Gå til innhold

Sjekk Apples nye og syltynne iMac


Anbefalte innlegg

Det er korrekt nok. Om vi ser på bruken av operativsystem så er OSX og iOS hver for seg nesten dobbelt så store som Android, og 6 ganger så store som linux. Til sammen utgjør OSX og iOS mellom 15 og 20% av applikasjonsbrukerne der ute. Nå skiller ikke bruksstatistikkene så godt på private og bedriftsbrukere, men noe kan vi lese ut av dette. Nemlig at nær 90% av alle desktop brukere og nær 70% om vi regner med mobil og nettbrett bruker Windows. De tallene er i hvertfall ikke lavere blant bedriftsbrukere, snarere tvert om. Linux kan vi glemme i denne sammenheng, annet enn på serversiden.

 

Nesten ingen programmerer for mer "generelle systemer", med forbehold at jeg ikke vet hva du mener med det. En Mac er Intelprosesorer og harddisker, OSX er Unix. Det er generelt nok. Grensesnittet på en desktoppapplikasjon må uansett skrives for den enkelte plattform, med mindre du bruker en runtime som Javas som tar seg av det plattformspesifikke.

 

Jeg var selv en av dem som programmerte for bedriftskunder på flere desktop-OS, og brukte et verktøy med runtimes for både Windows, Mac og Linux. Salget av mine tjenester var ikke uventet som markedsfordelingen for operativsystemene: Stort sett bare Windows. Noen trofaste Mac-kunder, og ingen på Linux. (Skjønt noen kjørte Linux på sine servere.)

 

Men nå bor vi i Norge, og Apple i Norge har historisk gitt en lang beng i bedriftsmarkedet. Jeg har hatt kolleger i andre land (USA, Sverige, Frankrike med flere) som levde godt av Mac-utvikling.

 

Nå er jeg på vei over til .NET og C#. (Og snart Windows 8.) Men jeg bruker fortsatt Mac, Windows kjører helt fint på dem...

 

Geir :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

@Newton.

Det var en kjapp kommentar om PS/2, hvor jeg nok gjorde en litt kjapp generalisering om noe helt annet. Og du tar ikke helt feil at programmererverdenen er større enn det jeg ga uttrykk for. :)

Dog er det forunderlig hvor høy grad av politisk korrekthet som man på samme nivå må gjøre i en religiøs tråd om man ikke skal få kastet småting i trynet. Uansett.

 

Selvsagt, jeg kjenner ikke hele muljøet, og jeg går ut fra skole og de bedrifter (store som små) hvor det programmeres i alt fra elektronikk til intranett og websider.

 

Jeg lurer litt på hvilket miljø jeg er del av, siden du så ingorant påstår at jeg ikke er en del av. Mine erfaring tilsier at du blir ledd av om du kommer bærende på en Mac-maskin, og selv med Windows så blir du sett litt rart på, for aller helst bør det være linux.

 

Jeg vet ikke nøyaktig hvilke programmer som ikke var støttet av Mac, men var en del frustrasjon var det på de 1-2 gutta (av 140 stykk) som hadde Mac. Litt grunnet mangel på støtte, men også mangel på opplæring gjorde at det bare var å glemme. I Linux så kan du få så mye hjelp du vil av alle, samt ta det som et fag.

 

jeg kjenner ikke til utviklermiljøet til Apple, og det er helt sikkert en flott gjeng, og jeg har aldri påstått noe som helst om det miljøet. Jeg har hittil "bare" miljøet her på diskusjon.no og NTE clusteret i Trondheim, og der går det IKKE i mac.

 

Heller ikke hos noen større teknologi-clustere i nederland og bedrifter derfra virker det som om de var særlig opptatt av Apple og deres maskiner. Ja, i hvert fall av det vi SÅ, men også den gode gamle Mac-humoren å dømme. Av de bedrifter jeg jobber mot så er det mest Linux som det går i, og det faktum at jeg fortsatt kun ser ut til å finne folk med Mac i tråder som denne, så nektet jeg (inntill i dag) å tro at det var et i det hele tatt ett særlig stort miljø.

 

Så om det faktisk er et stort miljø, ja så gjemmer dere i det minste ganske godt. ;)

Jeg har dog aldri vært i statene, og går ut fra at det er større der.

Endret av Andrull
Lenke til kommentar

@Andrull: Du er litt kjapp med sleivkjeften, ja. Det handler ikke om å være politisk korrekt, det handler om å være noenlunde etterrettelig og korrekt i forhold til fakta og tema som diskuteres. Hadde det vært én gang du sleivet slik hadde jeg ikke giddet å reagere, men når det blir et mønster at du som skribent og redaksjonsmedlem i hw.no breier deg i forumtråder med slikt utenomsaklig tullprat, da velger jeg å reagere som jeg gjør.

 

For øvrig tror jeg du overvurderer din egen betydning når du skriver et langt innlegg om deg selv og dine relativt snevre referanser som student. Jeg har ikke problemer med å finne folk som bruker Mac, i det virkelige liv, og opptil flere av disse Mac-brukerne jeg kjenner lever av programmering/utvikling/systemarbeid, flere av dem er utdannet ved HIST, NTNU og andre tekniske lærested, og flere av Mac-brukerne jeg kjenner begynte som Linux-nerder, før de avanserte til Mac og ble produktive - men dette er uansett irrelevante historier, man bør ikke basere en generell diskusjon på anekdotiske eksempler.

Og med det tror jeg vi lar meta-diskusjonen og personfokuseringen ligge, og lar diskusjonen falle tilbake til tema... ;)

Endret av Newton
Lenke til kommentar

Hehe, bare å beklage det lange innlegget. Ble nok bare dratt litt med vinden, og det var ikke for å virke breie meg eller noe i den duren. Har nok møtt på en del på denne delen av forumet som bare liker å lage bråk og alt må inn med teskje, og som på ingen måte kan argumentere for seg. Ikke at dette er tilfelle med deg, men gikk nå litt fort i forsvarsposisjon.

 

Jeg har dog lært en del av diskusjonen, og fått litt opp øynene mine. :)

Jeg har selvsagt alltid antatt at det finnes programmerere og en del dataintresserte på OSX-platformen, men i praksis så har jeg hatt vanskelig med å oppdrive dem, og dermed konkludert med rimelig lav interesse. Ja det høres sikkert litt tvilsomt ut for deg, men det å si at det er et større miljø er faktisk som å snu opp ned på verdenen min, hvor jeg aldri (sett bort fra et lite antall folk på diskusjon) aldri, og da mener jeg aldri møtt en dataintressert person som bruker mesteparten av tiden sin bak en Mac m/OSX frivillig.

Såklart, det er helt sikkert en del nerder som går over til Mac, og jeg har fortståelse for at man etterhvert synes Linux kan bli litt slit etterhvert. :)

 

Litt mer over på tema:

Hvor bra har egentlig maskin som iMac blitt på maskinvaresiden? Har det blitt såpass at man kunne oppgradert den etterhvert etc. Byttet ut strømadapteret/strømforsyningen, CPU, skjermkort, legge til nye kontrollere osv..? Og er det vanskelig å finne nye drivere til dette? Er jo støtt du kommer over maskinvare som skal være testet for Mac, men er det virkelig nødvendig å gå for dette, eller er det veldig tilfeldig hvilke drivere som passer til maskinvaren?

Eventuelt hva gjør du når noe går dunken eller stopper å funke?

 

 

Jeg har tydeligvis en del mer å lære om Mac, men synes det er skummelt og at alt virker så låst og nikjedelig egentlig, så please enlighten me. :)

Lenke til kommentar

- PS/2? Du har en merkelig form for humor!

For alle som skriver mye, programmerer eller spiller er PS/2 faktisk viktig, siden det gir n-key rollover og kortere responstid.

Har ingen betydning med mindre du er hardcore gamer, og da kjøper du uansett ikke iMac.

Selv blant gamere er det svært delte meninger om PS/2 kontra USB. Mange ser ut til å være opphengt i gamle fordommer over noe som var tilfelle for 10 år siden. USB-tastatur har imidlertid utviklet seg, og forskjellige USB-tastatur kan ha ulike egenskaper mht. input-lag og rollover. I dag finnes det USB-tastatur å få kjøpt med både 6-key, 12-key og n-key rollover, og responstider bedre enn 8ms, for de som måtte bry seg om slikt.

USB hid tillater maksimalt 6 taster, og slik mange tastatur er designet er det ikke snakk om vilkårlige kombinasjoner heller. Det er ingen tvil om at iMac er ingen spillemaskin, men hvis du har prøvd noen spill som krever mange tastekombinasjoner (gjerne skytespill) så kan du komme bort i en situasjon der et trykk ikke registreres.

Jeg husker tilbake til den første PCen her i huset, en 386. Jeg spilte mange spill i splitscreen på den, dessverre er slikt praktisk talt umulig på de fleste tastaturer i dag :(

- Grafikkortene støtter (minst) OpenGL 4.1, som helt klart er moderne.

Skjermkortene støtter teoretisk sett 4.3 for Nvidia, 4.2 for AMD (så langt) og 4.0 for de nyeste Intel, OS X begrenser til nå støtten til OpenGL 3.2 Core. FreeBSD har bedre OpenGL-støtte :p

Så vi er enige om at iMac har støtte for moderne OpenGL, siden de har Nvidia skjermkort.

OpenGL-støtten i OS X kan og vil bli oppgradert når tiden er inne. Apple har gjort et omfattende arbeid under panseret i OS X Mountain Lion, bl.a når det gjelder grensesnittet mellom grafikk-subsystemer og OpenGL, drivere, osv. I tillegg til at det har gitt en generell ytelsesforbedring for OpenGL, er dette også ment å forberede for en kommende implementering av OpenGL 4.x.

Siden bruk av GPU-aksellerasjon med OpenGL er så tett og dypt integrert i så mange deler av OS X er det nok litt andre hensyn å ta enn når man legger inn en OpenGL-driver i FreeBSD, vil jeg tro.

Den setningen gir rett og slett ikke mening. I følge den logikken skulle en Dell- eller HP-maskin levert med FreeDOS også støtte moderne OpenGL?

Forskjellen ligger i at i Linux og BSD kan driveren selv støtte de APIene de selv vil. Offisielt støtter Windows bare OpenGL 1.3, men driverne får opprette context som de selv vil(wglCreateContextAttribsARB()). Apple har derimot laget sitt eget bibliotek som hindrer meg i å spørre driveren om f.eks. et 4.3 Compatibilty profile context. Slik sett er OS X utvilsomt mest restriktivt for OpenGL.

 

Den beste forklaringen jeg har funnet er at all maskinvare som kjører OS X skal støtte samme OpenGL-versjon, så vi venter vel på at Intel skal få fingeren ut...

Stikk i strid med hva du påstår er programmerere åpenbart en kundemasse som Apple i høyeste grad verdsetter og sikter seg inn på. Naturlig nok, for programmerere som lager gode applikasjoner over et vidt spekter er jo en helt essensiell livsnerve for å drive både OS X og iOS framover. Apple forkjærlighet for programmerere gjenspeiles bl.a i at hundrevis av ansatte i Apple-hovedkvarteret nærmest står på hodet for å avvikle en ukes Worldwide Developer Conference i California, med tusenvis av deltakere som deltar i utviklerseminar og workshops, hver eneste sommer.

Fakta er at mange programmerere bruker Mac - også iMac - og bruker Mac-plattformen for utvikling av programvare for privat bruk og for bedrifter, for både OS X og iOS. Programvare og drivere for alt periferutstyret jeg kan bruke med min Mac er det nok også noen som har programmert på en Mac. Og ikke minst, blant de som koder for noe "mer generelt", som for å lage websites, nettbutikker og intranett, er det heller ikke rent få som bruker Mac.

Mange selskaper har slike konferanser, inkl. Microsoft og Google.

 

Det er selvsagt mange tusen utviklere som bruker både OS X og Windows. Spesielt mange nettutviklere bruker OS X, som ikke er dumt med tanke på mulighetene for bilderedigering. Men til tyngre koding er det ingen tvil om at Linux stiller sterkere, og er svært tilpasningsdyktig til utviklerens preferanser. Likevel skal det sies at OS X har et pluss i boken med en ordentlig terminal og et mer avansert operativsystem under panseret på mange vis sammenlignet med Windows. Men sett fra et utviklerperspektiv er OS X også den mest lukkede plattformen, og som definitivt byr på mest utfordringer ved publisering av programvare. Microsoft er også på god vei med å sette opp "snubletråder" for utviklere, og snart kan ingenting kjøres uten signering fra henholdsvis Apple eller Microsoft.

Apple og Open Source går svært så godt i hop. At man helst bør bruke en Mac for å utvikle software for iOS eller OS X er ikke noe mer mystisk enn at man utvikler for Windows på Windows-maskiner, eller for Linux på Linux-maskiner. Ellers kan du jo nyte godt av Apples Open Source bidrag enten du jobber med WebKit-baserte nettlesere, OpenCL, CUPS, LLVM eller andre prosjekt som Apple er pådrivere i. ;)

Jeg håper virkelig det der er ment som en spøk. Apple er så lukket at det får selv Microsoft til å fremstå som åpent. Apple gjør det ikke lett for programvare basert på f.eks. GPL. CUPS utelater nå funksjonalitet som Linux trenger. Apple har definitivt nytt godt av open source, men har bidratt lite tilbake.
Lenke til kommentar

@Andrull: Går man under overflaten og det velpolerte brukergrensesnittet i OS X finner man Unix og Open Source komponenter, som ikke er veldig ulikt det Linux er skrudd sammen av. Samtidig har man tilgang til native OS X-versjoner av bl.a MS Office og Adobe-programmene, samt mange andre velkjente profesjonelle/kommersielle program som ikke finnes for Linux. Man har gode drivere for skrivere, plottere, kamera og annet periferutstyr. Så for de tidligere Linux-nerdene jeg kjenner ble Mac en løsning som ga dem det beste fra to verdener, mainstream programvare (som man kjenner fra Windows), på en solid og godt støttet *nix-plattform.

 

Mac generelt, og iMac og MacBooks spesielt, er ikke modulære gjør-det-selv-maskiner bygget av standardkomponenter som kan kjøpes hos Komplett, like lite som tilsvarende alt-i-ett maskiner eller laptops fra andre store produsenter er det. I regelen bruker man godkjente serviceverksted for utskifting av defekte deler, og støtter seg gjerne på noe som heter garanti eller Lov om forbrukerkjøp hvis mulig.

Skal man "nerde" og være poweruser på Mac er Mac Pro tingen, den er modulær, utvidbar - og dessverre ganske kostbar for privatbrukere - men jeg har selv gleden av å bruke Mac Pro (med 2 x quad Core Xeon) som jobbmaskin, og den er stødig som fjell og en skikkelig arbeidshest.

 

Er usikker på hva du sikter til når det gjelder "maskinvare som skal være testet for Mac" og hva slags drivere du tenker på. De velkjente produsentene leverer generelt god driverstøtte for skrivere, plottere, kamera, osv for OS X - sannsynligvis en god del bedre enn for Linux. Dersom du tenker på spesialisert maskinvare, produksjonsutstyr, reguleringssystem osv. for automasjon og produksjonslinjer er det nok Linux (og Windows) som gjelder - men porting fra Linux til OS X bør i utgangspunktet være relativt enkelt i mange tilfeller pga. de mange fellestrekkene i den underliggende systemarkitekturen.

 

Jeg har brukt Mac siden forrige årtusen, og enda ikke opplevd at ting "går på dunken" (annet enn bytting av utslitte laptopbatteri) i den grad at jeg har hat behov for ekstern reparasjon eller service, så mine personlige erfaringer på "hva man gjør" er "dessverre" begrenset. Innlevering på det lokale Mac-verkstedet er imidlertid nærliggende dersom symptomene tyder på hardwarefeil. ;)

 

"Kjedelig" er et ord som ikke eksisterer i mitt vokabular når det gjelder Mac, selv etter mange år. Macene jeg bruker gjør (stort sett) akkurat det jeg forventer og ønsker, og utgjør en en maskinplattform som det er en glede å bruke både i arbeid og fritid. Jeg har maskiner som er veldesignede, solide og driftssikre, som er sammensatt med stor omtanke for de små, funksjonelle detaljene - som den nydelige multitouch trackpaden i glass og det bakbelyste tastaturet jeg skriver på i dette øyeblikk. OS X er et svært brukervennlig, fjellstøtt og kraftig fundament for programmene jeg har bruk for, som ikke kommer i veien en lar meg konsentrere meg om å gjøre det jeg skal gjøre, med minimal fikling for å få ting til å fungere. Jeg har selvsagt full frihet til å installere hva jeg vil av software - eller OS - så sant noen har laget det. Det er Unix, med mulighetene det innebærer under skallet, men likevel er det meste "plug and play" - ikke "plug, search for errors, reboot and pray". Ikke skummelt, ikke kjedelig - men laget for mennesker, vennlig og morsomt.

"It just works"...true story. ;)

Endret av Newton
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Største fordelen med Mac OS for min del er at den faktisk har en x server.

All open source programvare kan enkelt lastest ned og kompileres og kjøres.

Du er ikke låst til Mac OS på en mac, men det gjelder jo en selvbygget PC.

 

Min PC kjører Mac OS helt fint, og jeg bruker Mac OS til mye arbeid, og windows 7 til underholdning.

Jeg spiller forsåvidt litt i Mac OS også, selvom utvalget er bedre for windows 7. Jeg har også linux på maskina, men det er ikke mye jeg bruker det lengre.

 

Om apple bidrar lite eller mye til open source, så fungerer 99% av all linux open source fint i Mac OS om du veit hvordan en kompiler fungerer.

 

Apple sin kernel er open source:

http://en.wikipedia.org/wiki/XNU

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...