Gå til innhold

Dette bør du vite før du kjøper Windows 8

Anbefalte innlegg

Jeg skrev tidligere i samme tråden her et spørsmål om hvordan det stiller seg med oppgradering fra Vista.

Altså det jeg lurer på er dersom man har Vista Ultimate, at man muligens ikke får noe ekstra utav oppgraderingen sammenliknet med om man satt/sitter på den simpleste Windows Vista-utgaven. Noen som har et tydelig svar på dette spørsmålet?

Endret av G
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Intel sin anti-theft teknologi fungerer IKKE med windows 8. Det kommer en ny og dyrere versjon som ikke er tilgjengelig i dag. Du må deaktiverer abonnementet ditt før du installerer windows 8, vist ikke må du ikke ligge inn windows 7 for å få det fjernet. Dritt greier. Nettopp betalt for tre år med anti-theft service, fikk brukt det en måned. Jippi.

Lenke til kommentar

Så det du sier er altså at om man har den anti theft greiene og legger inn w8 så bare forsvinner alt som har med anti theft å gjøre og abonnementet blir kansellert?

Nei, tingen er at programvaren støttes ikke av windows 8. Det vil si at maskinen ikke blir synkronisert med intel sine servere. Det fører til at maskinen låses ned automatisk etter 21 dager. Skal du fjerne det, må du logge inn på intel sine sider og fikse det der. Deretter må du restarte maskinen med win 7 installert så vil den fjerne alt så snart den har fått melding om det fra intel sine servere.

Lenke til kommentar

Artikkelforfatter burde oppdatere artikkelen sin med prisene til Microsoft Store. Om man kjøper direkte fra Microsoft koster det en del mindre (i alle fall for en begrenset tidsperiode). Etter at man har lastet ned programvaren kan man enkelt legge den over på minnepenn eller DVD.

Windows 8 Pro koster f.eks. 249 kr, og man kan i en begrenset tidsperiode få gratis Feature Pack for MediaCenter.

Oppgrader til Windows 8 Pro til spesialpris:

http://windows.micro...o_Home_FPP_Null

I en begrenset periode kan du få Windows 8 Media Center Pack gratis:

http://windows.micro...8/feature-packs

Vil påstå at dette er vesentlig informasjon når man skriver en artikkel om prisene.

Endret av Nuffern
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Tok steget og la inn Windows 8. To ting som irriterer meg grenseløst er følgende; Jeg vil at alle snarveier i Metro skal åpne desktop-programmer. Er det mulig? Chrome i "start-menyen" starter metro chrome, men jeg vil ha ordentlig chrome.

Det andre som irriterer meg er at brukergrensesnittet er engelsk, men allikevel står det "kart", "bilder" og "videoer" i metro-menyen min. Hvorfor i svarteste gjør det det!? Jeg skal ha engelsk, ikke norsk!!!

Lenke til kommentar

Høyreklikk på den appen du vil fjerne. Du får da opp en del valg i en linje nederst på skjermen, blant annet "løsne fra start" og "avinstaller".

Etter du har kvittet deg med det du ikke vil ha, er det bare å høyreklikke på et tomt område og velge "alle apper". Der finner du også fullversjonen av programmene dine. Høyreklikk og "fest til start".

Endret av Phileas Fogg
Lenke til kommentar

En Laptop jeg har er noe avleggs, og støtter kun 32-bit.

Hva er Secure Boot? Ser at firmware på en laptop jeg har ikke har støtte for dette.

Også lurer jeg på dette:

Client Hyper V requires a 64-bit system with second level address translation (SLAT) capabilities and additional 2 GB of RAM (Windows 8 Pro only)

Ok, så det går ikke an å virtualisere på 32-bits operativssystemer fordi virtualiseringssoftware'n i Windows 8 Pro er kun 64-bit fokusert?

Til motstykke går det fint i VMware, men da kan man ikke virtualisere 64-bit OS i de virtuelle maskinene.

Lenke til kommentar

Enkelte ting finner man kanskje svar enklest ved å google litt:

Ikke at jeg er særlig for å gå Microsoft løypa hva angår virtualisering, men om man først skal velge hvilken versjon man ønsker, så er det greit å vite hvilke begrensninger man møter til sin PC (hardware). Så akkurat på Laptop'en min kan jeg IKKE leke med den delen av Pro-utgaven, det er helt sikkert. Se nedenfor:

Virtualisering-begrensninger med hensyn på hardware (64-bit) i Windows 8 Pro:

http://www.winsupers...t-hyperv-142889

Og her litt om hva Secure Boot er:

http://en.wikipedia.org/wiki/Unified_Extensible_Firmware_Interface#Secure_boot

Og noe kritikk mot Microsoft for at "de har forsøkt å låse kunder til Windows":

http://en.wikipedia....e#Secure_boot_2

Endret av G
Lenke til kommentar

Og noe kritikk mot Microsoft for at "de har forsøkt å låse kunder til Windows":

http://en.wikipedia....e#Secure_boot_2

Slik jeg har forstått det er det opp til produsentene av maskiner/hovedkort å la brukeren skru av Secure Boot funksjonen i BIOS/UEFI. Microsoft bare tilbyr denne funksjonen med Windows 8 som en ekstra sikkerhet (for at virus o.l. ikke skal legge seg i oppstartssektoren på disken etc.).

Lenke til kommentar

Nå fant jeg ut at "Upgrade assistant" likevel anbefalte Windows 8 Pro, selv om jeg ikke får glede av alt, som virtualisering på en 32-bit laptop, så får jeg nok glede av noen få Pro-funksjoner kanskje.

Så under installering fra DVD-plate etter brenning av Windows.ISO opplever jeg at den vil lagre den gamle Windows-installasjonen i en .old-folder eller noe sånt noe. Det jeg synes er litt rart er at jeg ikke fikk øye på noe alternativ for å la være å lagre noe som helst av det gamle.

.old-folderen eller hva det var den het, der kan man visst bare lese, og ikke gjennomopplive den gamle Vista-innstallasjonen, det var de helt tydelige på. Greit nok. Det må vel en del komprimering til der da, som bare tar ekstra mye tid.

Til slutt har jeg ET SPØRSMÅL i forhold til denne .old-folderen:

Kan man slette den, og blir man helt kvitt den, samt tilknytninger til den fra Win8 systemet da? Eller er det en egen ting under Control Panel (eller hva den måtte hete), som rydder dette vekk på en mye ryddigere måte?

Endret av G
Lenke til kommentar

Du kan formatere disken/partisjonen under installasjonen hvis du velger custom/egendefinert tidlig i installasjonen.

setup_008.jpg

Mulig du kan slette Windows.old mappen med det innebygde Diskoppryddingsverktøyet. Enkleste måte å starte denne på er fra Kjør-boksen med cleanmgr.

Update: Gravde litt videre og fant ut følgende fra Hjelp i Windows 8:

To delete system files

The following procedure deletes system files on your PC. This option, in addition to cleaning up the files associated with your account, allows you to delete previous Windows installations, Windows Defender files, and Windows upgrade log files that you might no longer need.

post-4862-0-27183100-1351409888_thumb.png

Endret av Pey'J
Lenke til kommentar

Tanken bak Windows.old er at du alltid skal ha en mulighet til å hente ut brukerdata eller programmer/innstillinger som du glemte å ta backup av når du installerte Windows. Som det ble sagt her kan du velge å formatere disken når du installerer, og du vil da ikke få denne mappen.

Programfiler i Windows.old-mappen vil automatisk bli slettet etter noe tid. Brukerdata vil bli liggende frem til du selv sletter.

Endret av Nuffern
Lenke til kommentar

Skjønner ikke hvorfor MS ikke utgir en hybridversjon som kjører 64bit men som også kan kjøre 32bit apps som OSX.Det å utgi en egen 32bit utgave holder tilbake utviklingen vil jeg tro. Dessuten må de vel lage to versjoner av oppdateringer?

Personlig ser jeg ikke en kjempenytte av å reboote for å bytte mellom 32 og 64 bit modus. Det er ikke slik at man kankjøre disse om hverandre samtidig.

Dette er nok lettete å implementere når man har 100% kontroll på HW og drivere.

Hallo! Om du har 64-bit Windows 7, så kjører du glatt 32-bit Firefox f.eks. Dessuten finnes ikke 64-bit Firefox enda, vel?

Her er det ingen som diskuterer kompatibiliteten for 32bit programmer i 64bit OS. Selv om du kan kjøre (stort sett) 32bit software i 64bit OS har Apple laget et OS som kan boote med to forskjellige kjerner, 32 eller 64 bit. Dette kom med OSX 10.6 (om jeg ikke husker feil) og du bytter ved å holde inne 3 og 2 eller 6 og 4 under boot.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...