP brukte i sin tid for å få tilslutning under Weimar Republikken - høyrepopulistiske løfter og spille på fremmedfrykt/hat for å beskytte egen kultur. Misguided love is no real love. Men då vil eg at du skal melde i frå om desse likheitstrekkene til politiet sin sikkerhetstjeneste, slik at du kan få has på dei. Om det ikkje stemmer kan nå FRP puste letta ut og stille til valg i år også, sikkert med din stemme i tillegg, sidan det viste seg at du hadde blitt lurt til å tru det du gjer. Lenke til kommentar
herzeleid Skrevet 5. januar 2013 Del Skrevet 5. januar 2013 Hvor kommer dette voldsomme ønsket om å binde alt man ikke liker opp mot de verste i historien? Alle forstår jo hvorfor det blir alt for drøyt å sammenligne FRP med ett så ekstremt og hatefullt parti som NSDAP, som i tillegg brukte voldelige militser og terror for å få igjennom viljen sin. Like tåpelig som å sammenligne AP med kommunistpartiet i Sovjet og Jens med Stalin. FRP spiller på den, ikke ubegrunnede, skepsisen veldig mange i dag har til innvandringen slik den føres, stort mye verre enn det er det faktisk ikke. Begynner man å "Hitle" meningsmotstandere har man allerede tapt. 1 Lenke til kommentar
V?rbris Skrevet 6. januar 2013 Del Skrevet 6. januar 2013 (endret) Er å elske sitt land og sitt folk galt? Er det å være nøytral eller hate sitt land og sitt folk det riktige? Kva ville du valgt og kva er dine tankar om dette? Det er eit stort samfunnsproblem her i Noreg at det ikkje er nok folk som elskar landet sitt, og heller ikkje folket sitt. Det er bakgrunnen for at man tillet skadelig innvandring og forsøket på å øydelegge den norske identitet. Når skal vi prøve å stoppe denne pågåande destruksjonen av landet vårt? Ved valget 2013? La oss håpe at det endar ein gong for alle. Er patriotisk til landet men ikke nødvendigvis dets politikere eller styrende. Henger ikke helt med at nøytral betyr det å hate...... Har stemt FRP mange ganger, men likte slett ikke at Siv Jensen var i Canada? og snakket sjitt om Norge... Men hva er patriotisk? Var Kong Haakon patriotisk da han 13. April sendte ut dette oppropet til det Norske folk gjennom de svake radiostasjoner som ennå stod til disposisjon: I denne vanskeligste prøvens tid som mitt folk og land har befunnet seg i på over hundre år, retter jeg inntrengende henstilling til alle Norske menn og kvinner om å gjøre alt hva hver enkelt evner og kan for å redde friheten og selvstendigheten for vårt kjære fedreland. Vårt land har vært utsatt for lynangrep fra en nasjon som vi alltid har stått i vennskaplig forbindelse med. Denne mektige hærmakt har ikke veket tilbake for bombeangrep på den fredelige befolkning i byer og landsdistrikter. Kvinner og barn utsettes for død og umenneskelighet. Stillingen er den at jeg i dag ikke kan meddele dere hvor jeg, kronprinsen og regjeringen oppholder oss i Norge. Den Tyske hærmakt har nemlig foretatt ett voldsomt angrep på oss da vi oppholdt oss på ett lite, ubefestet og ubeskyttet sted. Sprengbomber, brannbomber og maskingeværild ble anvendt mot den sivile befolkning og oss på den hensynsløeste og brutaleste måte. Angrepene kunne bare ha en hensikt, nemlig straks å tilintetgjøre alle oss som var samlet for å løse saker til Norges beste. Jeg takker dem som i dag, sammen med meg og regjeringen, står på post i kampen for Norges selvstendighet og frihet. Jeg ber alle minnes dem som har satt sitt liv til for fedrelandets skyld. Gud bevare Norge. Haakon- Her oppfordret Haakon til motstand, mens derimot en erklæring fra administrasjonsrådet 2 dager senere har en annen tolkning. Her utdrag fra denne: Vi som har overtatt dette verv retter innstendig henstilling til organisasjoner og private i disse distrikter om å yde oss hjelp i vårt vanskelige arbeide. Vi vil be alle om at alle vil vise ro og selvbeherskelse og samtidig bidra etter evne til at virkosomhet og arbeide holdes gående. Enhver vil ved overtenke saken skjønne at sabotasje og vanskeliggjørelse av den sivilie virksomhet bare bringer ulykker. Oslo 15. April 1940 Underskrevet: I.E. Christensen Gunnar Jahn O.F Harbek R. Mork Backe-Wiig A,Diesen Didrik Arup Seip. Kong Haakon oppfordret til motstand, administrasjonsrådet oppfordret til ikke motstand. Hva resulterte dette i? Det resulterte i at den Tyske hærmakt kunne fritt benytte Gardermoen, Værnes flyplass til bombetokter av resten av Norge - særlig nordNorge. Man kunne benytte disse flyplasser uten sabotasje til å laste inn bomber, fylle drivstoff for så å bombe resten av befolkningen, enten i Narvik, Namsos eller hvor det måtte være i det nordlige av landsdelen. Hvem er så patrioter eller var dette den gang? De fra sør, som lot Tyskere fritt benytte disse flyplasser? De i Nord som ennå gjorde motstand, enten det var i Narvik, eller utenfor Mosjøen der Tyske avdelinger var på marsj mot nord? Var IR14 som styrte i området. Forsvaret var uten organisering stort sett. Var lokale - lokalt oppnevnte vaktstyrker som gjorde motstand. Dette i all hovedsak av skytterlagsfolk, det de fikk fra forsvaret hvis de fikk noe var som oftes luer. Ammo og våpen fikk de ikke. Brukte sine gamle Krag Jørgensen rifler stort sett. Mange av offiserne hadde sympatier for Tyskerne. Mange ble "reskolerte" etter krigen og forsatte i forsvaret, selv om de hadde Tyske sympatier og mange ganger hjalp Tyskerne. Det jeg vil frem til at i sør-Norge toet man sine hender og gav Tyskerne fritt spillerom til å bombe sønder og sammen nord-Norge. Hvem var patrioter, nøytrale, eller likegyldige. Forsåvidt også hvem hadde sympatier for den Tyske hærmakt. Hvem stod på sin post i disse dager av de kong Haakon takket? Har nord-Norge noe å takke sør-Norge for? Hvor var den sør-Norske patriotismen når det virkelig gjaldt som mest? Den Engelske hjelp til f.eks. Narvik var latterlig, de var dårlig utrustet og var for det meste i veien. De utførte forøvrig også overgrep på den lokale befolkning. Bombet kretti og pletti, gikk mange sivile liv tapt. De Franske soldater var der i mot av en helt annen støpning, de hadde erfaring og utstyr. Endret 6. januar 2013 av Vårbris Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå