Gå til innhold

Valgte bort matte i VGS - vil bli ingeniør

Bob Sacamano

Anbefalte innlegg

Gikk ut av VGS i sommer med middels karakterer. Har nå begynt på et samfunnsfaglig årsstudium med mulighet for opptagelse på bachelor, mens jeg jobber en del ved siden av. Angrer og irriterer meg nå så mye over at jeg brente disse broene at jeg rett og slett sliter med å få sove om natten. Jeg gjør det bra på studiet, men synes det er kjedelig, og kan ikke se for meg en fremtid innen en eller annen etat eller skoleverket.

Har derfor begynt å se på alternativer, spesielt innen petroleum og ingeniørstudier. Interesserer meg spesielt i geologi, så kanskje det kunne vært noe for meg. Det store problemet er at jeg selvfølgelig ikke har noe annet enn P-matte fra videregående. Har lest en del om forskjellige forkurs, men virker som om de fleste av disse sikter seg inn på folk som allerede har erfaring med litt vanskelig matte. I tillegg virker det som om disse forkursene inkluderer obligatorisk norsk- og engelskundervisning, samt en del andre fag jeg allerede har på vitnemålet.

Noen som har erfaring med disse forkursene, og vet om de passer for folk som er mer eller mindre blanke når det kommer til matte? Ser for eksempel at geologi bare krever R1 + et annet realfag, noe jeg allerede har i biologi og geofag. Har også sett på muligheten for å skaffe privatlærer og gå opp som privatist, men da mister jeg vel førstegangsvitnemålet mitt.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Dersom du tar forkurs til ingeniør, og allerede har generell studiekompetanse - så får du fritak i fra norsk, engelsk og teknologi og samfunn. Du trenger dermed bare fysikk og matematikk. Det var folk i klassen min på forkurs som gikk rett i fra arbeidslivet og inn på forkurs, og klarte seg fint. Matematikken er vanskelig, men er overkommelig for de fleste vil jeg tro. Jobbing må til.

Lenke til kommentar

Dersom du tar forkurs til ingeniør, og allerede har generell studiekompetanse - så får du fritak i fra norsk, engelsk og teknologi og samfunn. Du trenger dermed bare fysikk og matematikk. Det var folk i klassen min på forkurs som gikk rett i fra arbeidslivet og inn på forkurs, og klarte seg fint. Matematikken er vanskelig, men er overkommelig for de fleste vil jeg tro. Jobbing må til.

Takk skal du ha :) Det var godt å vite! Blir vel en del lettere for meg da, og kan vel også gjøre litt matte med lærer på forhånd også, for å ha gode forutsetninger for å gjøre det bra. Men tilsvarer eksamenene privatisteksamen, slik at jeg mister førstegangsvitnemålet, eller er det mer som et slags årsstudium?

Hadde også vært greit om det fantes et slags halvårsstudium for R1 matte, slik at jeg kunne begynt på for eksempel geologi neste år.

Lenke til kommentar

Førstegangsvitnemålet mister du uansett, dessverre. Hvis du skal ta matta.

Anbefaler å bare go for it. Ikke la normer og tiltak ødelegge for hva du vil. Slutt på det tørre kjedelige du går nå, og skaff deg en deltids jobb. Etter jul så må du klare deg uten stipend, men med litt jobb på siden overlever du. Meld deg opp på privatisteksamen (privatistweb.no) og kjøp en bok. Ta kontakt med en god venn som er god i matte, sitt litt alene, og sjekk https://sites.google.com/site/lektorthuesr1/ så klarer du deg nok. R1 er ikke så vanskelig! Har selv tatt det på 2 måneder, så hvis du lurer på noe er det bare å sende en PM:)

Lenke til kommentar

Førstegangsvitnemålet mister du uansett, dessverre. Hvis du skal ta matta.

Anbefaler å bare go for it. Ikke la normer og tiltak ødelegge for hva du vil. Slutt på det tørre kjedelige du går nå, og skaff deg en deltids jobb. Etter jul så må du klare deg uten stipend, men med litt jobb på siden overlever du. Meld deg opp på privatisteksamen (privatistweb.no) og kjøp en bok. Ta kontakt med en god venn som er god i matte, sitt litt alene, og sjekk https://sites.google.../lektorthuesr1/ så klarer du deg nok. R1 er ikke så vanskelig! Har selv tatt det på 2 måneder, så hvis du lurer på noe er det bare å sende en PM:)

Bor fremdeles hos foreldrene mine, da jeg ikke ville flytte ut før jeg skulle på en bachelor, så stipend/studielån er null problem :) Har en jobb i tillegg der jeg kan jobbe mer eller mindre hvilke dager jeg vil, så blir en del jobbing da studiet er relativt enkelt og jeg bare har undervisning 1 og 2 ganger i uken (annenhver uke). Har lagt inn minimal innsats, men hvis jeg består på eksamenene første halvår kan det vel være greit å fullføre pga ekstrapoengene!

Tusen takk for linken og rådene! Akkurat slik jeg trenger :) Tror jeg gjør som du sier og kjøper meg noen bøker i tillegg til å bruke internett. Har relativt god tid på meg i tillegg! Det med vitnemål trenger vel egentlig ikke å bli et stort problem. Får vel 2 alderspoeng, 0.5 ekstrapoeng for R1, og 2 ekstrapoeng hvis jeg fullfører studiene, så kan vel hjelpe litt på. Noen bøker du anbefaler?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...