thekid Skrevet 24. oktober 2012 Del Skrevet 24. oktober 2012 Har Telenor VDSL modem ZyXEL, er det mulig å konfiguere den slik at man får en offentlig ip på lan siden uten å sette på brigde mode? Har en maskin som trenger offentlig ip, resten kan være bak NAT. Lenke til kommentar
grooovy Skrevet 26. oktober 2012 Del Skrevet 26. oktober 2012 Så vidt jeg vet er ikke dette mulig. Grunnen er enkel, routeren din MÅ ha en offentlig IP adresse. Og da må du ha 2 offentlige IP-adresser, en til maskinen og en til routeren (om det skulle være Telenor sin Zyxel eller andre routere). Sist jeg sjekket, fikk ikke privar personer mer en 1 offentlig IP adresse. Hvorfor må denne maskinen har offentlig IP? Lenke til kommentar
Scriptgutten Skrevet 28. oktober 2012 Del Skrevet 28. oktober 2012 Firmwaren på ruteren støtter det sikkert, men du kan ikke bare "uten videre" få flere offentlige IP-adresser, da må du høre med telenor om de kan levere et subnet med IP-adresser til deg. Det koster nok ekstra penger, og subnettet blir oppført på ditt navn slik at hvem som helst kan finne navnet ditt. På nextgentel fant jeg ut at det er mulig å ha 2 PPPoE-tilkoblinger samtidig, hvor hver av disse fikk tildelt egen IP-adresse. Hvordan det stiller seg på telenor vet jeg ikke, men om de tillater det så kan det kanskje være mulig å konfigurere en port på ruteren med NAT, mens en annen port konfigureres som bridge slik at du kan kjøre en PPPoE-klient på maskinen som skal ha offentlig IP-adresse. Er du helt sikker på at maskinen din faktisk trenger offentlig IP-adresse? Hvis du kan forklare situasjonen litt nærmere så kan det være det finnes andre løsninger som f.eks DMZ som kan løse problemet bedre. Lenke til kommentar
grooovy Skrevet 29. oktober 2012 Del Skrevet 29. oktober 2012 Firmwaren på ruteren støtter det sikkert, men du kan ikke bare "uten videre" få flere offentlige IP-adresser, da må du høre med telenor om de kan levere et subnet med IP-adresser til deg. Det koster nok ekstra penger, og subnettet blir oppført på ditt navn slik at hvem som helst kan finne navnet ditt. På nextgentel fant jeg ut at det er mulig å ha 2 PPPoE-tilkoblinger samtidig, hvor hver av disse fikk tildelt egen IP-adresse. Hvordan det stiller seg på telenor vet jeg ikke, men om de tillater det så kan det kanskje være mulig å konfigurere en port på ruteren med NAT, mens en annen port konfigureres som bridge slik at du kan kjøre en PPPoE-klient på maskinen som skal ha offentlig IP-adresse. Er du helt sikker på at maskinen din faktisk trenger offentlig IP-adresse? Hvis du kan forklare situasjonen litt nærmere så kan det være det finnes andre løsninger som f.eks DMZ som kan løse problemet bedre. Telenor Zyxel modem støtter ikke offentlig subnett på LAN siden, kan kun settes i bridge og da med 1 offentlig IP. Flere PPPOE oppkoblinger? - Skeptisk.. Man kan (om man er/har ett firma) bestille offentlig IP-subnett og nesten bestemme størrelsen selv. Dette blir da levert på Cisco utstyr, både av Telenor og NextGentel. Vet at dem tidligere leverte slike løsninger på annet utstyr, men ikke nå i nyere tid. Lenke til kommentar
Scriptgutten Skrevet 29. oktober 2012 Del Skrevet 29. oktober 2012 Jeg skal ikke påstå noe jeg ikke er sikker på, men jeg blir veldig overrasket hvis zyxelen ikke støtter "vanlig" ruting. Det er jo egentlig det samme som standard konfigurasjon bare med NAT deaktivert, og med det offentlige subnettet man får tildelt konfigurert på LAN-siden, istedenfor 10.x.x.x/192.168.x.x/172.1x.x.x Det kan godt være at telenor leverer ruterene med et webgrensesnitt som ikke lar deg endre de innstillingene, men firmwaren som jobber bak scenen støtter det mest sannsynligvis. Uansett så er det ikke sikkert at et slikt oppsett er nødvendig, vi får se hva trådstarter sier. 1 Lenke til kommentar
grooovy Skrevet 30. oktober 2012 Del Skrevet 30. oktober 2012 Som sagt, det du beskriver leveres på Cisco utstyr. Grunnen er enkel, zyxel er ikke noe high-end utstyr. Og Cisco er kongen på haugen. Lenke til kommentar
Scriptgutten Skrevet 31. oktober 2012 Del Skrevet 31. oktober 2012 Det trengs ikke noe high end utstyr for ruting, det er mer en grunnleggende funksjon. NAT (egentlig NAPT i denne sammenheng) er faktisk en tyngre oppgave enn selve rutingen, og når man har en consumer grade plastboks i standard oppsett med NAT, så gjør den fortsatt den samme rutingen, bare at den også endrer IP-adressene før pakker blir sendt og mottatt. Det er kun et spørsmål om å deaktivere NAT for å få til vanlig ruting, og da må vi ikke glemme at NAT er noe som er blitt tatt i bruk i senere tid for å spare på IP-adresser, altså en ekstra funksjon i tillegg til den vanlige rutingen. Det er mange som ikke helt forstår hvorfor NAT brukes. Folk anser det som "noe som skal være der slik at man får sitt eget isolerte, private nettverk med lokale IP-adresser", og anser andre løsninger som feil. Jeg ser ofte folk som har kabelmodem i bridge som tildeler offentlige IP-adresser til alle enhetene i huset, der andre påpeker at "dette er feil/dårlig/et spesielt oppsett, det skal jo være sånn at du har ditt eget private nett", men egentlig er en slik bridge-løsning mer riktig enn en løsning med NAT. Det er NAT som er "feil", altså en midlertidig hack for å spare på IP-adresser. NAT er den første tingen som vil dø ut når IPv6 tar over. Siden NAT er en ekstra funksjon som er tatt i bruk i ettertid, så vil jeg si at jeg blir veldig overrasket hvis zyxelen ikke lar deg deaktivere det. Igjen, jeg skal ikke påstå noe 100%, men jeg klarer heller ikke helt å tro det før jeg får det bekreftet. Det blir for meg litt som å produsere en bil der man bare kan bruke blinklysene som nødblink, eller en TV der det ikke er mulig å skru av lyden. Bedriftsabonnement leveres gjerne med ciscoruter istedenfor en consumer grade plastboks, uavhengig av om bedriften ønsker eget subnet eller ikke. Siden det er disse kundene som eventuelt trenger eget subnett, så forbinder man gjerne dette med noe som blir satt opp på skikkelige bedriftrutere, men plastboksene kan gjøre det de og. Det plastboksene gjerne ikke støtter, men som bedriftrutere gjør, er rutingprotokoller som forteller andre rutere hvilke nettverk ruteren kan nå, men de er ikke nødvendig å bruke i denne sammenhengen. 2 Lenke til kommentar
Rim Skrevet 3. november 2012 Del Skrevet 3. november 2012 Scriptgutten har rett, og groovy har delvis rett. Du trenger et "limnett" som er et subnet på WAN-siden. Det må ikke være offentlig IP men det er ofte det. WAN porten din og ruteren til Telenor lager et subnet og Telenor må sette opp en rute fra det nettet til din offentlig IP på lan-siden som du forøvrig trenger to av - en til LAN IP på ZyXEL ruteren og en til PCen din. Merk deg at dersom du bestiller kun en fast IP så vil kun en maskin være på nett. Teknisk sett er dette det enkleste og vanligste du kan gjøre når det kommer til nettverk men det er ikke gitt at støttesystemene til Telenor støtter dette på privat abonnement. Det er ikke noen tvil om at samtlige DSL modem som støtter ruting takler dette, det er heller et spørsmål om ISP tilbyr det eller ikke. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå