Gå til innhold

[Løst] trenger hjelp til sette opp en trødløs router, den trådløse delen er problematisk ( søker netverks ekspereter)


Anbefalte innlegg

jeg har nå fått tak i en trådløs router fra Netgear.

Den har en antenne og 2 tilkoblinger til pc i tillegg til internnettet tilkoblingen.

 

i følge bruksanvisningen skal man koble alt sammen med kabel til en pc ( modemet skal være slått av ).

Nå har jeg ikke noe modem men en anen type boks

samt at det er koblet inn en boks for få hjemtelefonen inn på datalinjen ( boksen er levert av tele som ble overtatt av nextgentel for en del år siden )

 

så skal man slå på modemet og vente til det er klart ,slå på routeren til den er klar

( beskrevet hvordan lysene skal være )

hos meg ser alt til å være ok på routeren

 

Så skal man bruke en nettleser. gå til siden www.routerlogin.net for foreta konfigurasjonen

 

for min del ser det ut som om forbindelsen blir butt når routeren er koblet inn, for jeg får ikke frem en eneste nettside da

 

hvis jeg forsøker den samme nettsiden uten at routeren er koblet inn så får jeg heller ikke da frem den siden

 

window7 finner riktignok et hel annet nettvverk men da blir det bed om konfigurasjon av boksen til nextgentel

 

så hva er det som er den rette fremgangsmåten når man er koblet til en hjemmesentral fra Altibox ?

Endret av den andre elgen
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Koble Netgear-routeren til PC. Klikk så på startikonet til Windows (helt nederst til venstre).

Skriv så CMD og trykk <entertasten>.

Du er nå i ledetekst/kommandovindu og kan skrive inn følgende kommando: ipconfig <enter>

 

Se om du finner adressen 192.168.0.xxx og gateway 192.168.0.1.

 

Finner du ikke disse, så har du enten ikke kontakt med routeren eller den er feil innstilt.

Lenke til kommentar

nå er det koblet inn en boks som gjør at man kan bruke fasttelefonen over internett .

på hvilken side av den bør ruteren være koblet.

 

mellom sentral og Ip telefon boks eller mellom pc og Ip telefon boks

 

når jeg sjekker tallene uten å koble ut noe så får jeg frem IP4 adressen 192.168.1.2 og standard gataway 192.168.1.1

 

kobler jeg rutere til så får jeg frem 10.0.0.2 og gataway 10.0.0.1

kobler jeg ut Ip telefonboksen så får jeg frem 89.162.70.79 og gataway 89.162.70.65

 

 

da er altså ruteren feil innstilt

For å konfigurere den så må man logge seg inn på adressen "routerlogin.net"

slik jeg forstår det så er det bare en ip adresse som går direkte til ruteren .

 

selv om jeg ikke får kontrollert det så viker det som om forbindelsen mellom pc og ruter er ok

og forbindelsen mellom ruter og sentral er ok

Ruteren gir likevel ikke tilgang til nettverket , selv gjennom kabel

 

Nå forsøker Windows 7 å sette det opp automatisk .

det hjelper lite når jeg ikke har noen passord til eksisterende nettverk .

 

man får altså frem et valg der man kan velge type nettverk.

Her ville det være naturlig å velge hjemmenettverk fremfor nettverk på jobb eller offentlig nettverk

 

så får man frem tilkoblingsalternativet.

- koble til Internett

- installere et nytt nettverk

- koble til en arbeidsplass

- konfigurere en ekstra tilkobling

 

det første alternativet krever et passord og brukernavn ( som jeg ikke bruker ) for komme meg på nettet.

 

Nr 2 viker å være det rette. da skal det gå ca 1,5 minutter før jeg får opp en liste med et valg

hos meng kommer denne listen aldri opp

 

nr 3 er heller ikke aktuelt

 

det siste alternativet bruker bare en telefon for å oppnå kontakt

 

 

Så hva er det som er galt

Endret av den andre elgen
Lenke til kommentar

Beklager, men det skal selvsagt være 192.168.1.1 som er routerens ipadresse og ikke 192.168.0.1 som jeg skrev. Har ikke netgear selv her, så ble lurt av noe jeg leste på nett ^^.

 

Når det gjelder tilkoblinger, så ville jeg valgt å koble routeren din direkte til sentralen. Der får du en ren internett-IP og vil ikke ha noe problem med å åpne porter.

 

Om telefonadateret må ha åpen porter eller ikke er usikkert, men ofte vil det fungere bare ved å plugge det i routeren din.

 

Det virker som at din datamaskin tuller det litt til vedtilkobling til routeren. Normalt skal man bare få spørsmål om det er privat eller offentlig nettverk og det er det hele. Sikker på at du ikke har hatt noe virus e.l. på PC? http://www.esetnorway.com/trusselsenter/onlineskanner/

 

Når du kobler PC til routeren, så kan du prøve å slå av brannmur i Windows. Routeren har innebygget brannmur så det er ikke "farlig" å prøve.

Lenke til kommentar

nå kom jeg over noe på nettsidene til pc world Norge.

Der står det om flere mulige adresser der 10.0.0.1/2 er en mulig adresse

192.168.x.x brukes av telefon adapteren

 

Nå har jeg prøv alle muligheten som jeg kan se bl.a. slått av ut brannmuren og koblet ut telefon antedateren

Likevel får ikke pcn kontakt med ruteren.

Endret av den andre elgen
Lenke til kommentar

hva skal man velge / velge bort hva er feil ?

 

valg av region

region - Europa

 

trådløs nettverk

 

aktiver SSID utsendelse (på)

aktivere trådløs isolasjon (på)

Navn (SSID)

kanal

tilstand her har kan jeg velge blant flere hastigheter

 

Sikkerhetsinstillinger

 

her kan man velge mellom

 

ingen

WEP

WPA-PSK[TKIP]

WPA2-PSK[AES] ( anbefales)

WPA-PSK[TKIP]+WPA2-PSK[AES]

 

og så har man adgangskode som jeg har skrevet inn

 

Den trådløse finner nettverket , men adgangskoden blir ikke godtatt

Lenke til kommentar

hvis det var snakk om drivere så skulle det da følge med noen på cd-en.

cd-en inneholder kun en manual , som også følger med som foldere i flere språk

Jeg har heller ikke funne noen på nettsiden til Netgear

 

Nettverket blir funnet . da må man vel si at man har oppnådd kontakt

Problemet er hvor jeg kan finne eller generer denne nøkkelen.

 

under wirles settings har jeg en avkryssingsrute merket

"Aktivere trådløs isolering "

 

hva er det ?

 

hva er QoS ?

Må det våre valgt noe der for gi tilgang til andre maskiner ?

 

under konfigurasjonen kan jeg definere navn på nettverket (SSID)

og adgangskode

 

under valget avanserte trådløse innstillinger har man none WPS valg

Deaktivere ruterens pin

Beholde eksisterende trådløse innstillinger

 

Hva er det ?

De er for tiden krysset av ( aktivert )

 

det er også noe som er betegnet som tilgangslite for trådløs kort

 

Hva er de for noe ?

 

 

i alle tilfelle hvor skal jeg finne noen driver til Netgear N150 WNR612 når det ikke finnes på nettsiden til Netgear ?

Hvor får jeg tak i , elle generert denne sikkerhetsnøkkelen ?

Lenke til kommentar

Krypteringen står i routeren, muligens også på undersiden av den.

Med driver, så mener jeg driver til PC, ikke firmware til routeren.

 

alt det vet jeg.

 

problemet er at man blir anbefalt å velge WPA2 kryptering og da er det ikke mulig å generere sikkerhetsnøkler , som jeg trenger for komme meg et steg videre når jeg skal koble den bærbare trådløst til nettverket

 

For øvrig så er poenget kunne dele nettlinjen uten at begge pc-ene har kontakt med hverandre

Endret av den andre elgen
Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Er det ingen ( seriøse) her på forumet så kan gå gjennom oppsettet for ruteren og eventuell laptopp trinn for trinn for uteluke feil innstillinger.

jeg har best tid før torsdag og etter mandag

 

Akkurat nå er problemet at laptoppen krever en sikkerhetsnøkkel ( ikke passord ) for komme videre.

nettverket blir funnet , men den klare ikke å opprette kontakt ,selv når alle kryptering er slått av

Lenke til kommentar

Jan er vel en av de mest seriøse på dette forumet og han er 10 ganger mer tålmodige enn jeg er med tullinger som venter å bli matet med teskje..

"En PC er ikke smartere enn personen som bruker den" kanskje en ide å prøve å lære seg litt grunnleggende innen nettverk så vet du sikkert spørsmålene du trenger å spørre ,og da skjønner du sikkert svarene du får tilbake..lykke til....

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Du lever i din lille verden ser jeg.

 

I stedet for å svare på problemene så kommer du med kritikk på at jeg ikke gjør slik du vil selv om det ikke er mulig å gjøre det på den måten.

 

De eneste opplysningene som står noe om under ruteren er er predefinert trådløst nettverksoppsett ( nettverksnavn og passord), brukernavn og passord for komme seg inn i oppsettet , serienummer og litt om tilkoblingen.

 

passordene har jeg endret på grunn av sikkerheten.

Det er likevel ikke der problemet ligger

 

jeg har også forsøkt med en nyere driver på den bærbare uten at det hadde noen betydning

( siden det er en uoffisiell driver så jeg lit usikker på om det er den riktige , men den skal være beregnet til nettverkskortet )

 

 

For det første lurer jeg på om parametrene i oppsett til ruteren er riktig , om det er noe jeg har oversett et sted.

jeg har fundert på hva det menes med trådløs klient , men tegner med at det betyr at det er forbindelsen mellom 2 pcer , ikke ut til Internet det er snakk om

 

Når det gjelder den bærbare så er det brukt tidligere på andre trådløse nettverk ( den har vær med på ferie til Sverige )

Det er ikke mange parametre å holde styr på på den bærbare

Hvis jeg husker riktig ( har den ikke tilgjengelig nå) så er det snak om 3-4 parametre som må være riktige

 

Det enste problemet er at selv om den finner det trådløse nettverket så klare den ikke å etablere en forbindelse.

 

Da sitter jeg og lurer på om det er gale innstillinger på ruteren , eller om det er lapp-toppen som er satt opp feil ?

Lenke til kommentar
Du lever i din lille verden ser jeg.

 

En tanke mere ydmykhet er aldri feil... ;) Når man ber om hjelp til noe, så bør man være blid og ydmyk, og utrykke seg med ? på slutten av et/de fleste utsagn, istedet for å buse fram med en så ganske arrogant holdning til de som prøver å hjelpe deg med å løse et (enkelt) problem. Så prøv å framtre med en litt blidere og ydmyk holdning når du svarer... ;)

 

 

Men over til saken din...

 

Jeg vil anbefalle at du tar en reset av routeren din, så du kan begynne på scratch igjen og alle eventuelle feil som er lagt inn blir borte.. Hold en kulepenn eller noe annet som er lite nok, inne i det lille hullet bak på routeren, til lampene blinker. Da skal routeren starte opp igjen med fabrikkinnstillinger. Så da må du logge inn med default brukernavn og passord. Mer om det lenger ned.. ;)

 

Du starter med å si at du har en router med 2 tilkoblinger/LAN porter til PC'er.. Er du sikker på at dette er en router i det hele tatt? "Alle" routere i dag har 4 porter i tillegg til internett/DSL/WAN porten. Du nevner heller ingenting om hvilken modell det er, utenom at det er en Netgear router. Finn ut hvilken modell det er og legg det ut i et svar. Det hjelper veldig :)

 

Videre sier du at du har en telefonboks som også er koblet til nettverket ditt. Hva slags boks er dette og hvor og hvordan er denne koblet inn? Lag gjerne en tegning i Paint e.l. og legg ved. Det gjør det også lettere å få en oversikt hvordan opplegget ditt er. MEN, fordi dette er en boks som er levert av Nextgentel, som du sier, så er det ikke sikkert denne funker hos deg i det hele tatt....

 

 

Ok... Config time! ;p

 

Start med å sette Altibox sentralen din i bridge mode. Dette skal du kunne gjøre ved å logge deg inn på dine sider på nettsiden til leverandøren din. Har ikke Altibox selv, så dette er kun utifra hva jeg selv har lest her... :)

 

Når det er gjort, så kobler du PC'en din direkte til routeren med en kabel. Den må du sette i en av LAN portene på routeren, ikke WAN porten..

Ikke noe annet, enn strøm selvfølgelig, skal være koblet til routeren. (Må ikke være sånn, er bare for enkelhetens skyld)

 

Logg deg så inn på routeren med adressen 192.168.1.1 som Jan har sagt tidligere. Bla deg gjennom menyene til du finner internett/WAN konfigureringen. Under tilkoblingstype velger du "Automatisk tilkobling -DHCP"/"Automatisk IP" eller lignende utifra hvordan menyen er på routeren. Som regel det øverste valget i rullgardin menyen.. De andre standardverdiene skal nok ikke være nødvendig å røre. Du kan jo her også, ta skjermbilder av konfigsidene og legge ut så blir det enda enklere igjen å se hva som eventuelt må endres på..

 

Under LAN, så skal DHCP server være på, og det skal den også være under standardkonfig så du trenger trolig ikke å endre på noenting her heller.

 

Finn Wireless menyen.. Her er det litt konfig som må gjøres.

Begynn med å skrive inn nettverksnavnet du vil gi nettet ditt, der det mest sannsynlig står SSID.

 

Av sikkerhet så velger du WPA2-PSK og eventuelt AES som krypteringsalgoritme, hvis det valget er tilgjengelig. Så skriver du inn ønsket passord som må være på minimum 8 tegn. Anbefaller at du bruker en blanding av små og store bokstaver, samt tall og eventuelt spesialtegn.

 

På kanalvalg kan du enten la den stå på auto, eller så kan du laste ned et program som heter inSSIDer (http://files.metagee...-2.1.6.1394.msi) som finner ut hvor kraftige signaler andre routere rundt deg sender ut, og på hvilken kanal, så du kan velge en annen kanal hvor det er lite forstyrrelser.

 

Du BØR(!) også endre standard passordet for å logge inn på konfigen til routeren! Gå til Administrator menyen, eller hva det heter hos deg, og bytt passordet til noe annet enn default, så ingen andre kan gå inn og kødde til innstillingene dine... ;)

 

Da tror jeg ikke det er mere du MÅ gjøre som jeg kommer på nå... :p Dette skal være nok til at du skal komme deg på nett med trådløst og kabel.

 

Koble nå fra kabelen mellom PC'en din og routeren, og flytt pluggen nå til WAN porten på routeren. Den andre enden av kabelen dytter du inn i port 3 på Altibox sentralen, etter hva jeg vet.. :p

 

skal du ha nettilgang! :)

 

Scann etter trådløse nettverk med PC'en din og koble deg til WIFI nettet ditt. Skriv inn passordet du satte i routeren din. Da skal alt være i orden :)

Hvis du etter dette ikke kommer deg på nett, så rapporter tilbake med symptomer, så får vi ta det derfra eventuelt... :)

 

 

Christian :)

Lenke til kommentar

jeg skal forsøke det , tilfellet det er noe som har skjært seg underveis selv om jeg føler at jeg har gjort alt det du beskriver før

 

Når det gjelder brigde mode så har jeg ikke den muligheten.

 

for komme seg inn konfigureringen av ruteren bruker man "routerlogin.net"

hvis jeg kontrollerer ip adressen så kommer 10.0.1 frem , ikke 192.168.1.

 

tilkoblingen på hjemmesentralen som er en Tilgin 342

http://www.google.no/imgres?hl=no&safe=off&client=firefox-a&hs=IlL&sa=X&tbo=d&rls=org.mozilla:nb-NO:official&biw=1280&bih=892&tbm=isch&tbnid=qwvLZzX2qTn9oM:&imgrefurl=http://www.telofax.de/shp/product_info.php%3Fproducts_id%3D404&docid=9Z8SX5NKph3TlM&imgurl=http://www.telofax.de/shp/images/product_images/info_images/404_0.jpg&w=250&h=250&ei=yUeyUNykAYza4QTkvYDQBQ&zoom=1&iact=hc&vpx=315&vpy=148&dur=7838&hovh=200&hovw=200&tx=113&ty=79&sig=103985294064343822036&page=1&tbnh=137&tbnw=137&start=0&ndsp=43&ved=1t:429,r:2,s:0,i:90

 

er slik

2 tilkoblinger til analog telefon , som ikke er i bruk

2 tilkoblinger til tv , begge er i bruk

en til data ( lan C)

 

Denne er tilkoblet til en annen tilgilgin boks som brukes til telefonen.

forøvrig så har ejg omtrent igen informasjon om den

videre derfra går kabelen til pcen

 

Den er nå koblet til den blå kontakten på ruteren

og videre til pc via en av de 2 andre tilkoblingene

ruteren er denne

8928122699806.jpg

 

så det er kun det rådløse som er problemet

 

Nå får jeg ikke gjort så mye mere før jeg får tilgang til den bærbare

 

i ruteren for trådløs innstillinger har jeg valg

 

valg av område :

Område: Europa

 

Trådløs nettverk :

x aktivere SSID broadkast

- aktiver trådløs dissosiering

 

x krysset av

- ikke krysset av

 

skrevet inn et eget navn på nettverket (SSID)

kanal er satt til automatisk

modus : opptil 54 MPS ( valget er inaktiv)

 

sikkerhetsalternative:

prøvd med valget WPA2-psk[AES]

 

og selvfølgelig skrevet inn et passord som er bilt godkjent innenfor kravene

Er det noe som er feil her ?

 

Dere forstår sikker at nettverks-navn og passord ønsker jeg å holde hemmelig ?

 

 

når man så skal bruke den bærbare for koble seg opp til det trådløse nettverket

Så får man opp flere nettverk inkludert det jeg har opprettet

 

jeg velger det riktige og da blir det spurt etter en sikkerhetskode

Her har jeg tatt det for gitt at det var det passordet jeg har opprettet til det trådløse nettverket.

er det riktig eller skal man bruke en egen sikkerhetskode i tillegg til passordet

 

 

Etter en liten stund kommer det opp at Windows kan ikke operette forbindelse

 

jeg har også prøv med koble ut tilgin boksen som brukes til telefonen

 

Noe mere informasjon kan jeg ikke komme med nå.

 

 

koblingen ser slik ut :

Terminal /tilgin ( lan C) -->tilgin / tellefon --> ruter --> pc

 

Har der noen kommentarer utover tilkoblingen og oppsettet slik jeg beskriver de (slik det er nå) før jeg resetter ruteren og gjør det på nytt ?

Endret av den andre elgen
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...