FonderPrism Skrevet 25. oktober 2012 Del Skrevet 25. oktober 2012 Kona lurer på å kaste den gamle bærbare fordi den bråker så mye, så jeg tenkte kanskje å prøve å få satt opp en billig mini-PC til henne. Den bør være så stille som mulig, og ganske liten. Den skal nok i hovedsak brukes til surfing og skriving, men hun vil gjerne ha muligheten for å sette inn et fungerende grafikk-kort også (500-1000 kr klassen). Grafikkort kan muligens også kjøpes med en gang, om vi bestemmer oss for en CPU uten integrert grafikk. Prisklassen vi tenkte oss var ca 4000, inkludert 22'-24' skjerm og RAM. Harddisk, strømforsyning, OS og mus/tastatur har jeg liggende. En grei skjerm ligger vell rundt 1000-1200, så ca 3000 til resten av komponentene. Skal også følge litt med på Finn etter brukte skjermer som kan passe. Det kanskje viktigste valget for en slik PC er jo kabinettet, og jeg tror et av de små Lian Li kabinettene passer bra. Problemet er såklart å få plass til et evt. grafikk-kort (selv om dette ikke nødvendigvis skal kjøpes i første omgang). Så jeg står mellom - Lian Li PC-Q08 - Lian Li PC-Q07 - Lian Li PC-Q11 Av disse tre er det definitivt Q08 som har best plass til GPU, med plass til intil 300mm lange kort, sammenlignet med 180mm for Q07 og 240mm for Q11. Q08 er også det største av kabinettene, men det går nok bra. Jeg tenkte en sokkel FM1 eller FM2 prosessor må være bra til dette formålet, og der er det jo et par å velge i. Noen av mine alternativer er - Athlon II X4 651 - A8-5600K - A6-3670K - A6-3870K De opplåste K-prosessorene kunne jo vert moro, men de koster også litt ekstra pga. integrert GPU. Om vi hadde bestemt oss for dedikert grafikkort med en gang hadde åpenbart X4 651 vært et bra valg, siden det er en del billigere enn de med integrert GPU. Resten har jeg ikke tenkt så mye på, men vil gjerne ha tips fra dere. Lenke til kommentar
cannibalguppy Skrevet 25. oktober 2012 Del Skrevet 25. oktober 2012 jeg ville lagt noen hundrelapper mer i det og gått for a10-5800k det har et rimelig greit gpu del. og hvis du kjører crossfire med et annet 7600 kort blir det faktisk ganske kurrant ytelse og da koster det fortsatt mye mindre enn dedikert oppsett. Lenke til kommentar
FonderPrism Skrevet 25. oktober 2012 Forfatter Del Skrevet 25. oktober 2012 Det var kanskje en ide ja. Fant en test der de hadde prøvd A10'en med et 6670 kort, og det ga gode resultater: http://www.tomshardware.com/reviews/a10-5800k-a8-5600k-a6-5400k,3224-4.html Vet du hvilke kort som fungerer i Dual Graphics/Hybrid Crossfire med A10-5800K? Jeg prøvde å søke litt, men fant bare at 6670 og 6570 skulle fungere med A10'en. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå