Gå til innhold

Foto.no melder om at brukerdata er på avveie

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

At foto.no oppbevarer passordet i databasen og ikke bare en (saltet) hash av passordet kan ikke beskreives som annet enn FEIL.

Det er en ting; men det at det var mulig å stjele brukerdatene er alvorlig nok i og for seg; da har du brukernavn og et saltet passord; så er det rimelig raskt å finne passordene til de som har slappe passord.

Lenke til kommentar

Hvis du har saltet passord, så nei - så er det faktisk ikke så lett å finne passordene til de som har slappe saltede passord. De aller, aller enkleste kan du ta via å prøve manuelt, men du må starte forfra for hvert enkelt passord - du kan ikke bruke regnbuetabeller eller annet når passordhashen er saltet.

Det som var FEIL var å lagre mer eller mindre godt kryptert passord, som kunne dekrypteres og sendes til brukerne hvis glemt passord. Det er horribelt - man skal kun lagre hash av passordet - ikke selve passordet, selv om det er kryptert.

Lenke til kommentar

Kan med trygghet si at dette var ondsinnet. Har ikke vært på nettet i det siste og når jeg sjekket mailen så fikk jeg beskjed fra Ebay av at noen hadde fått tilgang til brukeren min og at de (ebay) hadde midlertidlig sperret den.

Flaks at jeg bare brukte samme passord på foto.no og ebay.

Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...