Flymaster456 Skrevet 24. oktober 2012 Del Skrevet 24. oktober 2012 Eg vurderer å kjøpe meg ein Multicom Xishan W110E laptop: http://www.multicom.no/SystemConfigurator.aspx?q=st:10617134;fl:0 Max specca minus all software. Det er lurer på er om nokon har positiv erfaring med å bruke Linux-baserte operativsystemer på denne maskina. Det eg tenker mest på er issues med grafikkdrivar, samt om den automatiske grafikkbyttingen som er nevnd, vil fungere i Linux. Det vil nok mest sannsynleg fungere, men er litt usikker på kva konfigurasjonar(om nokon) ein kanskje må gjera for å få det opp og gå. Har nokon tankar om dette? Takker på forhand. Lenke til kommentar
kvakse Skrevet 26. oktober 2012 Del Skrevet 26. oktober 2012 (endret) Optimus fungerer ennå ikke i Linux. Så NVIDIA-kortet vil være i bruk hele tiden. Greit nok, men går ut over batteri og kjøling. Én ting du bør være obs på: WIFI-komponenten. Jeg har en Multicom W-252. Under byggingen av den ba jeg om en Intel-komponent, fordi jeg leste meg til at disse er kjent for å ha gode linux-drivere. Dessverre kom forespørselen min for sent, så jeg fikk en Realtek RTL8188CE. Den er notorisk ustabil i Linux. Kun reboot fungerer når forbindelsen droppes. Det ødelegger mye av trivselen. Som allerede var lav fordi PCen bråker som en støvsuger. Endret 26. oktober 2012 av kvakse Lenke til kommentar
thomit Skrevet 27. oktober 2012 Del Skrevet 27. oktober 2012 (endret) Optimus fungerer ennå ikke i Linux. Så NVIDIA-kortet vil være i bruk hele tiden. Greit nok, men går ut over batteri og kjøling. Én ting du bør være obs på: WIFI-komponenten. Jeg har en Multicom W-252. Under byggingen av den ba jeg om en Intel-komponent, fordi jeg leste meg til at disse er kjent for å ha gode linux-drivere. Dessverre kom forespørselen min for sent, så jeg fikk en Realtek RTL8188CE. Den er notorisk ustabil i Linux. Kun reboot fungerer når forbindelsen droppes. Det ødelegger mye av trivselen. Som allerede var lav fordi PCen bråker som en støvsuger. RealTek wifi? Sikker på det? Min Multicom Kunshan har RealTek nettverkskort (8168), altså for kablet nettverk, men wifi-modulen er Intel (5300 AGN) - RealTek/Intel-kombinasjonen mener jeg er standard på Clevo-maskiner de siste årene. Endret 27. oktober 2012 av thomit Lenke til kommentar
Omnithunder Skrevet 27. oktober 2012 Del Skrevet 27. oktober 2012 Optimus fungerer ennå ikke i Linux. Så NVIDIA-kortet vil være i bruk hele tiden. Greit nok, men går ut over batteri og kjøling. Dette er en sannhet med modifikasjoner. Optimus fungerer tilfredsstillende med Bumblebee, dog ikke helt automatisk. I tillegg jobber NVIDIA med offisiell støtte for Optimus under linux. http://www.howtogeek.com/124685/how-to-make-nvidias-optimus-work-on-linux/ Lenke til kommentar
Flymaster456 Skrevet 27. oktober 2012 Forfatter Del Skrevet 27. oktober 2012 Optimus fungerer ennå ikke i Linux. Så NVIDIA-kortet vil være i bruk hele tiden. Greit nok, men går ut over batteri og kjøling. Dette er en sannhet med modifikasjoner. Optimus fungerer tilfredsstillende med Bumblebee, dog ikke helt automatisk. I tillegg jobber NVIDIA med offisiell støtte for Optimus under linux. http://www.howtogeek...-work-on-linux/ Dette var det eg sjølv kom fram til under research, så det ser jo eigentleg ut som eit trygt kjøp. Også bra at kvakse gjorde meg oppmerksom på WiFi-modulen slik at eg kan legge det til som ein kommentar under bestillingen. Men frå det som står på produktsida forstod eg at det er Intel-kort til vanleg, men eg kan spesifisere dette for å vere sikker. Takker for svara som kom, eg føler eg har fått svar på det eg ville. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå