Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Ble fysisk avhengig av smertestillende

AnonymDiskusjon

Anbefalte innlegg

Hei. Først kort om situasjonen. Jeg er nerveskadet i det ene beinet. Dette gjør at flere ganger i måneden så sender nervene ut smertesignaler uten grunnlag. Dette er en kronisk tilstand og smertene er helt ekstreme. Jeg klarer ikke å hver i bevegelse når dette slår ut.

Smerteanfallene kan vare alt ifra 1-5 dager om gangen. Så kommer de tilbake så tar jeg bare mer, når doseringen går ut.

Legene prøvde mye. Sterke paracet, parlagin forte osv. Ingenting fungerte.

Så begynte jeg på nobligan (tramadol). Dette fungerte ypperlig. Å dette gikk jeg på lenge. Jeg fikk heller aldri abstinenser når jeg sluttet brått. For jeg tar kun smertestillende når jeg virkelig trenger det.

Etter hvert kom jeg til en spesialist. Han anbefalte meg å begynne på oxycontin istede. Jeg visste ikke helt hva dette var, men stolte på legen.

Jeg begynte med dette og tok det når smertene kom. Nå etter kort tid får jeg kraftige abstinenser etter jeg ikke tilføyer kroppene det lenger. Jeg har altså blitt fysisk avhengig av dette på meget kort tid. Jeg kjente også et skikkelig sug etter å ta mer, noe jeg aldri gjor med nobligan.

Dette er helt jævlig. De to siste nettene har jeg hvert smertefri men det har ikke akuratt hvert hyggelig pga abstinensene. Jeg er også meget trøtt. Har sovet 15 timer av de siste 24 timer. Å kroppen skriker fremdeles etter oxycontin. Jeg kjenner forøvrig at det har roet seg litt ned, men kjenner fremdeles ubehag.

Da abstinensene kom, bestemt jeg meg for er å umiddelbart aldri ta oxycontin mer. Å jeg vil tilbake til det som fungerte fint, nobligan.

I forhold til det som står ovenfor, så har jeg noen spørsmål.

Bør jeg fortelle om denne situasjoenn til fastlegen min? Jeg vil ikke få han til å innbille seg at jeg har blitt avhengig. Det var aldri jeg som kom på idèen om å starte opp med oxycontin?

Kan abstinensene få alvorlige komplikasjoner? Som hjertestans osv. Leste noe om det?

Hvorfor har jeg blitt fysisk avhengig på så kort tid?

Var det uansvarlig av legen å skrive dette ut, når det jeg tok faktisk fungerte ganske greit?

Har dere andre tips i forhold til den situasjoen jeg er i?

Noe mer? Tilføy det dere føler for. Anonym poster: 13bed09cab48a2f1048bccfc4d4e8798

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Fysisk avhengighet er en biologisk prosess som skjer alle i større eller mindre grad ved bruk av slike medisiner, dette har legen forståelse for.

Nei, abstinensene i dette tilfellet er nok ikke farlig i seg selv og det er helt normalt. Du har sikkert fulgt doseringen som legen anbefalte? Komplikasjonene her kan være angst og depresjon. Har du mye diare kan du få Imodium på resept. Få i deg mye vann. Etter 1-2 uker burde alt ha blitt mye bedre.

Oksykodon som finnes i preparatet oxycontin er et sterkt opiat. Det er sterkt avhengighetsskapende både fysisk og psykisk. Dersom nobligan fungerer bra skjønner jeg ikke hvorfor legen anbefalte oxycontin.

Gradvis seponering er et alternativ for å minske ubehaget. Men nå er du allerede godt i gang, dersom ubehaget har blitt mindre. Jeg råder deg til å oppsøke lege uansett, også med tanke på videre behandling til dine smerter.

Du sier det dreier seg om nervesmerter, har du forsøkt neurontin eller lyrica?

Endret av Mer0vingian
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Må si meg enig med Mer0vingian. Det å gi deg narkotika via felleskatalogen er betenkelig, men så er situasjonen din også veldig alvorlig, og du er også bevisst på å bruke minst mulig medikamenter.

Vil egentlig anbefale deg å se litt på auriculoterapi. Den er effektiv på nervesmerter.

Har behandlet flere med dette og mange sitter bare å måper når årelange smerter bare forvinner når jeg jobber på riktig sted i øret.

Siden du sannsynligvis kommer til å trenge dette ofte så kan du teste ut om terapiformen fungerer for deg, og så kjøpe behandlingsutstyr selv for egenbehandling. Det tror jeg kan være en løsning for deg over tid.

Lenke til kommentar

Trådstarter:

Hei. Takk for gode og raske svar. Jeg skal prøve å besvare deres spørsmål så godt det lar seg gjøre.

Ja, jeg har fulgt legens dosering og har kun tatt oxycontin (og nobligan når jeg gikk på det før) når jeg har hatt smerter. Jeg har en egen streng policy på det og har fulgt den.

Problemet med oxycontin var som nevnt at jeg ble meget raskt avhengig av dette og merket det når jeg begynte å få abstinenser. Det skulle altså ikke mange doseringene til før det gikk galt.

Absinensene er enkelt sakt, helt jævlige. Kroppen er meget urolig. Jeg fikk et smerteanfall for to timer siden som gjorde at jeg måtte ta smertestillende. Hadde heldigvis noe nobligan igjen fra før så tok dette. Smertene forsvant, men abstinensene var der fremdeles. Det er tydelig at det er oxycontin som kroppen har blitt avhengig av.

Prøver å hver mest mulig i aktivitet, da kjenner jeg abstinensene mindre. Dette skal jeg komme meg igjennom. Oxycontin tabelettene som jeg sitter med mange av, skal leveres tilbake til apoteket. Å aldri taes mer. Uansett hva "spesialister" sier. Dette preapratet er et sant helvete og jeg har lest mye om dette på nette de siste timene. Det blir kvalifisert som heroin.. Å dette har jeg fått utskrevet? Hadde dere visst hvor ung jeg er så hadde dere forstått galskapen enda bedre. Jeg er nemlig bare en ungdom :(

Det jeg er mest redd for er at min beskrivelse skal få legen til å tro at det var jeg som mistet kontrollen? Det var langt ifra det som skjedde. Å at jeg ikke får utskrevet mer nobligan. Noe jeg er avheng av for å fungere under smerteanfall i hverdagen. Hva tenker du dere rundt dette? Kvier meg skikkelig for å fortelle fastlegen min om dette.

For fastlegen sin del, så sa han allerede at det var galskap av spesialisten å anbefale oxycontin. Når nobligan fungerte meget bra, uten problemer.

Jeg håper jeg føler meg bedre imorgen. Vurderte å gå på legevakten for å få meg innlagt i 7-14 dager til det verste er over. Men det er vel kø lange veier så jeg får klare meg selv. Dersom jeg kjenner bedring. Anonym poster: 13bed09cab48a2f1048bccfc4d4e8798

• Liker 1
Lenke til kommentar

Trådstarter: Å ja jeg har prøvd ut lyrica. Dette fungerte ikke særlig men det er mulig at jeg ikke gikk lenge nok på det til at jeg fikk god effekt.

Jeg kjenner en marginal bedring siden abstinensene startet, men det er fremdeles meget uholdbart.

Hva denne spesialisten har tenkt med vet ikke jeg, men jeg stolte jo på legen? Anonym poster: 13bed09cab48a2f1048bccfc4d4e8798

Lenke til kommentar

Du kan jo ta opp problemet med avvenning med spesialisten som satte deg på det. Det burde jo være vedkommendes ansvar.

Synes heller ikke du skal være redd for å ta opp dette med legen din.

Du har stolt på en spesialist og tatt det vedkommende har anbefalt og havnet i en kjedelig situasjon som en konsekvens av det. Det er ikke din feil at du har havnet i denne suppa, og en lege har normalt såpass gangsyn at vedkommende skjønner dette. Legen er jo også enig med deg at det var svært uheldig å sette deg på dette preparatet og har også nok kunnskap til hvordan det påvirker deg og hvordan du føler deg uten.

Du kan jo høre med legen din om å bruke Immodium og/eller Sobril til avvenning. Det å avvenne seg opiater er utfordrene om man har bygget opp toleranse slik du allerede har skrevet, også for folk som ikke har nerversmerteproblematikk.

Lenke til kommentar

Trådstarter:

Jeg leste nylig på sobril som det ble nevnt. Dette er jo noe som er aktuelt men føler det litt feil å ta et medikament for å bli kvitt noe annet. Dette er også et b-preaparat med varseltrekant. Er det ikke bare bedre å stå stormen igjennom til abstinensene er borte?

Jeg kjenner allerede en bedring og det oppmuntrere meg til å tro at jeg skal kommme meg gjennom helskinnet. Jeg har sett flere dokumentarer om dette medikamnetet nå (oxycontin) da det er det som blir mest misbrukt i usa etc. Dette skremmer meg virkelig og jeg kan ikke forstå hvorfor jeg skulle få dette. Når nobligan fungerte perfekt og uten et eneste problem.

Jeg håper at jeg ser videre fremgang imorgen og dagene som kommer. Det vanskeligste blir nå å legge dette frem for fastlegen og hvordan jeg skal formulere meg. Det eneste jeg vil er å øyeblikkelig slutte med oxycontin og gå tilbake til det som fungerte fint. Nobligan er et b-preparat og er langt ifra i samme klasse som oxycontin.Dette har også fastlegen min sakt. Han sa også at dersom jeg følte det ikke fungerte med oxycontin eller at jeg fikk problemer med medikamentet, så kunne vi fint gå tilbake til nobligan. Kjenner jeg han rett, er det dette han har villet helt siden jeg startet med oxycontin.

Anonym poster: 13bed09cab48a2f1048bccfc4d4e8798

Lenke til kommentar

Benzodiazipiner (som er virkestoffet i sobril) er normalt noe jeg anbefaler folk å holde seg langt unna p.g.a tilvenningsproblematikk, men slik din situasjon er kan det brukes med en tilrettelagt doseing for å dempe symptomene slik at det blir mer overkommelig. Et annet alternativ er å seponere oxycontin gradvis for å gi kroppen tid til å tilpasse seg at den ikke lengre får tilført egenproduserte stoffer eksternt fra. Denne prosessen er gradvis og det er derfor det er viktig å ikke slutte brått på slike medikamenter, for da får du nettopp de reaksjonene som du har opplevd.

I forhold til hva du har tilgjengelig så kan du jo bruke det siste alternativet uten at du trenger å få noe annet. Du kan også velge å bare slutte brått, men det det er ikke anbefalt, men det fungerer det også.

Du kan få legen tll å sette opp en plan til deg på dette eller du kan prøve deg selv fram med lavere og lavere dosering til du helt avslutter. Ubehaget blir mindre da fordi kroppen som sagt klarer å omstille seg bedre og du får mindre ubehag.

Lenke til kommentar

Selvsagt forteller du dette til legen og utforsker andre alternativer. Det å sette deg på slike ekstremt avhengighetsskapende piller er ren uansvarlighet og ''spesialisten'' burde vært skutt. (for å være veldig, veldig kvass, jeg oppfordrer deg ikke til å skyte legen!)

Hvorfor er dette uansvarlig? Hva hvis dette er nødvendig for god smertelindring? Skulle han bare ha blitt avfeid med paracet i første omgang istedet?

Lenke til kommentar

Hvis TS skal seponere gradvis med oxycontin må du huske at dette er depottabletter og skal normalt sett ikke deles. Tablettene er laget på en spesiell måte for at virkestoffet skal virke over tid, deler man de kan denne funksjonen forsvinne eller reduseres og effekten forsterkes (det kan være livsfarlig). Regner med at du ikke har fått så sterke tabletter at det er snakk om liv eller død. Men du kan få et ekstra ruseffekt, det er ikke nødvendigvis en så veldig god løsning ved seponering. Du må kanskje dele dem i ekstra små biter. Hvor mange mg inneholder en tabl? Anbefaler deg å dra til legen egentlig.

Endret av Mer0vingian
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hvis TS skal seponere gradvis med oxycontin må du huske at dette er depottabletter og skal normalt sett ikke deles. Tablettene er laget på en spesiell måte for at virkestoffet skal virke over tid, deler man de kan denne funksjonen forsvinne eller reduseres og effekten forsterkes (det kan være livsfarlig). Regner med at du ikke har fått så sterke tabletter at det er snakk om liv eller død. Men du kan få et ekstra ruseffekt, det er ikke nødvendigvis en så veldig god løsning ved seponering. Du må kanskje dele dem i ekstra små biter. Hvor mange mg inneholder en tabl? Anbefaler deg å dra til legen egentlig.

Veldig viktig poeng der, og bra at du postet det. Måten depoftunksjonen på Oxycontin fungerer på vil øke doseringen over kortere tid om man deler opp tabletten, og dette vil igjen øke opptaket og gjøre det vanskeligere å avvenne seg dem.

Lenke til kommentar

Hvorfor er dette uansvarlig? Hva hvis dette er nødvendig for god smertelindring? Skulle han bare ha blitt avfeid med paracet i første omgang istedet?

Du fikk med deg at han hadde andre, mindre avhengighetsskapende piller som hjalp på smertene også??

Ja, men jeg har tolket ditt utsagn som at å generelt gi noen slike medikamenter er uansvarlig. Jeg reagerer også på at TS etterspør hvorvidt legen har vært uansvarlig eller ikke, som om man selv ikke har noe ansvar for hva man velger å putte i seg. TS sier h*n "bare er ungdom", noe som også er uinteressant, da man ikke skal få dårligere smertehjelp fordi man er ung. Dette er ikke noe argument mot å gi ut OxyContin.

TS sier h*n har blitt avhengig på "kort tid". Kort tid er såvidt jeg kan se ikke spesifisert. For opiater er ikke en tilvenning etter noen uker "kort tid". Kort tid er for meg 2-3 dager. Ved bruk av slike medisiner skal man alltid være bevisst på hvor rèell denne problematikken er.

Hvis oxycontinen ikke hjalp like bra hadde det ikke vært noe verre enn å gå tilbake til spesialisten eller fastlegen dagen etter og forlange å gå tilbake på Nobligan. Jeg kan ikke i mine villeste fantasier tenke meg at en lege ville nektet en pasient å gå ned på Nobligan fremfor OxyContin, da det for en lege er positivt på alle måter. Legen oppga kanskje noen grunner for hvorfor OxyContin skulle være så mye bedre, og disse hadde jo vært interessant å ta med i tråden.

Nobligan/tramadol er også svært avhengighetsskapende, og mange betegner således abstinensene på disse som verre enn på tradisjonelle opiater.

For å faktisk få abstinenser ved slutt av OxyContin må man som nevnt gå på dette en stund. Man kan ikke bare ta èn tablett og så er man avhengig. Det nevnes også "sug etter" OxyContin, noe som sier meg at de kanskje føltes godt psykisk også, noe opiater ofte gjør.

Jeg ville personlig vært meget forsiktig med å fortelle fastlege dersom jeg hadde fått et avhengigshetsproblem i samme situasjon som TS. Uansett om dette hadde skjedd pga. overforbruk eller ikke så ville fastlegen ha notert at det hadde oppstått en slik situasjon, og med all sannsynlighet blitt mye mer forsiktig med medisinering i fremtiden, ikke nødvendigvis fordi TS skulle være en "misbruker", men fordi legen ikke vil gi TS et liknende problem en gang til. Og da har man et større problem dersom noe annet skulle skje, lidelsen skulle forverre seg e.l., slik at man ved en senere anledning må ha noe sterkere saker.

Det kan fint gjerne skje at TS i tillegg blir nektet Nobligan, evt. med en svært restriktiv forskrivningspolicy. Hvis man går på legevakten og sier man trenger akutt hjelp med opiatavhengighet er nok sjansen større for at de ringer politiet enn å legge en inn i noen uker. Legevakten er ingen avrusingsinstitusjon.

Endret av Iguil
Lenke til kommentar

Trådstarter:

Føler det er tid for en oppdatering nå. Abstinensene er så og si helt borte og jeg kjenner veldig lite til ingenting ubehag. De første to døgnene var helt ubeskrivelig forferdelige.

Ja, hva definerer jeg som kort tid. Jeg har brukt preparatet i to måneder nå. Å dette mener jeg er veldig kort tid. Da jeg faktisk har en kronisk smerteproblematikk.

Som nevnt tidligere i tråden er smerteprobleme av kronisk karakter og jeg er fullstendig avhengig av et smertestillende preparat, når nervene slår ut med sterke smertesignaler. Hvorfor jeg fikk så raskt abstinenser av oxycontin, når jeg aldri har hatt det med nobligan vet jeg ikke. Nobligan har jeg gått på langt over et år, uten problemer.

Det tok virkelig lang tid før jeg begynte å få nobligan. Måtte gjennom mange undersøkelser, inn på akuttmottak opptil 10x ganger osv. Før legene ga seg og så det ikke var noen vei ut utenom å gi meg opiater. De har selvfølgelig prøvd flere metoder før dette ble gitt.

Hadde jeg ikke hatt smertestillende til å behandle denne tilstanden, så har ikke livet noe mening lenger for å si det rett ut. Da forstår dere hvor hardt disse smertene rammer meg i hverdagen.

Det er liten vits å rive opp i denne historien etter hva jeg ser. Jeg kom meg helskinet ut av det. Jeg tror ikke det vil bli problemer å gå over til nobligan igjen. Som nevnt tidligere, så vil nok fastlegen bli bare glad for dette.

Det ble ikke noe legevakt på meg heller. Jeg tenkte i samme baner som dere skrev om ovenfor. Det kunne fort gått feil vei da.

Jeg er uansett overasket over at abstinensene forsvant etter så kort tid.Jeg kuttet tross alt medikamentet ut umiddelbart. Når noen begynner da å skrive, det går over etter 2 uker. Da tenkte jeg bare, hvordan skal jeg klare det? Men så gikk det mye raskere og det er jeg meget lykkelig over :)

Anonym poster: 13bed09cab48a2f1048bccfc4d4e8798

Lenke til kommentar

Så bra at det ga seg :)

Lengde på abstinenssymptomer er individuelt det også. Noen smertepasienter merker ikke abstinensene (kanskje som med deg med Nobligan) fordi medisinen er godt tilpasset smerten, noen tolker eventuelle plager som influensasymptomer. Andre smertepasienter må lide seg gjennom abstinenser for å redusere toleranse for så å begynne på igjen med samme behandling. Smertebehandling er ikke alltid like lett, dessverre.

Symptomer på fysisk avhengighet vil i større og mindre grad være til stede ved over 2 måneders (noen ganger bare en uke) bruk med slike sterke medisiner, du skal med andre ord ikke være redd for å si dette til legen, fordi dette er ansett som en selvfølge og skal ha blitt vurdert før du fikk medisinen med tanke på å veie (uunngåelig fysisk avhengighet) mot (god smerte lindring) og for i forhold til dine smerter. Pasienter som behandles med antidepressiva (Ikke A eller B preparater) som ønsker å seponere vil også ofte merke ubehagelige abstinenser om medisineringen stoppes brått, i forhold til OxyContin avhengighet som i din situasjon er det i teorien i samme gate i forhold til misbruk-spørsmålet (Når du har fulgt legens råd).

Endret av Mer0vingian
Lenke til kommentar
  • 1 år senere...

hei! for det første er det helt ubegripelig at legen byttet ut nobligan med oxycontin, noe som er langt mindre avhengighetsskapende enn sterke opiater som oxycontin og oxynorm,og enda merkeligere blir det når nobligan hadde den ønskelig effekt. selv har jeg en smertehistorie tilbake til 1988 da jeg ødela ryggen, begynte med paralgin forte som dempet smertene noen år, men så begynte jeg som lastebilsjåfør med mye tunge løft og smertene ble helt uutholdelige, da ble jeg utredet på en smerteklinikk som prøvde ut en 6-7 forskjellige smertestillende preparater, alt fra nobligan, tremadol, neuroxin og en rekke andre uten noen som helst effekt, da sa legen på smerteklinikken at det er et et opiat preparat som heter oxycontin, noe som skal være noe av det mest smertelindrende preparatet på markedet, som situasjonen var da, var jeg villig til å prøve hva som helst. jeg ble advart mot at dette kunne være avhengig skapende og problemene rundt dette, men alternativet var mye verre, slutte i jobben bli sengeliggende, så jeg prøvde dette og det var det mest effektive smertestillende jeg noen gang hadde prøvd, jeg fortsatte i jobben og holdt meg til den oppsatte dosen i 3 år før jeg måtte øke dosen, så nå trapper jeg meg ned et par ganger i året for ikke å skli helt ut og holde meg til det som legen har anbefalt. så jeg for min del ville aldri i mine tanker skylde på legen for at jeg har blitt avhengig av disse tablettene som har gjort livet betraktelig lettere i lange perioder, synes det blir hyklersk at man nærmest griner og truer til seg medisiner av legen for å få det man vil ha og når det først sklir ut så er det selvfølgelig legen det går utover som bare vil pasienten sin det beste så han kan ha et så tilfredsstillende liv som mulig, nei er du 20-30eller40 år og har gått til legen og fått medisiner i årevis så opplyste som vi nå har blitt,er det rent hyklersk å skylde på legen når det en gang går den gale veien og skal finne en syndebukk nemlig legen, hvor mange er det som lyver til legen for å få så mye medisiner som mulig, nei stikk hode i sanden og ta ansvar for dine egne handlinger dette er noe vi leser om til stadighet og burde ha bedre vett

Lenke til kommentar

Selvfølgelig skal du si ifra om dette til legen din, det er ikke farlig i det hele tatt. Det er helt normalt å ha slike reaksjoner på slike preparater. Bare si at du ønsker å gå tilbake på det forrige så får du det.

Men først, hvorfor i HULESTE gikk du med på å bytte fra noe som funket til noe annet?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...