Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

PC henger ved spilling av Borderlands 2 etter bytte til GTX 680

Anbefalte innlegg

Oppgraderte fra et GTX 570 til et Gainward GTX 680 for et par uker siden for å få litt mer "guffe" i nylig utgitte Borderlands 2. Men etter oppgraderingen opplever stadige heng og frys i dette spillet. Hadde aldri problemet med mitt 570 og jeg bruker alltid siste oppdaterte driver fra Nvidia for Win7 64bit ultimate.

Noen ganger klarer jeg komme meg ut i Windows igjen, mens andre ganger henger hele maskinen og "svenskeknappen" er eneste mulighet. Frysen inntreffer alt fra 5 mins til opp mot en times spilling. Jeg har heller ikke klart å fremprovosere frys eller heng med stresstesting på annen måte i form av andre spill eller syntetiske stresstester som 3DMark 1, FurMark og Unigine Heaven DX11 Benchmark 3.0.

Kan det være på grunn av at Borderlands2 i mye større grad enn de andre spillene bruker PhysX (som jeg kjører på full)? Er det noen som har opplevd lignende? Eller har jeg rett og slett fått et defekt kort?

Slik ser en kræsj ut (24" - 1920x1200):

post-52743-0-67701200-1351080810_thumb.jpg

Resten av PC spec ligger i profilen min.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest medlem-82119

Kjenner ikke borderlands 2, men mange spill har vel en hardwareprofil som registreres når spillet starter og spillet kan kanskje ha misset at du har byttet skjermkort. Ellers er det vel å luke ut feil. Siden det funker ellers er det nok riktig montert. Får det nok strøm, blir det for varmt, er det samme sted det krasjer, krasjer det selv om du reduserer kravene eller slår av funksjoner osv. Forsvinner det om du reduserer PhysX? Får du feilmeldinger?

Lenke til kommentar

Feil relatert til strøm, varme o.l. er vel så godt som eliminert gjennom diverse stresstester mener jeg.

En gang fikk jeg en feilmelding om at windows driveren hadde kræsjet og recoveret (men kun en gang). Kan se etter i event log.

Kan prøve resette hw profil og spille uten PhysX for å se om det har noen virkning.

Lenke til kommentar

No cigar.

Denne dukker opp i eventloggen da:

---

Log Name: System

Source: nvlddmkm

Date: 24.10.2012 22:40:36

Event ID: 14

Task Category: None

Level: Error

Keywords: Classic

Description:

The description for Event ID 14 from source nvlddmkm cannot be found. Either the component that raises this event is not installed on your local computer or the installation is corrupted. You can install or repair the component on the local computer.

If the event originated on another computer, the display information had to be saved with the event.

The following information was included with the event:

\Device\Video7

CMDre 00000001 00000094 ff1fe138 00000007 00000000

Event Xml:

<Event xmlns="http://schemas.microsoft.com/win/2004/08/events/event">

<System>

<Provider Name="nvlddmkm" />

<EventID Qualifiers="49322">14</EventID>

<Level>2</Level>

<Task>0</Task>

<Keywords>0x80000000000000</Keywords>

<TimeCreated SystemTime="2012-10-24T20:40:36.557522200Z" />

<EventRecordID>153714</EventRecordID>

<Channel>System</Channel>

<Security />

</System>

<EventData>

<Data>\Device\Video7</Data>

<Data>CMDre 00000001 00000094 ff1fe138 00000007 00000000</Data>

<Binary>0000000002003000000000000E00AAC0000000000000000000000000000000000000000000000000</Binary>

</EventData>

</Event>

Lenke til kommentar

Regner med du kjørte en clean install av driver når du byttet kort? Har du forsøkt den nyeste beta-driveren som kom på tirsdag? Evt en eldre driver?

Jeg fikk ofte problemer når jeg slettet de gamle utpakkede installasjonsfilene etter at driver var installert. Ved oppdatering så klarte ikke programvaren å oppgradere enkelte komponenter i driveren uten å ha tilgang til riktig versjon av gammel driver. Måtte hente riktig driver og pakke ut på default path før den kunne kjøre uninstall(gjaldt i all hovedsak PhysX).

Lenke til kommentar

Jeg gjorde ikke det. Av erfaring har det ikke vært nødvendig om den driveren du har installert støtter kortet du putter inn. GTX 570 -> 680 burde jo være "grei skuring". Men jeg gjorde en ny installasjon av driveren hvor jeg krysset av for "perform a clean install", hvor da alt av innstillinger o.l. blir fjernet. Dette hjalp ikke. Men det er mulig jeg burde gå grundigere til verks.

Snakker vi GeForce eller PhysX beta driver forresten?

Lenke til kommentar

Fra å se på det bildet så har jeg opplevd det samme på mitt ATI 5870. Greit nok ikke samme type skjermkort, men tror det er ramen som er dårlig rett og slett. Opplever at etter et par timer eller 10min omså i spill som Leauge of legends, skyrim, borderlands 2, wow. Generelt alt av type spill så får jeg sånn der type artifacts, og det er oftes mest bare i spill. Men kan spille spillene helt fint uten noe type lag.

Går jeg ut i windows så kan jeg se video og surfe oftes helt fint uten å se noe som helst artifacts, men starte jeg opp et spill igjen så ser jeg det igjen. Det som har funka for meg er rett og slett å bare restarte pcen når sånt skjer og håpe at det vil være lenge til neste gang. Så det har nå gått ofte 1-3mnd fra hver gang sånt skjer eller oftere.

Her er et klipp som jeg fant som har så si det samme greia som meg. Så kan bare gå ut fra det jeg har funnet ut på nett at ramen er dårlig, og blir sånn når ramen/skjermkorte blir for varm. Så jeg vil nok anbefale deg å ta bilder/screenshot når du får sånt og få det bytta ut. Ikke noe gøy å ha en sånt skjermkort.

http://www.youtube.com/watch?v=pUHRYsAMvg8

• Liker 1
Lenke til kommentar

Flabben2k: Jeg hadde ikke problemet med 570-kortet eller andre kort før det (har vel hatt et par kort på samme RAM), og det oppstår ikke i andre spill (så vidt jeg har sett). Og feilen du har filmet er ikke lik. Her er det insta-freeze og helt hvite felter.

Endret av Misantropen
Lenke til kommentar

Flabben2k: Jeg hadde ikke problemet med 570-kortet eller andre kort før det (har vel hatt et par kort på samme RAM), og det oppstår ikke i andre spill (så vidt jeg har sett). Og feilen du har filmet er ikke lik. Her er det insta-freeze og helt hvite felter.

Det er VRAM på skjermkortet som sliter her, ikke DDR3-RAM på hovedkortet.

Blinkende farger som flabben får og/eller frys med artifakter er typisk et VRAM-problem.

Endret av arni90
Lenke til kommentar

Ah. Ja, VRAM kan det selvsagt være. Misforstod litt der.

Har nå uansett åpnet retur til Komplett så jeg regner med at jeg får byttet det uten problemer. Spørs bare hvor lenge jeg må være uten :( Det var et av disse Gainward "680-på-tilbud" kortene så det kan hende de ikke har gått gjennom den råeste kvalitetssikringen?

Lenke til kommentar

Ah. Ja, VRAM kan det selvsagt være. Misforstod litt der.

Har nå uansett åpnet retur til Komplett så jeg regner med at jeg får byttet det uten problemer. Spørs bare hvor lenge jeg må være uten :( Det var et av disse Gainward "680-på-tilbud" kortene så det kan hende de ikke har gått gjennom den råeste kvalitetssikringen?

Med tanke på hvor begrensende Nvidia har blitt med stålkontroll på hva partnerne har lov til å gjøre burde det ikke være mye som faller gjennom, du var sikkert bare uheldig.

Lenke til kommentar

Kortene er nok "testet" men jeg erfarer at den virkelige testen er når de taes i bruk og brukeren får kjørt en del spill på dem.

Det er jo tross alt snakk om flere millioner transistorer så det er jo egentlig litt utrolig at det ikke går galt oftere.

Uansett så har jeg sett en del av 680 kortene ta kvelden på kort stund , jeg har på følelsen at det kan ha med strømreguleringen å gjøre (men i ditt tilfelle er det nok Vram'en som har tatt kvelden og har ingenting med det jeg hypoteser om).

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...