Gå til innhold

Her er en post helt motsatt av hva dere er vant med


Anbefalte innlegg

Jeg legger ofte merke til poster her på forumet som går på hvor dårlig service dere får fra butikker, webshopper og lignende. Kall det gjerne hjertesukk fra frustrerte kunder. Her kommer ett hjertesukk fra en frustrert selger.

 

Jeg jobber i en fotobutikk i Oslo sentrum (navn holdes hemmelig så jeg ikke kan anklages for snikreklame). Stort sett har vi hyggelige kunder som kommer innom for å kjøpe film, minnekort, videotaper, kamera, klokker eller andre fotorelaterte produkter. I de fleste tilfeller møter vi også på hyggelige personer som har problemer med sitt kamera. De kommer inn i butikken, forklarer problemet og vi sender det inn til reparasjon for de og har dialog med kunde og verksted til kunden har fått utlevert sitt kamera igjen. Mange kunder takker for god service, og en dag kom faktisk en kunde inn til oss med iskaffe til alle i butikken som takk for god service.

 

Dessverre er ikke alle kunder slik. Kan trekke frem ett eksempel fra i går (fredag). Da kom en dame inn i butikken. Hun hadde kjøpt ett relativt billig kamera for over tre år siden. Etter ett år ble det noe feil med kameraet som skyldtes slitasje på grunn av unødvendig røff bruk, men vi fikk allikevel verkstedet til å ta det på garanti. Nå, over to år etter, var det en annen feil med kamera. Det var blitt "for lett" å slå av kamera ved ett uhell. Hun kom inn, krevde sint å få det på garanti, men da vi fortalte at det dessverre ikke var opp til oss å bestemme og at vi måtte forhøre oss med ett autorisert verksted, ble hun enda mer forbannet og beskyldte oss for dårlig service og at hun aldri mer ville handle hos oss når vi behandlet henne så dårlig ("jeg skal aldri mer leke med deg"-mentalitet). Vi forklarte henne, rolig og behersket, at vi kunne gjerne sende det inn til verkstedet for henne, men hvis verkstedet krevde penger for det, kunne vi ikke la henne få reparasjonen gratis. Verkstedene følger kjøpsloven, og i følge kjøpsloven skal dette kamera ha en garanti på tre år, hvis det er behandlet relativt pent. Kameraet var helt svart og oppskrapet under, det hadde fått tydelige smell i årenes løp, noe hun benektet, i tillegg til at det var tre og ett halvt år gammelt. Hun kom til og med med påstander om at en butikk i Trondheim hadde tilbudt seg å betale evt. reparasjon for henne, og det selv om kamera ikke var kjøpt der (reparasjon koster rundt 1000 kroner, og er rent tap for en butikk). Da vi spurte hvorfor hun ikke leverte der, ble hun taus ett øyeblikk og sa at hun heller ville levere det til oss (hun bor i Trondheim, så det hadde jo vært lettere å levere det der). Vi var hele tiden høflige mot henne, mens hun hele tiden ble rødere og rødere i ansiktet og mer og mer sint og kjeftende. Helt klart at hun VILLE være sint, og at hun på forhånd var klar over at hun ikke hadde kjøpsloven i ryggen på dette punktet (= prøve å grine seg til ting gratis). Dessverre finnes det mange slike kunder.

 

Enden på visa ble at hun marsjerte ut av butikken med uforettet sak, sint som en tyr, men ingen kjøpslov å lene seg mot. Hadde samme person hatt en høflig tone mot oss, ikke kommet med uriktige påstander og anklaget oss for dårlig service, hadde vi prøvd å reparere kameraet for henne selv, uten at det skulle kostet henne noe. Dette er en "praksis" vi ofte gjør. Uhøflige, kjeftende kunder får den service som er forventet i henhold til kjøpsloven, mens høflige kunder får mer enn det som er forventet i henhold til kjøpsloven, så langt det er mulig. Høflighet varer lengst, og vi lar oss ikke knekke av grining og kjefting.

 

Senere samme dag, kom en mann inn med en film han skulle ha fremkalt. Da vi sa at den filmen dessverre var en for gammel type til at vi kunne gjøre det, kom han med påstand om at filmen var kjøpt for ett år siden, og at vi da hadde lovt han at vi kunne fremkalle den typen film noen år til. Min kollega, som har jobbet der i noen år og aldri solgt slike filmer (gikk ut av produksjon lenge før han begynte), tok opp filmen, sjekket utløpsdatoen for den, og viste den til kunden. Utløpsdatoen var i 1998. Da ble han rød i toppen, og taus i noen sekunder, før han spakt la til at "ja, kanskje det var så mye som fem år siden jeg kjøpte den). Filmer blir vanligvis solgt ett par år før utløpsdato.

 

Tidligere i år var det en som leverte inn en spesiell film til fremkalling. Den sendte vi til Kodak, og da Kodak ble forsinket i levering, ble han forbannet på oss (Selv om vi ringte og maste på Kodak), og truet med at om vi ikke ordnet dette i løpet av ett par dager skulle han gå utenfor butikken vår med en stor plakat som advarte folk mot å handle hos oss pga. dårlig service (latterlig). Dette selv om vi (høflig) forklarte at det var Kodak som var forsinket, og at det var lite vi kunne gjøre annet enn å ringe de og be de forte seg... noe som hjalp lite da Kodak må følge "køen" som har hopet seg opp. En høflig kunde hadde vi latt få denne fremkallingen gratis, selv om det hadde vært rent tap for oss (Kodak bestemte seg for å ta betalt tross forsinkelse). Denne kunden, måtte betale oss våre utlegg.

 

Så til alle sammen som har giddet å lese dette innlegget ; Høflighet varer lengst, og ikke prøv å lure butikkselgere... da er du minst like uærlig som web-shopper som svindler folk for penger, og kommer med falske lovnader. Det å grine seg til ting, når man vet man ikke har rett til det, er i mine øyne nesten like ille som tyveri. Det er i veldig mange tilfeller de uhøflige kundene som er sinte før vi får sagt ett ord, som skaper dårlig service. Mange kundebehandlere får ødelagt dagen sin på grunn av dette, og blir resten av dagen litt mindre serviceinnstillt. Glade, høflige kunder, gjør dagen vår lettere, og vi blir mer motiverte til å gi både denne personen, og resten av dagens kunder, god service.

 

Ville bare skrive denne posten for å forklare dere at det er ikke bare kunder som lider under de enkelte butikkselgere som er uhøflige og lite serviceinnstillt. Vi butikkselgere lider under de enkelte kunder som har bestemt seg for å gjøre livet surt for oss... bare for å få noe de ikke har rett på gratis.

 

Takk for at du leste, og kom gjerne med synspunkter.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

He he dette var dagens mest underholdende tråd! Kom til å tenke på alle de sure gamle damene som prøver å snike seg til en gratis bærepose verdt 70 øre når jeg sitter i kassa på Rimi. En av gjengangerne går i tillegg bestandig rett bort og taper 50-60 kroner på spilleautomater etterpå :lol:.

Lenke til kommentar

amen? :)

 

moralen må vel være at du kommer så mye lenger med et smil.

og at butikken er et privilegium(rett skrevet?), ikke en rett.

 

edit: jeg tror vi har samma kunder :D, jeg jobber på rema, og det er mange av de folka du beskriver :lol:

 

har til og med de folka som ikke sier noe når jeg spør om de skal ha pose, og akkurat når de har fått igjen penga, DAA skal de ha pose.

nei uff, tenk så dyrt, 50 øre for en pose når du har handla for flere hundre.. :lol:

Lenke til kommentar

Støtter deg 100%. :woot::woot:

 

Har jobbet i butikk selv og vet hvor irriterende det er når folk kommer inn og prøver og lure til seg noe gratis, enda når det er tydelig på produktet at de lyger.

 

Å lure butikkene straffer bare brukterne, siden det til slutt er de som betaler ved at prisen på varer og tjenester må gå opp for og dekke utgiftene til de løgnaktige kundene...

 

Vær snille med butikker og spesiellt butikk-ansatte :yes::yes:

 

Venlig hilsen

Slinky

Lenke til kommentar

Det der med posene går nå begge veier og er en prinsippsak for mange.

 

Ufattelig at ikke Rimi, Rema osv kan gi meg et par poser når jeg har handla for hundrevis av kroner. For det første koster disse posene butikkene noen få ører, for det andre går du ut av butikken som en levende reklameplakat.

 

Heller 100 kroner i støtte til Røde Kors på spilleautomaten mot 50 øre i lomma til multimillionærene Hagen og Reitan.... mener nå jeg.

 

Må få si at jeg selv mer eller mindre aldri har putta ei krone på en spilleautomat, ei heller kipa til meg en gratis pose.

 

Rune.

Lenke til kommentar

Har tenkt på dette flere ganger da jeg har lest tråder her på forumet.

Hvordan JEG ville ha tatt det hvis jeg jobbet i en webshop.

 

Tror nok at mange ville ha hatt en mye bedre/lettere erfaring med retur av gjenstander til webshop'er hvis de hadde holdt en saklig og høflig tone i e-mailene sine(eller på telefonen), i tillegg til korrekt rettskrivning.

 

Tror nok det er mange som har byggd sin første PC ved hjelp av "kyndige" kamerater som tror de vet hva de snakker om, som når de får problemer og må levere inn til reparasjon skriver noe sånt som "JEI ER SJIKKELIG FORBANNA NÅ ASS!! HOVEDKORTET RØYK MED EN GANG JEG SATTE DET I, Å DE VAR HVAFFALL IKKE MIN FEILL! KORTSLUTTA MOT KABISSEN ELLE NO SÅNT!"

 

Når man da ikke inkluderer ordrenummer/kundenummer/navn adresse osv., er det ikke rart at butikken blir noe oppgitt, når neste melding fra en annen kunde kanskje er mye lettere/raskere å behandle fordi den er konkret, informativ, saklig og lettlest.

 

 

I tillegg tror jeg det er mange som strekker grensene så langt det går, gjerne lyver litt eller mye for å pynte på ting osv. Har sett et par eksempler på det her også synes jeg.

 

 

Kan tenke meg at man ihvertfall ikke har mye lyst til å gi sånne folk god service, selv om man kanskje er pålagt å gjøre det. Hvis kunden først gjorde sitt, kan det hende at handelen ble en del bedre for kunden selv også.

Lenke til kommentar

Ah. Flott post. Virkelig noe å tenke på for de aller fleste, kanskje også megselv :)

 

Og det med iskaffe var en genial ting. Neste gang jeg får utmerket service skal jeg gjøre det. Bare synd det skjer veeeldig sjeldent. Kanskje jeg heller får sende med et par drops når jeg leverer inn ting til reparasjon i en webshop? :)

 

Btw - det med posene: Det at en liten klatt plastikk som har Gigantiske logoer på skal koste noe synes jeg er uhørt! Burde vært ulovlig. Her går vi rundt omkring med disse gigantisk reklameskiltene også skal dere ha BETALT for det? Skamme seg skulle dere! :x

 

Men men, hvis det er flere butikkansatte som har gode/dårlige eksempler på kunder er jeg/vi MER enn interresert i å høre. Alltid kjekt :)

Lenke til kommentar

Flott post. Fint at noen fikk sagt det.

 

Jobber selv i butikk og kjenner denne urimeligheten og griningen igjen så alt for godt. Heldigvis ikke så ofte - men noen ganger kommer det kunder inn i butikken som er helt blåst for folkeskikk. Kjenner igjen denne griningen her på forumet også. :shrug:

Skal jeg si det? Kan.. ikke.. dy meg... I alle fall en her som hadde fått mindre å irritere seg over hvis han heller hadde brukt mere tid på tre-relatert virksomhet enn på data komponenter.. :wink:

Lenke til kommentar

Godt å høre at det er mange som er enige med meg. Takk skal dere ha

 

:-)

 

Det finnes dessverre mange av disse kundene jeg har beskrevet, og det er den typen mennesker som til tider gjør verden til ett mindre trivelig sted å leve. Mener ikke å si at "om alle hadde vært som oss så hadde det ikke vært krig", men jeg mener bestemt at verden hadde vært ett bedre sted for mange.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-QqZexW9o
blablablablablablablabla....

 

Det var meget godt lesestoff. 110% enig med deg. Har mange kunder selv å jobbe med og noen ganger går det ikke alltid som det skal. De fleste forstår dette og godtar det(ofte med rabatter og div) men noen er bare fulle av F og SKAL lage kvalme. De som er sånne er faktisk ikke verdt å ha som kunder.

 

Har alltid vært høflig mot "dårlig" service. Jeg skjønner at køer kan bli lange og ting går galt. Hadde en klage til min ISP(linja hopper opp og ned som en jojo til den tauet ryker. Skjedde hver dag i 1 mnd) selv om de ikke ville godta å gi med kompensasjon for alt det var jeg høflig og fikk forklart mange ganger om hva problemet var. Det løste seg til slutt og jeg fikk sånn som jeg ville. Hadde jeg blitt sinna og skriki i telefonen hadde de sikkert henta routeren og bedt meg dra til gokk :lol:

Lenke til kommentar

Hehe, enig med deg.

 

Jobber selv som TM- Konsulent / Salgs Konsulent hos Orkla/Sandberg.

Blir ikke helt det samme, siden jeg ikke får klager på produkter, og ikke

gjør noe gratis,

men i alle tilfeller, det med og få dagen ødelagt etc.

 

Jo, det er veldig mange personer rundt om i landet som blir

Fly forbannet fordi vi ringer og spør om støtte til f.eks.

Rednings Selskapet, etc, enda vi gir dem gode tilbud og er

kjempe høflige.

 

Her om dagen var det en fra Halden som ville drepe meg f.eks. :o

 

Når du får mange sure folk og slikt blir dagen etterhvert sur,

og helt uten grunn.

Jeg mener at om man ikke har reservert seg mot telefon salg, har man

ingen rett til og klage på telefon selgere som ringer.

 

Om jeg ringer folk som er reservert, så sier jeg unnskyld og er "ekstra"

høflig og forklarer at jeg skal slette de fra listene etc.

Faktisk så er det nesten ingen av de som er reservert mot telefon salg

som blir fobannet når jeg ringer dem, men derimot folk som ikke er reservert mot telefon salg... :roll:

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-QqZexW9o

Lykke til videre Snabben. Jeg ER reservert mot alt sånt der. Noen ganger kan jeg kanskje skjønne folk også men det er bare å regge seg på www.brreg.no så slipper vi sånne som deg :roll:

 

ITS A JOKE

Lenke til kommentar

Ahhh dette er jeg så fulstendig enig i. Jeg jobber selv i butikk å synes det burde hvere eget kurs i det å være en hygelig kunde. Folk forstår liksom ikke det at ting kan gå galt særlig når pante automaten streiker i ett sett du er bare to man på jobb på en lørdag å den ene PRØVER ha ha lønsj. = det går ikke. vel jeg forstår absolut kunder som synes det er kjipt å stå i kø seff. men det hjelper ikke hvis vi ikke får gjort noe med det. hvise kunder kan du beklage til i det tjuke å det breie men det hjelper ikke.

Lenke til kommentar

Fikk bare lyst til å gi beskjed angående bære poser. En bærepose koster ikke bare noen få ører. Har tidligere jobbet i Narvesen. Stor kjede eid av "rema 1000" (reitan familien). En pose koster i innkjøp 75 øre. Så butikker/kiosker går med tap når de selger poser for 50 øre.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...