Gå til innhold

– Voldelige spill bryter ned de moralske stoppmekanismene


Anbefalte innlegg

Jeg er i og for seg enig, men hvis man skal være litt realistisk så er det håpløst å forvente at debatten på et så allment forum som diskusjon.no skal følge vitenskapelige spilleregler. Uten rom for synsing og introspeksjon i debattene vil det bli nokså glissent med innlegg. Jeg vet selv at jeg ikke har noe som helst grunnlag for å uttale meg om forskningen på spill og vold uten å ta utgangspunkt i egne erfaringer.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jo, men det er viktig at man klarer å relatere forskningen til sine egne erfaringer, for det er tross alt det forskningen forsøker å gjøre; finne ut hva som er den dominerende trenden blant mennesker som spiller voldelige spill. Hvis kun et mindretall på et forum av gamere kjenner seg igjen i resultatene vil jeg si det er et problem. Det blir like feil å si at en enkelt persons erfaring ikke kan være et grunnlag for å argumentere imot forskningen, for det er veldig få mennesker som er så sære at deres adferdsmønster ikke passer inn i en større trend. Hvis man overhodet ikke føler seg påvirket av voldsspill, eller føler seg mindre voldelig etter å ha spilt dem, så er det sannsynligvis mange andre som føler det samme.

Lenke til kommentar

Det jeg er litt nysgjerrig på er hvordan de har funnet fram til personene de har forsket på. Hvis de rent hypotetisk har de tatt 100 personer som ikke spiller voldsspill og sammenlignet dem med 100 som spiller voldsspill og sammenlignet dem? Isåfall så er jo ikke forskningen mye verdt.

 

Dette kommer jo overhodet ikke fram i artikkelen, så det er umulig å si om den det er noe hold i forskningen i det hele tatt. Det er jo heller ikke noe kildehenvisning i artikkelen som gjør at man sjekke dette selv.

Lenke til kommentar

Jo, men det er viktig at man klarer å relatere forskningen til sine egne erfaringer, for det er tross alt det forskningen forsøker å gjøre; finne ut hva som er den dominerende trenden blant mennesker som spiller voldelige spill. Hvis kun et mindretall på et forum av gamere kjenner seg igjen i resultatene vil jeg si det er et problem.

 

Forskningens mål er ikke å finne ut om folk føler at de blir mer aggressive, forskningens mål er å finne ut om folk blir mer aggressive. Målet er altså ikke å finne resultater folk kjenner seg igjen i, men å finne ut en objektiv sannhet.

 

Det blir like feil å si at en enkelt persons erfaring ikke kan være et grunnlag for å argumentere imot forskningen, for det er veldig få mennesker som er så sære at deres adferdsmønster ikke passer inn i en større trend. Hvis man overhodet ikke føler seg påvirket av voldsspill, eller føler seg mindre voldelig etter å ha spilt dem, så er det sannsynligvis mange andre som føler det samme.

 

Jeg forstår ikke helt hva du mener her. Det er nettopp fordi ingen (eller veldig få) har et adferdsmønster som passer inn i en trend at man ikke kan bruke avvik som begrunnelse for svak forskning.

Lenke til kommentar

Først: har ikke finlest artikkelen.

Jeg kjenner meg veldig igjen i punkt 3, og også med tendenser i punkt 2 i artikkelen. Desverre, må jeg nok innrømme (men jeg har noen heftige kniver som en konsekvens :p ).

Spillte masse Counterstrike i min ungdom, uten at jeg kan forklare nå hva som trakk meg til det, men fra et vitenskapelig standpunkt kanskje det var dumt av meg å være så oppslukt av voldsspill som jeg var da mtp. psykologisk utvikling?

 

Men kommer slike holdninger som er listet opp kun fra digital vold, eller kan det også skyldes f.eks. tilstander i hjemmet eller ting man har opplevd? Man kan jo spørre seg hvorfor man søker voldsspill og finner det stimulerende i det hele tatt.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...