Gå til innhold

Konsekvenser - unnlatt å svare forsvaret

jaja11

Anbefalte innlegg

Hei.

For fire år siden var jeg på sesjon og gjennomførte, men fikk utsettelse grunnet svak hørsel. I et skriv jeg fikk med sto det at hørselen jeg hadde ikke kunne utsettes for høye skuddlyder om den var så svak som testen viste. Likevel ble jeg bedt om å søke, men måtte dra innom fastlegen min, få henvisning til øre, nese, hals-spesialist og teste hørselen min igjen der og sende dokumentasjonen inn til forsvaret igjen. Dette gjorde jeg aldri.

De to siste årene har jeg mottatt purringer fra forsvaret der jeg blir bedt om å sende inn dokumentasjon på hørselen min og der de avslutter med at de må motta dette innen 14 dager, i bold skrift og understreket. Dette har jeg igjen sett bort i fra, men tenkte at det kanskje hadde vært greit å fått testa hørselen, og om den virkelig er dårlig, er det jo en god grunn å få slippe, men på den annen side, viser det seg at jeg hadde en dårlig dag på sesjon og hørselen min faktisk er ok, blir det jo et helvete.

Jeg vil ikke til forsvaret. Ikke for alt i verden. Jeg gjør meg nå ferdig med en utdannelse og har ambisjoner om å jobbe etter dette, og ønsker ikke å kaste bort et år på noe sånt.

Det jeg lurer på da er om hva som kan skje om jeg fortsetter å unnlate å svare på disse brevene? I siste brev ble jeg truet med å få innkallelse om jeg ikke svarte, og ny sjekk i starten av tjenesten. Kan de/vil de gjøre dette?

En annen ting som kanskje er verdt å nevne. Jeg er i dag 10 kg tyngre enn jeg var på sesjonstidspunktet, og dette er fett. Formen er også mye dårligere. Dette grunnet en idrettskade jeg fikk året etter sesjon hvor jeg måtte "legge opp". Vil de uansett ha meg da?

Takker for svar

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Er nok ikke like strengt på dette med å ikke svare/møte opp nå, som det var "før i tiden". Da MP kunne komme inn i huset ditt og dra deg opp av sengen..

Men etter selv å ha vært i forsvaret i noen år, kan jeg si at det er veldig enkelt å slippe hvis du ikke ønsker deg inn. Har sikkert 20 kompiser som alle var på sesjon, og sa rett ut at "jeg vil ikke inn i forsvaret/jeg gidder ikke, orker ikke, vil tjene penger, er i mot forsvaret" etc etc. Ingen måtte inn.

Hvis du er i så fysisk dårlig form som du sier du er, og i tilegg sier du ikke ønsker deg inn, slipper du nok. Jeg hadde bestilt meg time hos lege, og fått det skriftlig at du har dårlig helse og hørsel, for så å sende papirene inn til forsvaret med et skriv fra deg om at du ikke ønsker deg inn.

Virker som forsvaret nå til dags vil bare ha de som er motiverte og ønsker seg inn av fri vilje. Selvfølgelig, om du har toppscore på alt av tester og helse, så vil de nok prøve ganske hardt på å få deg inn. Men så slapp som du virker, ehm nei.. Lykke til!

Endret av Rons0
Lenke til kommentar

Litt usikker på akkurat hva dem kan gjøre. Vet at de kan politianmelde deg hvis du gir dem feil/forfalsket dokumentasjon. Kan hende seg at de strekker seg så langt du får utsendt en bot. Eventuelt at militærpolitiet kommer (ikke at jeg har hørt at det har skjedd i nyere tid).

Men finner ikke noe regelverk angående dette. Så alt dette er gjetting fra min side...

Synes forsvaret burde tenke det samme. At de ikke burde gidde å bruke tid på deg.

Hvis du har hatt en idrettsskade så bør du få det dokumentert. Så kan hende det er en grunn til at de ikke vil ha deg.

Noen ekstra kilo er ingen hindring. Det finnes stillinger som passer for en hver.

Endret av toy_man
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Noen kilo ekstra... gir bare forsvaret litt ekstra å jobbe med. Gikk selv først ned noen kilo, får å deretter legge på meg en del.... men de nye kiloene var ikke fett ;)

Nå er jeg en soldat, og er glad i forsvaret. Og mener alle ville ha gost av en liten tur i grønnt, er jo der gutter blir MENN! ;)

• Liker 2
Lenke til kommentar

Du, bare kom deg opp av sofa og fiks det du har behov for av dokumentasjon. Denne sender du sammen tilbake sammen med et brev hvor du klart stadfester at du enten ikke er interessert i å gjennomføre verneplikt - tror du gjør lurt i å oppgi grunn, eksempelvis at det går imot det du mener er riktig som humanetiker ellerno.

Dersom de krever et svar så tror jeg du gjør dumt å i drite i å svare og håpe at saken bare forsvinner av seg selv.

Lenke til kommentar
  • 7 måneder senere...

Hei. Jeg var hos lege, tok standard helsesjekk og senere test av hørsel og dessverre var det ingenting negativt å se.

Jeg unnlot å svare forsvaret. Både fordi det ble litt glemt bort når jeg ikke fant igjen siste brev og fordi dokumentasjonen i utgangspunktet ga meg bedre sjans til å bli innkalt.

Men jeg kan informere andre som kanskje vil lure på hva som skjer når du aldri svarer (i hvert fall hva som skjedde her):

Etter tre år og tre brev gir de opp (eller gidder ikke bruke mer tid på det) og sendte et brev der de klassifiserte meg som ikke tjenestedyktig og fritar meg fra verneplikt.

Godt å bli ferdig med det! :)

Lenke til kommentar

Hei. Jeg var hos lege, tok standard helsesjekk og senere test av hørsel og dessverre var det ingenting negativt å se.

Jeg unnlot å svare forsvaret. Både fordi det ble litt glemt bort når jeg ikke fant igjen siste brev og fordi dokumentasjonen i utgangspunktet ga meg bedre sjans til å bli innkalt.

Men jeg kan informere andre som kanskje vil lure på hva som skjer når du aldri svarer (i hvert fall hva som skjedde her):

Etter tre år og tre brev gir de opp (eller gidder ikke bruke mer tid på det) og sendte et brev der de klassifiserte meg som ikke tjenestedyktig og fritar meg fra verneplikt.

Godt å bli ferdig med det! :)

Kudos til folk som viser slik holdninger og ansvar /sarcastic

De fleste har i alle fall baller til å ha en dialog med forsvaret og dermed gjerne slippe på et forståelig grunnlag, men det å bare nekte å svare på den måten der og praktisere "snu seg bort å håpe "problemet" forsvinner" vil jeg nesten kalle patetisk...

• Liker 2
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

I slike saker blir det alltid et spørsmål om hva man kan risikere på den ene siden, og hva man sannsynligvis risikerer.

Unnlater man å svare på brev fra Forsvaret, så kan man faktisk få politi eller MP på døra i det ærendet at de fysisk overleverer brevet slik at man ikke lenger kan late som om man ikke har mottatt det, og man risikerer da sivil påtale hvis man fortsatt unnlater å svare. Men ut fra hva jeg vet er det svært sjeldent at MP lenger brukes til å spore opp folk som ikke er innrullert i systemet. Grunnen er at Forsvaret i dag har mer enn nok villige folk å ta av.

I den grad folk får MP på døra i dag, handler det helst om ulovlig fravær (tjuv-perm) eller folk som ikke møter til HV-øvelser - og ja, disse hentes fortsatt.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...