Gå til innhold

Her er en post helt motsatt av hva dere er vant med


Anbefalte innlegg

"Hør her! Æ sjit en fire kilometer lang kabel i om du synes stolan va stygg - det bryr mæ ikke mer enn det bryr mæ å kjenne på sjitlukta di! Med mindre du foretar en TOTAL endring i måtn du tiltale mæ på, kan du ryke å reise! Æ finn mæ IKKE i å stå her å motta surt oppgulp fra ei utgammel eddik-krukke når det overhodet ikke e min feil!"

 

Yummy... selgeren fra h*lvete. Hehe.

 

Skjønner godt at det kan renne over for noen, men sure kunder som ikke eier folkeskikk er det i de fleste tilfeller best å bare ignorere. I denne saken virket det som kunden tok hintet da ;-)

 

Liker å leke meg litt på jobb... ved å være overhøflig og veldig blid mot sure kunder. De blir så utrolig forbausa at det er morsomt, og etter å ha vært hos oss noen ganger så smiler de faktisk når de kommer inn. Godt å bryte en ond sirkel, og styre den i positiv retning.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Forøvrig, i den spissformulerte ånden, hvis kunden opplyste selger at dette var formålet med ovnskjøpet og selger ikke advarte mot dette, så ville det faktisk være en reklamasjonsgrunn. ;-)

 

Det er ifølge kjøpsloven helt riktig. :yes:

 

Men hvilke selgere er det som er så dumme at de ikke advarer mot å tørke husdyr i mikroovnen om kunden faktisk forteller at dette er hensikten med å kjøpe den?

 

Joda, det finnes dumme selgere, men også dumme kunder. Vi selgere bør ikke være nødt til å vurdere alle kundene som dumme, for da mister vi de allerede før salget er gjennomført.

 

LOL. Synd å måtte opplyse deg, men det var en ;-) og en :yes: inne i bildet her. Normalt betyr det at du skal oppfatte det du leser med litt humor. :D

 

Jeg kunne heller ikke finne noen eksempler på noen som var så dumme at de hadde puttet kjæledyret sitt i mikrobølgeovnen av uvitenhet. Bare eksempler på bevisst dyreplageri. Det er noe helt annet.

Lenke til kommentar

Det var et eksempel som var spissformulert ja. Jeg skrev faktisk en advarsel om det i parantes. Da synes jeg erlig talt det burde være unødvendig med slike kommentarer. Det var med andre ord, ikke alvorlig ment. :)

Hvis du leser min post litt høyere opp, på forrige side Afseth, så gir jeg deg min fulle støtte. Bare til orientering. :wink:

Lenke til kommentar
Det der med posene går nå begge veier og er en prinsippsak for mange.

 

Ufattelig at ikke Rimi, Rema osv kan gi meg et par poser når jeg har handla for hundrevis av kroner. For det første koster disse posene butikkene noen få ører, for det andre går du ut av butikken som en levende reklameplakat.

 

Heller 100 kroner i støtte til Røde Kors på spilleautomaten mot 50 øre i lomma til multimillionærene Hagen og Reitan.... mener nå jeg.

 

Må få si at jeg selv mer eller mindre aldri har putta ei krone på en spilleautomat, ei heller kipa til meg en gratis pose.

 

Rune.

 

Vel du vet tydeligvis ikke hva poser koster butikken igjenom året, som eksempel kan jeg ta en meny butikk i oslo området, med en årlig omsetning på ca 80 mill brutto. Den har et overskudd i året på 3-4 mill, den handler poser fra grosist på 350 000 - 400 000kr i året.

 

Da sier det seg selv at en STOR % av overskuddet forsvinner om alle skulle fått pose gratis. Man ville da måtte legge in en tara på alle varene i butikken slik at man sparte in det, dette har man valgt og ikke gjøre i norge fordi man vil gi folk muligheten for og ta med seg poser etc og forhindre et overforbruk på poser (dvs mere forsøpling)

 

Tara = tilleg i pris for emabalasje, alle embalerte varer har dette.

 

edit:

Tenker jeg skal rette opp litt av mytene rundt dagligvare bransjen. Først til han som sier Meny gir gratis poser, med mindre du jobber i en av de 4 franchise butikkene til meny der Butikksjefen kan velge policy har dere ikke lov til og gi gratis poser, men selfølgelig gir man en ekstra pose til han som ba om 3 men trengte 4 når han var nesten ferdig og pakke. Men reglen er at man skal ta betalt.

 

Til han som sa en kiosk kjede betalte 75 øre posen, det høres mye ut, men siden det er veldig liten lager kapasitet etc og man må bestille små kvantum kan det stemme i en kiosk kjede. Husk at selv om det er store sentral lagre er de nå egne bedrifter med egne regnskap som skal tjene penger også så vanskelig og overtale dem til og ha pose lager for at butikken skal ha lavere in pris.

 

Til han som sa at kunden alltid har rett: Man skal alltid la kunden TRO han har rett, men han har aldri rett (litt satt på spissen vet det)

 

Til den generelle klage debatten, har jobbet 7 år i dagligvare bransjen og jeg vet at de som spør f eks: jeg kom hjem og syns kjøttet luktet rart hva skal jeg gjøre? Vel da sier jeg kom ned hit så fikser vi det. Er kunden fortsatt høffelig så pleier jeg enten gi igjen 2x penger hvis han ikke trenger varen lengre, eller 2 x varen eller penger + varen. Har vært i situasjon der man er klare til og gå til bords i bursdag, middag e l, og da har jeg enten betalt en taxi for og kjøre opp med varen, eller kjørt opp selv hvis situasjonen i butikken tilater det. Men hadde den kunden som skulle ha middag kjeftet meg huden full over telefon før jeg hadde rukket og gjøre si noe, ja da hadde jeg bedt han høffelig om og komme ned til butikken med kassa bong og varen og orginal embalasjen for og se hva vi skal gjøre.

 

Til den generelle debatten, høffelighet lønner seg, jeg har selv hatt en pc jeg sannsynligvis ødela HK på selv. Ringte komplett og spurte høffelig hva jeg burde gjøre fikk til svar at jeg bare kunne sende den ned for en titt. Takket og bukket og gjorde klart at jeg satte pris på dette. Resultatet var at jeg hentet pcn med ny cpu og HK på posten 7 dager etterpå, ingen annen belastning for meg annet en porto ned til komplett. (Cpu funka før jeg sendte den, men antar at de knakk den eller gjorde noe annet der nede, jeg testa den i en kompis sin pc før jeg sendte pcn). Resultat er at jeg aldri kommer til og handle noe særlig andre steder en komplett og jeg sendte en takke mail etter rask levering og gjorde klart at jeg satte stor pris på servicen.

Lenke til kommentar
Det var et eksempel som var spissformulert ja. Jeg skrev faktisk en advarsel om det i parantes. Da synes jeg erlig talt det burde være unødvendig med slike kommentarer.  Det var med andre ord, ikke alvorlig ment.  :)  

Hvis du leser min post litt høyere opp, på forrige side Afseth, så gir jeg deg min fulle støtte. Bare til orientering.  :wink:

 

Jeg skjønte ironien :-) Bare kom med en liten kommentar om at det var en litt ekstrem situasjon.

Lenke til kommentar

Jeg vet at høflighet lønner seg.

Bestikkelse lønner seg alltid hakket bedre. (Aprops "Iste'n i 1.post")

 

Da jeg har jobbet i butikk selv, prøver jeg og alltid være drømme kunden.

Hyggelig og behjelpelig. Snakker pent og smiler.

 

Når jeg skulle flytte sist, stakk jeg til sjåføren en halvflaske flaske brunt, noe som resulterte i halv faktura når den kom.

Når jeg hentet tingene mine på lager her i Danmark ga jeg lagersjefen en flaske også. Da flyttebilen min ikke kom, ble jeg tilbudt både trailerhjelp og lørdagsåpent (dette var en fredag). Vi stod 1. time overtid på fredagen, og ble bare møtt med smil fra sjefen som skulle stenge.

 

Si alltid "Takk" når du får noe. Selv om du kjøper noe fra noen, og egentlig gjør dem en tjeneste, si "Takk".

 

Bærepose i Danmark koster på SuperBrugsen 2.25 DKK, stor rød med reklame.

Koster det samme på Netto tror jeg.

Harboe øl, koster 1,50 + pant (0,33 glass flaske).

 

Beklager Kjell Magne, men jeg orket deg ikke lengre...

Lenke til kommentar

Og til hvem enn som sa det: (husker ikke akkurat nå..)

Alle som hevder de har vondt i ryggen er ikke whinere. Kjenner selv noen mennesker som har hatt alvorlige ryggproblemer som følge av skiveutglidninger og annet snacks.. er de whinere fordi de ikke kan jobbe/ gå i militæret?  :woot:  

 

Tror nok at hvis det er en reel skade så vil jo arbeidsgiver være skeptisk da det kan gå utover jobben. Og er det ikke så er man en syter. Men f.eks har man en hørselskade så vil jeg tro at det ikke har noe betydning. Hvis man da ikke skal være telefonselger.

 

Jeg er det du Overload ville kalt en syter hvis jeg hadde forklart hvorfor jeg ikke har vært i militæret. Jeg ville nemlig bare sagt "pga ryggen". DU ville altså da etter eget utsagn allerede være sikker på at jeg er en unnasluntrer og en syter som ikke gidder gjøre sin tjeneste i militæret.

 

Siden jeg sjelden gidder utdype hvorfor jeg ikke var i militæret(det er mindre interessant å fortelle det den 234235235gangen) sier jeg bare ryggen og lar ignorante sytere(les: de som mener folk automatisk er sytere/unnasluntrere fordi de ikke har vært i militæret) tro hva de vil.

 

MEN jeg kunne godt forklare at selv om jeg når jeg var 18år fikk en skiveprolaps i ryggen, og i halvannet år etter dette(da jeg egentli skulle gått inn i militæret) hadde store problemer med å stå i mer enn 5min av gangen, og militæret IKKE VILLE HA MEG så klagde jeg ikke akkurat siden jeg visste at i akkurat den situasjonen så ville jeg ikke hatt sjangs til å gjennomføre en tjeneste uansett.

 

Jeg sliter ikke med ryggen lenger og syntes helt ærlig at det er håpløst at en eventuell arbeidsgiver skulle bry seg om min mangel på militær-tjeneste. Dessverre vet jeg at flere tenker slik.

Lenke til kommentar

Neste gang jeg er i Narvik tror jeg et besøk innom Yummy's arbeidsplass er på sin plass. Spille totalt dum kunde å se hva som skjer. :lol:

 

Mye artigt lesestoff her, mye utroligt lesestoff.

Har til nå lest om absolutt alle typer kunder, men har noen lest om kunder som krangler seg til å komme seg inn i en stengt butikk?

Nei, tenkte meg det ja.

 

Etter et hektiskt skoleår med eksamener og annet tøv så var det da endelig sommerferie igjen. Men blakk som jeg ofte er så tok jeg meg en sommerjobb. Akkurat hvor jeg jobbet trenger dere ikke vite, men la oss bare si at det var en Skipshandel.

 

Var på jobb min andre uke og gjorde arbeidsoppgavene mine nøye og bra. Når sjefene er som hauker så prøver man å gjøre en ekstra god jobb. Om sommeren så har denne skipshandelen stengt for kunder da skipstrafikken er stor og hvis vi skulle latt kunder (altså som ikke kom fra båter eller hadde konto i butikken) komme inn så måtte vi ha ansatt minst 2 mann til. Så et stort STENGT skilt var hengt opp på døra. Selvfølgelig så var det en gammel sjøulk som ikke forstod meningen med stengt. Han sto i døren å hamret i minst 5 minutter. Tilfeldigvis så var jeg nær døren ved dette tidspunktet. Ulken banket og banket og ga seg ikke. Jeg hadde fått streng beskjed om å ikke slippe noen inn men denne karen hadde stått i 5 minutter å spilt tromme på døra og jeg begynte å bli kraftig lei. Så jeg gikk bort til døra å sa høflig:

 

"Du beklager men vi har stengt."

Men selv når et menneske sa det til karen så forstod ikke han det.

"Ka fan mene du me at dokker har stengt?!!

D e jo folk innij butikken så dokker må jo ha åpent.

Slepp mæ no inn så æ får snakke m sjæfen din"

La meg bare for ordens skyld få påpeke at denne karen var en tungvekter. Selv om han var gammel så hadde han laget pizza av meg.

"D e no rikti d du sir, men vi har bare åpent førr kontokunda.

Har du konto hær?"

"Æ vet no færr helvette ikkje om æ har konto hær.

Æ trur no d"

"Kommer du fra en båt?"

"Nei æ kommer hjæmmifra. Kor du trur æ kjæm fra?"

"Beklager, men vist du ikje kåmmer fra en båt eller har konto kan æ nok ikkje slæppe dæ inn. Sorry"

 

Så jeg lukket døren fort som fy før karen fikk en fot innenfør.

Litt smålettet over og ikke ha blitt til pizza, men samtidig meget irritert over å ha mistet 10 minutter gikk jeg tilbake til arbeidet mitt.

Men etter sirka 12-15 minutter hører jeg folk rope heeeelt nede i den andre enden av den 2000kvm store butikken.

"E d nån hær?"

Hører jeg en stemme, meget lik sjøulken sin.

Joda, du gjettet riktig. Karen hadde gått rundt hele lagerbygningen og gått inn lagerdøren.

Nå kom han sprelsende inn igjennom butikken.

" Du unnskyld men vi har STENGT. Lagerinngangen e berre førr ansatte.

Du må nok gå.", sa jeg til karen lettere irritert

"Joda æ hørte dæ, men æ trur æ har konto hær. Du kann ikje du sjekke?"

 

Akkurat da hadde jeg lyst til å sparke han hardt i ballorna, men siden jeg som sagt ikke hadde så utroligt lyst til å bli til pizza så klarte jeg å holde det inne i meg.

Problemet med å få en vrang kunde akkurat da var at 2 cruisebåter manglet proviant som jeg holdt på med å bestille og sende av gårde med lastebiler. Dette tar tid og når det kommer en kar inn som utroligt nok tror han eier sjappa og river meg bort fra arbeidet så blir man lettere irritert. Akkurat på dette tidspunktet så var jeg også helt alene i butikken. Alle var ute å kjørte utenom meg. Så jeg var litt stresset.

 

"Greit nok, bli no me over te datamaskina så ska vi no se", sier jeg.

Heller bli kvitt han enn krangle med han.

Etter et kvarters søking på uttalige navn (fyren viste vist ikke hva han hetet heller :o ) på en av verdens verste datamaskiner (hørte jeg noen si 486?) og i et av verdens mest utrolige database program så gav jeg opp.

Problemet var at fyren hadde i mellomtiden gått rundt i butikken å plukket alt han skulle ha.

 

Meget forbannet over å ha mistet nærmere 1 time tilsammen gikk jeg over til han:

"Du, æ finnj dæ ikje i databasen så du e nok ikkje kunde hos oss så du kan nok dessverre ikke handle her. Du må nok gå"

"Men no har æ jo henta alt æ ska ha. Kan æ førr fan ikje få betale?

 

Vanligvis så ville jo ikke dette vært et problem, men pga at kontantbetaling var borte fra systemet (hørte jeg noen si at kassa var borte) så måtte jeg ha laget en ny konto til karen og sendt regningen i posten. Tatt i betrakning at karen så vidt ikke husket hva han selv het så tviler jeg på at jeg ville ha fått riktig adresse. Uansett så ville dette ha tatt nærmere en time siden det "teknologiske utstyret" mildt sagt ikke fungerte.

 

"Nei beklager du, kan nok ikje jøre d du. Du må nok gå"

 

Høfligt så sa jeg hvor han kunne kjøpe de forskjellige artiklene han hadde plukket ut og ønsket han en god dag. Lengst inne ønsket jeg han bare alt ondt, men jaja.

 

På veien ut, hva gjør jæveln?

Jo han spenner vogna han hadde varene sine i slik at joghurt, melk, brød og maaange andre matartikler flyver på gulvet og lager et helvettes søl før han kaller meg en "forpult snørrvalp" og går ut av butikken.

 

Gjett hvem som måtte rydde det opp. Jo meg. Gjett hva som skjedde med mitt egentlige arbeid. Gikk til helvette. Gjett hva som skjedde med båtene som ventet på varer. Dro fra havn uten varer.

 

GUD GI MEG STYRKE.

Får bare mer og mer hat for fyren etter å ha skrevet dette, men gud hvor godt det var å få det ut.

 

Dette kan ses på som et heller tvilsomt innlegg som er ren løgn, men tro meg, HAN ER DER UTE. Og historien er så sann som det går ann ned til minste setning.

 

DØ SJØULK DØ! :evil:

Lenke til kommentar
Synes kanskje det er å gå litt langt å skjelle ut kunden. Det er også uakseptabelt av kunden å skjelle ut ekspeditør, men her bør ekspeditøren heve seg et hakk over kunden. Dersom en kunde ikke har normal folkeskikk bør man heller be kunden forlate lokalet inntil denne har roet seg.

 

"Kunden har alltid rett" er det DUMMESTE som noengang har blitt sagt! Hvem har rett - personen som i en årrekke har drevet salg og kjenner sine varer godt, eller kunden som _tror_ at "sånn skal det da ikke være?".

Synes også du låter litt vel ignorant i ditt utsagn her. "Kunden har alltid rett" har aldri vært noen bastant "lov" på noen som helst måte, men kun et "service dogme". Det at en selger bruker dette utsagnet sier mye om hans serviceinnstilling og villigheten til å løse problemer. Det har overhodet ingenting å gjøre med hvem som faktisk har rett. Det at en selger sier "kunden har ALDRI rett" sier derimot også like mye om hans serviceinnstilling i negativ forstand.

Nå kom vell ikke dette som no "bombe" fra yummy som tidligere har vist alle oss på hw/ok .no hvor flink han er til og uttale seg om div ting:) tenker på ocshoot saken :lol:

Lenke til kommentar
Synes kanskje det er å gå litt langt å skjelle ut kunden. Det er også uakseptabelt av kunden å skjelle ut ekspeditør, men her bør ekspeditøren heve seg et hakk over kunden. Dersom en kunde ikke har normal folkeskikk bør man heller be kunden forlate lokalet inntil denne har roet seg.

Sant, sant. Dette er for øvrig et engangstilfelle, og kunden var av typen "vil helst ikke se dem i butikken igjen". ALT de kjøpte var det noe feil med! Og jeg har, for etikkens skyld, ikke gjengitt hva den sure megga presterte å si til meg. Enkelte skulle vært hindret i å gå ut for å beskytte dem... ;)

"Kunden har alltid rett" er det DUMMESTE som noengang har blitt sagt! Hvem har rett - personen som i en årrekke har drevet salg og kjenner sine varer godt, eller kunden som _tror_ at "sånn skal det da ikke være?".

Synes også du låter litt vel ignorant i ditt utsagn her. "Kunden har alltid rett" har aldri vært noen bastant "lov" på noen som helst måte, men kun et "service dogme". Det at en selger bruker dette utsagnet sier mye om hans serviceinnstilling og villigheten til å løse problemer. Det har overhodet ingenting å gjøre med hvem som faktisk har rett. Det at en selger sier "kunden har ALDRI rett" sier derimot også like mye om hans serviceinnstilling i negativ forstand.

 

Du må se mitt innlegg ut fra at jeg snakker om kunder som oppfører seg som om de alltid har rett og alltid vet best hva de snakker om. Det har jeg opplevd mange ganger! "Det er ikke bare Stressless fra Ekornes som har nakkestøtte med hvilefunksjon" (Nyere stresslesser er slik at når du lener deg tilbake, presses nakkestøtta fram. Skal du sløve litt, tar du tak i støtten, drar den frem og slipper - så går den helt tilbake, slik at hodet kommer i hvileposisjon).

Jeg forklarte da at for det første er det bare Ekornes som har Stressless, alle andre produsenter har hvilestoler. Dernest forklarte jeg at blandt de hvilestolene vi førte, var det kun Ekornes Stressless som hadde denne funksjonen på nakkestøtten.

Dette ville ikke kunden høre på, og gav seg ikke før han fikk snakke med sjefen - som naturligvis kunne bekrefte det jeg hadde sagt.

 

Det er i slike situasjoner det frister SVÆRT å si: "Tror du jeg står her og lyver deg rett i trynet eller? Du har ikke snøring på hva du snakker om, så du bør absolutt klappe igjen!".

Det sier man ikke, men hvor frydefullt hadde det ikke vært? ;)

 

Nei - det verste som fins er kunder. *sukk*. Unntaket er selvfølgelig kunder som handler for nesten 100.000,- på ca. 15 minutter. Det er i alle fall min rekord. :D

 

Bamsefar: min arbeidsplass er for tiden hjemmekontoret, og du kan ikke være kunde hos meg - med mindre du driver en webshop da. :) Men velkommen skal du være - kaffen er kjapt ferdiglaget. :)

Lenke til kommentar

dette begynner jo nesten å bli favorit tråden min dette.

 

aja i 95% om ikke 99%,99 av alle tilfeller så er alle kunder, greie å samarbeids villig, men av å til så blir det ikke like enkelt.

aja viser man good vilje så får man god vilje tilbake,

 

aja når det gjelder plast pose sakene så har man valget,

ta med egen bærepose eller noe sånt så slipper du å kjøpe.

 

aja,

 

:D

 

MR_T

Lenke til kommentar

 

Bamsefar: min arbeidsplass er for tiden hjemmekontoret, og du kan ikke være kunde hos meg - med mindre du driver en webshop da. :) Men velkommen skal du være - kaffen er kjapt ferdiglaget. :)

 

Si ifra hvis du får deg en jobb på si så kommer jeg innom å leker kunden fra der peppern gror :wink:

Men, hvis jeg er kaffetørst en dag jeg er i Narvik så se ikke bort fra at du finner en skikkelig bamsefar på dørstokken din :wink:

Lenke til kommentar

Opplevelsen mellom bamsefar og sjøulken, må være trådens beste innlegg. Jeg kan tenke meg frustrasjonen bamsefar opplevde. Jeg har selv arbeidet som selger tidligere, og kjenner igjen situasjonen med å oppføre seg høflig, mot det motsatte. Det er ingen trivelig situasjon akkurat. Noen ganger får man problemer, p.g.a. god oppdragelse. :)

Lenke til kommentar

Oi.. ble noen timer lesing :)

Oppsummering:

- Er du som jobber i butikk hyggelig, er sjansen for at du får hyggelige kunder større.

- Er du en hyggelig kunde er sjansen for bedre service større.

- Irriterer du deg over priser på plastposer blir ikke dagen din BEDRE.

- Plastposer inngår i det store regnestykket - der det gjelder å komme ut i overskudd og gjerne på et bedre vis enn konkurrenten.. fjernes avgiften påvirker det resten av regnestykket.

- Er dama i kassa på IKEA sur er det dumt av henne, men vil ikke gjøre dagen DIN noe bedre om du bryr deg ved det.

- Service er viktig for ditt eget humør, kundens humør og butikkens økonomi.

- Service er ikke å gi alle kunder - sure som blide - gratis varer og reparasjoner.. det er å behandle folk rettferdig og med den respekt man selv forventer å få.

- Vi trenger selgere og vi trenger kunder, det skjønner alle.

 

Det finnes mange idioter der ute, det vet vi.. de kommer som både selgere og kunder. La oss holde oss på nivået over dem - uansett hvor vi måtte treffe på dem. De er for mange til at vi bør la dem påvirke livet vårt i negativ retning.

 

Mange hyggelige kunder og mange hyggelige selgere. La oss oppsøke hverandre.

Lenke til kommentar
He he dette var dagens mest underholdende tråd! Kom til å tenke på alle de sure gamle damene som prøver å snike seg til en gratis bærepose verdt 70 øre når jeg sitter i kassa på Rimi. En av gjengangerne går i tillegg bestandig rett bort og taper 50-60 kroner på spilleautomater etterpå :lol:.

 

:lol: JEG BETALER VARENE FØRST, OG ETTER PÅ SÅ SPØR JEG OM POSE :p:D LURT IKKE SANT??!!!! HAHAHA

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...