thols1 Skrevet 24. oktober 2012 Del Skrevet 24. oktober 2012 (endret) Vi har en Peugeot 3008 2010-modell som nå har gått 80.000 km. Bilen går til daglig på asfaltert landevei til og fra jobb, ca 8 min pr dag. I sommer opplevde vi at bremseklossene på det ene bakhjulet lå innpå skiva så hjulet gikk varmt, såpass varmt at man nærmest ikke kunne ta på felgen og det luktet varm gummi. Dette fikk vi smurt opp og det har fungert bra etterpå. Nå har vi nylig måtte bytte den ene bremseskiva foran fordi det samme antagelig har skjedd der. Klossen hadde gått på jern på innsiden av den ene skiva foran fordi den har ligget innpå. Vi har derfor fått en verkstedregning på bytte av 2 bremseskiver + klosser. Er det egentlig vanlig at klossene henger seg opp på denne måten? Verkstedet påstår at dette er helt vanlig og at det skyldes smuss og ytre påvirkninger, og vil ikke gi etter noe på garanti. Vi mener at bremseproblemene må skyldes en konstruksjonsfeil og at så ujevn slitasje bør dekkes av garantien. Hva mener dere bilkyndige? Endret 24. oktober 2012 av thols1 Lenke til kommentar
LiamH Skrevet 24. oktober 2012 Del Skrevet 24. oktober 2012 Det er helt vanlig. Det samles opp skitt, rust, bremsestøv etc. som klossene setter seg fast i. Det jeg reagerer på er at de bytter en bremseskive foran og en bak. Her skal begge byttes. Lenke til kommentar
Quote Skrevet 24. oktober 2012 Del Skrevet 24. oktober 2012 Reagerte på det samme som LiamH. Dersom man bytter for eksempel venstre bremsekloss fremme, skal også høyre bremsekloss fremme byttes. Dette for å sikre at begge hjulene bremser likt, hvis ikke så risikerer man at bilen trekker til en av sidene når man bremser. Lenke til kommentar
hfthomas Skrevet 24. oktober 2012 Del Skrevet 24. oktober 2012 Jeg har opplevd flere ganger at verkstedet har byttet bare en side. En gang byttet de klosser bare på en side, og en annen gang byttet de skive bare på en side Lenke til kommentar
thols1 Skrevet 24. oktober 2012 Forfatter Del Skrevet 24. oktober 2012 Ja, jeg har kanskje formulert med litt dumt. De har altså byttet 4 klosser og to skiver foran. Men da har jeg fått det svaret jeg lurte på. Synes bare det er litt pussig, for jeg har ikke opplevd dette på noen andre biler jeg har hatt. Vi har også hatt problemer med at det kommer grus mellom skiva og dekselet som ligger på innsiden av skiva bak. Ved to tilfeller har jeg måtte ta av hjulet og pirke ut et gruskorn som ligger i klem. I det hele tatt er vi ikke veldig fornøyd med bilen, det har vært mange småsaker og irriterende filleting som gjør at vi vurderer å bytte den ut. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå