Pfui Skrevet 24. oktober 2012 Del Skrevet 24. oktober 2012 Jeg går siste året på videregående (realfag) i år og vet ikke helt hva jeg skal gjøre neste år. Planen er å ta en masterutdanning på NTNU, men først vil jeg gjerne ha et år hvor jeg gjør noe annet. Derfor har jeg tenkt at å studere ett år i utlandet først kan være aktuelt (først og fremst Tyskland). Det er mange spørsmål jeg har i den sammenheng. Undervisningen foregår vel hovedsaklig på tysk i tyske universiteter; har jeg noen sjanse til å klare de obligatoriske språktestene etter å ha hatt tysk i 5 år på videregående? Hva, og hvor mye, dekkes av lånekassen i en slik utdanning? Er det mulig å ta et årsstudium og få studiepoeng som er gyldige i Norge? Jeg takker alle som tar seg tid til å svare på noen av spørsmålene. Lenke til kommentar
Flatlus Skrevet 25. oktober 2012 Del Skrevet 25. oktober 2012 Om det er snakk om Goethe Zertifikat C1, vil du ha problemer med språkkompetansen som du har nå. Slik jeg oppfatter det, så har jeg (som nå fullfører mitt sjette år med tysk) også "små" sjanser til å studere i Tyskland. Om du skulle sikret fremtiden din, burde du ha søkt om utveksling til Tyskland. Jeg vet om en som snakker nærmest "flytende" etter å ha gjort dette. Jeg anbefaler deg å vurdere Australia, New Zealand og England som potensielle land å studere i. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå