Gå til innhold

Her er en post helt motsatt av hva dere er vant med

Anbefalte innlegg

Sukk. Er det noe som får meg litt opptrekt som kunde, så er det selgere som ikke kjenner sitt ansvar i henhold til norsk lov. Det er ALLTID selger som er ansvarlig for garantier og reklamasjoner.

Vi er ikke pliktet å betale reparasjon for kunden om verkstedet finner grunn til at det ikke går på garanti/reklamasjon (støtskade, fuktskade og lignende). Vi må rette oss etter verkstedet, vi må tro på verkstedet, og en kunde har ikke rett til å få en reparasjon som garanti/reklamasjonsreparasjon om han/henne selv er skyld i skaden. Sier ett autorisert verksted at kunden selv er skyld i skaden, må vi tro på dette. Hvis ikke, hadde vi gått konkurs for lenge siden.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Synes det er dumt av kunder å bli sure - men for deg å mene at ærlighet varer lengst (i butikker o.l.) er delvis feil. Hva med at kunden har rett?

Vil gjerne ha sitat fra kjøpsloven der det står at "kunden alltid har rett". Kunden har ikke alltid rett!!!

Altså, når kjøpsloven i norge dekker så utrolig mye, og man først skal ha noe, så skal butikker være så pirkete på ditt og datt, noe som gjør at kjøpsloven ofte ikke har jack shit å si.

Kjøpsloven er ikke bare for forbrukerne, men også for butikkene. Står mye i kjøpsloven som går i selgers favør.

Ofte er det også utrolig elendige kundebehandlere som er så sure og gjør jobben sin så ueffektivt at de ikke engang burde hatt jobben.

Jeg har opplevd sure og grinete kundebehandlere kanskje en eller to ganger i løpet av de siste... tja... 10 årene. Men så er jeg alltid høflig og behersket når jeg kommer inn i en butikk, og forstår problematikken ved å være selger (selv før jeg selv ble butikkselger).

Jeg kommer ofte hyggelig og konstruktiv til kritikk hvis jeg mener å ha noe reparert. Moren og faren min derimot er ikke fult så hyggelige på flyplassen f.eks. :) Hvis de har fått noe feil med biletten sin (røykeplass på fly) så blir de selvfølgelig sure, da er det fly selskapet som har fucka opp, ikke moren og faren min. Hadde de holdt en høflig tone hadde flyselskapet bedt dem om unskyldning og det hadde vært det - folk må lære seg at kunden alltid har rett (vel, som oftest), og når faren min klager, så KLAGER han, og da får han det han vil.

Der er jeg motsatt. Er kunden høflig, gjør vi om en evt. feil vi har gjort med ett smil. I tillegg får kunden gjerne noe ekstra som plaster på såret. Sure, grinete kunder får det de har rett på... punktum.

Så hvis dere har problemer med sure kunder (som trolig er 10% av kundegruppen) - foreslår jeg at dere skaffer en annen jobb. Ja til tider er det sinnsvakt mange som kommer med sinnsvakt mye unødvendig surhet og mangt med kommentarer, men det finnes den gruppen som HAR rett og skal ha krav på sitt, og det ser jeg ikke noe galt i når bedriften ikke fører bra policy og service. Da fortjener de selvfølgelig litt kjeft og tap av kunder.

Butikker med dårlig service, bør få en lærepenge i form av mindre kunder. Butikken jeg jobber i får ofte skryt av nye og gamle kunder for god service. Derfor beholder vi de gamle kundene, og får nye hele tiden. Har ikke problemer med sure kunder... det legger jeg bak meg ganske kjapt, men ville bare komme med en kommentar her på forumet, at det er ikke alltid kundene som blir dårlig behandlet. Får jeg en eller to til å tenke seg om to ganger før de kjefter på en butikkansatt neste gang, er jeg fornøyd, for man kommer lengst med høflighet og å være ærlig.

Og jeg har aldri hørt om det å være høflig på en butikk og dermed få "gratis" reperasjoner - dere må være en sjappe utenom det normale, for dette pleier ingen å gjøre :)

Hehe... god service vettu. Neida, det er hvis det er små reparasjoner som "guruen" i butikken der jeg jobber kan fikse i rolige stunder uten at det koster noe i deler. Kanskje bare en knapp som har hengt seg opp... en fjær som har falt av... noe colakliss(!) som hindrer linsa i å gå helt ut osv... Dette gjør vi fordi vi verdsetter fornøyde kunder. Dessverre er det ikke alltid at kundene er fornøyde selv om vi gjør alt og mer enn det som er forventet av oss.

Kunder som er sure og klager, får ofte viljen sin når de prater med daglig leder/bestyrer (øverste kommando i service troppen) - da blir det personlige greier, og som oftest kan noe løses.

Det er nok ofte slik... men det er fordi daglig leder ikke har noen over han som kan bli sinte fordi de ga etter for en kunde som trodde han hadde rett... men som ikke hadde det. Tror imidlertid "sjefen min" ikke hadde vært så veldig ettergivende så lenge han hadde kjøpsloven i ryggen.

Lenke til kommentar
Mye av det som sies her er bra, men noe er litt whack.

Det er som å kreve respekt uten å gjøre seg fortjent til det (sånn, gjeng greir, "do frykter maj, do gir maj respekt!") - altså, høflighet er noe som går begge veier.

Er ikke dette det går på... da har du misforstått. Jeg krever ikke respekt fra noen, men er det så mye forlangt å be om at kunder kanskje kan vurdere å gi ett smil tilbake når vi ser kunden i øynene og sier hei med ett smil? Er det for mye forlang at kunden ikke lyver oss rett opp i trynet? Er det for mye forlangt at kunden skal være fornøyd med service når han eller hun faktisk har fått mer enn det som er krevet i forhold til kjøpsloven? Er det i det hele tatt for mye forlangt at en kunde ivertfall starter en samtale med å være høflig og saklig og ikke komme med dritt som "fan, denna dritten virker fan meg ikke selv om dere sa den var bra".

La meg spørre dere som jobber i service bransjen; er det meningen at vi skal si hei, at vi skal være høflige og si hadet også?

Det er ikke vår jobb å gjøre hverdagen deres lettere og gladere, det er omvendt, for som forbruker betaler man for varer, og de butikkene som har mer service for det samme man betaler (enn hos konkurrentene) foretrekker man heller å være kunde hos.

Altså, enig i at vi ikke bør være sure uten grunn - men skader det dere å være høflige mot kunder ved kassa?

Dere påvirker oss på nesten like stor grad (dere får jo mer negativ respons fordi dere tar imot flere titalls kunder hver dag) - men når vi går til 2-3 butikker i løpet av en dag vil vi ha bra service.

Møter man en uhøflig ekspeditør, som den damen fra a-møbler, så har man ingen grunn til å være hyggelig tilbake. Dere har ingen krav på å si hei eller hadet... eller i det hele tatt å smile. Men er det så vanskelig å gi ett smil til en hyggelig og blid ekspeditør?

Jeg var den eneste på bussen som gav sete til en gammel dame som nesten hadde problemer med å stå - og da var jeg vel 18-ish, hvor trist er det? En UNG gutt er den eneste med nok IQ til å forstå at eldre mennesker har problemer med helsen? Jeg er ingen sankt, men det var nesten latterlig at jeg måtte gjøre det - ikke engang voksne mennesker i nærheten tilbydde seg med et blikk eller noe liknende.

Enig... har selv vært eneste på en hel buss som har tilbudt sete til en gammel dame. Har også fått drittkjeft av samme type gamle damer for at jeg trodde hun var så dårlig til beins at jeg måtte tilby setet mitt til henne.

Service bransjen er en jobb, høflighet er en av tingene som faktisk bør prioriteres som #1 eller 2 på lista - for du får kjøss meg ikke mange kunder tilbake uten det.

Igjen, helt enig med deg. Er høflig mot blide kunder, og prøver så godt jeg kan å være høflig og behersket mot sure kunder også. Hjelper ikke om jeg selv hisser meg opp og blir sur.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-QqZexW9o

Kunder som er sure og klager, får ofte viljen sin når de prater med daglig leder/bestyrer (øverste kommando i service troppen) - da blir det personlige greier, og som oftest kan noe løses.

SineTwo

Du kan være sur og klagete på en høflig måte. Det er DE som får servicen også. Det hjelper lite å bli rød og starte med å spytte/snakke(det kommer noen bøtter med spytt fra de hissige). Ender med at vaktservice kommer og ber deg roe ned eller komme tilbake senere.

Kunden har ofte rett men det er ikke ofte de har rett når reklamasjons tiden har gått ut og det er voldet skade på gjenstanden. Når det har skjedd så kommer det an på servicen. Noen lar det gå og sender bare regninga videre. Butikken er sjelden belastet med sånne utgifter

Lenke til kommentar

Jeg er fett glad tilbake til folk som er greie - liker ekspeditører over 20 år som kan jobben sin, gjør den bra og effektivt (men ikke så effektivt at de rusher gjennom alle kundene, men prater ordentlig og mottar deg med et smil) - da går man ofte tilbake til butikken i håp om samme kundebehandling.

Men det jeg egentlig vil frem til er at det er mange bedrifter som bare ansetter folk for "ansettelsens" skyld, det å få jobben gjort. Det jeg synes de bør gjøre er ansette folk som faktisk kan gjøre noe "ekstra" for butikken - kvalifiserte ansatte som vet hva de gjør og har en viss anelse om hva forbruker "mentalitet" er og hvordan man skal behandle en kunde.

Som oftest møter man sure kasse damer på rema1000/rimi osv (kvalifikasjonene for å jobbe der er ikke akkuratt ekstreme) - hadde det vært obligatorisk å si hei, hadet, smile litt o.l. hadde det gjort forbruker erfaringen en hel del bedre.

Greit amøbler greia er litt ut av det vanlige, men man blir sur når de i det minste ikke gjør jobben sin 100%.

De av dere som derimot gjør jobben deres bra ønsker jeg lykke til videre - er greiere å være forbruker med sånne som dere :p

SineTwo

Lenke til kommentar

Men det jeg egentlig vil frem til er at det er mange bedrifter som bare ansetter folk for "ansettelsens" skyld, det å få jobben gjort. Det jeg synes de bør gjøre er ansette folk som faktisk kan gjøre noe "ekstra" for butikken - kvalifiserte ansatte som vet hva de gjør og har en viss anelse om hva forbruker "mentalitet" er og hvordan man skal behandle en kunde.

(...)

De av dere som derimot gjør jobben deres bra ønsker jeg lykke til videre - er greiere å være forbruker med sånne som dere :p

SineTwo

Jeg tror butikken jeg jobber i legger vekt på å ansette riktig person. Ikke for å skryte, men da jeg søkte, fikk jeg beskjed om at daglig leder hadde sluttet å telle antall søknader ved 120. Allikevel ble jeg den ene som fikk den ledige stillingen. Jeg var nok ikke den best kvalifiserte faglig sett (selv om jeg har litt peil), men tror han lot helhetsinntrykket av personene telle mest.

Ellers virker du som en grei kunde som setter pris på selgere som prøver å være blide og imøtekommende :-)

Lenke til kommentar

Vi er ikke pliktet å betale reparasjon for kunden om verkstedet finner grunn til at det ikke går på garanti/reklamasjon (støtskade, fuktskade og lignende). Vi må rette oss etter verkstedet, vi må tro på verkstedet, og en kunde har ikke rett til å få en reparasjon som garanti/reklamasjonsreparasjon om han/henne selv er skyld i skaden. Sier ett autorisert verksted at kunden selv er skyld i skaden, må vi tro på dette. Hvis ikke, hadde vi gått konkurs for lenge siden.

I mange tilfeller er verksteder, spesielt merkeverksteder, mer restrektive enn de rettigheter som følger av loven. Klart en kunde ikke har noen rettigheter hvis han har vært uaksom i forhold til varens egenskaper og de opplysninger selger har gitt om dette. Men selger har en selvstendig plikt til å vurdere hvorvidt dere har plikter i henhold til loven. F.eks. kan selger ha gitt opplysninger om tingens egenskaper som verksted ikke vet noe om, eller latt være å opplyse om egenskaper kunden trengte. I tilfellet fuktskader, så tenker jeg på kondens. Hvis en gjennstand normalt skal kunne fraktes mellom kalde/varme miljøer, så vil dette komme inn under forbrukerskjøpslovens §15. Hvis ikke skal selger opplyse om dette i henhold til lovens §16. Det er alså ikke bare varens beskaffenhet som avgjør et eventuelt reklamasjonsansvar. I tilfelle gjenstanden har en ytre skade, så må dere sannsynliggjøre at dette har sammenheng med eventuelle feil ved gjenstanden. En ripe vil ikke automatisk bety at gjenstanden har blitt røft behandlet. Eieren kan simpelthen ha vært uheldig å kommet bort i en murkant, uten at gjenstanden har vært utsatt for slag. Hvilket ansvar du har som selger må med andre ord vurderes opp mot opplysninger fra verksted, forhold rundt salget og kundens opplysninger. Dette er DITT ansvar som selger.

Lenke til kommentar

Hvilket ansvar du har som selger må med andre ord vurderes opp mot opplysninger fra verksted, forhold rundt salget og kundens opplysninger. Dette er DITT ansvar som selger.

Jeg er delvis enig med deg, men det er en kjensgjerning at kundene, oftere enn vi liker å tro, lyver om hvordan de har behandlet gjenstanden.

Ett eksempel er en person som leverte inn ett kamera som ikke virket tilfredsstillende lenger. På grunnlag av vår erfaring, og hva som virket å være galt, spurte vi om kamera hadde vært med på stranden og kanskje ligget i sanden (sand+kamera=big mistake). Kunden benektet at de hadde hatt det med på stranden, og vi sendte det inn som garantisak. Meldingen fra verkstedet var "sand i kamera... ikke garantireparasjon". De beviste det med bilder fra kameraets innside, hvor det gikk tydelig frem at det var fin strandsand inne i kamera. Da vi spurte kunden igjen, innrømmet han at jo, det var kanskje med på stranden en gang, men bare en gang da. Vi spurte jo ikke om kamera hadde vært med på stranden FLERE ganger... vi spurte om det hadde vært med på stranden i det hele tatt.

Kunder som lyver, ødelegger for andre kunder på den måten at vi ikke kan stole på kunden, men må la det være opp til verkstedet å avgjøre om skaden kommer som en følge av røff behandling. Verkstedet er mer kvalifisert enn oss når det gjelder å avgjøre om ett kamera er defekt på grunn av produksjonsfeil eller på grunn av kundens behandling. Derfor må vi støtte oss til verkstedets avgjørelse (de kan i alle tilfeller forklare hvorfor det ikke er garanti/reklamasjonssak).

Lenke til kommentar

Plastposedebatten: Kunder som må betale for poser tar som regel færre poser, enn om posene hadde vært gratis. Derfor vil det på lengre sikt også gi en viss positiv effekt for miljøet. Se f.eks i Danmark, der betaler en 2-3 kroner for en plastpose, og der har de aller fleste med seg poser når de kommer til butikken....

Lenke til kommentar
Uansett så er det helt ubegripelig at folk kjøper digitale kameraer i butikk. Som oftest er jo prisen 20-40 % høyere enn hos en webshop.

Du må se på nyttekurven til kunden. Mange syns det er verdt å betale ekstra for personlig service. Mens andre mer gniene lar pris gå foran alt.

Lenke til kommentar
Uansett så er det helt ubegripelig at folk kjøper digitale kameraer i butikk. Som oftest er jo prisen 20-40 % høyere enn hos en webshop.

Mange foretrekker å betale 3-400 kroner mer for tryggheten ved å handle i butikk.

-Ett fysisk sted å gå til

-Man får hjelp av en selger til å velge riktig produkt

-Man får kameraet i det man bestemmer seg og betaler

-Blir det noe feil, kan man gå til butikken og få hjelp. Kan ikke butikken fikse det, sendes det umiddelbart til verksted med budbil, og det kommer tilbake med budbil (postgang= få timer) så fort det er ferdig reparert. Kunden slipper å tenke på å sende og motta kamera, skrive feilrapporter og så videre. Dette tar butikken seg av. Ofte har man mer å slå i bordet med overfor verksted, om butikken snakker med verksted. Eventuelt byttes kamera i ett nytt der og da (hvis det er kjøpt for kort tid siden). Har man handlet hos web-butikk, må man vente lenge på å få nytt kamera pga. postgang.

-Butikken kan hjelpe til med å vise hvordan kameraet brukes. Kan også få tips og triks til hvordan man får best mulig bilder, å forstå innstillingene på kameraet og til å gjøre ting mest mulig effektivt.

Det er flere grunner til at butikker velges fremfor web-butikker. Selv har jeg kjøpt datautstyr på Kompletts fysiske butikk i Møllergata, og da det ved to anledninger har vært noe galt, har jeg fått byttet det umiddelbart og slapp dermed å være uten data i flere uker, fordi postgang og testing hos web-shoppen tar mye lengre tid.

Men det er en smakssak... personlig liker jeg å kunne gå til en fysisk butikk.

Lenke til kommentar
Historie om kunde som lyver om, eller har glemt, at han har vært på stranden med kamera.
(Hvem går egentlig rundt og husker alle stedene hvor man har bragt med seg kamera?)

Vi kan alltids bytte historier om kunder som lyver og selgere som lyver, men dette er ikke poenget. Har selger i dette tilfellet opplyst at kamera ikke tåler å komme i kontakt med sand? Jeg vil påstå att det ikke er allmen kunnskap om at kamera ikke må komme i kontakt med sand, utfra antall kameraer jeg ser blir bragt med på stranden om sommeren. Og selv om kunden hadde sagt at kameraet hadde vært på stranden, så vil det jo ikke automatisk bety at det var sand i kameraet. Det er jo flere feilkilder. En undersøkelse av kamera måtte derfor gjøres uansett. Og det er flere steder enn på stranden det er finsand. Det er ikke få lekekasser som er fylt med strandsand, og man er jo gjerne glad i å fotografere sine barn.

Og selv om enkelte kunder lyver om forhold rundt en defekt gjenstand, så har hver kunde rett til en selvstendig rettferdig vurdering av saken sin. Et verksted kan kun uttale seg om gjenstandens beskaffenhet, punktum. Alle andre forhold rundt gjenstanden er det selger som må vurdere. Dette er lovens krav, og jeg er overrasket over at du på denne måten åpent sier att du ignorerer denne. Ikke rart kundene dine blir sinte. Hvordan skulle det bli om du alltid forutsetter at kunden lyver, og kunden alltid forutsetter at du lyver, ut fra enkeltepisoder? Hvis en selger ikke kan bedømme hver sak selvstendig, så fortjener han alt vondt (inkl. illsinte kunder, ekskl. vold) som måtte komme i hans vei som selger.

Lenke til kommentar

Tror dette er veldig avhengig av hvilken plass det er snakk om. En dataforretning her i Trondheim søkte nylig etter butikkmedarbeider og fikk over 800 søknader. Mestparten gutter i alderen 18-30, selvsagt, men det er en ekstrem mengde av dem som blir forkastet med en gang. De som ikke hadde gjennomført førstegangstjenesten ble forkastet øyeblikkelig pga av det tyder på manglende innsatsvilje. Deretter ble det foretatt intervju runder. Det hjelper jo ikke om man har kjempepeiling på data hvis man ikke kan snakke for seg, eller kle seg litt ordentlig. Folk med fravær på vidergående ble ofte forkastet med en gang. Faktisk så var det så få som 5-10 som kunne jobbe i butikk av de 800 som søkte. (Det ble til slutt ansatt 3 stk)

Som oftest møter man sure kasse damer på rema1000/rimi osv (kvalifikasjonene for å jobbe der er ikke akkuratt ekstreme) - hadde det vært obligatorisk å si hei, hadet, smile litt o.l. hadde det gjort forbruker erfaringen en hel del bedre.

SineTwo

Det værste jeg vet er sure kassedamer. Jeg går konsekvent til den kasse med finest dame, (går aldri til en kasse med en gutt, (hva i helvette gjør dem der)) Vil trekke frem Bunnpris ved studentbyen Steinan her i Trondheim. Der er det mange supre damer.

Lenke til kommentar

Jeg mener at om man ikke har reservert seg mot telefon salg, har man

ingen rett til og klage på telefon selgere som ringer.

[opptopic]

Bland no ikkje telefonsalg inn i dette da. Det er kjempeforskjell på å gå inn i ein butikk som eg oppsøker frivillig og at butikken kjem til meg over telefon.

No har eg riktignok aldri blitt oppringt, sjølv om eg ikkje har reservert meg, men prinsipielt skulle det vore opt-in, ikkje opt-out slik det er i dag. Dette ville naturlegvis rasert telefonsalgbransjen - men eg trur ikkje så mange ville sakne den.

Lenke til kommentar

Lol overload. You got that right. Jeg har lagt merke til at det veldig stor forskjell på kundebehandlingen i matbutikker. Det må skyldes forskjell i personalbehandling og -opplæring av butikksjefen. I en lokal Kiwi-butikk er det mange damer i alderen 30+ som smiler lite og ikke gir den beste mottakelsen. I en REMA butikk på andre siden av gaten er det både mange yngre og eldre damer som smiler mye og gir god kundebehandling. Gjett hvor jeg ofte går og handler :lol:

Lenke til kommentar
Det værste jeg vet er sure kassedamer. Jeg går konsekvent til den kasse med finest dame, (går aldri til en kasse med en gutt, (hva i søren gjør dem der)) Vil trekke frem Bunnpris ved studentbyen Steinan her i Trondheim. Der er det mange supre damer.

Jeg går dit med kortest kø jeg....

Og du er ikke homo fordi om du går til en kasse hvor det sitter en gutt ;)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...