Gå til innhold

Hjemmestudio

Anbefalte innlegg

Hallo!

Jeg tenkte litt på å lage meg et hjemmestudio på ett av rommene i huset mitt. Jeg lurte derfor på om det er noen her inne som har litt peiling eller erfaring med dette. Og vil derfor spørre om noen kan hjelpe meg med hva jeg vil trenge i et hjemmestudio? Jeg vil hovedsaklig spille inn musikk med akustisk gitar og vokal. Så hva vil jeg trenge? :)

Håper på svar :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Lyd-demping og skikkelig opptaksutstyr burde være første-pri, så vel som en relativt kraftig pc for opptak, redigering og lagring.

Lyd-demping er det mange måter å lage, noen dyrere enn andre, en klassiker er for eksempel å fylle veggene med eggekartong, noe som skal dempe lyden meget godt.

Opptaksutstyr finnes det så mye av at du kan vel bare velge å vrake, men regn med å bruke et par lapper hvis du er ute etter skikkelig kvalitet. En mikrofon til vokal og en til gitaren er vel nok i ditt tilfelle, så trenger du en mellomstasjon mellom mikrofonene og pc'en, så er det vel egentlig bare å spille i vei.

Software-messig er det mye gratisprogrammer som fungerer mer enn bra nok, bare søk deg litt fram. Om du skulle få lyst til å legge på et komp i bakgrunnen av musikken din finnes det også hundrevis av programmer hvor du kan lage toppkvalitets musikk på få timer.

Lykke til!

Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...

Eggekartong er et triks man ser brukt rundt omkring, men det har veldig liten effekt. Skal du dempe skikkelig, må du ty til ekte akustikkprodukter, eller du må gjøre litt research og lokke frem din indre snekker og lage de selv. Det vanligste i et hjemmestudio er å bruke såkalte porøsabsorbenter. Disse kan du lage selv med noen to-tom-fire, litt glava og filt. Panelabsorbenter og resonatorer er litt mer jobb.

Ellers trenger du en forholdsvis kraftig PC og et lydkort med hvertfall 1 instrumentinngang og 1 mikrofoninngang. Vanligvis er disse eksterne, med en USB- eller FireWire-tilkobling til PCen.

Om du skal spille inn vokal som du sier, trenger du også en mikrofon. Om du i første omgang ikke er så fryktelig kresen på lyden, kan du gå for en billig dynamisk mikrofon. Om du vil ha noe litt hvassere, burde du se etter en stormembran kondensatormikrofon. En grei dynamisk mikk får du til oppunder tusenlappen, en god stormembran kondensator starter på rundt tre tusen. Jeg hadde også vurdert å kjøpe et reflection filter for å redusere romklang når det synges i mikken.

Så må du ha software på PCen din. De fleste musikkstudioer i dag bruker Cubase / Nuendo, Logic eller Pro Tools, men det finnes god gratisprogramvare der ute som passer fint i et hjemmestudiooppsett. Eksempelvis Reaper.

Endret av Distressor
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...