ethomassen Skrevet 24. oktober 2012 Del Skrevet 24. oktober 2012 Høst i sauebeite Bildet er fjernet. Lenke til kommentar
Jan Erik Engan Skrevet 24. oktober 2012 Del Skrevet 24. oktober 2012 En langt mindre blender og du hadde reddet himmelen,og du hadde også fått mer skarphet...men hvet ikke om det lar seg gjøre stille manuelt med det kamera du har brukt her? For bildet i komp var det ikke noe å si på Lenke til kommentar
Trond Olav Løkken Skrevet 24. oktober 2012 Del Skrevet 24. oktober 2012 Flott lys på det som er hovedmotiv, og kledelig høstpyntet innimellom. Tydelig stor forskjell på forgrunn og bakgrunn hva gjelder lys, for på min skjerm brenner mye av bakgrunnen ut. Heller det litt mot venstre her? Her ville antakelig HDR komme til sin rett, og berge informasjonen over hele bildeflaten. Lenke til kommentar
ethomassen Skrevet 24. oktober 2012 Forfatter Del Skrevet 24. oktober 2012 Takker for gode råd,men camera mitt er automatisk-jeg har ike prøvd å eksperimentere med det Lenke til kommentar
Jan Erik Engan Skrevet 24. oktober 2012 Del Skrevet 24. oktober 2012 Takker for gode råd,men camera mitt er automatisk-jeg har ike prøvd å eksperimentere med det Regner med det har lysmåler,så mål lyset der det er lysest...lettere og legge til lys en fjerne det;) Lenke til kommentar
se# Skrevet 24. oktober 2012 Del Skrevet 24. oktober 2012 (endret) FZ48 er et fint kamera synes jeg, men som alle kameraer med liten sensor er det begrenset hvor mye dynamikk det tåler. Forgrunnen er jo blitt helt fin og hadde den vært gjort mørkere for å redde havet og himmelen ville det krevd etterbhandling for å bildet brukbart.Noe kunne sikkert vært gjort, men underskponere med liten sensor og så prøve å lysne bildet er en sikker vei til masse støyproblemer. Kan egentlig ikke se at så mye kunne vært gjort annerledes rent teknisk her uten å bruke litt mer avanserte teknikker som HDR (som Trond Olav Løkken også skriver). Blender 4 er forøvrig optimal blender på et slikt klamera, 7.1 mm og F4 gir nesten uendelig stor dybdeskarphet. Nedblending videre reduser skaprhet pga diffraksjon. Det man kan prøve når det er veldig store kontraster er å prøve litt ulike utsnitt. F.eks bevege seg litt rundt i terrenget og prøve å redusere områdene som vil bli utbrent litt. Her kunne en litt lavere plassering av kameraet muligens redusert områder med hav en del. Men hadde det blitt et like fint bilde? Endret 24. oktober 2012 av se# 1 Lenke til kommentar
Harald Gjerholm Skrevet 25. oktober 2012 Del Skrevet 25. oktober 2012 Bortsett fra den utbrendte himmelen er jo dette et flott bilde. Hva med et gradert gråfilter av kraftig type? Jeg bruker ofte HDR og tror nok det er en god løsning men har man ikke program eller kunnskap så er du jo like langt. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg