Coffey Skrevet 25. oktober 2012 Del Skrevet 25. oktober 2012 (endret) Jeg har samling med musikk jeg har bygd opp gjennom årene, og de er alle i MP3. 10 % er rippet fra CD-er, resten er lastet ned fra ymse steder. Nå er spørsmålet, er det noe poeng å konvertere disse mp3-ene over til et annet format? Jeg antar informasjon er tapt uansett? i så fall, hvilken format burde de konverteres til? FLAC? Min antagelse er vel at jeg heller må begynne å lete etter musikken i FLAC istedet. Endret 17. februar 2013 av Coffey Lenke til kommentar
ovzer Skrevet 25. oktober 2012 Del Skrevet 25. oktober 2012 Absolutt ingen vits i å konvertere de til et bedre format. Den informasjonen som ble tapt under konverteringen til mp3 dukker ikke på magisk vis opp igjen når du konverterer tilbake. Etter min mening er flac-filer kun for hi-fi gutta med anlegg til 100k ++. Du kan jo prøve og se om du hører forskjell selv Husk at det kan være ganske dårlig kvalitet på de mp3 filene folk legger ut på nettet. Lenke til kommentar
Coffey Skrevet 25. oktober 2012 Forfatter Del Skrevet 25. oktober 2012 (endret) Jeg hører absolutt ikke forskjell på FLAC og 320 eller 256 kbps mp3-er, nei. Men jeg merker at mange av mp3-ene jeg eier har merkbart dårlig lyd. Så kanskje jeg bare må ut på leting etter bedre versjoner av de. Hvilke format er det som gjelder for importering av CD-er? Endret 25. oktober 2012 av Coffey Lenke til kommentar
tore_v1 Skrevet 9. november 2012 Del Skrevet 9. november 2012 Skal du først rippe en cd er det tull å ikke bruke flac eller tilsvarende tapsfritt format. Hvorvidt du hører forskjell eller ikke kan si like mye om anlegg som noe annet. Innspillingskvalitet vil være det mest avgjørende for opplevd lydkvalitet så lenge du bruker 320 kbps. Selv har jeg rippet alt med flac og hører forskjell. Ikke mye, men nok til at jeg helt klart bruker et par ekstra hundringser på harddiskplass. (Du merker det primært i diskant-området og luftigheten i opptaket.) Lenke til kommentar
Zeph Skrevet 9. november 2012 Del Skrevet 9. november 2012 Eg lastar ikkje ned musikk. Der er du avhengig av at den som deler filene har konvertert til riktig format. Enkelte album finn du kanskje i FLAC, men ikkje alt. Er informasjon tapt så er den tapt. Ikkje noko å få gjort med den saken. CD-er ripper eg til FLAC og Mp3 VBR V2. På PC-en heime har eg harddiskar med FLAC og VBR, der FLAC blir brukt på stereoanlegget. Til bilen, mp3-spelar og liknande brukar eg Mp3. Lenke til kommentar
Dr. Brodsky Skrevet 9. november 2012 Del Skrevet 9. november 2012 I en blindtest vil de færreste høre forskjell på en god mp3-fil (320 kbps) og flac, og de som hører forskjell vil i hvert fall slite med å peke ut filen med best kvalitet. Hjernen vår er ikke laget for å leite etter feil, den er laget for nettopp det motsatte; den glatter ut feil. Av en eller annen grunn har mange problemer med å innrømme dette, men det gjør det ikke mindre sant. 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå