SAJensen Skrevet 24. oktober 2012 Del Skrevet 24. oktober 2012 Hei! Holder på å bygge ny PC - for første gang på mange år - og første gang med SATA disker. På hovedkortet er det 6 SATA kontakter nummeret fra 0 til 5. Skal diskene kobles til i noen spesiell rekkefølge? Skal f.eks. SSD'en jeg skal ha som boot partisjon være tilkoblet SATA 0 - eller spiller ikke dette noen rolle? Håper på raskt svar så jeg kommer litt videre i kveld. Stein Arne Lenke til kommentar
medlem-240785 Skrevet 24. oktober 2012 Del Skrevet 24. oktober 2012 (endret) Det har ikke mye å si, men lurt å bruke 0-4 vis du har 4 disker, jeg liker det for å holde orden men bios søker etter enhetene selv, i min bios står det 5- western digital den bruke port 5. Men nei det gjør ikke noe, du trenger ikke rekkefølge på dem funket får meg Endret 24. oktober 2012 av Hårek Unødig sitering av innlegget over Lenke til kommentar
N o r e n g Skrevet 24. oktober 2012 Del Skrevet 24. oktober 2012 Slave/Master-problematikken eksisterer ikke lenger nei Bare husk å koble SSDen (om du har en) i SATA6GBPS-porten. Lenke til kommentar
SAJensen Skrevet 24. oktober 2012 Forfatter Del Skrevet 24. oktober 2012 (endret) Takk for svar - også til Jarle.M. Ved dobbeltkontakten SATA3 (dobbelt kontakt) som inneholder port 0 og 1 er det et merke hvor det står "SATA 6gb/s". Da regner jeg med at det er likegyldig hvilken av disse to jeg bruker til SSD'en. Ved de fire SATA portene nedenfor (merket SATA2) står det en rød merkelapp som sier at SATA2 port 5 blir deaktivert hvis mSATA er i bruk. hva betyr det - og er det noe jeg må passe på her? Kan forresten ikke finne noen SATA0 på hovedkortet. Er dette vanlig? Stein Arne Endret 24. oktober 2012 av Hårek Unødig sitering av innlegget over Lenke til kommentar
N o r e n g Skrevet 24. oktober 2012 Del Skrevet 24. oktober 2012 mSATA brukes vanligvis for små SSDer (20 til 64 gb), enkelte hovedkort har en mSATA-port. Porten ligger nok ved siden av PCIe x1-sporet på toppen. Lenke til kommentar
SAJensen Skrevet 24. oktober 2012 Forfatter Del Skrevet 24. oktober 2012 Takk igjen. Grunnen til at jeg ikke fant den var at den ikke så ut som en vanlig SATA kontakt - det ser mer ut som en liten dock til en SSD på ca. 2,5 x 5 cm (kanskje litt større). Denne siden har bilde av den med innsatt SSD: http://www.bit-tech.net/news/2011/05/12/gigabyte-motherboards-with-on-board-ssd/1 MAO ikke noe jeg behøver å bekymre meg om. Stein Arne Lenke til kommentar
007CD Skrevet 25. oktober 2012 Del Skrevet 25. oktober 2012 Rekkefølgen spiller ingen rolle om du ikke skal ha noen spesiell orden. Bare pass på å ikke bruke billige SATA 6 gbps porter fra Marvell eller JMicron til SSDer så er det bare å peise på. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå