Gå til innhold

[Løst] Emergency! Problemer med nettverk


Anbefalte innlegg

Ok. Så jeg er på besøk hos foreldrene mine som har trådløst nett. Jeg bruker selv Mac, men hadde i sommer besøk av noen som hadde PC.

Når de koblet seg på nettet, skjedde det noe rart. Det originale nettverksnavnet "dlink" ble forandret til "*personens navn-NETWORK" og krever et passord, som det aldri gjorde før.

 

Nå klarer ikke de andre macene i huset å koble seg til nettverket, fordi ingen vet passordet, bare min kobles til fordi passordet er lagret.

 

Hva kan jeg gjøre for å forandre nettverksnavnet tilbake til the originale dlink og fjerne passordet??

 

Trenger virkelig hjelp her!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Her finnes to muligheter:

1) prøv å koble til med kabel og logg inn på administrasjonssider (sannsynligvis 192.168.0.1) og endre SSID og Encryption key.

 

2) Fabrikkresett router. Det finnes sannsynligvis en router knapp som man må holde inne i minst 10 sekunder.

 

 

Mvh Faller

 

Woooh, could you dumb it down a little?

 

Hvis jeg finner en kabel, som jeg er usikker på, hva gjør jeg da? Adminsider? Hvor?

 

Ang. 2) Jeg gjorde det. Men den bare stod blinkende uten at noe skjedde.

 

Noen anelse Hvorfor nettverket har morphet til et annet navn og blitt fucket av denne pc-en?

 

Setter virkelig, virkelig pris på hjelp, men lat som du skriver til en åttiåring...

 

I await in suspense... Save me, SuperFaller!

Lenke til kommentar

Du kobler en nettverkskabel fra din datamaskin til en av portene på routeren.

Logg deg inn på den her: http://192.168.0.1

 

Prøv følgende bruker og passord

 

admin / <ingenting>

admin / admin

admin / password

 

Mangler du nettverkskabel, så lån den mellom router og modem.

Bare pass på at du ikke blander internettporten (WAN) og de fire lanportene.

Modem skal være koblet mot routerens WAN (1 stk) og datamaskiner mot LAN (4 stk) eller trådløs.

 

 

Resett routeren som nevt over om du ikke kommer inn på den. Lampene foran skal blinke etter 10 sekunders reset.

Endret av Jan Skrotnes
Lenke til kommentar

Du kobler en nettverkskabel fra din datamaskin til en av portene på routeren.

Logg deg inn på den her: http://192.168.0.1

 

Prøv følgende bruker og passord

 

admin / <ingenting>

admin / admin

admin / password

 

Mangler du nettverkskabel, så lån den mellom router og modem.

Bare pass på at du ikke blander internettporten (WAN) og de fire lanportene.

Modem skal være koblet mot routerens WAN (1 stk) og datamaskiner mot LAN (4 stk) eller trådløs.

 

 

Resett routeren som nevt over om du ikke kommer inn på den. Lampene foran skal blinke etter 10 sekunders reset.

 

Ja... nå kom jeg plutselig på at akkurat Den Mac-en har en "busted" nettverkskabel-hull. Kan det gjøres på den "fungerende" mac-en?

Når jeg prøvde med kabel på denne, fungerende, macen, og gikk inn på siden, var admin og password "feil"... Skulle jeg skrevet noe annet enn det?

 

Hjelp. Vet det er fredag, men hjelp om du kan

Lenke til kommentar

Default på D-link er ofte

Bruker: admin

Passord: <ingenting>.

 

Får du ikke til å logge inn, så kan disse være endret og man må resette routeren.

Dette gjøres ved å stikke inn en pennespiss i resethullet i >10 sek.

 

Da skal routeren miste innstillingene og gå tilbake til åpen trådløsnett med navn D-link.

I tillegg skal pålogging endres til default.

 

Det spiller ingen rolle om hvilken maskin du logger på med.

Lenke til kommentar

Helst bør du sette kryptering på trådløsnettet. Hvis ikke kan hvem som helst bruke nettverket og potensielt logge seg inn på maskiner.

 

Hmm... okej. Passord er ikke så farlig, siden det ikke er så mange som bær nært og for meg helt okey at andre kobler seg til nettet her.

Men, risikerer jeg at den 80 år gamle naboen hacker seg inn på mac-en min da?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...