Gå til innhold

Parti som avkriminaliserer/legaliserer cannabis

138 stemmer

1. 1. Burde cannabis være lov i norge akkurat som alkohol?

• Ja
      111
    • Nei
      27

Anbefalte innlegg

On topic: Det er ikke mange parti som åpent støtter legalisering/av-kriminalisering av cannabis. Jeg syns det burde bli mer akseptert i samfunnet, på samme måte som tobakk og alkohol. Det bør kunne selges i små mengder over disk, kanskje i første omgang på apotek, da det er flere bekreftelser på at cannabis hjelper mot enkelte smerter som ved leddgikt osv.

Jeg vet ihvertfall at en god del av FpU medlemmer ser på legalisering som et langsiktig mål, selv om moderpartiet er mer skeptisk. De største partiene i landet tror jeg er og kommer til å være, imot legalisering av cannabis. Kanskje om noen år at det da blir mer akseptert, men akkurat nå er det stor fordommer mot stoffet, da folk har det inntrykket av at hvis det blir legalisert eller dekriminalisert, så får vi en latere og mindre konsentret befolkning og unge som blir mer og mer villige til å prøve sterkere stoffer.

Endret av FrihetensRegn
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

On topic: Det er ikke mange parti som åpent støtter legalisering/av-kriminalisering av cannabis. Jeg syns det burde bli mer akseptert i samfunnet, på samme måte som tobakk og alkohol. Det bør kunne selges i små mengder over disk, kanskje i første omgang på apotek, da det er flere bekreftelser på at cannabis hjelper mot enkelte smerter som ved leddgikt osv.

Jeg vet ihvertfall at en god del av FpU medlemmer ser på legalisering som et langsiktig mål, selv om moderpartiet er mer skeptisk. De største partiene i landet tror jeg er og kommer til å være, imot legalisering av cannabis. Kanskje om noen år at det da blir mer akseptert, men akkurat nå er det stor fordommer mot stoffet, da folk har det inntrykket av at hvis det blir legalisert eller dekriminalisert, så får vi en latere og mindre konsentret befolkning og unge som blir mer og mer villige til å prøve sterkere stoffer.

Det samme gjelder for Unge Venstre, som blir Venstre i fremtiden. De vil legalisere alle typer rusmiddler.

http://www.ungevenst...er-narkotika-na

Sitat:

Legalisér narkotika nå

Unge Venstre er glad for forslagene fra Global Commision on Drug Policy, som ble levert i dag. Vi mener at Cannabis og andre lette narkotiske stoffer skal reguleres og legaliseres, mens besittelse av brukerdoser av alle stoffer skal avkriminaliseres.

Andre lenker:

Vi trenger en ny retning i narkotikapolitikken

Endret av turbonello
Lenke til kommentar

Turbonello, veldig mange gode ideer. Jeg tror vi har forskjellige oppfatninger om hva full legalisering er.

Jeg ser på full legalisering som at man kan få kjøpt så mye heroin man vil som privat person på utsalgssteder til privat bruk. Dette ville åpenbart bydd på problemer.

Hvis det reguleres via slikesprøyte rom så er jo det en utmerket ide. Tenker da altså i de baner med full legalisering(fri flyt) av noen rusmidler og legalisering med forbehold av noen andre rusmilder.

Det gjør man uansett hva slags rusmiddel man bruker. Mange er slik man blir på LSD uten LSD også. Disse omtales som psykotiske.

Det er sant, og som kjent bures psykotiske inne for sin egen sikkerhet. Men slike stoffer som LSD kan gjøre deg såpass rus psykotisk at du er en fare for andre. Dette stoffet uskadligjør deg heller ikke om man skulle ta formye som cannabis for eksempel gjør.

Dosen som får deg psykotisk på LSD, hindrer deg ikke fysisk fra å gjøre noe.

Derimot dosen cannabis som hadde fått deg like psykotisk hadde også gjort at du sovna innen kort tid.

Dette gjelder åpenbart ikke alle, men har sett det siste eksempelet mange ganger før sammenliknet med alkohol som ga den opphissede menger av energi før personen endelig mistet bevistheten.

Men selvsagt så hadde det vært mye mer politi ressurser tilgjengelig til å ta hånd om bråkete folk som tok for mye rusmidler. Da politiet ikke lenger jaktet på de som brukte de, men heller de som skaper uro og uhygge for andre.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Burde cannabis være lov i norge akkurat som alkohol?

Stemmte nei, om cannabis blir like ulovlig og straffbart som alkohol (Hjemmebrenning&Smugling) vil prisene muligens gå opp!

Jeg vet ikke om du har fått det med deg, men alkohol er faktisk lovlig. Men, heldigvis, selges det under kontrollerte omstendigheter, slik at vi slipper farlig, hjemmelaget alkohol. Om det skal selges av et statlig monopol eller private butikker, er selvfølgelig også et spørsmål.

Men både alkohol og cannabis kan/bør selges under noen lunde strenge og kontrollerte regler, slik at man får god kvalitet. Det er en pris verdt å betale. Spesielt alkohol er det mye usunnheter med hvis det lages av farlige amatører. Cannabis er det ikke så farlig med, da man fint kan plante egne planter i hagen for eget forbruk. Å ha et privat ølbryggeri i kjelleren ser jeg ikke noe farlig med.

Lenke til kommentar
Jeg vet ikke om du har fått det med deg, men alkohol er faktisk lovlig. Men, heldigvis, selges det under kontrollerte omstendigheter, slik at vi slipper farlig, hjemmelaget alkohol. Om det skal selges av et statlig monopol eller private butikker, er selvfølgelig også et spørsmål.

Altså er alkohol like (u-)lovlig som cannabis:

Frem til 1965 ble cannabis solgt lovlig på norske apotek som middel mot søvnløshet, nervøsitet, astma og diverse smerter[trenger referanse] og er i dag reseptbelagt.
http://no.wikipedia.org/wiki/Cannabis_(medisin)

Formodentlig på samme grunnlag, nemlig å beskytte deg mot deg selv ;)

Endret av Skatteflyktning
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Du kan kjøpe små konsentrerte doser cannabis, ja, men ikke canabis du kan røyke eller bli generelt 'høy' av. Å samenligne alkoholet de har på Vinmonopolet med utvannet Cannabis de har på apoteket, blir som å sammenligne en flaske vodka med en flaske pepsi.

Dessuten er det forskjell på meidsink cannabis og cannbis som rusmiddel. Så vidt jeg vet, går ikke folk på polet av medisinske årsaker.

Endret av FrihetensRegn
Lenke til kommentar

Du kan kjøpe små konsentrerte doser cannabis, ja, men ikke canabis du kan røyke eller bli generelt 'høy' av. Å samenligne alkoholet de har på Vinmonopolet med utvannet Cannabis de har på apoteket, blir som å sammenligne en flaske vodka med en flaske pepsi.

Dessuten er det forskjell på meidsink cannabis og cannbis som rusmiddel. Så vidt jeg vet, går ikke folk på polet av medisinske årsaker.

noen land kan du hente ut cannabis på apotek som du både kan bruke som medisin eller blir pisse stein..

tingen er at mennesker burde få ta det valget selv..

Lenke til kommentar

Ja til legalisering og kontrollering av cannabis, Nei til legalisering av narkotika!

Hvorfor er det bare cannabis som skal lovliggjøres? Hvorfor ikke lovliggjøre alt det andre? Er det ikke hver og enkelt sitt eget ansvar å ta vare på sin egen helse? Og om de ikke gjør det, så skal politiet arrestere dem og sperre dem inne? Vel. Det hjelper ikke på bruken, eller rekrutteringen. Hvis man lovvliggjør, og foretar kontroll på de andre rusmidlene også, så tror jeg det vil være det beste. Sprøyterom for de tyngste heroinmissbrukerne også..

Legalisere er et drastisk steg som ikke trengs, det er brukere vi burde passe på, de som blir avhengige derfor er avkriminalisering veien å gå, ingen brukere er tjent med arrest,strippe seg naken,glattcella, bot dette er så banalt at jeg måper, ingen blir bedre av en sykdom ved å bli forfulgt..

Hva de ender opp med er bli slitne av all forfølgelsen å jage etter dop, vil tro Norge er et av de landene i verden som har mest slitne narkomane..

Er man så kynisk at man er villig til å selge heroin for profitt fortjener man fengselstraff eller i mine øyne en kule i huet, å for staten å selge heroin,kokain etc blir for uvirkelig tankegang..

Sprøyte rom har vi, vi mangler bare gratis heroin til alle tunge narkomane, Sveits fikk ned krim som ofte følger med narkomane ned drastisk og helsen til de narkomane ble mye bedre, ikke minst mange av de fikk et helt nytt syn på livet sitt på en positive måte..

Endret av DaniNichi
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Ja til legalisering og kontrollering av cannabis, Nei til legalisering av narkotika!

Hvorfor er det bare cannabis som skal lovliggjøres? Hvorfor ikke lovliggjøre alt det andre? Er det ikke hver og enkelt sitt eget ansvar å ta vare på sin egen helse? Og om de ikke gjør det, så skal politiet arrestere dem og sperre dem inne? Vel. Det hjelper ikke på bruken, eller rekrutteringen. Hvis man lovvliggjør, og foretar kontroll på de andre rusmidlene også, så tror jeg det vil være det beste. Sprøyterom for de tyngste heroinmissbrukerne også..

Legalisere er et drastisk steg som ikke trengs, det er brukere vi burde passe på, de som blir avhengige derfor er avkriminalisering veien å gå, ingen brukere er tjent med arrest,strippe seg naken,glattcella, bot dette er så banalt at jeg måper, ingen blir bedre av en sykdom ved å bli forfulgt..

Hva de ender opp med er bli slitne av all forfølgelsen å jage etter dop, vil tro Norge er et av de landene i verden som har mest slitne narkomane..

Ja. Greit for meg det. Avkriminalisering er kanskje en bedre løsning. Men jeg ser ikke noe større problem med at man kan få kjøpt lovlig heller og at i forbindelse med det blir ført streng kontroll med hva stoffene inneholder. (enkelte rusmiddler er jo tilsatt diverse giftige stoffer som batterisyre etc...)

Hvorfor vil jeg det? Jo, fordi de som virkelig ønsker å kjøpe sånt, de gjør det UANSETT... Forskjellen er at pengene går til kriminelle nettverk som bare blir mektigere og pengesterke, mens de ikke blir dette dersom det er legalisert, og det føres streng kontroll. Å selge på gata skal selvsagt være ulovlig, og straffes strengere, eller like strengt som hjemmebrendt (... og liknende).

Er man så kynisk at man er villig til å selge heroin for profitt fortjener man fengselstraff eller i mine øyne en kule i huet, å for staten å selge heroin,kokain etc blir for uvirkelig tankegang..

Vel. Men problemet er at de gjør det uansett. De vil gjøre det uansett om man hadde praktisert dødsstraff for det... Problemet blir ikke borte. Derfor mener jeg at det er bedre at staten tar full kontroll over det, og innfører fornuftige reguleringer, og bruker penger på kampanjer som opplyser om skadevirkningene av de ulike stoffene. Jeg mener at hver og en av oss er nødt til å ta ansvar for vårt eget liv og helse, ikke staten, og da mener jeg følgelig at dersom de velger å gjøre noe dumt, så må de få lov til det, men det viktigste for meg er at de blir advart først... Langere på byen vil ikke gjøre som de offentlige ansatte, men de vil jo snakke positivt om stoffene, noe ikke de offentlige ansatte vil gjøre...

Da blir det en gjengs oppfatning i befolkningen at: "Ja, det er lovlig, men det er utrolig dumt" ...

Sprøyte rom har vi,

Det burde vært mer av dem. Og det burde være sykepleiere, eller andre med kompetanse til å sette deres sprøyter slik at vi hindrer overdosedødsfall, samt sørge for at de får i seg noe rent, så de ikke dør eller får andre unødvendige skader knyttet til dette problemet. Målet vil være å tiltrekke så mange som mulig til helsevesenet, noe som vil være bra. Siden kan de tilby ulike behandlingsformer for å gjøre dem helt rusfrie... De kan kanskje dosere på en slik måte også at de kan "trappe ned" dersom brukeren ønsker dette, med samtidig veiledende informasjon og oppfølging.

vi mangler bare gratis heroin til alle tunge narkomane, Sveits fikk ned krim som ofte følger med narkomane ned drastisk og helsen til de narkomane ble mye bedre, ikke minst mange av de fikk et helt nytt syn på livet sitt på en positive måte..

Jepp. Akkurat det jeg mener! :) Endret av turbonello
Lenke til kommentar

Er man så kynisk at man er villig til å selge heroin for profitt fortjener man fengselstraff eller i mine øyne en kule i huet,

Syke menneske. Du er jo ikke tilhenger av frihet i det hele tatt.

Spørsmålet er vel i hvilken grad du er villig til å bruke vold for å hindre at fredelige mennesker handler fritt med hverandre og nyter rusmidler.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...