Gjest medlem-141789 Skrevet 25. oktober 2012 Del Skrevet 25. oktober 2012 Er å elske sitt land og sitt folk galt? Er det å være nøytral eller hate sitt land og sitt folk det riktige? Kva ville du valgt og kva er dine tankar om dette? Det er eit stort samfunnsproblem her i Noreg at det ikkje er nok folk som elskar landet sitt, og heller ikkje folket sitt. Det er bakgrunnen for at man tillet skadelig innvandring og forsøket på å øydelegge den norske identitet. Når skal vi prøve å stoppe denne pågåande destruksjonen av landet vårt? Ved valget 2013? La oss håpe at det endar ein gong for alle. Lenke til kommentar
kmatis Skrevet 25. oktober 2012 Del Skrevet 25. oktober 2012 (endret) Jeg syntes vi generelt er veldig stolt og patriotiske, når det kommer til det å være norsk. Virker ikke som nordmenn tenker seg om to ganger før vi er ute å vifter med flagget. Så på tour de France i sommer. Skulle tro det var i Norge så mange norske flagg det var å se. Men ut ifra de du skriver, virker det som om det er en selvfølge at alle burde være kjempestolt over å være nordmann. Det er vell personlig om man er stolt over de verdiene vi har. Og hvilke holdingen vi viser til resten av verden. Selv er det ting som gjør at jeg både er stolt og andre ting som gjør at jeg skjemmes av å være nordmann. Edit: Hva tenker du kan forandres ved valget 2013? Endret 25. oktober 2012 av kmatis Lenke til kommentar
tom waits for alice Skrevet 25. oktober 2012 Del Skrevet 25. oktober 2012 Jeg er stolt av nesten alle nordmenn jeg. Med åpenbart unntak av enkelte politikere og proffsyklister. Men Oleoh: Hvordan i all verden skulle det ende en gang for alle ved valget neste år? Det er ingen partier med håp om mandater som vil stanse innvandringen. Selv FrP vil "bare" stramme inn reglene. Geir Lenke til kommentar
Gjest medlem-141789 Skrevet 25. oktober 2012 Del Skrevet 25. oktober 2012 Jeg er stolt av nesten alle nordmenn jeg. Med åpenbart unntak av enkelte politikere og proffsyklister. Men Oleoh: Hvordan i all verden skulle det ende en gang for alle ved valget neste år? Det er ingen partier med håp om mandater som vil stanse innvandringen. Selv FrP vil "bare" stramme inn reglene. Geir Det eg skreiv var negativ innvandring. Som forhåpentligvis FRP og dei andre partia vil få ut igjen. Ellers nevnte eg og destuksjonen av den norske identitet, som vi trygt kan sei er eit rødgrønt prosjekt. Lenke til kommentar
tom waits for alice Skrevet 25. oktober 2012 Del Skrevet 25. oktober 2012 (endret) Det eg skreiv var negativ innvandring. Som forhåpentligvis FRP og dei andre partia vil få ut igjen. Den logikken har en åpenbar mangel: Det er umulig å identifisere negativ innvandring proaktivt, med mindre vi bruker sannsynlighetsregning og utelukker hele folkegrupper. Det antar jeg du gjør, men da må jeg igjen skuffe deg: Ikke engang FrP er der idag. De snakker riktignok om å hive kriminelle innvandrere ut igjen, det gjenstår å se hvordan det skal skje i praksis. Ellers nevnte eg og destuksjonen av den norske identitet, som vi trygt kan sei er eit rødgrønt prosjekt. Den norske identiteten: Er det min identitet eller din? Min blir ikke ødelagt. Den utvikler seg, men det har den alltid gjort. Jeg har mere til felles med Obama enn med Harald Hårfagre, og Olav den hellige har mer felles med Muhammed enn med deg. Jeg er som du vet ikke kulturrelativist, jeg mener ikke at det ikke kommer negative ting utenfra. Det gjør det. Vi har vært kjent for å eksportere en del også, som misjonærer, men det er et annet emne. Men det betyr bare at vi må lære oss å skille gode impulser fra dårlige, ikke at vi må stenge grensene. Som flere innvandringsmotstandere har påpekt tidligere, så kan vi ha kulturell utveksling uten innvandring, så om "destruksjonen" er villet så stopper den ikke om vi stopper innvandringen. Noen vil tvert om hevde at den prosessen startet når vi begynte å sende amerikanske såpeserier på TV. Eller kanskje når norsk ungdom begynte å høre på Elvis, eller [velg passende import av amerikansk populærkultur]. Og det skjedde helt uten at vi hadde noen amerikansk innvandring til landet. Geir Endret 25. oktober 2012 av tom waits for alice 4 Lenke til kommentar
Gjest medlem-141789 Skrevet 25. oktober 2012 Del Skrevet 25. oktober 2012 (endret) Den logikken har en åpenbar mangel: Det er umulig å identifisere negativ innvandring proaktivt, med mindre vi bruker sannsynlighetsregning og utelukker hele folkegrupper. Det antar jeg du gjør, men da må jeg igjen skuffe deg: Ikke engang FrP er der idag. De snakker riktignok om å hive kriminelle innvandrere ut igjen, det gjenstår å se hvordan det skal skje i praksis. Det er lett å hindre negativ innvandring, sende dei som begår kriminelle handlingar ut. Ellers kunne vi også nekta dei ulik støtte før dei hadde jobba i mange år. Det at vi ikkje kan sjå kven som er negative for landet og kven som ikkje er det, er feil. Det kan vi i dette overvåkingssamfunnet. Den norske identiteten: Er det min identitet eller din? Min blir ikke ødelagt. Den utvikler seg, men det har den alltid gjort. Jeg har mere til felles med Obama enn med Harald Hårfagre, og Olav den hellige har mer felles med Muhammed enn med deg. Den kollektive identiteten som vi alle er ein del av er noko anna enn personlig identitet. Du kan godt forandre dine meiningar og tankar, men det eg misslikar er at staten skal aktivt gå inn og forandre tankane sine etter deira idiologiske synspunkt. Personlig trur eg ikkje Obama har nokon tankar om noko som helst, han berre følger ordre frå demokratane. Jeg er som du vet ikke kulturrelativist, jeg mener ikke at det ikke kommer negative ting utenfra. Det gjør det. Vi har vært kjent for å eksportere en del også, som misjonærer, men det er et annet emne. Men det betyr bare at vi må lære oss å skille gode impulser fra dårlige, ikke at vi må stenge grensene. Som flere innvandringsmotstandere har påpekt tidligere, så kan vi ha kulturell utveksling uten innvandring, så om "destruksjonen" er villet så stopper den ikke om vi stopper innvandringen. Sidan du er kulturrelativist, kva er det som gjør det kristne så dårlig? Er ikkje all kultur like mykje verdt? Eller er det følelsane dine som bestemmer kva som er bra og dårlig? Og er ikkje grunnen til at dykk innvandringsforkjemperar vil ha innvandring er på grunn av det kulturelle mangfoldet? Så da slepp vi jo innvandring viss vi likevel får desse impulsane. Uansett vil nok vi nordmenn ha lettare for å holde på slik vi har gjort når vi ikkje har nokon rabiatar springane rundt å klage på at vi følger tradisjonane våre. Slik som at vi ikkje får lov å feire jul i den norske skulen. Så om det vil være noko problemer for oss uten innvandring er vel heller ein anna sak, staten vil jo som alltid prøve å forandre landet til fordel for mindretallet. Staten skal jo eigentleg beskytte folket mot individets egoisme, men likevel får enkelte lov til å styre landet i minioritetane sin favør. Små bekkar blir jo til store elvar som kan stemme på dei som vil dei best, og gir dei fordelar i samfunnet. Men majoriteten stemmer på forskjellige parti og blir taperane i det demokratiske system fordi vi faktisk ikkje kan samarbeide. Vidare vil vi ikkje kunne bli tvungne utanfrå. Det er når dei kjem hit og skal styre over oss at problemene kjem. Og du som er så liberal av deg burde være ein av dei som er spesielt skeptisk til slik. Eller er du så kulturrelativistisk at du like godt kunne blitt radikal animist på dagen? Noen vil tvert om hevde at den prosessen startet når vi begynte å sende amerikanske såpeserier på TV. Eller kanskje når norsk ungdom begynte å høre på Elvis, eller [velg passende import av amerikansk populærkultur]. Og det skjedde helt uten at vi hadde noen amerikansk innvandring til landet. Geir Den norske identitet forandra ikkje seg ved å importere bøker og anna underhaldning frå USA. Det eg pratar om er ikkje slikt, men vårt folks kollektive identitet. Det norske, som man diskuterte i norsktimane i skulen. Endret 25. oktober 2012 av medlem-141789 Lenke til kommentar
Gjest medlem-141789 Skrevet 25. oktober 2012 Del Skrevet 25. oktober 2012 Hva tenker du kan forandres ved valget 2013? Vi slepp i vertfall ein måte å styre på som virker å ha til hensikt å få folket til å være mindre glad i sin kultur og holde på det norske. På bakgrund av at ein skal være så nøytral som mulig i den norske skulen, til og med på bekosting av vår eigen kulturarv. Man skal gi og gi, til desse agresive folkegruppene dei har importert hit og, så skal dei styre oss og ikkje minst vi skal innorne oss mot dei, men dei skal ikkje innordne seg i vårt samfunn. Kva er dette for eit styre? Nei, det er slike ting eg håper Høgre, FRP og kanskje KRF vil forandre på etter 2013. Lenke til kommentar
kmatis Skrevet 25. oktober 2012 Del Skrevet 25. oktober 2012 (endret) Den norske identitet forandra ikkje seg ved å importere bøker og anna underhaldning frå USA. Det eg pratar om er ikkje slikt, men vårt folks kollektive identitet. Det norske, som man diskuterte i norsktimane i skulen. Det er klart den norske identiteten forandres av det. Ikke bare av innvandrere. Den blir påvirket av alt utenlandsk. Skal den bevares urørt må man stenge av Norge for all utenlandsk påvirkning. Edit: I norsktimene skrev jeg stiler og lærte uheldigvis om Ivar Aasen. Endret 25. oktober 2012 av kmatis 1 Lenke til kommentar
Gjest medlem-141789 Skrevet 25. oktober 2012 Del Skrevet 25. oktober 2012 Det er klart den norske identiteten forandres av det. Ikke bare av innvandrere. Den blir påvirket av alt utenlandsk. Skal den bevares urørt må man stenge av Norge for all utenlandsk påvirkning. Det norske identiteten blir ikkje forandra av underhaldning. Ein lærer om andre, men ein blir ikkje forandra sjølv. Ein kan sjå på hallowene for eksempel, men dette er eit konsept som er nedgåande allerede. Derimot er jul noko som aldri kjem til å forsvinne om ikkje vi blir nekta det brutalt. Kjærnen blir ikkje forandra derimot vil vi få nokon nye impulsar som fort kan forsvinne. Men om vi tellet innvandring vil jo vi fort kunne blir erstatta. Lenke til kommentar
tom waits for alice Skrevet 26. oktober 2012 Del Skrevet 26. oktober 2012 Det er lett å hindre negativ innvandring, sende dei som begår kriminelle handlingar ut. Ellers kunne vi også nekta dei ulik støtte før dei hadde jobba i mange år. Det at vi ikkje kan sjå kven som er negative for landet og kven som ikkje er det, er feil. Det kan vi i dette overvåkingssamfunnet. Dersom du mener at det negative med innvandringen begrenser seg til kriminalitet, så er det greit. Da kan vi hive ut de som blir straffet. Skjønt først må de jo begå kriminalitet, da, og bli tatt for det. Vi kan altså ikke se hvem som er negative før de faktisk har vært det. Og i så fall løses problemet kanskje vel så enkelt med strengere straffer for gjengangerkrim. Men nå er det vel slik at du mener at det store negative problemet er kulturelt, at de ødelegger vår norske identitet. Og det stopper vi ikke med overvåkning av kriminelle, med mindre vi kriminaliserer fremmed kultur som sådan. Den kollektive identiteten som vi alle er ein del av er noko anna enn personlig identitet. Jeg kjøper den, men hvorfor er du og jeg en del av den identiteten, og ikke Abid Raja? Hva med Mullah Krekar? Hvis jeg skulle plassere meg noe sted ville det anagelig være et sted nærmere Raja enn deg. Hva er det som definerer denne identiteten? Du kan godt forandre dine meiningar og tankar, men det eg misslikar er at staten skal aktivt gå inn og forandre tankane sine etter deira idiologiske synspunkt. Den skjønte jeg ikke. Hvis jeg kan forandre mine tanker, og du kan forandre dine tanker, hvordan kan staten unngå å forandre seg under vår påvirkning? Så lenge du vil ha en stat, da, jeg har ikke inntrykk av at du er anarkist. Personlig trur eg ikkje Obama har nokon tankar om noko som helst, han berre følger ordre frå demokratane. Og det er negativt fordi...? (Ikke at han ikke har tanker, men at han er lojal mot partiet han representerer.) Jeg er som du vet ikke kulturrelativist, ... Sidan du er kulturrelativist, ... Jeg er altså ikke kulturelativist. ... kva er det som gjør det kristne så dårlig? Ifølge deg selv at man vil prakke sin egen (i dette tilfelle kristne) identitet (moral, kultur og strikkevotter) på andre, for eksempel afrikanere. Hvis det er negativt av Norge å ødelegge vår egen identitet, må det være desto verre å ødelegge andres. Er ikkje all kultur like mykje verdt? Eller er det følelsane dine som bestemmer kva som er bra og dårlig? Nei, all kultur er slett ikke like mye verd. Men det avgjøres best når kulturer måles opp mot hverandre. Og ja, selvsagt er det mine "følelser" som bestemmer hva jeg synes er bra. Jeg synes islamsk kvinnesyn er noe dritt, mange muslimer synes det er bra saker. (Inklusive mange av de muslimske kvinner jeg mener er undertrykket. Det paradokset viser at det ikke er noen objektive sannheter her.) Og er ikkje grunnen til at dykk innvandringsforkjemperar vil ha innvandring er på grunn av det kulturelle mangfoldet? Så da slepp vi jo innvandring viss vi likevel får desse impulsane. Forsiktig nå. Generaliseringer er et onde. Mange innvandringsmotstandere er rasister, og noen endog nynazister. Men jeg går ikke inn i en debatt og sier "Er ikke grunnen til at dere er innvadnringsmotstandere at dere er rasister?" Jeg er for innvandring først og fremst fordi jeg synes det er prinsipielt riktig. Jeg er for en mest mulig fri flyt av varer, tjenester og arbeidskraft. Jeg er for at folk skal kunne søke lykken på tvers av landegrenser. (Hvilket ikke nødvendigvis betyr at de har krav på å finne den.) Men ja, jeg tror på det positive i den flerkulturelle smeltedigelen. Noen mener det er naivt. Man kan få følelsen av at når to kulturer møtes, så vinner den mest primitive. Jeg tror det motsatte. (Så vil selvsagt noen hevde, slik det så mange ganger blir gjort her på forumet, at vinner de ikke kulturkampen så vinner de ved å føde og innvandre seg til flertall.) Uansett vil nok vi nordmenn ha lettare for å holde på slik vi har gjort når vi ikkje har nokon rabiatar springane rundt å klage på at vi følger tradisjonane våre. Slik som at vi ikkje får lov å feire jul i den norske skulen. Eller kanskje tvert om: Det er når man risikerer å miste det at man virkelig setter pris på det man har...? Vidare vil vi ikkje kunne bli tvungne utanfrå. Det er når dei kjem hit og skal styre over oss at problemene kjem. Og du som er så liberal av deg burde være ein av dei som er spesielt skeptisk til slik. Eller er du så kulturrelativistisk at du like godt kunne blitt radikal animist på dagen? Det er lett å si når man bor i Norge (kanskje ikke en gang på grensen til Sverige?) at vi ikke kan bli tvungne utenfra. Som jeg har sagt før: Den taktikken fungerte den gangen man måtte ha seilskip for å komme til Afrika og Amerika, og bare europeerne hadde dem. Idag er hele verden en flyreise (for ikke å snakke om et museklikk unna), og da er utfordringene noen helt andre. Og nei, jeg er fortsatt ikke kulturrelativist. Jeg kunne hverken blitt animist eller kristen eller muslim på dagen. Jeg er skeptisk til mye fremmed kultur, men jeg tror ikke vi bekjemper det over tid ved å lukke hverken øynene eller dørene for det. Den norske identitet forandra ikkje seg ved å importere bøker og anna underhaldning frå USA. Det eg pratar om er ikkje slikt, men vårt folks kollektive identitet. Det norske, som man diskuterte i norsktimane i skulen. Hvorfor forandrer den norske identitet seg i møtet med islam, men ikke med amerikansk kultur? Er det - som du sier i innlegget over - fordi muslimene kommer til å erstatte oss? Frykter du ikke kultur, bare etnisk forvitring? Geir 2 Lenke til kommentar
Spartapus Skrevet 26. oktober 2012 Del Skrevet 26. oktober 2012 Nasjonalstaten er en fiksjon det ikke er bruk for lenger. Tvert imot, i dag er nasjonsideen mer i veien for utvikling enn i front for den, slik den var for 200 år siden. Dette er først og fremst et problem for Europa, som er avhengig av at et mylder av nasjonalstater samarbeider for å kunne opptre som en likeverdig maktfaktor i møte med stater som allerede har klart å samle mange kulturelle og politiske enheter under en sentralisert styresmakt, som Kina, Russland og USA. I det lengste kan det føre til at europeerne havner i bakleksa, taper økonomiske fordeler og får redusert levestandarden til fordel for disse tre. Jo fortere man bryter ned ideen om nordmannen, tyskeren og spanjolen og bygger opp ideen om europeeren, dess bedre. Her kan innvandring og generell befolkningsutveksling være et godt virkemiddel, da det tvinger en til å tenke annerledes om hva det er som utgjør grunnlaget for samfunnet. Norge f.eks. kan i dag ikke sees som en kulturell eller ideologisk enhet, som er noe av det viktigste for en nasjonalstat. Da blir man nødt til å finne et sosialt bindemiddel som er videre og kan inkludere flere variasjoner. Det kan f.eks. ikke være noen motsetning mellom det å være muslim og europeer. 3 Lenke til kommentar
IQ84 Skrevet 26. oktober 2012 Del Skrevet 26. oktober 2012 (endret) Hvorfor forandrer den norske identitet seg i møtet med islam, men ikke med amerikansk kultur? Er det - som du sier i innlegget over - fordi muslimene kommer til å erstatte oss? Frykter du ikke kultur, bare etnisk forvitring? Geir 1 Amerikansk kultur er ganske lik vår egen 2 Det er ingen som tvinger amerikansk kultur på oss 3 Det forskjell på å kjøpe en CD og ta inn 200000 ikke-europeere 4 Land som møter islamsk kultur får store problemer 5 Amerikansk kultur er overlegen islamsk 6 Amerikanere er ikke en fare for sikkerheten Endret 26. oktober 2012 av 1Q84 3 Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147 Skrevet 26. oktober 2012 Del Skrevet 26. oktober 2012 Er å elske sitt land og sitt folk galt? Nei, det er en god start. Men hvis vi skal begynne i med det første først, tror jeg på at vi må starte med å elske seg selv og sitt verd, så inkluderer man sine nærmeste, etter det kan man forsøke å bli glad i alle som bor innenfor en satt grense, helt til man skjønner at det verdet man satte på seg selv, er akkurat likt det verdet alle har som medfødt verdi, og da skjønner man at man klarer ikke å fullt ut sette riktig pris på seg selv, før man også inkluderer hele menneskeheten i det samme bildet, og klarer å romme alle levende vesener i sin hjerne, hjerte og ånd. Lenke til kommentar
Stoltenberg Skrevet 26. oktober 2012 Del Skrevet 26. oktober 2012 Dette er jo bare latterlig. Vi ble alle tilfeldigvis født her. Vi har ikke gjort noe spesielt for å få lov til å være her. Selv ble jeg tvunget til denne verden og skal vel for faen ikke være tvunget eller måtte føle noen plikt til å elske eller hate noen ting som helst. 3 Lenke til kommentar
kmatis Skrevet 26. oktober 2012 Del Skrevet 26. oktober 2012 (endret) Amerikansk kultur er ganske lik vår egen Nå, ja. Tro hvorfor. Se tilbake for 150 år siden. Før vi fikk store påvirkninger av amerikanerne. Det er ingen som tvinger amerikansk kultur på oss Det er spørs hva du mener med å tvinge. Amerikansk kultur har blitt "presset" på oss i en god del år. Når det kommer til de muslimske innvandrerne, er det vell vi som "tvinger" norsk kultur på de. Ikke motsatt. Det forskjell på å kjøpe en CD og ta inn 200000 ikke-europeere Tror sammenligningen blir bedre med en innvandrer vs en CD. Eller 2 000 000 CD-er kontra 200 000 innvandrere. Amerikansk kultur er overlegen islamsk På hvilken måte? Det er klart de er en rovdyr-kapitalistisk stat, som ihvertfall tror de er overlegen nok til å invadere andre land rund om på jorden. Amerikanere er ikke en fare for sikkerheten Det kan diskuteres. De sprer generelt mye dritt og hat rund om på jorden. Som skaper mye fiendtligheter og trusler. Med tanke på hvor mye den norske stat rumpeslikker USA. Skaper det en muligens trussel for oss også. Endret 26. oktober 2012 av kmatis 1 Lenke til kommentar
IQ84 Skrevet 26. oktober 2012 Del Skrevet 26. oktober 2012 Nå, ja. Tro hvorfor. Se tilbake for 150 år siden. Før vi fikk store påvirkninger av amerikanerne. Jeg liker å se på vestlig kultur som en kultur som alle vestlige land gir og tar fra. Vi spiser stort sett samme maten, ser på de samme filmene, hører på samme musikk, leser samme bøkene, har mange felles verdier og har lenge hatt felles religion. Alle vestlige land har vært med på denne utvekslingen, i mer eller mindre grad. Det er spørs hva du mener med å tvinge. Amerikansk kultur har blitt "presset" på oss i en god del år. Når det kommer til de muslimske innvandrerne, er det vell vi som "tvinger" norsk kultur på de. Ikke motsatt. Hvordan har amerikansk kultur blitt presset på oss? Mener du at det er galt at norske muslimer blir forventet og tilpasse seg våres kultur? Tror sammenligningen blir bedre med en innvandrer vs en CD. Eller 2 000 000 CD-er kontra 200 000 innvandrere. Poenget er det samme. Gjennom handel kan vi selv velge hvor mye vil ta inn over oss, det samme kan ikke sies om innvandring. På hvilken måte? Det er klart de er en rovdyr-kapitalistisk stat, som ihvertfall tror de er overlegen nok til å invadere andre land rund om på jorden. Jeg er ikke særlig begeistret over kapitalisme jeg heller. Hvor sivilisert en kultur er kan måles i hvordan den behandler minoriteter. Nei, den vestlige er ikke perfekt, men vi lever i verdens absolutt minst rasistiske område. Minoriteter blir slaktet i stor skala i midtøsten. Kvinner og homofile er mindreverdige, kristne og jøder er fritt vilt. Hvordan forklarer du at alle muslimske land er tilbakestående, slakter ikke-muslimer og plager den ikke-muslimske naboen sin med islam? Det kan diskuteres. De sprer generelt mye dritt og hat rund om på jorden. Som skaper mye fiendtligheter og trusler. Med tanke på hvor mye den norske stat rumpeslikker USA. Skaper det en muligens trussel for oss også. Nå tenkte jeg på de islamistene som heirer rundt og truer i Norge. Uavhengig av hvordan USA holder på kan ikke terror forsvares. Ifølge PST er det grunn for å ta truslene på alvor. 1 Lenke til kommentar
tom waits for alice Skrevet 26. oktober 2012 Del Skrevet 26. oktober 2012 Jeg liker å se på vestlig kultur som en kultur som alle vestlige land gir og tar fra. Vi spiser stort sett samme maten, ser på de samme filmene, hører på samme musikk, leser samme bøkene, har mange felles verdier og har lenge hatt felles religion. Alle vestlige land har vært med på denne utvekslingen, i mer eller mindre grad. Og ikke minst: Utvekslingen av mennesker. Opptil 30 000 nordmenn reiste hvert år til Amerika og slo seg ned, tilsammen nesten en million. Jeg synes det er en vakker tanke du forfekter, så vakker at jeg unner også ikke-vestelige folk og kulturer å være med på den. Hvordan har amerikansk kultur blitt presset på oss? Det er en "belastningsskade". (Ikke dermed sagt at amerikansk kultur er negativt.) Det er mye penger i at verdens befolkning ser amerikanske filmer og tv-serier. Derfor bombarderes vi med dem, spesielt på sidekanalene på TV som kjører repriser for en slikk og ingenting. Du kan velge vekk den enkelte CD'en, men du kan ikke skru av totaltrykket om du ikke vil bli eremitt. Mener du at det er galt at norske muslimer blir forventet og tilpasse seg våres kultur? Ikke noe galt med forventningen - etter mitt syn - så lenge vi ikke gjør som araberne gjør når vi kommer til deres land og tvinger dem. Gjennom handel kan vi selv velge hvor mye vil ta inn over oss, det samme kan ikke sies om innvandring. Nei, det er det vi ikke kan. Som individer kan vi velge hva vi kjøper og spiser og hører på, men på det norske samfunnet har den enkelte av oss liten makt. Jeg er ikke særlig begeistret over kapitalisme jeg heller. Jeg synes for ordens skyld at kapitalisme er en fornuftig idé. Men det er off topic. Hvor sivilisert en kultur er kan måles i hvordan den behandler minoriteter. Nei, den vestlige er ikke perfekt, men vi lever i verdens absolutt minst rasistiske område. Minoriteter blir slaktet i stor skala i midtøsten. Kvinner og homofile er mindreverdige, kristne og jøder er fritt vilt. Helt enig. Så bør vi ikke la folk fra midtøsten oppleve hvordan et samfunn kan være? Er det ikke en god ting å si om eksemplets makt? Antallet muslime ri Norge er fortsatt bare noen få prosent av befolkningen, så sjansen for at vi kan påvirke dem er vel så stor som at de påvirker oss. Man trenger antagelig ikke mange fingre for å telle de etniske nordmenn som har konvertert til islam, primært kvinner som har giftet seg med muslimske menn, antagelig. Hvordan forklarer du at alle muslimske land er tilbakestående, slakter ikke-muslimer og plager den ikke-muslimske naboen sin med islam? Det er ikke så vanskelig å forklare. Det er fordi de har forpliktet seg til å la religionen styre samfunnsmoralen, og den religionen ble laget av en krigerhøvding. Han trengte lydige soldater i felten, og pliktoppfyllende kvinner hjemme. Det er kulturelt, ikke genetisk. Og lar seg dermed endre. Nå tenkte jeg på de islamistene som heirer rundt og truer i Norge. Uavhengig av hvordan USA holder på kan ikke terror forsvares. Ifølge PST er det grunn for å ta truslene på alvor. Selvsagt. Men man skal være rimelig skyggeredd for å tro at disse gærningene er representative for den norsk-muslimske befolkning. Lenke til kommentar
Gjest medlem-141789 Skrevet 26. oktober 2012 Del Skrevet 26. oktober 2012 Dette er jo bare latterlig. Vi ble alle tilfeldigvis født her. Vi har ikke gjort noe spesielt for å få lov til å være her. Selv ble jeg tvunget til denne verden og skal vel for faen ikke være tvunget eller måtte føle noen plikt til å elske eller hate noen ting som helst. Men synes ikkje du at du har plikt til å bevare det forfedrene dine har gitt deg? Du har blitt gitt eit land, ulike rettar, kollektiv rikdom osv. Du kan sjølvsagt ikkje bli tvunge til å elske noko, men du burde føle ein plikti til å bevare det gode til seinare generasjonar. Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147 Skrevet 26. oktober 2012 Del Skrevet 26. oktober 2012 Nei, det er slike ting eg håper Høgre, FRP og kanskje KRF vil forandre på etter 2013. Ja, de kommer nok til å forandre metodene på samme måte som de har gjort ved tidligere anledninger hvor "høyrevinder" har blåst. Det vil si at de vil effektivisere samfunnet helt frem til individene i samfunnet mener at nå har samfunnet blitt for "kaldt", så nå må vi få tilbake de snille styringsformene igjen ... Lenke til kommentar
tom waits for alice Skrevet 26. oktober 2012 Del Skrevet 26. oktober 2012 Men synes ikkje du at du har plikt til å bevare det forfedrene dine har gitt deg? Du har blitt gitt eit land, ulike rettar, kollektiv rikdom osv. Du kan sjølvsagt ikkje bli tvunge til å elske noko, men du burde føle ein plikti til å bevare det gode til seinare generasjonar. Da blir spørsmålet: Har isåfall ikke muslimer plikt til å bevare det forfedrene har gitt dem? Er ikke nettop det årsaken til å vi blir stående på hver vår snøfonn/sandhaug og hive skitt på hverandre? Jeg er glad for at jeg ble født i et landt med rimelig gode menneskerettigheter og en relativt sett meget god velstand. Det vil jeg absolutt ta vare på. Men jeg føler at jeg har en "plikt" til å la andre som vil oppnå den sammen velstanden en sjanse til å prøve på samme vilkår som meg. Jeg ser ikke at det at mine forfedre var arbeidsomme møringer og romsdalinger skal gi meg rettigheter som ikke en med forfedre fra Irak eller Etiopia skal ha. Det må være individets innsatsvilje som avgjør hvor langt han kommer, ikke hans etnisitet. Geir 2 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå