Gå til innhold

Oppstartstrøbbel

AsconaB

Anbefalte innlegg

Har en gammel maskin her med en 20gb Samsung disk i. Problemet : Starter kun opp av og til.... dvs. De fleste gangene kommer det opp "primary slave hardiskfail". Da må jeg slå av og selvsagt vente en stund også slå på igjen for å se om den funker da, må holde på litt sånn før den funker. Har formatert disken men det hjalp ikke, har også kjørt scandisk med scanning av diskoverflaten, fant ingen feil. Dette er bare en gammel disk fadern hadde i maskinen sin helt til den begynte å streike avogtil, fant ut at det var best å kjøpe en ny disk og kopiere alt over før den tok helt kvelden pga. viktige data. Så nå tenkte jeg å sette denne disken i den gammle maskina mi som har bare 4 gb disk. Noen som har vært borti problemet ? Ingen håp ? Ikke så farli alikavell isåfall, hehe. Men hadde jo vært kjekt med en til disk i den gammle maskina.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ehmm, disken var altså også sånn da den sto i den maskina den opprinnelig kom i. Den ble bare plutselig sånn. Kan ikke tenke meg til at psu plutselig ble for liten i den maskina. Og den maskina jeg har satt den i nå har tidligere hatt flere disker uten problemer. Står forøvrig ingen plasser på psu hvor mange w den er...

Lenke til kommentar

Humm, ja later til det, har lastet ned noen disktest programmer fra samsung og alle sier at disken er ok. Samsung må ha steika dårlige disker da, siden den er utslitt etter bare 3-4år. Disken i den gammle IBM'en min på 4gb er 6 år og krute god... og den er tillegg oftere brukt.

Lenke til kommentar

når du har formatert en gammel disk (særlig hvis tidligere bruk er ukjent)kan det lønne seg å bruke følgende kommando, mens du enda har oppstartdisketten inne (hvis du nå bruker oppstartdiskett)

fdisk /mbr

da får du oppfrisket master boot seksjonen, og det er større sjanse for at disken vil oppføre seg normalt. kanskjen verdt et forsøk? hvis du ikke bruker win oppstartdiskett, må du gjøre det på en annen måte (men spør ikke meg om det).

Lenke til kommentar

Dette er ikke master disken, jeg har satt den inn som primary slave på min gammle maskin. Før stod den som primary master ja. Er sikker på at jumperne står rett siden jeg måtte flytte disse fra master til slave når jeg satte den inn i min maskin. Tidligere bruk av disken ? Hva mener du med det ? Er fadern som har hatt den i sin maskin. Skal prøve /mbr ja.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...