Gå til innhold

BK: Tilbakeblikk - sommer i Nærøyfjorden

Anbefalte innlegg

Tilbakeblikk - sommer i Nærøyfjorden

Bildet er fjernet.

Beskrivelse:

Noen ser femover- noen ser tilbake :)

Lar det stå litt åpnet - men setter pris på alle slags kommentarer, tips,visning, kritikk :)

JPEG - bilde -enkelt behandlet i Live-view galllery.

(Får endret bildet fra kunst til landskap i endringsbildet - men det blir ikke lagret.)

Evalueringsnivå Tips:

Jeg ønsker tanker rundt hva som trekker bildet opp og forslag til forbedringer.

Link til bildesiden

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Fint motiv og en fin komposisjon. Er vel ikke akkurat overskarpet dette, og fargemetning er mer etter min smak. (Din egen smak mr HG, er vel kun tåke...)

Det kunne derimot ha gjort seg med noe mer kontrast, bildet er litt tamt i mangel av noe bedre ord.

(Etter hva jeg har fått med meg, så har vel Jentungen nå tilgang på Lightroom, så og komme og anbefale DPP istedet er vel rimelig bak mål...)

Lenke til kommentar

Tusen takk alle sammen! :)))) Hyggelig at dere likte bildet.

Ser det er noen spørsmålstegn her og svarer litt samlet.

Har hatt bildet liggende lenge. Husene var så små og uskarpe og var usikker på om det ødela bildet. Bildet er skarpet litt. Ser det godt i full størrelse her.

Fargene - de er som jeg husket det rett etter reisen. Bildet ble kjapt redigert. At jeg husker dem slik trenger ikke bety at de er riktige.

Jeg kan anbefale alle fotografer å ta en tur INNERST i Nærøyfjorden med ferge fra Gudvangen.

Det jeg vet er at fargene der var uvanllig sterke. Har vært der for noen år siden også - og fargene var det jeg husket mest fra turen. Det stemmer det SE# sier om fargene på Vestlandet.

Kommer du lengre ut er ikke fargene de samme lenger. Heller ikke der vi overnattet i flere dager- Flåm. Der hadde fjellene i virkeligheten et lilla stikk.

Skal prøve ut mer kontrast :)

På turen tok jeg bare JPEG. Nå tar heg alt i raw - eller raw og Jpeg samtidig. Har fått se på trykk hvor mye mer det er i raw-bilder.

Både DPP og Lightroom har sine fordeler. I DPP kan det behandles JPEG bilder også. For meg som er ny er det en kjempefordel å se bildet som ferdig "fremkalt" for å se om det er noe i det.

Lightroom ser ut til å ha litt flere muligheter enn DPP. Hvor mye en trenger det er sikkert avhengig av hvor flink man er til å ta bildet "riktig" med en gang, og eller har lyst til å sitte ved PC`n.

Uansett så er det mye som skal prøves og sjekkes og læres før jeg kan utnytte både DPP og Lightroom. Må jo finne ut av hva alt er, betyr og hvordan det påvirker bildet. Og å se og å gjenkjenne...

Jeg sier Ja takk, begge deler, både DPP og Lightroom.

Lenke til kommentar

I DPP kan det behandles JPEG bilder også

Det kan du i LR også, det er en opsjon hvor man kan velge å se RAW og JPG-variant av samme bilde hver for seg eller som et bilde. Velger du det siste (tror det er default) ser du bare RAW-versjonen.

Endret av se#
Lenke til kommentar
I DPP kan det behandles JPEG bilder også
Det kan du i LR også, det er en opsjon hvor man kan velge å se RAW og JPG-variant av samme bilde hver for seg eller som et bilde. Velger du det siste (tror det er default) ser du bare RAW-versjonen.

Tusen takk SE# :)

Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Opprett ny...