Gå til innhold

Her er en post helt motsatt av hva dere er vant med


Anbefalte innlegg

forskjell på kamera, noen er innkapslet slik at sand vanskelig kan komme til og noen har liten beskyttelse.  Siden selger er den profesjonelle part i en handel, så er loven utformet slik at han ikke kan overkjøre en forbruker, og tillegger selger visse plikter.  Slik er det bare, og en selger kan ikke bare velge hvilke lover han finner det bekvemt å følge.  Loven er til for forbrukere både med og uten omløp i hodet.  Og en selger MED omløp i hodet, passer på at han gir kunden de relevante opplyninger for bruk av gjenstanden.  Hvis kunden visste at et kamera ikke egnet seg for fritidsbruk (les ute i naturen), kanskje han ville velge et annet (og dyrere) kamera?  Nesten ingenting er mere ergelig enn å kjøpe en gjenstand som er uegnet for det bruket man har tenkt seg.  En god selger kartlegger kundens behov og gir opplysning om begrensninger ved gjenstanden, uavhengig av lovens bokstav.  Fordi dette gir fornøyde kunder.

 

Er helt enig. En selger må kartlegge kundenes behov, for deretter å gi anbefalinger på hva som vil passe kundenes bruks område. Jeg mener heller det ikke er allmen kunnskap å vite at kameraer ikke tåler sand. Når jeg skrur av mitt digitale kamera lukker linsen seg igjen med beskyttelse over, den regner jeg med skal både beskytte og isolere linsen. Eneste hull som er er inngangs plugg-greier for strøm o.l., og en mikrofon. Sand i disse stedene bør komme såpass lett ut når man rister dem, at det ikke bør "ødlegge" et kamera.

 

Dette er forståelig derimot hvis kameraet er på "on" tilstand, hvor linsen er totalt ubeskyttet, en slik linse er veldig sensetiv mener jeg og sandkorn kan trolig ødlegge optikken.

 

En god selger vet hva en kunde vil ha, så er du ingen god selger kan du ikke bli sur på kundenes kompetanse, det er nemlig DERFOR de kommer til butikker og forventer at selgeren VET hva de driver med og kan veilede dem på BEST mulig måte.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Spørsmål, vurderer verkstedet forhold kun forhold som gjelder garanti, eller også forhold som gjelder reklamasjoner som følge av loven?

 

Om garantitiden gitt av fabrikken er overskredet, har verkstedet plikt til å vurdere om kameraet skal repareres som reklamasjon. I så fall har verken butikk eller kunde utlegg som følge av dette. Verkstedet følger de til enhver tid gitte lover og regler angående garanti og reklamasjon, og finner verkstedet at kamera verken går under garanti eller reklamasjon, så må de kreve betaling for reparasjon av butikken, som igjen har rett til å kreve dette tilbake fra kunden. Om kunde motstrider verkstedets vurdering kan vi be verkstedet om en annen gangs vurdering. Om vurderingen står ved lag, kan vi ikke annet enn å stole på faglært personell. Vi, som ufaglært personell i akkurat den delen av faget, kan ikke bevise at dette er uriktig.

 

Når det gjelder uriktige opplysninger gitt ved salg, kan enhver kunde si at han fikk feil opplysninger, men det blir påstand mot påstand og noe vi ikke kan motbevise. Da må vi vurdere om det at vi unnlot å komme med disse opplysningene er en direkte årsak til problemet, og om det er urimelig av oss å kreve at dette er noe kunden burde kjent til selv. Dette er en vanskelig sak, og for å være på den sikre siden lar vi tvilstilfeller gå i kundens favør.

Lenke til kommentar

nei uff, tenk så dyrt, 50 øre for en pose når du har handla for flere hundre..  :lol:

 

Se saken slik da: hvor dyrt kan det være for butikken å gi en pose til sikkert mindre enn 25 øre gratis, når kunden har handla for flere 100 kroner? Selv har jeg ingen store problemer med å betale for posen, bortsett fra hvis jeg handler for f.eks. 100 kroner, og må gi en 50 eller 100-lapp til for å få den posen.. :-?

Lenke til kommentar

Poseavgiften er det dummeste som finnes. Tenk over at hver og en av oss sannsynligvis kaster bort flere hundrelapper i året på slikt søppel! Nei, ta med dere plastposer hjemmefra...

 

Og hvor skal jeg ha fått disse posene fra? Kjøpt dem?

 

Man trenger da poser til søppel.

 

Søppelsekk? Får ofte slikt av avfallselskapene, og disse posene er langt mer miljøvennlige enn rimiposene!

 

Passer likom litt dårlig med en svær søppelsekk i boksen under vasken.

Lenke til kommentar

 

En god selger vet hva en kunde vil ha, så er du ingen god selger kan du ikke bli sur på kundenes kompetanse, det er nemlig DERFOR de kommer til butikker og forventer at selgeren VET hva de driver med og kan veilede dem på BEST mulig måte.

 

Ja men det hjelper ikke når kunden kun vil betale 795 for et digitalkamera og selgeren vet at kunden vil være best tjent med et kamera til 4000.

Lenke til kommentar

Det er rein diskriminering. Det er mangen som ikkje vert kalt inn til førstegangsteneste, og det er mangen som ikkje kan gjenomføre den p.g.a. for eksempel, medisinske grunner, praktiske forrhold, o.l.

Bah, big deal. Du får ikke den butikkjobben du søker på som 20 åring... :shrug:

Etter at du har fått deg en utdannelse blir du ikke forkastet pga. manglende verneplikttjeneste. Du vil også få mulighet til å forklare evt. mangler her under jobbintervjuet.

 

Faktisk så gjelder det i mer avanserte yrker. I en rekke av personelsoftware som brukes ved ansettelse i større bedrifter (Aker, Statoil osv)så får man automatisk dårligere ranking hvis man ikke har gjennomført førstegangstjeneste.

 

Tar en utdannelse som forhåpentligvis vil føre til en lederjobb, og jeg vet selv at den dagen jeg skal sitte i en posisjon hvor jeg skal ansatte så vil jeg vurdere sterkt grunnen til hvorfor personen ikke har gjennomført førstegangstjeneste. Er det pga av sykdom, skade eller personlige grunner så vil man ofte automatisk bli utelukket da dette også kan gå utover jobben ved ansettelse.

 

Dere må også være klar over at en rekke av personellsjefene i diverses firma er utdannet i militæret. Disse får ofte slike jobber pga av sine personellerfaringer.

Lenke til kommentar

Om garantitiden gitt av fabrikken er overskredet, har verkstedet plikt til å vurdere om kameraet skal repareres som reklamasjon. I så fall har verken butikk eller kunde utlegg som følge av dette.

 

De fleste verksteder tar da betalt for å sjekke et produkt.

 

Ikke hvis det faktisk går på garanti eller reklamasjon. Om det ikke er tilfelle og kunden velger å reparere kameraet, forsvinner også dette gebyret. Hvis kunden derimot velger å få kameraet tilbake ureparert, vil det medføre ett gebyr. Hvis kunden velger at verkstedet skal vrake kameraet uten at det blir reparert, vil dette være gratis for kunden.

 

Altså, den eneste situasjonen hvor verksted tar betalt for å sjekke ett produkt, er hvis kunden velger å få kameraet ureparert tilbake. Dette er i de fleste tilfeller uønsket da de uansett ikke kan bruke kameraet.

Lenke til kommentar
De som ikke hadde gjennomført førstegangstjenesten ble forkastet øyeblikkelig pga av det tyder på manglende innsatsvilje.

 

Det er rein diskriminering. Det er mangen som ikkje vert kalt inn til førstegangsteneste, og det er mangen som ikkje kan gjenomføre den p.g.a. for eksempel, medisinske grunner, praktiske forrhold, o.l.

Eg t.d. fekk inkallelse, men søkte om utsettjing i 2 år p.g.a. lære.

Det er 4 år siden, og eg har ikkje høyrt noko ifrå vernepliktsverket endå.

 

Når det gjelder grunnen din så bør man poengtere det i søknader hvorfor man ikke har gjennomført førstegangstjeneste. Ulempen med slike grunner er at du plutselig kan bli kalt inn for 12 mnd tjeneste og da er du ikke mye nytte i jobben. Firmaet jeg jobber i ansatte en person i fjor som ikke hadde blitt kalt inn enda, han var på prøvetid og ble plutselig kalt inn. Derved mistet han muligheten for å få fast jobb pga at firmet trengte en person da og ikke 12 mnd senere. Firmet sendte søknad til forsvaret om fritak, men det ble ikke innvilget.

 

Når det gjelder de andre grunnen så er det gode nok grunner til å ikke ansette en person. Man ansetter da ikke en person som får psykiske traumer å være borte fra mamma, eller som har så "vondt" i ryggen at de ikke klarer å gjennomføre tjeneste. Dette er ofte bare sytere....

Lenke til kommentar
Det værste jeg vet er sure kassedamer. Jeg går konsekvent til den kasse med finest dame, (går aldri til en kasse med en gutt, (hva i søren gjør dem der)) Vil trekke frem Bunnpris ved studentbyen Steinan her i Trondheim. Der er det mange supre damer.

 

Jeg går dit med kortest kø jeg....

 

Og du er ikke homo fordi om du går til en kasse hvor det sitter en gutt ;)

 

Hvis valget står mellom en kasse med 5 personer i kø og ei gammel kjerring, og ei kasse med 9 personer i kø og ei lekker dame så velger jeg selvsagt den. Og når ei stygg dame roper ledig kasse, da er det bare se ned og virke døv.

 

Nei, man er ikke homo ved å gå i kassa til en gutt, men det går da så jevla tregt bestandig i en slik kø. Vi gutter klarer jo ikke gjøre 2 ting samtidig.

Lenke til kommentar
Heller 100 kroner i støtte til Røde Kors på spilleautomaten mot 50 øre i lomma til multimillionærene Hagen og Reitan.... mener nå jeg. Rune.
Vel nå går jo ikke allt som gambel-automatene spiser rett til røde kors... staten og drift-selskapet tar vel omentrent halvparten. Og de 50 ørene per plastpose går vel heller ikke rett inn på kontoen til reitan. Kanskje han sitter igjen med noen få øre av salgssummen. (Resten går til produksjon, distribusjon, andre eiere, faste utgifter osv.)

 

Så synes nå jeg at plastposene er en nyttegjenstand det er verd å betale for. Først er den praktisk å ta med varene i, så er den praktisk som søppelpose o.l. Dere som ikke vil betale 50 øre for dette synes jeg kan ta med deres egne gjenbrukbare tøy-poser og unngå å ha søpla i plastposer, med det griset det fører til.

 

Forresten godt at dere selgere forteller hvordan de oppfatter kunder. Mange kunder trenger å vite at dere er mennesker dere også.

 

Personlig bruker jeg å sjekke kjøpsloven først om jeg må reklamere på noe. Så smiler jeg og gjør det så enkelt som mulig for de ansatte å ekspedere meg. (har kvitteringen klar, produktet og tilbehøret i orginal innpakning osv.) Dette har vist seg å gi meg effektiv og bra service de få plassene jeg har måttet reklamere hos.

Lenke til kommentar

Altså, den eneste situasjonen hvor verksted tar betalt for å sjekke ett produkt, er hvis kunden velger å få kameraet ureparert tilbake. Dette er i de fleste tilfeller uønsket da de uansett ikke kan bruke kameraet.

 

Obs. Hvis ikke selger avtaler dette gebyret ved innlevering, kan han ikke kreve dette i etterhånd.

Lenke til kommentar

Altså, den eneste situasjonen hvor verksted tar betalt for å sjekke ett produkt, er hvis kunden velger å få kameraet ureparert tilbake. Dette er i de fleste tilfeller uønsket da de uansett ikke kan bruke kameraet.

 

Obs. Hvis ikke selger avtaler dette gebyret ved innlevering, kan han ikke kreve dette i etterhånd.

 

Det blir alltid avtalt og diskutert med kunden. I de tilfeller hvor kameraet ikke sendes inn som garanti/reklamasjonssak, forhåndsbetaler faktisk kunden ofte til og med. Pengene blir deponert, slik at kunden kan få tilbake pengene ved vraking, evt. trukket fra i reparasjonsprisen. Mange kunder foretrekker faktisk dette.

Lenke til kommentar

Poseavgiften er det dummeste som finnes. Tenk over at hver og en av oss sannsynligvis kaster bort flere hundrelapper i året på slikt søppel! Nei, ta med dere plastposer hjemmefra...

 

Og hvor skal jeg ha fått disse posene fra? Kjøpt dem?

 

Man trenger da poser til søppel.

 

Søppelsekk? Får ofte slikt av avfallselskapene, og disse posene er langt mer miljøvennlige enn rimiposene!

 

Passer likom litt dårlig med en svær søppelsekk i boksen under vasken.

 

he,he...

 

er du så ofte under vasken da?

Lenke til kommentar

Nå leste jeg kun 1 posten, og må si at du treffer spikeren på hodet.

I forrige uke bygget jeg en pc, bestilte deler fra en Web shop som mange her bruker (vil ikke nevne navn, da enkelte kansje vil kreve det somme som skjedde meg)

Hovedkortet skulle ha med en Firewire bracket, den fulgte ikke med. Jeg ringte dem og fikk til svar om at de skulle fikse det. 2 dager etterpå kom en relativt stor pakke portofritt (seff) på postkontoret, følgende "bundle" kom: :woot:

 

Firewire bracket

Bluetooth bracket

Tv inn/ut bracket

lydutgang bracket! med optisk utgang

Usb 2.0 bracket

Gameport bracket

Serialport bracket

Ata kabler

Floppy kabler

S-Ata kabler

 

Dette kaller jeg plaster på såret :yes:

Lenke til kommentar
Det er vel butikken i det store krysset et godt stykke nedenfor Steinan han mener.  

 

Syns å huske det fra mitt studentopphold noen år tilbake   :D

 

Det er Nardocenteret, de har bygd Bunnpris på steinan nå, forsto det som det var den han mente. Kjenner ikke så mange av de ansatte der, men på moholt kan jeg vel navna til nesten alle de faste, blir litt miljøskadd av å bo her i 3 år.

 

AtW

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...