Dremador Skrevet 23. oktober 2012 Del Skrevet 23. oktober 2012 ASUS P8Z77-V LX Er hovedkortet, kingston 120gb ssd og 320 gb "normal hdd " Så jeg fant nettop på hovedkort uefi at jeg kan sette dette i RAID, jeg lurer på hvordan og om det fungerer bra mellom en vanlig harddisk og ssd Også eventuelt åssen jeg setter det opp på mitt hovedkort, prøvde å velge raid men da vil ikke windows starte... Så jeg regner med at det betyr jeg må formatere for at det skal funke ,må jeg formatere begge harddiskene også? Eller bare der operativsystemet ligger Lenke til kommentar
greenman Skrevet 23. oktober 2012 Del Skrevet 23. oktober 2012 Tror kanskje du har misforstått konseptet rundt RAID litt. Hvilket RAID er det du tenker på? Lenke til kommentar
dbass Skrevet 23. oktober 2012 Del Skrevet 23. oktober 2012 http://no.wikipedia.org/wiki/RAID Hvis du tenkte på RAID 0 (som gir tilnærmet dobbel ytelse) så er det ingen vits, for det vil begrenses av den tregeste disken du har, og størrelsen vil begrenses av den minste. Det vil da bli det samme som å ha 2 stk 120GB "normal HDD". (som er MYE tregere enn en SSD) Når man setter opp diskene til å stå i RAID, så må man formatere diskene man vil bruke i RAID-utility, og sette dem opp i RAID. Det går ikke ann å sette bare 1 disk som et RAID. Les på wikipedia, og se om du forstår. Med andre ord, du vil bare ødelegge ytelsen din. Det du kan gjøre, er å kjøpe en SSD til, sette opp begge SSD i RAID (0 for ytelse (krasjer en disk mister du alt) og 1 for redundans(krasjer en disk står det nøyaktig det samme på den andre og kan brukes normalt, dog med RAID degraded)) Og igjen, ja du må installere alt på nytt hvis du skal ha RAID. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå