The Jackal Skrevet 7. september 2003 Del Skrevet 7. september 2003 Vi kan alltids bytte historier om kunder som lyver og selgere som lyver, men dette er ikke poenget. Har selger i dette tilfellet opplyst at kamera ikke tåler å komme i kontakt med sand? Jeg vil påstå att det ikke er allmen kunnskap om at kamera ikke må komme i kontakt med sand, utfra antall kameraer jeg ser blir bragt med på stranden om sommeren. Og selv om kunden hadde sagt at kameraet hadde vært på stranden, så vil det jo ikke automatisk bety at det var sand i kameraet. Det er jo flere feilkilder. En undersøkelse av kamera måtte derfor gjøres uansett. Og det er flere steder enn på stranden det er finsand. Det er ikke få lekekasser som er fylt med strandsand, og man er jo gjerne glad i å fotografere sine barn. Du må jo være alle selgers mareritt. Minner mest om en idiotisk amerikaner som saksøker alle og enhver fordi det ikke var opplyst om ditten og datten. Hvis selger ikke kan gå utfra at brukeren av f.eks et kamera kan bruke sunn fornuft, så hadde det jo tatt år og dag for å få solgt et kamera. Selger må jo stå å forklare alle mulige ting som kameraet ikke kan bli utsatt for. Hvis folk er så tjukke i huet, så kan de faktisk ha det så godt. Enhver med _litt_ omløp i skallen forstår at finmekanikk passer dårlig sammen med sand. De andre scenariene du skisserer er også absurde spør du meg. Sannsynligheten for å få sand i kameraet når du tar bilde av ungene dine som leker i sandkassen sin er vel omtrent lik null, med mindre du hopper opp i kassa og ruller rundt sammen med dem da Og selv om enkelte kunder lyver om forhold rundt en defekt gjenstand, så har hver kunde rett til en selvstendig rettferdig vurdering av saken sin. Et verksted kan kun uttale seg om gjenstandens beskaffenhet, punktum. Alle andre forhold rundt gjenstanden er det selger som må vurdere. Dette er lovens krav, og jeg er overrasket over at du på denne måten åpent sier att du ignorerer denne. Ikke rart kundene dine blir sinte. Hvordan skulle det bli om du alltid forutsetter at kunden lyver, og kunden alltid forutsetter at du lyver, ut fra enkeltepisoder? Hvis en selger ikke kan bedømme hver sak selvstendig, så fortjener han alt vondt (inkl. illsinte kunder, ekskl. vold) som måtte komme i hans vei som selger. Mener du også at det er selgeren som skal avgjøre om det er noe galt med kameraet? Mulig dette står i norsk lov, kjenner jeg for lite til, men med sunt folkevett bør også du forstå at en selger i de fleste tilfeller overhodet ikke har noen teknisk innsikt til å avgjøre hva som er galt med et kamera. I de fleste sammenhenger vil vel selger muligens komme med en indikasjon på hva som kan være galt, men allikevel vente på hva verkstedet sier. Selger vil til slutt støtte seg til hva verkstedet sier, og kunde må betale hvis det er det som kommer ut av saken. Jeg må si jeg ærlig talt ikke kan tro at du mener det du skriver nesten. Har jobbet som selger selv, og møtt noen av typen din. Det er nesten det verste når en type står jatter rundt om paragraf ditt og datt. Man kan tolke lover hit og dit, men det må gå an å bruke litt sunn fornuft også. Må si unner ingen selgere å få slike kunder. Fra egen erfaring må jeg si at jeg ikke kan skjønne at du skulle få bedre kundebehandling heller. Du vil i de aller fleste tilfeller komme lengst med et smil...takke meg til...hater idiotiske forbrukere Lenke til kommentar
Black Star Skrevet 7. september 2003 Forfatter Del Skrevet 7. september 2003 Vi kan alltids bytte historier om kunder som lyver og selgere som lyver, men dette er ikke poenget. Har selger i dette tilfellet opplyst at kamera ikke tåler å komme i kontakt med sand? Jeg vil påstå att det ikke er allmen kunnskap om at kamera ikke må komme i kontakt med sand, utfra antall kameraer jeg ser blir bragt med på stranden om sommeren. Dette er det opplyst om i bruksanvisninger, og vi anbefaler at man leser denne før bruk. Mange gjør ikke det. Man måtte jo holdt ett langt foredrag for kundene om hva ett kamera tåler og ikke tåler om man skulle berøre alle emner (strøm, støt, feil lader, fuktighet, sand, varme, i ett vindu osv...) alt dette står i ett eget "viktig" kapittel i bruksanvisningene. Og selv om kunden hadde sagt at kameraet hadde vært på stranden, så vil det jo ikke automatisk bety at det var sand i kameraet. Det er jo flere feilkilder. En undersøkelse av kamera måtte derfor gjøres uansett. Ja, men det hadde vært raskere å finne årsaken, og kunne gi kunden en nærmere vurdering der og da om vi tror verkstedet vil la det gå på garanti. Og selv om enkelte kunder lyver om forhold rundt en defekt gjenstand, så har hver kunde rett til en selvstendig rettferdig vurdering av saken sin. Klart, men det gjør vi da også. Et verksted kan kun uttale seg om gjenstandens beskaffenhet, punktum. Alle andre forhold rundt gjenstanden er det selger som må vurdere. Dette er lovens krav, og jeg er overrasket over at du på denne måten åpent sier att du ignorerer denne. En butikk må betale verkstedet for reparasjon så lenge det ikke går på garanti, og må følge verkstedets vurdering. Hvis vi klart ser at verkstedet har gjort en feil (vurdert at det ikke går på garanti), og vi ikke får ordnet det med verkstedet, står vi på kundens side, lar kunden få kamera uten å betale for reparasjon. Dette kan vi ikke gjøre når vi ikke kan se at verkstedet har gjort en feil. Skulle vi alltid betalt reparasjonen for kunder som føler at de bør få det gratis, ville det vært flere butikker som var konkurs nå. Ikke rart kundene dine blir sinte. Hvordan skulle det bli om du alltid forutsetter at kunden lyver, og kunden alltid forutsetter at du lyver, ut fra enkeltepisoder? Hvis en selger ikke kan bedømme hver sak selvstendig, så fortjener han alt vondt (inkl. illsinte kunder, ekskl. vold) som måtte komme i hans vei som selger. Nå kommer du med uttalelser du godt kan klare deg uten, og som klart viser at du nok feiltolker det jeg har skrevet. Kanskje jeg har skrevet det uklart. Vi forutsetter aldri at kunden lyver, det er noe du tror, men på grunn av noen uærlige kunder, kan vi aldri være sikre på at kunden forteller sannheten heller. Dette lar vi aldri kunden føle, eller la det smitte over på verkstedet. Det kunden forteller, skriver vi på reparasjonslappen, så får verkstedet gjøre vurderingen. Vi oppfordrer gjerne verkstedet til å tro på det kunden sier om kunden virker troverdig. Vi er dog ikke kvalifiserte til å bedømme det ettersom vi ikke vet alt om hvordan ett kamera fungerer innvendig, så det må ett verksted gjøre. Ut fra vår erfaring, bedømmer vi hver enkelt sak så godt vi kan. Men i bunn og i grunn må vi tro på verkstedet. Lenke til kommentar
toringar Skrevet 7. september 2003 Del Skrevet 7. september 2003 Er så mange butikk selgere som klager over at: Dette var reint tap.. Ved å gi noe gratis til kunder er ikke tap: For som regel så tjener butikken 2-400% på det de selger.. Og en kunde som er fornøyd for han har fått noe av butikken er en kunde som kommer tilbake... Folk som jeg kjenner: Jobber i banken degår på kurs for å lære å overtale kunder... Lenke til kommentar
The Jackal Skrevet 7. september 2003 Del Skrevet 7. september 2003 For som regel så tjener butikken 2-400% på det de selger..Og en kunde som er fornøyd for han har fått noe av butikken er en kunde som kommer tilbake... Det er en sannhet med modifikasjoner. PC-deler og mobiltelefoner er marginene _mye_ mindre. Ikke unormalt at på en PC til rundt kr 15000,- på Elkjøp, så tjener de max kr 1000-3000,-. Noen tilbud går til og med i tap eller akkurat i 0. Mobiltelefoner er likedan, marginene er yrsmå. Tilbehør til mobiltelefoner f.eks tjener man derimot gode penger på. Tenker da på handsfree osv. Lenke til kommentar
Black Star Skrevet 7. september 2003 Forfatter Del Skrevet 7. september 2003 For som regel så tjener butikken 2-400% på det de selger.. Hallooo... hvor mye vet du egentlig om butikker, innkjøpspriser, kalkyler og så videre? På grunn av stor konkurranse må vi presse prisene hardt. Det betyr at vi normalt sett har en kalkyle på 1,5-1,6... sånn ca. Det betyr ikke at vi har 50-60 % fortjeneste, for inn under disse kommer momsen. En kalkyle på 1,24 er faktisk innkjøpspris (fordi moms må legges på). Ett eksempel ; vi selger ett videokamera, ett Canon XM2, til 23.000. Innkjøpsprisen på dette inkludert moms er 20.000. I tillegg må det betales lønninger, husleie og så videre. Kaller du det 2-400% fortjeneste? Også på små ting som taper, minnekort og så videre, har vi også en kalkyle på rundt 1,6. Det er faktisk så ille på enkelte kamera, at om vi gir med en veske gratis, har vi ikke fortjeneste på kamera fordi vi må regne med husleie, lønninger og alt annet som følger med en fysisk butikk... utgifter en web-shop har mindre av (derfor web-shop er billigere). Legger til ett eksempel til. En venninne kom inn i butikken der jeg jobber og skulle ha ett kamera. Utsalgspris ; 4450 kroner. Hun fikk det til innkjøpspris ; 3900 og ett eller annet. Fortjeneste på dette kamera ved salg til andre? 500 kroner. Lenke til kommentar
ostenxx Skrevet 7. september 2003 Del Skrevet 7. september 2003 Poseavgiften er det dummeste som finnes. Tenk over at hver og en av oss sannsynligvis kaster bort flere hundrelapper i året på slikt søppel! Nei, ta med dere plastposer hjemmefra... Og hvor skal jeg ha fått disse posene fra? Kjøpt dem? Man trenger da poser til søppel. Søppelsekk? Får ofte slikt av avfallselskapene, og disse posene er langt mer miljøvennlige enn rimiposene! Lenke til kommentar
Mr.Elendig Skrevet 7. september 2003 Del Skrevet 7. september 2003 De som ikke hadde gjennomført førstegangstjenesten ble forkastet øyeblikkelig pga av det tyder på manglende innsatsvilje. Det er rein diskriminering. Det er mangen som ikkje vert kalt inn til førstegangsteneste, og det er mangen som ikkje kan gjenomføre den p.g.a. for eksempel, medisinske grunner, praktiske forrhold, o.l. Eg t.d. fekk inkallelse, men søkte om utsettjing i 2 år p.g.a. lære. Det er 4 år siden, og eg har ikkje høyrt noko ifrå vernepliktsverket endå. ------------------------------------------------------ I dei fleste service- relaterte bedrifter så er det ein stor fordel å holde seg på godfot med kundane. Eg jobber som telekommunikasjonsmontør, og det hender innimellom(ikkje reint skjeldent faktisk) at vi ikkje tar fult betalt. For eksempel at det dukker opp noko som verken vi eller kunden har kontroll over, så er det ikkje alltid vi tar fult betalt for ekstraarbeidet. Eller at vi vert hos kunden litt over normal arbeidstid, uten å kreve overtid, for å verte ferdig(slippe å komme tilbake neste dag for ein 1/2 times arbeid). Vi tener meir på å kunne komme tilbake til den samme kunden gang etter gang. Det er fleire ganger att eg/vi har fått ros fordi eg/vi har komt raskare en det kunden har rekna med, og p.g.a at arbeidet er godt utført. Lenke til kommentar
sofTest Skrevet 7. september 2003 Del Skrevet 7. september 2003 Du må jo være alle selgers mareritt. Minner mest om en idiotisk amerikaner som saksøker alle og enhver fordi det ikke var opplyst om ditten og datten. Hvis selger ikke kan gå utfra at brukeren av f.eks et kamera kan bruke sunn fornuft, så hadde det jo tatt år og dag for å få solgt et kamera. Selger må jo stå å forklare alle mulige ting som kameraet ikke kan bli utsatt for. Hvis folk er så tjukke i huet, så kan de faktisk ha det så godt. Enhver med _litt_ omløp i skallen forstår at finmekanikk passer dårlig sammen med sand. De andre scenariene du skisserer er også absurde spør du meg. Sannsynligheten for å få sand i kameraet når du tar bilde av ungene dine som leker i sandkassen sin er vel omtrent lik null, med mindre du hopper opp i kassa og ruller rundt sammen med dem da Det er forskjell på kamera, noen er innkapslet slik at sand vanskelig kan komme til og noen har liten beskyttelse. Siden selger er den profesjonelle part i en handel, så er loven utformet slik at han ikke kan overkjøre en forbruker, og tillegger selger visse plikter. Slik er det bare, og en selger kan ikke bare velge hvilke lover han finner det bekvemt å følge. Loven er til for forbrukere både med og uten omløp i hodet. Og en selger MED omløp i hodet, passer på at han gir kunden de relevante opplyninger for bruk av gjenstanden. Hvis kunden visste at et kamera ikke egnet seg for fritidsbruk (les ute i naturen), kanskje han ville velge et annet (og dyrere) kamera? Nesten ingenting er mere ergelig enn å kjøpe en gjenstand som er uegnet for det bruket man har tenkt seg. En god selger kartlegger kundens behov og gir opplysning om begrensninger ved gjenstanden, uavhengig av lovens bokstav. Fordi dette gir fornøyde kunder. Mener du også at det er selgeren som skal avgjøre om det er noe galt med kameraet? Mulig dette står i norsk lov, kjenner jeg for lite til, men med sunt folkevett bør også du forstå at en selger i de fleste tilfeller overhodet ikke har noen teknisk innsikt til å avgjøre hva som er galt med et kamera. I de fleste sammenhenger vil vel selger muligens komme med en indikasjon på hva som kan være galt, men allikevel vente på hva verkstedet sier. Selger vil til slutt støtte seg til hva verkstedet sier, og kunde må betale hvis det er det som kommer ut av saken. Jeg vet ikke om du har lest alle postene, men jeg kan gjenta i tilfelle du ikke oppfattet det: Hvilket ansvar du har som selger må med andre ord vurderes opp mot opplysninger fra verksted, forhold rundt salget og kundens opplysninger. Dette er DITT ansvar som selger. Jeg må si jeg ærlig talt ikke kan tro at du mener det du skriver nesten. Har jobbet som selger selv, og møtt noen av typen din. Det er nesten det verste når en type står jatter rundt om paragraf ditt og datt. Man kan tolke lover hit og dit, men det må gå an å bruke litt sunn fornuft også. Må si unner ingen selgere å få slike kunder. Fra egen erfaring må jeg si at jeg ikke kan skjønne at du skulle få bedre kundebehandling heller. Du vil i de aller fleste tilfeller komme lengst med et smil...takke meg til...hater idiotiske forbrukere Det eneste jeg forventer av en selger, er at jeg får oppfylt de lovnader/opplysninger selger gir, de rettigheter jeg har i følge kontrakt og lov og å bli behandlet høflig. Ingen kan forlange mer eller mindre. Får man mer, så er det en bonus som man husker for senere kjøp. Man kan ikke basere en forbrukers rettigheter på "sunn fornuft", fordi denne vil variere fra selger til selger, og forbruker til forbruker. DET ville være en kilde til konflikter av dimensjoner. Hvis selger er bevisst de plikter han har i følge loven, så har jeg ikke noe behov for å dra frem paragrafene og er fornøyd med det. Lenke til kommentar
Vice Skrevet 7. september 2003 Del Skrevet 7. september 2003 Det er rein diskriminering. Det er mangen som ikkje vert kalt inn til førstegangsteneste, og det er mangen som ikkje kan gjenomføre den p.g.a. for eksempel, medisinske grunner, praktiske forrhold, o.l. Bah, big deal. Du får ikke den butikkjobben du søker på som 20 åring... Etter at du har fått deg en utdannelse blir du ikke forkastet pga. manglende verneplikttjeneste. Du vil også få mulighet til å forklare evt. mangler her under jobbintervjuet. Lenke til kommentar
SineTwo Skrevet 7. september 2003 Del Skrevet 7. september 2003 Det værste jeg vet er sure kassedamer. Jeg går konsekvent til den kasse med finest dame, (går aldri til en kasse med en gutt, (hva i søren gjør dem der)) Vil trekke frem Bunnpris ved studentbyen Steinan her i Trondheim. Der er det mange supre damer. Jeg går dit med kortest kø jeg.... Og du er ikke homo fordi om du går til en kasse hvor det sitter en gutt Fy ****** du aner ikke hvor enig jeg er. Hvor kuk i hodet er du hvis du går til kassa med finest dame? Ja wow! ser du wolla-spchaaa ut på håret får du sikkert pule henne senere i kveld. Mest idiotiske jeg har hørt Folk prioriterer det å SE på damer (kein action) - jeg prioriterer kort kø. edit: f.a.e.n. de j.æ.v.l.a. hw.no sensurene irriterer d.r.i.t.t.e.n. ut av meg, når jeg skrev .pu.l.e så stod det noe helt annet - og da ble setningen helt pakkis, go hardware.no! Lenke til kommentar
Mr.Elendig Skrevet 7. september 2003 Del Skrevet 7. september 2003 @Vice: Som 20 åring jobba eg fast i Aker Elektro div instalasjon/Profitek Industri & Offshore -------------------------- Det mest iriterande er dei kundame som sparer seg til fant. Eg var ute hos ein kunde som ville ha ein kablingsjobb "fort og gale", for å spare nokre kroner. Vi fraråda han å gå for den løsningen, men han nekta og ville ha det på sin måte. Vi "kunne" ikkje akkurat nekta han, siden alt ville vere i orden ihenhold til normer/regler. Men det endte med at vi måtte ut og ta oppigjen arbeidet fleire gonger fordi "levetiden" på løsningen hans ikkje var den beste... Hadde han gåt for ein litt dyrare løsning, frå starten av, så hadde han spart ein god del penger... Lenke til kommentar
The Jackal Skrevet 7. september 2003 Del Skrevet 7. september 2003 ... Det er forskjell på kamera, noen er innkapslet slik at sand vanskelig kan komme til og noen har liten beskyttelse. Siden selger er den profesjonelle part i en handel, så er loven utformet slik at han ikke kan overkjøre en forbruker, og tillegger selger visse plikter. Slik er det bare, og en selger kan ikke bare velge hvilke lover han finner det bekvemt å følge. Loven er til for forbrukere både med og uten omløp i hodet. Og en selger MED omløp i hodet, passer på at han gir kunden de relevante opplyninger for bruk av gjenstanden. Hvis kunden visste at et kamera ikke egnet seg for fritidsbruk (les ute i naturen), kanskje han ville velge et annet (og dyrere) kamera? Nesten ingenting er mere ergelig enn å kjøpe en gjenstand som er uegnet for det bruket man har tenkt seg. En god selger kartlegger kundens behov og gir opplysning om begrensninger ved gjenstanden, uavhengig av lovens bokstav. Fordi dette gir fornøyde kunder. Forsåvidt sant at kameraer (fortsetter å bruke dette eksempelet siden vi er så godt i gang med det ) har forskjellig utforming, men har vel per dags dato ikke sett noe kamera som i utgangspunktet egner seg noe bedre til bruk i sand enn andre. Da må du kjøpe tilleggsutstyr som gjør dette mulig. Faktum er at det stort sett vil være bevegelige deler/"sprekker" av ymse slag som sand kan trenge inn i som igjen gjør kameraer uegnet for bruk i sand. Jeg mener det ikke er for mye forlangt av en selger å tro at en forbruker bør skjønne dette. De fleste som kjøper kamera, kjøper jo gjerne dette for fritidsbruk. I den sammenheng vil jo selger finne et kamera som er egnet for fritidsbruk og kundens behov. Det bli imidlertid litt dumt hvis selger skal avslutte kjøpet med at "hvis du skal ha med dette på stranden, vær meget forsiktig, eller kjøp f.eks dette undervannshuset til 2000,- som beskytter mot vann og sand." ... Jeg vet ikke om du har lest alle postene, men jeg kan gjenta i tilfelle du ikke oppfattet det: Hvilket ansvar du har som selger må med andre ord vurderes opp mot opplysninger fra verksted, forhold rundt salget og kundens opplysninger. Dette er DITT ansvar som selger. Har lest alle postene faktisk, men husket ikke alle svarene....my bad. Er forsåvidt enig dette, men så lenge selger ikke har sagt noe direkte feil, blir det gjerne avgjørelsen til verkstedet som blir stående. Selger kan umulig få sagt alle ting om hvor et kamera, eller hvilken som helst annen gjenstand, kan brukes/ikke brukes. Det blir i grove trekk hva det skal brukes til. Jeg hadde ikke fått ett sekunds dårlig samvittighet hvis en kar med sand i kameraet sitt hadde blitt nektet garanti, og han da mente jeg som selger ikke hadde opplyst han om at kameraet ikke kunne brukes i sand. Da mener jeg at han burde forstått dette. Det står vel noe loven om uvettig bruk også, vet vel du mer om enn meg. Hvis du mener at det er feil av selger å ikke opplyse om dette, så tror jeg vi er grunnleggende uenig. Jeg mener også at selger skal opplyse om begrensninger og fordeler, men det skisserte eksempelet mener jeg ikke kvalifiserer til en begrensning. Det bør være forståelig for alle og enhver. ... Det eneste jeg forventer av en selger, er at jeg får oppfylt de lovnader/opplysninger selger gir, de rettigheter jeg har i følge kontrakt og lov og å bli behandlet høflig. Ingen kan forlange mer eller mindre. Får man mer, så er det en bonus som man husker for senere kjøp. Man kan ikke basere en forbrukers rettigheter på "sunn fornuft", fordi denne vil variere fra selger til selger, og forbruker til forbruker. DET ville være en kilde til konflikter av dimensjoner. Hvis selger er bevisst de plikter han har i følge loven, så har jeg ikke noe behov for å dra frem paragrafene og er fornøyd med det. Enig i mye av det du sier, men jeg mener fortsatt at det skal være mulig å tillegge kunde en begrenset mengde allmenkunnskap, herunder finmekanikk+sand=bad idea. Det er ikke noe jeg ville følt meg forpliktet til hvis jeg var selger, men som du sier, selger skal oppfylle de ønsker som stilles så langt det lar seg gjøre og fortelle hvilke begrensninger objektet vil ha. Lenke til kommentar
Black Star Skrevet 7. september 2003 Forfatter Del Skrevet 7. september 2003 En god selger kartlegger kundens behov og gir opplysning om begrensninger ved gjenstanden, uavhengig av lovens bokstav. Fordi dette gir fornøyde kunder. Dette forutsetter at kunden forteller hva han skal bruke kameraet til når vi spør om det. Hvis han forteller at han skal ha det med på stranda, forteller vi om fukt og sandproblematikken og informerer kunden om hvilke kamera som er best i det tilfellet. Skal han bruke det på klatreturer eller annen sport, forteller vi om støtproblematikken og drar frem kamera som er bedre egnet til dette. Men en kunde som skal ha det med på stranda, kan gjerne ta det med på klatretur senere uten at han sier det til oss. Vi kan ikke fortelle kunden om alle mulige scenario og problemer ved hvert enkelt av det. Da står vi der resten av dagen. Jeg jobber på følgende måte... får informasjon fra kunden hva kameraet skal brukes til og gir kunden nødvendig informasjon rundt dette. Hvis kunden senere skal bruke kameraet til noe annet, er det vanskelig for meg å forutse dette. Lenke til kommentar
Black Star Skrevet 7. september 2003 Forfatter Del Skrevet 7. september 2003 Forsåvidt sant at kameraer (fortsetter å bruke dette eksempelet siden vi er så godt i gang med det ) har forskjellig utforming, men har vel per dags dato ikke sett noe kamera som i utgangspunktet egner seg noe bedre til bruk i sand enn andre. Da må du kjøpe tilleggsutstyr som gjør dette mulig. Faktum er at det stort sett vil være bevegelige deler/"sprekker" av ymse slag som sand kan trenge inn i som igjen gjør kameraer uegnet for bruk i sand. Det finnes flere såkalte "weather proof" kompaktkamera som tåler litt regnsprut og fuktighet. Disse tåler da også sand ettersom alle sprekker er tettet igjen. Nå har det også begynt å komme weather proof utgaver av digitalkamera. Mju-serien til Olympus er såkalt weather proof, og finnes både i vanlig kompakt filmutgave og digital utgave. Lenke til kommentar
Izex Skrevet 7. september 2003 Del Skrevet 7. september 2003 Til 1. post - Skal man ikke behandle kunder likt da hehe :-) ? Jeg er enig i at kunder som oppfører seg og ikke kommer for å kjefte, bør få bedre behandling selvfølgelig. Men så har vi jo de som har varmet opp hjemme med boksehansker og sandsekk før de kommer og skal ha hjelp til noe. De fortjener ikke no mere enn akkurat det loven sier de har rett til. Skjønner ikke at folk skal komme å kjefte eller være sinte for at de ikke har brukt produkter riktig eller har slitt dem ut/ødelagt no. Nytter ikke å være sint, det er bare i veldig få tilfeller at det hjelper å ta på krigsmasken, og det er hvis du har blitt lurt til å kjøpe no fordi du har blitt lurt av en sleip selger. Om du kjøper ei plastklokke til 50,- og selger sier den er like bra som ei til 5000,- så er det ikke kvalitet han mener, det er selvfølge, og han har ikke løyet...bare ikke fortalt hele sannheten 50,- er ikke no stort tap, men om du da blir sint når f.eks remen har røket, så får du neppe ny gratis med mindre det er garanti. Opptrer du vennlig så kan det godt hende du kan få ny gratis. Lenke til kommentar
The Jackal Skrevet 7. september 2003 Del Skrevet 7. september 2003 Forsåvidt sant at kameraer (fortsetter å bruke dette eksempelet siden vi er så godt i gang med det ) har forskjellig utforming, men har vel per dags dato ikke sett noe kamera som i utgangspunktet egner seg noe bedre til bruk i sand enn andre. Da må du kjøpe tilleggsutstyr som gjør dette mulig. Faktum er at det stort sett vil være bevegelige deler/"sprekker" av ymse slag som sand kan trenge inn i som igjen gjør kameraer uegnet for bruk i sand. Det finnes flere såkalte "weather proof" kompaktkamera som tåler litt regnsprut og fuktighet. Disse tåler da også sand ettersom alle sprekker er tettet igjen. Nå har det også begynt å komme weather proof utgaver av digitalkamera. Mju-serien til Olympus er såkalt weather proof, og finnes både i vanlig kompakt filmutgave og digital utgave. Skal være kjapp med å gi meg der, følger ikke så godt med i kamerajungelen. Poenget står jeg fortsatt ved, en selger _kan_ ikke få kartlagt alle mulige scenarier for kjøper. Derfor bør kunden forstå at hans nye Canon Digital Ixus 400 ikke egner seg å bruke som spade når han bygger sandslott på stranda. Lenke til kommentar
Izex Skrevet 7. september 2003 Del Skrevet 7. september 2003 The Jackal - Kamera er jo kamera ikke spade, og det står ingen plasser at den er egnet til å grave med. Må jo følge instruksjoner og følge manualer, men viktigst er det vel å bruke fornuft hehe Lenke til kommentar
Stian B. Skrevet 7. september 2003 Del Skrevet 7. september 2003 amen? moralen må vel være at du kommer så mye lenger med et smil. og at butikken er et privilegium(rett skrevet?), ikke en rett. edit: jeg tror vi har samma kunder , jeg jobber på rema, og det er mange av de folka du beskriver har til og med de folka som ikke sier noe når jeg spør om de skal ha pose, og akkurat når de har fått igjen penga, DAA skal de ha pose. nei uff, tenk så dyrt, 50 øre for en pose når du har handla for flere hundre.. Hva med å ikke ta betalt for posen da,det er jo bare 50 øre.Skulle selvsagt vore gratis når kundene handler i butikken. Lenke til kommentar
The Jackal Skrevet 7. september 2003 Del Skrevet 7. september 2003 The Jackal - Kamera er jo kamera ikke spade, og det står ingen plasser at den er egnet til å grave med. Må jo følge instruksjoner og følge manualer, men viktigst er det vel å bruke fornuft hehe hehe...poenget er jo at det ikke står i bruksanvisningen at det ikke egner seg til å brukes som spade. Da blir det for dumt at noen tror at "siden det ikke står der, eller selger har sagt noe, så må den jo kunne brukes". Litt kjipern når glemte plastspaden din hjemme, brukte kameraet ditt istedenfor, og så finne ut at det ikke funka så bra Lenke til kommentar
sofTest Skrevet 7. september 2003 Del Skrevet 7. september 2003 Dette er det opplyst om i bruksanvisninger, og vi anbefaler at man leser denne før bruk. Mange gjør ikke det. Man måtte jo holdt ett langt foredrag for kundene om hva ett kamera tåler og ikke tåler om man skulle berøre alle emner (strøm, støt, feil lader, fuktighet, sand, varme, i ett vindu osv...) alt dette står i ett eget "viktig" kapittel i bruksanvisningene. Det er vel og bra det. Sier ikke at dere må fortelle alt muntlig i butikken, men det vil ikke skade om dere gjorde kunden muntlig oppmerksom på akkurat dette kapittelet i bruksanvisningen. Hvis det gjør at dere unngår noen misfornøyde kunder, så burde dette være en kurrant sak. Selger du et billigkamera som ikke dere innrømmer mer enn to års reklamasjon på, si at dette kameraet normalt ikke holder mer enn to år. Mye bedre at kunden får denne informasjonen, enn at han skal føle seg sveket ved problemer. En butikk må betale verkstedet for reparasjon så lenge det ikke går på garanti, og må følge verkstedets vurdering. Hvis vi klart ser at verkstedet har gjort en feil (vurdert at det ikke går på garanti), og vi ikke får ordnet det med verkstedet, står vi på kundens side, lar kunden få kamera uten å betale for reparasjon. Dette kan vi ikke gjøre når vi ikke kan se at verkstedet har gjort en feil. Skulle vi alltid betalt reparasjonen for kunder som føler at de bør få det gratis, ville det vært flere butikker som var konkurs nå. Dere MÅ ikke følge verkstedets vurdering, og at dere må betale for endel reklamasjoner følger av den risiko det er med å drive forretning. Det er derfor forbruker har fått rettigheter UTOVER det som gis av garantier på gjenstanden. Hvis dere skal drive forretning i henhold til loven, pliktere dere å vurdere alle forhold rundt reklamasjoner på gjenstanden. Bland aldri sammen garantier og reklamasjoner. Det er to forskjellige ting, og må behandles ulikt. Nå kommer du med uttalelser du godt kan klare deg uten, og som klart viser at du nok feiltolker det jeg har skrevet. Kanskje jeg har skrevet det uklart.Vi forutsetter aldri at kunden lyver, det er noe du tror, men på grunn av noen uærlige kunder, kan vi aldri være sikre på at kunden forteller sannheten heller. Dette lar vi aldri kunden føle, eller la det smitte over på verkstedet. Det kunden forteller, skriver vi på reparasjonslappen, så får verkstedet gjøre vurderingen. Vi oppfordrer gjerne verkstedet til å tro på det kunden sier om kunden virker troverdig. Vi er dog ikke kvalifiserte til å bedømme det ettersom vi ikke vet alt om hvordan ett kamera fungerer innvendig, så det må ett verksted gjøre. Ut fra vår erfaring, bedømmer vi hver enkelt sak så godt vi kan. Men i bunn og i grunn må vi tro på verkstedet. Spørsmål, vurderer verkstedet forhold kun forhold som gjelder garanti, eller også forhold som gjelder reklamasjoner som følge av loven? Hvis du så ensidig som du nå skriver følger verkstedets vurderinger i ALLE saker, så følger du ikke lovens krav. Når det gjelder garantier, så er det også vanskelig å stole 100% på de som er lønnet av den som må betale for reparasjon/erstattning. Derfor er kunden også litt avhengig av å stole litt på den fagkunskap selger har som mellommann mellom produsent og forbruker. Derfor synest jeg den holdningen din om at du kjøper verkstedets vurdering mer eller mindre rått er uheldig. Og derfor bør og skal en god selger gjøre sin egen vurdering. F.eks. om jeg kommer til den butikken du jobber og kjøper et kamera jeg sier skal brukes til fotografering bl.a. i naturen, og du anbefaler og selger meg et kamera som hverken tåler fuktighet eller støv, så er du ansvarlig for reklamasjoner selv om dette ikke dekkes av garanti. Dette er et eksempel på forhold som et verksted ikke har kompetanse til å uttale seg om. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå