Nikkor Skrevet 23. oktober 2012 Del Skrevet 23. oktober 2012 (endret) Hei, Jeg kjøpte en ny tv hos Expert for 5 dager siden, og er ikke fornøyd med den. Det er en Samsung modell som har masse lyslekkasje og jeg bad om å få en ny eller pengene tilbake. Dette sa det jeg ikke kunne få, og de måtte først høre Samsung om de mente det var noe feil på den, og hvis det var tilfelle så var det ikke sikkert jeg kunne få ny, men at de ville reparere den........ Sa at jeg ikke ville få den reparert, men angrekjøpet eller få en ny av samme type. De skal ringe meg opp i morgen, men jeg mener jeg har rett på å få pengene tilbake. Det er jo ikke min skyld at det var feil på tv'en, og jeg skal jo ikke lide for dette. Hadde jeg sagt at jeg bare ikke var fornøyd, hadde jeg fått pengene tilbake med engang sa han. Hva er reglene for dette? De sier de har 30 dagers full retur på tv'er, og jeg kjøpte den for bare 6 dager siden! Vil ikke gjennom det styret å få den reparert osv. Endret 23. oktober 2012 av Nikkor Lenke til kommentar
Bruker87 Skrevet 23. oktober 2012 Del Skrevet 23. oktober 2012 Retur for butikker er frivillig fra deres side, TV har derimot reklamasjonsrett på 5 år, så om TVen ikke fungerer som den skal har de ikke noe valg, så lenge det ikke er obvious at det er brukerfeil som har gjort skaden. Lenke til kommentar
srbz Skrevet 23. oktober 2012 Del Skrevet 23. oktober 2012 (endret) Om Experts returrett. Her har de sakset diverse fra angrerettloven, blant annet: Angreretten gjelder ikke:• dersom varen ikke kan leveres tilbake i tilnærmet samme stand og mengde, og beskadigelsen eller forringelsen skyldes uaktsomhet eller manglende omsorg fra forbrukerens side Med andre ord, godta gjerne at Expert velger å sende den til verksted for kontroll/reparasjon, men så lenge verkstedet faktisk lar garantien dekke evt. reparasjon bør det være åpenbart at feilen ikke er din skyld, og at vilkårene for retur dermed er oppfylt. Forbrukerrettslige mangler trumfer ikke angreretten du har ved fjernsalg (internetthandel m.m.) der angrerettloven gjelder, og gjør det følgelig heller ikke hos Expert så lenge de setter samme vilkår for sin returrett som det angrerettloven gjør. Retur for butikker er frivillig fra deres side Det er riktig, men de kan likevel ikke snakke seg bort fra returretten når de først averterer den. De kan ikke velge å ikke ta retur på varer bare fordi de ikke har lyst i et spesifikt tilfelle, når vilkårene deres er oppfylt. Endret 23. oktober 2012 av srbz Lenke til kommentar
Nikkor Skrevet 23. oktober 2012 Forfatter Del Skrevet 23. oktober 2012 Takk for svar! Greia er at feilen på tv'en er innenfor det Samsung mener er normalt med LED tv'er. Jeg slet nemlig med dette på min forrige Samsung modell også, og det var grunnen til at jeg valgte å kjøpe den i en butikk med 30 dagers fri retur.. Det er så mye feil på Samsung panelene at det nærmest er et lotteri om man er heldig. De fleste legger ikke merke til feilene, men når man betaler 19000kr for en tv vil man at det skal være perfekt. Det er mange som har fått 4-5stk tver før de har blitt fornøyd. Dette sa jeg også når jeg kjøpte tv'en, at om det var noe galt i mine øyne ville jeg komme tilbake med den, og det skulle være null problem. Poengterte dette ovenfor forhandleren, at jeg ikke er fornøyd men at Samsung ser på mine feil som normalt, og ville ha enten ny vare eller pengene tilbake. Angrer sånn på at jeg kjøpte den hos Expert, hos Lefdal gjøres slikt uten noen spørsmål.. Og jeg kan ikke forstå hvordan jeg som kjøper skal godta å at de sender tv'en til reparasjon når jeg ikke vil ha den? Hva er poenget med 30 dagers fri retur da... Lenke til kommentar
Nikkor Skrevet 23. oktober 2012 Forfatter Del Skrevet 23. oktober 2012 (endret) Her er reglene som gjelder for åpent kjøp i butikk: "ÅPENT KJØP I VÅRE BUTIKKER Hvis du kjøper noe du ikke er fornøyd med, kan du levere produktet tilbake innen 30 dager. Husk kvittering,originalemballasje og at varen skal være i samme stand som da den ble kjøpt." Varen er i samme stand som den ble kjøpt, men jeg mener panelet på skjermen ikke var godtnok. Expert sier det er feil på tv'en, men jeg informerer om at det er noe Samsung ser på normalt. ( Har sendt bilder til Samsung) Får håpe det løser seg, nekter hvertfall å få den reparert! Endret 23. oktober 2012 av Nikkor Lenke til kommentar
AllFather Skrevet 23. oktober 2012 Del Skrevet 23. oktober 2012 Har de fri retur i butikk så har de vel ikke noe de skulle ha sagt?. Dette er noe de selv gir kundene utenfor det de må i henhold til lovverket. Så jeg skjønner ikke hvorfor folk blander inn dette med feil på enheten? Lenke til kommentar
Nikkor Skrevet 23. oktober 2012 Forfatter Del Skrevet 23. oktober 2012 Problemet er at Expert mener det er feil på den, og at jeg derfor ikke bare kunne få ny tv eller pengene tilbake... Synes selv det ikke burde ha noe å si, 30 dagers retur burde jo gjelde uansett. Det jeg ville med denne tråden er å kanskje få noe å referere til, lover elns. Fordi jeg skulle bli oppringt på torsdag om en update.... Lenke til kommentar
AllFather Skrevet 23. oktober 2012 Del Skrevet 23. oktober 2012 Jeg skjønner ikke logikken deres . Du kommer vel til å levere den tilbake uansett om du får ny eller de reparerer, de kan ikke nekte deg. Selv om det går over 30 dager nå hvis de skal reparere er ikke det ditt problem. Du har tatt kontakt innen 30 dager. Du får bare gi beskjed om dette når de ringer. Lenke til kommentar
stich_it Skrevet 23. oktober 2012 Del Skrevet 23. oktober 2012 Har du forsøkt å klage oppover i systemet til Expert? Lenke til kommentar
FBEN Skrevet 23. oktober 2012 Del Skrevet 23. oktober 2012 Du kan jo prøve å kontakte Expert sitt kundesenter, og høre hva de sier om saken. Kanskje det bare er en vrang selger i Expert butikken du handlet hos. Kundesenter Telefon: 815 48 100 Epost: [email protected] Lenke til kommentar
Bruker87 Skrevet 23. oktober 2012 Del Skrevet 23. oktober 2012 Hvor mye Expert anvanterer returrett/angrerett vet jeg ikke, men om en butikk lover returrett, så kjøper du varen og åpner den, så har du brutt returretten, returrett gjelder bare uåpnet embalasje med mindre noe annet er spesifisert. Om Expert avanterer at du har lov til å prøve varen for så å returnere den så må de holde ordet sitt ja. Uansett gjelder ts sitt problem reklamasjon, ikke retur. Er ikke varen slik som den skal være er det påbudt for butikken å betale reperasjon, dette er ikke noe butikker kan forandre på eller lage regler om selv, det er ikke et valg for dem, de må gjøre det. Lenke til kommentar
AllFather Skrevet 23. oktober 2012 Del Skrevet 23. oktober 2012 De har 30 dager åpent kjøp hvor man kan levere tilbake gjenstanden i tilnærmet ny stand, det har han gjort . Det er forresten ikke noe som heter å bryte returrett ved å åpne pakken. Det gjelder bare forbrukgjenstander som parfyme, hygieneartiker osv. Lenke til kommentar
srbz Skrevet 23. oktober 2012 Del Skrevet 23. oktober 2012 returrett gjelder bare uåpnet embalasje med mindre noe annet er spesifisert Hvor i all verden får du dette fra? Lenke til kommentar
MrL Skrevet 23. oktober 2012 Del Skrevet 23. oktober 2012 Problemet er at Expert mener det er feil på den, og at jeg derfor ikke bare kunne få ny tv eller pengene tilbake... Synes selv det ikke burde ha noe å si, 30 dagers retur burde jo gjelde uansett. Det jeg ville med denne tråden er å kanskje få noe å referere til, lover elns. Fordi jeg skulle bli oppringt på torsdag om en update.... Lol dette er latterlig, ikke rart Expert er snart konk. På Elkjøp/muligens lefdal hadde du fått levere den tilbake uavhengig om det er feil eller ikke fornøyd, sånn går det vel når man har "egendefinert "vi bestemmer" returrett" som Expert driver med.. Lenke til kommentar
Bruker87 Skrevet 23. oktober 2012 Del Skrevet 23. oktober 2012 returrett gjelder bare uåpnet embalasje med mindre noe annet er spesifisert Hvor i all verden får du dette fra? Jeg har jobbet i 4 forskjellige kjeder og alle har den regelen. Men som sagt, dette er valgfritt fra butikkens side, i Norge har man null angrerett i butikk utenom det butikken frivillig gir kundene. Lenke til kommentar
srbz Skrevet 24. oktober 2012 Del Skrevet 24. oktober 2012 (endret) Jeg har jobbet i 4 forskjellige kjeder og alle har den regelen. Men som sagt, dette er valgfritt fra butikkens side, i Norge har man null angrerett i butikk utenom det butikken frivillig gir kundene. Dersom man praktiserer en returrett med tilsvarende vilkår som angrerettloven, noe de fleste større kjeder med en slik ordning gjør, så kreves det ikke uåpnet emballasje. At en vare er forsiktig åpnet og utprøvd er ikke til hinder for at den skal kunne leveres tilbake i "tilnærmet samme stand og mengde" - dette er grundig prøvd i retten, og faktisk så har det vært saker der forbruker har fått medhold i bruk av angrerett selv om (deler av) emballasjen har manglet. Som du sier er returrett frivillig fra butikkens side, men når de først tilbyr den kan de ikke snakke seg bort fra den etterpå. Særlig i Expert sitt tilfelle, som som tidligere nevnt har valgt å sakse sine vilkår fra angrerettloven, kan man ikke velge å nekte retur der man i tilsvarende tilfeller har fått rettslig medhold i retur tidligere. Elkjøp definerer sin returrett slik: Prøv produktet i 30 dager – pengene igjen!Hos oss har du alltid åpent kjøp i 30 dager. I «åpent kjøp» hos Elkjøp ligger det at du får prøve produktet hjemme, og likevel kunne returnere det om du ikke er fornøyd. Du får selvsagt pengene tilbake. Varene du ønsker å returnere må være komplette og fortsatt i god stand. Vi har ingen prisgaranti i Elkjøp, men med 30 dager åpent kjøp kan du komme tilbake med varen om du finner den billigere noe annet sted. Unntakene fra denne returretten er mobiltelefoner og varer solgt med abonnement. Spill, film og programvare må ha ubrutt emballasje for å kunne byttes. Lefdal definerer sin slik: Hos Lefdal kan du returnere en komplett vare innen 30 dager fra du har mottatt varen. Varen må være komplett og i samme stand som da den ble kjøpt. Blir du ikke fornøyd vil du få alle pengene tilbake eller anledning til å bytte til et annet produkt! Returretten gjelder ikke for mobiltelefoner og varer solgt med abonnement, samt spill, film og programvare med brutt emballasje. SIBA tilbyr kun 30 dagers returrett dersom varen er uåpnet ubrukt og i originalforpakning, ellers 14 dager på deres internettbutikk iht. angrerettloven, mens Euronics kun tilbyr angrerett iht. angrerettloven ved kjøp på nett. Endret 24. oktober 2012 av srbz Lenke til kommentar
B25S Skrevet 24. oktober 2012 Del Skrevet 24. oktober 2012 Kjøper alltid ting jeg vil teste på Elkjøp. En fantastisk butikk med godt utvalg som har nesten alt. De er flinke til å matche priser, til og med internettpriser. Handler ikke så mye fra nett lenger, da Elkjøp matcher prisene. Og det er fint å spare frakt. Kjøper nesten alltid med den forsikringen de tilbyr fra Elkjøp. En utrolig god trygghet og på mange måter en billig investering om man skulle være så "uheldig" og ødelegge en mobiltelefon eller lignende rett før forsikringen går ut, og få tilsvarende ny eller bedre (flott hvis man har iPhone) Service er virkelig viktig. For en trist Expert butikk du har handlet i. Håper de aldri får noen flere kjøp fra deg der lenger Lenke til kommentar
Mysterious Skrevet 24. oktober 2012 Del Skrevet 24. oktober 2012 Dette skal vel være ren plankekjøring? Det står svart på hvitt på expert sine sider om returretten, og du oppfyller kravene. Det er jo ikke slik at hvis de selger deg en defekt vare så skal 30 dagers returrett bortfalle. Pakk sammen tven slik du fikk den og ta den med til expert, de kan ikke nekte deg i å levere den tilbake. Det er vel markedsføringsloven som kommer til anvendelse her. Da Expert ikke er lovpålagt til å ta imot varen. Lenke til kommentar
B25S Skrevet 24. oktober 2012 Del Skrevet 24. oktober 2012 Dette skal vel være ren plankekjøring? Det står svart på hvitt på expert sine sider om returretten, og du oppfyller kravene. Det er jo ikke slik at hvis de selger deg en defekt vare så skal 30 dagers returrett bortfalle. Pakk sammen tven slik du fikk den og ta den med til expert, de kan ikke nekte deg i å levere den tilbake. Det er vel markedsføringsloven som kommer til anvendelse her. Da Expert ikke er lovpålagt til å ta imot varen. Dette mener jeg også. Slik er det iallefall på min Elkjøp butikk. Lenke til kommentar
Nikkor Skrevet 24. oktober 2012 Forfatter Del Skrevet 24. oktober 2012 (endret) Takk for tilbakemeldinger alle sammen! Det stod til og med "skal, skal ikke" full 30 dagers retur klistret på tven, så tven burde hvertfall oppfylle kravene. Fikk melding om at jeg kunne hente en ny tv i dag, så det er bra de løser det hvertfall, selv om de bare kunne gitt beskjed om det i går å løst det litt mer smooth. Endret 24. oktober 2012 av Nikkor Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå