Kvatro Skrevet 24. oktober 2012 Del Skrevet 24. oktober 2012 Heisann. En kompis av meg har et par meter med LED striper på veggene på rommet som er koblet sammen med noe han plukket ut fra forsterkeren til en pc-sub. Altså blinker det i takt med bassen. Fett! Så jeg og de 6 andre guttene i russebilen vår kom til å tenke på hvor utrolig tøft det hadde vært med LED striper rundt i hele bilen som blinket og herjet i takt med bassen. Spørsmålene er da, hva trengs? Hvor kjøpe det billigst? Hvordan få det koblet opp mot bassen? Og er det mulig å få flere forskjellige farger? Lenke til kommentar
Gjest medlem-82119 Skrevet 24. oktober 2012 Del Skrevet 24. oktober 2012 (endret) Du må jo ha en led kontroller som styrer led stripsene. Om dere ikke er så sterke i elektronikk, er sikekrt ferdige kit det beste. Søk etter led vu meter, og plukk det du synes er bra. Denne er også fin: http://www.youtube.com/watch?v=sbdvrfwr6Sg&feature=related Med en slik i taket :-) Endret 24. oktober 2012 av medlem-82119 Lenke til kommentar
Kvatro Skrevet 26. oktober 2012 Forfatter Del Skrevet 26. oktober 2012 (endret) men hva skal til for å få lyset til å skru seg av og på, gjerne i forskjellige farger, i takt med bassen? Edit: for å spør enkelt, noen som vil linke meg til alt jeg trenger? gjerne fra ebay Endret 26. oktober 2012 av ni6 Lenke til kommentar
Kvatro Skrevet 26. oktober 2012 Forfatter Del Skrevet 26. oktober 2012 http://www.ebay.com/itm/5M-SMD-RGB-5050-Waterproof-Strip-light-300-LED-44-Key-IR-Remote-12V-5A-power-/110965109806?pt=US_Car_Lighting&hash=item19d609342e kan jeg kjøpe denne for eksempel og et par ekstra meter med LED ? og hva er det VU meteret/hva gjør det? Lenke til kommentar
Gjest medlem-82119 Skrevet 26. oktober 2012 Del Skrevet 26. oktober 2012 VU meter er de søylene eller pilene som blinker og beveger seg i takt med musikken. Gjør det lettere å google det du trenger, om du googler på led vu meter isteden for led strips. Lenke til kommentar
Kvatro Skrevet 26. oktober 2012 Forfatter Del Skrevet 26. oktober 2012 åjaaa, ja det gir jo litt mening hvertfall. men hvordan skal ting kobles for at led stripsa blinker sammen med bassen da? jeg er sikkert litt irriterende nå, men er litt grønn på elektronikk Lenke til kommentar
Gjest medlem-82119 Skrevet 26. oktober 2012 Del Skrevet 26. oktober 2012 Det er veldig plundrete om du skal lage noe slikt selv. Hver enkelt led skal ha sin egen "av/på bryter" som kontrolleres av styrken inn. Det er MYE lodding og fikling, og ikke noe du bør styre med med mindre du er erfaren og liker slikt. Ferdige kit selges rundtom. De fleste er relativt små (15-20 cm lange) og har få led, var derfor jeg la ut led gardinen på youtube klippet. Ett alternativ er jo å kjøpe lysorgel. De er større og bruker vanlige pærer. Må muligens ha en omformer fra 12 til 230 volt for å drive dem, men det kan være en grei løsning. http://www.okelektriske.no/lyd-bilde/lysorgel-lysefekter-lysshow/modullampe http://www.arngren.net/discolys.html Jeg vil anta at man kan fikle litt selv og f.eks sette opp en rad med lamper i en rekke og fjerne lampene fra disse lysorglene og isteden strekke kablene til lampene på lysorgelet over til dine egne om du vil ha noe spesielt. Noen, spesielt de på arngrensiden, kommer ferdig som separate lamper. Lenke til kommentar
Kvatro Skrevet 26. oktober 2012 Forfatter Del Skrevet 26. oktober 2012 okei, men jeg har ikke noe behov for at hver og enkelt LED skal kunne skrus av og på individuelt, bare at alle kan skru seg av, og alle kan skru seg på, om du skjønner. vet ikke om det har noe å si, men sier det for sikkerhets skyld Lenke til kommentar
Gjest medlem-82119 Skrevet 26. oktober 2012 Del Skrevet 26. oktober 2012 OK, du vil at alle led`ene skal slå seg av og på samtidig i takt med musikken??? Da er det ikke et vu meter. Er vel bare å google litt rundt. Er du litt handy så kan du sikkert koble til et rele hvor styrestrømmen drives av samme som gir input til høyttaleren. Ved å koble led stripen via relet vil da releet slå av og på led stripen når effekten på styrestrømmen blir stor nok. Nødløsning, så vil heller anbefale å kjøpe noe ferdig kit. Lysorgler og discolys som har en microsofon som får en elelr flere åærer til å blinke i takt med musikken er det masse av. Lenke til kommentar
AndersT2 Skrevet 31. oktober 2012 Del Skrevet 31. oktober 2012 Problemet løses enkelt. Så lenge du har en 12v strømforsyner så er ikke det noe problem. En del viftekontrollere har mic som nettopp har denne funksjonen, slik at lyset i kassene kan blinke med lyden i rommet. Og det er også kommet mye LED som passer med disse. Så skal det bare være å plassere disse i nærheten av bassen så skal de blinke. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå