Valkyria Skrevet 24. oktober 2012 Del Skrevet 24. oktober 2012 Jeg har i over 2 år jobbet i databutikk og vi får på daglig basis inn PCer, med forskjellige problemer. Mange fikses raskt og greit over disken på 2min, mens andre krever tyngre arbeid. I min tid i denne jobben har jeg notert meg kanskje hundrevis av mennesker i alder 50+ som kommer med sitt mobile bredbånd fra telenor og lurer på om vi må koble til med den eller lignende, noe vi selfølgelig ikke gjør. I den siste måneden har jeg casualy spurt hvorfor de bruker mobilt bredbånd istedet for vanlig bredbånd. 99% av dem sier at de fikk anbefalt av telenor at dette var det som passet best for dem! Jeg merker meg alderen på brukerene og dette er folk uten kunnskapen til å kunne si, "Nei jeg vil heller ha dette abonnomentet som koster 100kr mindre i måneden, og ikke begrenser meg til 500gb data" Det er ingen hemmelighet at Norge suger hardt når det gjelder hastighet på internett, og ikke mange tilbys høyhastighetsnett, som f eks fiber (som igjen langt under hva f eks Sverige kan tilby av hastigheter, og hvor det tilbys (Norge tilbyr typisk 100/10 mens Sverige tilbyr 1000/100 for samme pris)). Infrastrukturen i Norge er så dårlig at den latterliggjøres av f eks CERN http://www.digi.no/890640/norsk-internett-er-som-kjerreveier Samt at vi mister muligheten til å kunne lage våre praktfulle "grønne" datasentre: http://www.tv2.no/nyheter/innenriks/daarlig-bredbaandutbygging-stanser-groenne-datasentre-3719503.html Og når folk som Tore Aarønæs går ut med slike amatørmessige vurderinger som dette: http://www.hardware.no/artikler/nordmenn-trenger-ikke-bredband-pa-50-mbit-s/106912 Blir det lite håp for at saueflokken som er den norske befolkningen skal kreve noe mer. Men tilbake til mitt poeng. Istedet for å anbefale kunder en bredbåndslinje til 299,- i måneden med ubegrenset bruk selger de heller et abonnoment til 299,- + 3g-mottaker til 79,- måneden(i 12 måneder) + alle de latterlig mange kronene det koster når man overgår den satte grensen på abonnomentet i måneden (5kr /mb ??) fordi de var så uheldig å så en 3min lang youtube video. Min konklusjon er at telenor presser mobilt bredbånd som er tregere og mer ustabilt på godtroende kunder som hører på den kjekke selgeren på telefonen som vet at ved å selge et slikt abonnoment får de mer profitt. Dette gjør at tilbud som f eks fiber holdes tilbake mtp hvor mange som er interessert. I Bergen er det minimalt med områder som tilbyr fiber, og for at områder uten fiber skal kunne få det, må hele/store deler av nabolaget si seg enig i utbyggingen av dette, noe som ikke blir aktuelt når fru Hansen og Ola Dunk har fått beskjed at de ikke trenger det. I tillegg er det omtrent et års ventetid fra nabolaget har bestillt fiber til de får det. Jeg blir rett og slett dårlig inni meg når jeg ser at utviklingen går. Infrastruktur holdes tilbake, fordi den umiddelbare profitten ligger i å utnytte godtroende mennesker. 5 Lenke til kommentar
Gjest Slettet-GlDE6z Skrevet 24. oktober 2012 Del Skrevet 24. oktober 2012 (endret) Om jeg skal si min mening så har hvertfall utbyggingen av fiber startet i Bergen. Jeg kjenner ganske mange personer med fiber, samt har jeg hatt fiber to steder jeg har bodd nå. Ene var telenor også, men til en latterlig pris. De oppgraderte etter et halvt år gratis da, det skal de ha. Endret 24. oktober 2012 av Slettet-GlDE6z Lenke til kommentar
LMH1 Skrevet 24. oktober 2012 Del Skrevet 24. oktober 2012 (endret) Kan du ikke høre med disse folkene? http://www.telenor.n...ervice/kontakt/ Vil de ikke svare, er det sikkert en god grunn for det. Selv lurer jeg på det samme, bare for de som har kabel TV eller ADSL hvorfor de ikke bare kan betale for fiber stekkningen. Det er sikkert ikke så dyrt om det var mulig å bruke eksisterende kabel rør men vet ikke jeg hvordan fiberkabel brukes. Selv lurer jeg på om ADSL/Conaxial kabel som bruker trekkerør: Kun er bare å bytte kobberkabelen med fiber og om graving er unødvendig? I så fall burde det ikke være vanskelig å bytte til fiber til maks pris 10 000 kr per 1000 meter som ikke er særlig høyt men med graving blir nok prisene en del høyere. Endret 24. oktober 2012 av LMH1 Lenke til kommentar
Sakiko Skrevet 24. oktober 2012 Del Skrevet 24. oktober 2012 Slik jeg har fått det med meg har Telenor nærmest stoppet all utbygning av telekabler. Grunnen til dette er ganske enkel og det er rett og slett at det telekalber og adsl er for gammel type teknologi. Dette i sammenheng med at det tar lang tid å bygge fiber gjør at det ikke blir så bra tilbud. Tipper også at grunnen til utbuging tar tid er at de er gjerige og ikke tør å satse penger på det for å få det til å gå fort. Skyt meg om jeg er helt ute her Lenke til kommentar
klakkelakk Skrevet 25. oktober 2012 Del Skrevet 25. oktober 2012 Telenor er Telenor. De gjør hva de vil og ingen kan si i mot. Ingen som har lært dette de siste årene? Hinter blant annet til ADSL-opplegget rundt tusenårssiftet. Til dem som husker telehor.no, så ble jo de truet med søksmål fordi navnet lignet? Telenor eier Chuck Norris. Lenke til kommentar
LMH1 Skrevet 25. oktober 2012 Del Skrevet 25. oktober 2012 (endret) http://www.telenor.n...bredband/fiber/ Når man ser på prisene spør man gjerne er disse folkene seriøse? Legger man til prisen på riksTV spør man gjerne er dette firma pris? I så fall virker det sånn. Med fiber kan du få bredbånd, tv og telefoni levert i én og samme linje. Vi bygger ut fiber fortløpende, ring oss på tlf 815 00 391 for å høre om fiber er tilgjengelig der du bor. Synd at fiberen ikke er tilgjengelig der kan kunne ønske fiberen var. Vil tippe Oslo og store byer er tilgjengeligheten stor. Nå det kan godt tenkes 3G/4G er mere viktigere for Telenor? Siden der er det nok dyrere pris per gigabyte. Endret 25. oktober 2012 av LMH1 Lenke til kommentar
Rim Skrevet 26. oktober 2012 Del Skrevet 26. oktober 2012 Hva i all verden er det som skjer? Private selskaper er mer interesert i å tjene mer penger enn mindre?! Her må politikere ta ansvar og heller bruke skattepengene på å subsidiere norsk næringsliv så de kan drifte med tap i stedet for overskudd. Eller hvorfor gå veien via det private næringslivet? Hva om alle betaler 100% skatt og staten graver fiber til alle? Så mye penger de får inn da kan de tilby 100G/100G istedet. DET hadde vært livet dere! Lenke til kommentar
agvg Skrevet 27. oktober 2012 Del Skrevet 27. oktober 2012 Kun er bare å bytte kobberkabelen med fiber og om graving er unødvendig? I så fall burde det ikke være vanskelig å bytte til fiber til maks pris 10 000 kr per 1000 meter som ikke er særlig høyt men med graving blir nok prisene en del høyere. Jo, der det er trekkerør så er det jo ingen sak og i områder hvor de konsekvent har brukt dette så er det jo ingen tvil om at kobberkablene raskt forsvinner. Telenor har nok ingen ønsker om og holde liv i kobbernettet ett sekund lengre en de må. Lenke til kommentar
agvg Skrevet 27. oktober 2012 Del Skrevet 27. oktober 2012 Synd at fiberen ikke er tilgjengelig der kan kunne ønske fiberen var. Vil tippe Oslo og store byer er tilgjengeligheten stor. Nå det kan godt tenkes 3G/4G er mere viktigere for Telenor? Siden der er det nok dyrere pris per gigabyte. Tja, i byene er det fryktelig dyrt og bygge ut i og med gravingen vil nesten til 100% forgå på asfalterte områder og man har konkurranse fra kabeltv, må forholde seg til borettslag og kan ikke selge direkte til sluttbruker. 1 Lenke til kommentar
Scriptgutten Skrevet 28. oktober 2012 Del Skrevet 28. oktober 2012 Det er ikke uvanlig med mobile bredbåndsabonnement på 1GB/mnd til 99kr/mnd, hvor hastigheten blir redusert utover dette (ser også at netcom tilbyr dette til 79kr/mnd for tiden). Dette synes jeg er en helt ok løsning til en bestemor som bare skal betale noen regninger en gang iblant, og ellers bruker nettet veldig lite. Man får ikke abonnement som er billigere enn dette. Kommer man først opp i priser på rundt 250-300kr/mnd så ville jeg nok anbefalt en billig ADSL-linje fremfor mobilt bredbånd med kvotebegrensning til samme pris, men man finner ikke andre løsninger enn mobilt bredbånd så lavt som 99kr/mnd. Det er mange som klager over at vi bygger ut tregt, men som jeg pleier å si så synes jeg ikke at vi har det så forferdelig ille. Bor man i sentrale strøk har man gjerne tilgang til kabel eller fiber fra Get, Canal digital eller Altibox, med både to- og tresifrede antall Mbit. Der dette ikke er tilgjengelig, vil man stort sett ha tilgang til ADSL eller VDSL med grei hastighet til det meste av bruk. Bor man i distriktene der linjen er for lang for ADSL er det ikke uvanlig at en eller annen leverandør kan levere radiobredbånd, og hvis til og med dette ikke er å finne, så har man mobile bredbåndsløsninger fra Netcom, Telenor og Ice. Bare Ice i seg selv reklamerer med at de dekker 91% av alle husstander, og 75% av landarealet med 3G-dekning. Det er nok ikke så veldig forskjellig i andre land. Selvom vi hører prakteksempler om svensker som har superbillig og superraskt bredbånd, så betyr ikke dette at det er tilgjengelig alle steder i sverige, Ting er nok i realiteten ganske likt der som det er her.Mange vil misunne oss for tilgjengeligheten av bredbånd her til lands. Vi skal heller ikke glemme at vi tjener bedre enn andre, og at et abonnement til 400kr/mnd i et annet land fort kan oppleves å koste 800kr for de som bor der. Man må derfor ikke bare se på månedspris, men også inntekt. Man kan få ganske heftig bredbånd for 800kr/mnd her også, men de fleste ønsker nok ikke å betale mer enn 350-500kr, som igjen tilsvarer det man får for 150-250kr i utlandet. Har man en linje med 3-4Mbit nedlastningshastighet, så er man egentlig reddet for dagens behov, og jeg synes egentlig ikke at det er en grunn til å klage bare fordi en eller annen film tar lengre tid å laste ned enn det man hadde håpet på. 1 Lenke til kommentar
Simkin Skrevet 28. oktober 2012 Del Skrevet 28. oktober 2012 (endret) Har man en linje med 3-4Mbit nedlastningshastighet, så er man egentlig reddet for dagens behov, og jeg synes egentlig ikke at det er en grunn til å klage bare fordi en eller annen film tar lengre tid å laste ned enn det man hadde håpet på. Ja, du har nok rett... hadde det vært 2004. En ting er dagens behov, en annen ting er hva som kommer i fremtiden. Folk flest klarer seg sikkert med 3-4Mbit, men alt kommer ann på bruken. Nå som streaming blir mer å mer vanlig, man er mange på nett samtidig, noen ser på youtube, noen streamer sport eller serier osv osv, nedlasting av film og musikk. Det blir mer å mer tjenester som benytter seg av nett, dagens tv'er har jo haugevis av programmer som benytter seg av nettet. Skal man ha en film i god kvalitet så passerer man glatt 8Gb, skal man laste ned serier i HD så snakker vi fort 20-30Gb per sesong. Her jeg bor bygges det nå i disse dager ut fiber, først og fremst sentrum og boligområdene rundt, og jeg bor på et forholdsvis lite tettsted. Jeg ønsker fiber hjertelig velkommen i værtfall =) Endret 28. oktober 2012 av FiveInline Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå